هیأت علمای پنجاب اعلام کرد: هیأت مذکور یا هیأت متون درسی پنجاب، دستوری را درباره انتشار کتاب علمی (Science book) و برای چاپ تصویر ملاله یوسف زیی، (دختر پاکستانی و برنده جایزه نوبل) در آن کتاب، صادر نکرده است، بنابر این مبارزات و توطئه های بی اساس علیه هیأت علمای پنجاب و هیأت متون درسی پنجاب، جای تأسف دارد.

    هیأت علمای پنجاب افزود: هیأت علمای پنجاب و هیأت متون درسی پنجاب با چنین توطئه های منفی تحت فشار قرار نمی گیرند.

    براساس این گزارش، طاهر اشرفی، رئیس هیأت علمای پنجاب گفت: تمام مردم پاکستان با دیدگاه عمران خان، نخست وزیر پاکستان تحت عنوان؛"یک ملت و یک برنامه آموزشی" موافقت دارد.

    رئیس هیأت علمای پنجاب گفت: اگر برای انتشار قرآن کریم مجوز (NOC) لازم است، پس چطور سایر کتاب های درسی بدون مجوز منتشر می شوند؟ وی گفت: هیچ کس مجاز نیست به ارزش های اسلامی پاکستان حمله کند، همچنین هیچ مصالحه ای در مورد برنامه آموزشی جدید و ایده های مورد توافق، قابل تحمل نخواهد بود.

   وی افزود: ما قهرمان ملی کم نداریم و هرکس برای کشور به شهادت رسیده، قهرمان ملی ماست. اگر کسی علاقه مند است، باید در مورد قهرمانان ملی خود پرس و جو کند تا بداند مردم پاکستان چقدر قهرمان دارد و از کدام قهرمان ها باید قدردانی کند.

این اظهارات را حافظ طاهر محمود اشرفی، رئیس هیأت علمای متحده پنجاب و رئیس شورای علمای پاکستان هنگام سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی در آکادمی سیره لاهور بیان کرد. وی گفت: پس از عید قربان در خصوص ایجاد امنیت در ماه محرم اتاقی جهت تماس مردم در دفتر دستیار ویژه نخست وزیر تاسیس می شود. وی افزود: وقتی کتاب علمی دانشمندی با تصویر ملاله به ما نرسید، چگونه می توانیم آن را تحریم کنیم؟ وی تصریح کرد: کتابی که علیه آن مدیریت هیأت کتاب درسی پنجاب اقدام کرد، بدون مجوز منتشر شده بود.

حافظ طاهر اشرفی گفت: در مورد ملاله یوسف زیی، در کشور اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما سوال من این است که چرا قهرمان کشور آن دختری نیست که با جان دادن خود زندگی صدها کودک را در حمله به مدرسه نظامی (APS) پیشاور نجات داد؟

    توضیح:

   به دلیل انتشار عکس ملاله، دختری پاکستانی و برنده جایزه نوبل در کتاب رشته مطالعات اجتماعی به عنوان قهرمان ملی، تعدادی از مردم در برخی از رسانه های اجتماعی واکنش شدیدی نشان داده و نسبت به این اقدام اظهار مخالفت و انتقاد کردند. آن ها ملاله را دختری سکولار و نوکر غربی ها قلمداد کردند. اعتراض ایشان به این مطلب است که اگر ملاله به خاطر جایزه نوبل به عنوان قهرمان ملی مطرح است، چرا دولت دکتر عبدالسلام را به عنوان قهرمان ملی معرفی و مطرح نکرده است؟ 

   براساس گزاش خبرگزاری بی، بی، سی اردو مورخ  ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۱ میلادی، کتاب مطالعات اجتماعی به دلیل چاپ تصویری از خانم ملاله یوسف زیی توقیف شده و این موضوع در شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است. https://www.bbc.com/urdu/pakistan-۵۷۸۲۰۲۲۵

    براساس این گزارش، فارغ از این که ملاله یوسف زئی، دختر پاکستانی و برنده جایزه نوبل، سخنان جنجالی داشته باشد یا خیر، همواره موضوعات مرتبط با وی جنجالی و بحث برانگیز است. همچنین فرقی نمی کند اظهارات وی در مصاحبه با رسانه های خارجی باشد یا در محافل عمومی، در هر صورت مردم پاکستان از اظهارات وی انتقادات شدیدی می نمایند.

   براساس گزارش این خبرگزاری مدتی قبل ملاله در خصوص عروسی و نکاح اسلامی، اظهارات عجیبی کرده و نکاح را برای ازدواج غیر ضروری قرار داد. این اظهارات وی در جامعه پاکستان واکنش شدیدی داشته و اکثر مردم دیدگاه وی را خلاف دین اسلام دانستند. https://www.bbc.com/urdu/entertainment-۵۷۳۲۶۳۲۵

   معرفی ملاله:

   ملاله از منطقه سوات پاکستان است و همزمان با اشغال طالبان در این منطقه و مخالفت با فعالیت مدارس دخترانه، وی طی مقاله ای نسبت به این اقدام طالبان اظهار مخالفت کرد.

   طالبان در واکنش به این مقاله، به وی حمله کرده و وی بر اثر اصابت گلوله مجروح و به ایالت متحده منتقل شد. غربی ها به وی جایزه نوبل اعطاء کردند. برخی از مردم پاکستان این داستان را توطئه آمریکایی و پدر وی را خیرخواه آمریکا قلمداد کردند.

    دلیل مصادره کتاب و اظهارات مردم:

   پس از چاپ عکس وی در کتابی علمی به عنوان قهرمان ملی، برخی از مردم در رسانه های اجتماعی واکنش شدیدی نشان داده و گفتند: دولت قهرمان های ملی زیادی را نادیده گرفته و دختر سکولاری را به عنوان قهرمان معرفی کرده است. همچنین زمانی که کتاب مذکور توقیف شد، تعدادی از حامیان وی توقیف کتاب را اقدامی ظالمانه تعبیر کردند و در رسانه های اجتماعی گفتند: "جامعه با زنان خصومت دارد" و از زنی مستقل، تحصیل کرده و باهوش می ترسد.

   آن ها افزودند: جامعه خشن و ریاکار از آرامش، تحصیلات و نور می ترسد."  برخی ها گفتند: با ملاله اختلاف نداریم، اما چرا دولت قهرمانان ملی همچون دکتر عبدالسلام را نادیده گرفته است.

 لازم به ذکر است، ملاله یوسف زیی یکی از دو برنده پاکستانی جایزه نوبل است. در سال ۱۹۷۹، دکتر عبدالسلام به دلیل خدماتش به رشته فیزیک، جایزه نوبل دریافت کرد و در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴، ملاله یوسف زیی جایزه صلح نوبل را به دلیل مبارزه برای احقاق حق کودکان و جوانان برای تحصیل دریافت کرد. ملاله با ۱۷ سال سن جوان ترین فرد جهان است که این جایزه را دریافت کرده است. رقیب وی در این جایزه، خانم کیلاش ستیار هندی بوده است که یکی از حامیان بزرگ آموزش کودکان است. پس از دکتر عبدالسلام، ملاله به عنوان دومین پاکستانی برنده جایزه نوبل و اولین دریافت کننده جایزه صلح نوبل است.

کد خبر 10886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =