افزایش تعداد دانشجویان و کادر آموزشی دانشگاههای ترکیه

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای آموزش عالی (YÖK)، تعداد دانشجویان دانشگاههای ترکیه که در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، ۸ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۹۹۷ نفر بوده است، در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۱ به ۸ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۵۹ نفر افزایش یافته است.

آمار منتشر شده از سوی شورای آموزش عالی نشان می دهد که دانشگاههای دولتی سهم بیشتری از پذیرفته شدگان را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس از میان کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه ۷ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۳۶۰ دانشجو در دانشگاههای دولتی و ۶۸۰ هزار و ۵۹۹ دانشجو در دانشگاههای غیر دولتی و مدارس عالی حرفه ای تحصیل می‌ کنند.

همچنین ۵۰.۳ درصد دانشجویان را پسران و ۴۹.۷ درصد را دانشجویان دختران تشکیل می دهند. تعداد دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۹۱۲ دانشجو بوده است که از این تعداد یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۸۲ دانشجو در دانشگاههای دولتی، ۲۰۱ هزار و ۲۱۹ نفر در دانشگاههای غیر دولتی و ۳ هزار و ۹۱۱ نفر در مدارس عالی حرفه ای پذیرفته شده اند.

طبق آمار اعلام شده از سوی شورای آموزش عالی ترکیه، همچنین تعداد کادر آموزشی دانشگاههای این کشور با افزایش اندک نسبت به سال گذشته تحصیلی، از ۱۷۹ هزار و ۶۸۵ نفر به ۱۸۴ هزار و ۷۰۲ نفر، در سال جدید تحصیلی رسید. از این تعداد، ۳۲ هزار و ۱۸۵ نفر دارای درجه استاد تمام، ۲۰ هزار و ۱۴۴ نفر دانشیار، ۴۱ هزار و ۴۸۴ نفر مدرس دکتری (استادیار)، ۳۸ هزار و ۳۹۲ نفر مربی و ۵۲ هزار و ۴۹۷ نفر دستیار پژوهشی هستند.

بر اساس آمار اعلام شده، از این تعداد، ۱۵۵ هزار و ۶۳۴ نفر در دانشگاههای دولتی، ۲۸ هزار و ۸۱۹ نفر در دانشگاههای غیر دولتی و ۲۴۹ نفر در مدارس عالی حرفه ای غیر دولتی کار می کنند.

همچنین ۶۶.۸ درصد از کادر آموزشی با درجه استاد تمام را مردان و ۳۳.۲ درصد را زنان تشکیل می دهند. در میان کادر آموزشی با درجه دانشیار ۵۹.۸ درصد مرد، ۴۰.۲ درصد زن و از میان کادر آموزشی استادیاری ۵۴.۳ درصد مرد و  ۴۵.۷ درصد زن، از میان کادر آموزشی با درجه مربی ۵۰.۸ درصد زن و ۴۹.۲ درصد مرد هستند و همچنین ۵۲.۱ درصد کادر آموزشی دستیاران پژوهشی را زنان و ۴۷.۹ درصد را مردان تشکیل می دهند.  

این آمار نشان می دهد که در سالهای اخیر علاوه بر افزایش کادر آموزشی دانشگاههای ترکیه، تعداد کادر آموزشی زنان به ویژه در رده های مربی آموزشی و دستیار پژوهشی که در آینده جایگزین استادان بازنشسته خواهند شد، از تعداد مردان پیشی گرفته است.

منبع: TRT  

تاریخ : ۱۴۰۱/۰۲/۱۰

کد خبر 12094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =