امسال توجه دولت به مراسم های عاشورا بیشتر از سال های قبل بود و حادثه ناگوار و قابل ذکری در ایام سوگواری امام حسین(ع) در افغانستان رخ نداد.

موضع دولت جمهوری اسلامی افغانستان، در مورد مراسم ایام محرم الحرام  سال جاری مثبت ارزیابی می شود و روز عاشورا در این کشور تعطیل عمومی بوده  و با توجه به همزمانی روز شهید در این کشور با تاسوعای حسینی روز تاسوعا نیز تعطیل رسمی  از سوی دولت اعلام شد .

 امسال توجه دولت به مراسم های عاشورا بیشتر از سال های قبل بود و حادثه ناگوار و قابل ذکری در ایام سوگواری امام حسین(ع) در افغانستان رخ نداد. مراسم عاشورای حسینی امسال به دلیل رویدادهای امنیتی سال‌های قبل، با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

عاشورای حسینی از نگاه دولت  ،اهل سنت و گروه های  افراطی افغانستان

سران دولت نیز ،  در مراسم های محرم و بخصوص عاشورا شرکت کردند  و آن را نماد وحدت مسلمانان افغانستان دانستند .  محمداشرف غنی ،  رئیس جمهور و سرور دانش معاون وی ، با حضور در مسجد نبی اکرم (ص)  در غرب کابل به جمع سوگواران پیوستند. دکترعبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در یکی از مراسم‌های عزاداری در کابل شرکت  کرد . سخنان مسئولین دولتی افغانستان ، نشان از همراهی دولت با برگزاری مراسم محرم و روز عاشورا در این کشور دارد که به گوشه های از آن اشاره می شود :

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت عاشورای حسینی در مسجد جامع نبی اکرم  (ص) گفت :  قیام امام حسین به عنوان یک حرکت بزرگ و تاریخی باید در مراکز علمی، اکادمیک و نهادهای معتبر تحقیقی و تحلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
وی اظهارداشت : که حرکت امام در قالب کتاب، مقاله‌های علمی، سیمینارهای تخصصی برای نسل امروز که تشنه عدالت و اصلاح‌گری اند، معرفی گردد.
او بیان داشت  : که امروز جای افتخار است که در افغانستان، همه مسلمانان وهمه پیروان مذاهب از این رویداد بزرگ تجلیل می‌کنند. امام حسین اکنون به نقطه اتصال و الگوی هم‌پذیری برای ما بدل شده است.
محمداشرف غنی تاکید کرد که در میان همه کشورهای اسلامی، افغانستان در هم‌پذیری مذهبی بی‌نظیر و نمونه است. من همانگونه که بارها گفته ام اکنون نیز به صراحت می‌گویم که هر تهدیدی که متوجه شهروندان شیعه وهزاره افغانستان باشد. من به حیث رئیس جمهور کشور، یک هزاره و یک شیعه خواهم بود.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز بیان داشت:" پیام نهضت عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، اصلاح جامعه اسلامی، حریت و آزادگی، مبارزه با استبداد و خود کامگی و حفظ کرامت انسانی و عدالت اجتماعی است."
در همین حال دکتر عبدالله ، رئیس اجرایی ، در یکی دیگر از مراسم های با شکوه عزاداری عاشورای حسینی در کابل گفت:  بدون تردید، رویداد خونین و غمناک کربلا در تاریخ بشریت جنایتی بزرگ و نابخشودنی‌ است، جنایتی را که به حق خانواده‌ رسول خدا (ص) و همراهان شان روا داشتند، به حدی ظالمانه بود که حتی به کودک شیرخوار رحم نکردند و به فجیع‌ترین حالت ممکن به شهادت رساندند.
وی اظهار  داشت: "امام حسین (رض) در شرایطی دست به قیام زد که انحرافات و انواع فساد در جامعه‌ای آن زمان به اوج خود رسیده بود. امام در مقابل نابسامانی‌ها و دشواری‌های آن زمان احساس مسوولیت نمود و ناگزیر شد دشوارترین تصمیم را برای اصلاح جوامع اسلامی اتخاذ نماید. او با قربانی نمودن خود، خانواده و دوستانش تداوم خط مبازره برای عدالت را تضمین نمود."

در افغانستان همه اقشار مردم با هر مذهبی به مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان احترام و توجه خاصی دارند. بویژه در مناطقی که از هر دو طیف شیعه و سنی با هم در یک منطقه زندگی می کنند، برادران سنی مذهب علاوه بر شرکت در مراسم ها  ، با اهدای نذورات  در این عزاداریها سهیم هستند .

از نمونه بارز  همراهی و همدلی همه  پیروان مذاهب اسلامی در برگزاری مراسم عاشورا  در افغانستان ، می توان به راهپیمایی و حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبد الله الحسین ( ع ) در شهر مزار شریف اشاره کرد  . این اجتماع عظیم  که در روضه شریف امام علی (ع ) برگزار می شود به نماد وحدت و اتحاد مسلمانان تبدیل شده است  در این مراسم پس از سخنرانی علمای شیعه و اهل سنت ، نماز جماعت و وحدت بخش ظهر عاشورا در روضه و مساجد مختلف استان بلخ  اقامه می شود 

خاطرنشان می شود در مناطقی از افغانستان  که به صورت کامل در اختیار طالبان و یا دیگر گروه های تروریستی قرار دارد با توجه به بافت جمعیتی یا اصولا دارای شیعه نیست و یا اگر جمعیت اندکی از شیعیان زندگی کنند امکان برگزاری مراسم عزاداری فراهم نیست  .  علی رغم نرمشهای  راهبردی جدید طالبان در حوزه زنان و تحصیل  ، گزارشی از موافقت آنان در برگزاری مراسم عزاداری محرم و عاشورا  در دست نیست.

هادی موافق سدهی

کد خبر 10669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =