شورای اجرایی دانشگاه آزاد علامه اقبال اسلام آباد، تاسیس چهار مرکز عالی تحقیقاتی را تصویب کرد.

    شورای اجرایی دانشگاه آزاد علامه اقبال اسلام آباد، تاسیس چهار مرکز عالی تحقیقاتی را تصویب کرد. مراکز پیشنهادی به شرح ذیل می باشند: 
۱-    مرکز عالی مطالعات و تحقیقات سیرت النبی(ص).
۲-    مرکز عالی مطالعات و تحقیقات تصوف.
۳-    مرکز عالی مطالعات و تحقیقات افکار و اندیشه های علامه اقبال.
۴-     مرکز عالی مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی / بانک اطلاعات اندیشه های دانشمندان.

 

هدف از تأسیس مراکز مذکور برنامه ریزی برای تاسیس سایر مراکز علمی است که نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین المللی نیز بتوانند در زمینه دانش و تحقیقات نقش مثبتی را داشته باشند.

    مرکز "سیرت النبی (ص)" نه تنها محتوای مبتنی بر "أسوه حسنه"را تولید می کند، بلکه به تبلیغ موثر آن نیز می پردازد و کارگاه ها و کنفرانس هایی نیز بر مبنای آن تشکیل خواهد شد.

   از بستر این مراکز تحقیقاتی، به نسل جدید، تعالیم و آموزه های پیامبر اکرم (ص) ارائه می شود، همچنین اهمیت مطالعه زندگانی و سیره پیامبر اکرم (ص) نیز بیان خواهد شد و دانشمندان در فعالیت های تحقیقی خود از آموزه های آن حضرت کمک می گیرند و نتایج حاصل از این تحقیقات به سیاست مداران و مجریان قانون برای بهره برداری و اجرای عدالت اجتماعی ارائه می شود. این مواد برای قانون گزاران مفید خواهد بود.

توضیح:

  براساس اظهارات برخی از اساتید و کارشناسان زبان و ادبیات فارسی هر چهار مرکز مذکور به نوعی با زبان فارسی مرتبط هستند، زیرا در مورد "سیرت النبی (ص)"، تصوف، علامه اقبال و تاریخ،  در زبان فارسی نسبت به زبان اردو بیشتر کار شده است و بدون مطالعه آن مواد این تحقیقات هرگز کامل نخواهد شد. علیرغم این که برای کمک و پشتیبانی در زمینه های مذکور نیاز به وجود بخش و یا گروه زبان فارسی در دانشگاه مذکور می باشد ولی متاسفانه چنین بخشی وجود ندارد. این در حالی است که دانشگاه مذکور به نام علامه اقبال فیلسوف، متفکر و شاعر بزرگ جهان اسلام به وجود آمده و بیشتر آثار علمی وی به زبان فارسی است.

این اقدام بسیار عجیب است که در دانشگاه مذکور بخش اقبال شناسی وجود دارد، اما بخش زبان و ادبیات فارسی وجود ندارد.  

کد خبر 10857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =