سفارت جمهوری آذربایجان در آلمان با توجه به برنامه اقدام برای سال 2021 "سال نظامی گنجوی" و هشتصد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی شاعر و متفکر ، در رسانه های آلمانی به انتشار مقالاتی درباره زندگی و آثار وی ادامه می دهد.

سفارت جمهوری آذربایجان در آلمان با توجه به برنامه اقدام برای سال 2021 "سال نظامی گنجوی" و هشتصد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی شاعر و متفکر ، در رسانه های آلمانی به انتشار مقالاتی درباره زندگی و آثار وی  ادامه می دهد.

https://img.nuhcixan.az/news/2021/12/photo_56716.jpg?v=MjAyMS0xMi0xMiAxNTo1NzoyNg==

بر اساس برنامه اقدام برای بزرگداشت «سال نظامی گنجوی» در کشورمان در سال 2021 و هشتاد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی شاعر و اندیشمند ، سفارت آذربایجان در آلمان همچنان به فعالیت خود برای انتشار مطالبی در رسانه های آلمانی درباره زندگی و آثار این شاعر و اندیشمند بزرگ ادامه می دهد.

مقاله ای با عنوان "نظامی گنجوی 880 سال است که زنده می ماند" در مجله آلمانی به عنان "وستوک" منتشر شد. (مقاله در نیمه اول سال 2021 تهیه و به تحریریه مجله ارسال و در شماره پاییز و زمستان این مجله منتشر شد.)

نویسندگان مقاله دکتر ویلفرد فورمان، استاد دانشگاه پوتسدام آلمان که همکاری نزدیک با سفارت جمهوری آذربایجان در آلمان دارد همچنین از آثار پروفسور چنگیز قاجار آکادمیسین و عضو حقیقی آکادمی ملی علوم آذربایجان که فوت نموده منتشر شده است.

در این مقاله اطلاعات دقیقی از زندگی و آثار نظامی گنجوی ارائه شده است. در این مقاله یادآوری شده است که موضوعاتی که در آثار نظامی مطرح می‌شود همیشه تازه هستند. آثار او را می توان به عنوان دایره المعارف فولکلور آذربایجان توصیف کرد.

می توان در آثار نظامی گنجوی مشاهده کرد که در اندیشه های او انسانیت و اندیشه های بشردوستانه از همه چیز مهمتر است. آثار وی در بسیار زمینه ها به ویژه در ظرافت و تزئینات تأثیر می گذارد.

نظامی نه تنها فیلسوف بلکه شاعری سیاسی نیز هست. هدف او به عنوان یک معلم آموزش حاکم و مردم از طریق  "داستان های آموزشی" بود.

در مقایسه نظامی با گوته، نویسندگان بیان می‌کنند که نظامی و گوته هم در علوم طبیعی و هم در علوم انسانی به یک اندازه علاقمند و مطلع بودند. هر دو همیشه به دنبال معرفت عمیق تر و «الهی» بودند.

خاطرنشان شد نظامی گنجوی بعنوان ثروت ملی و فرهنگی ، شخصیتی فراملی و در سطح جهانی است.

در این مقاله همچنین اشاره شده است که در سال 2021، به مناسبت هشتصد و هشتادمین سالگرد این شاعر در آذربایجان و بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته شده است.

https://nuhcixan.az/news/medeniyyet-turizm/56716-almaniyanin-vostok-jurnalinda-dahi-sairimiz-nizami-genceviye-hesr-olunmus-meqale-derc-edilib?fbclid=IwAR0gcDNIhxQXPuUqgwI6dR6Jmz_K2rQPNRzJdHlEVkx8S-Yo6WyMMmsTEuY

کد خبر 10187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =