همایش دور روزه «قدس و مسجد الاقصی» در آنکارا برگزار شد

رئیس سازمان امور دیانت در مراسم گشایش این همایش طی سخنانی با ابراز امیدواری بر مفید بودن این همایش اظهار داشت: صحبت از قدس تنها صحبت درباره یک شهر نیست. صحبت در مورد قدس، صحبت از آینده بشریت، صحبت از صلح جهانی و شکوه و عزت امت اسلامی است.

«همایش بین المللی قدس و مسجدالاقصی» به همت اداره کل خدمات حج و عمره سازمان امور دیانت ترکیه طی روزهای ۲۱ و ۲۲ می در آنکارا، با سخنان افتتاحیه دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه برگزار شد.

رئیس سازمان امور دیانت در مراسم گشایش این همایش طی سخنانی با ابراز امیدواری بر مفید بودن این همایش اظهار داشت: صحبت از قدس تنها صحبت درباره یک شهر نیست. صحبت در مورد قدس، صحبت از آینده بشریت، صحبت از صلح جهانی و شکوه و عزت امت اسلامی است.

وی با یادآوری حدیثی از پیامبر گرامی اسلام، مسجد الاقصی را گرانبهاترین معبد جهان برای مسلمانان پس از مسجد الحرام دانست و گفت: مسجد الاقصی حرم است، غیرقابل تعرض است. مسجد الاقصی که به «بیت المقدس» نیز معروف است، یکی از سه مسجدی است که بنا به توصیه پیامبر اسلام،  مسلمانان با در نظر گرفتن انواع سختی ‌ها، آن را سزاوار زیارت می دانند.

رئیس سازمان امور دیانت با بیان اینکه قدس شهر صلح و آرامش است که دوران طلایی خود را در دوران حاکمیت مسلمانان سپری کرده است، افزود: پس از جنگ جهانی اول این ویژگی از دست رفت. امروز متأسفانه شاهد اشغال و خیانت در قدس هستیم. امروز این سرزمین محل درد، اندوه و اشک است.

ارباش با اشاره به حملات سازمان یافته به مسجدالاقصی گفت: این حملات، مسجدالاقصی را در معرض نابودی قرار داده است. تلاش می ‌شود پیوند قدس با ارزشهای کهن قطع شود. مکان های تاریخی در حال تخریب هستند. اموال ساکنان بومی مصادره شده، مشاغل تعطیل و زمینهای کشاورزی توسط اشغالگران به آتش کشیده می ‌شود. در حالی که قدس وطن اسلام است، قدس و مسجد الاقصی امانت پیامبر به ما است. حفظ امانت، لازمه ایمان است. وی افزود: ما امروز نیز همچون گذشته در کنار حق، عدالت و مظلوم و در برابر ظالم می ایستیم امیدوارم این همایش به ارتقای شعور و آگاهی ها در مورد مسجد الاقصی کمک کند.

وی با اشاره به تبعات جهانی اشغال فلسطین گفت: اشغال فلسطین و قدس نه تنها در منطقه، بلکه در کل جهان باعث آشوب می شود. لذا هر گفتمانی که به اشغال قدس مشروعیت ببخشد، جنایت علیه بشریت، تاریخ و فرهنگ است.

ارباش با تاکید بر سرعت بخشیدن به اقداماتی که دلهای مسلمانان را به هم پیوند می دهد، افزود: باید حساسیت خود را درباره قدس افزایش دهیم. باید بدانیم که تا قدس آزاد نشود هیچ اقدامی کافی نخواهد بود. اگر ما مسلمانان با هم متحد ‌شویم و به این قدرت خود اعتماد داشته باشیم، چیزی که نتوانیم بر آن غلبه کنیم، وجود نخواهد داشت.

دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش، محمود الحبش وزیر امور دینی تشکیلات خودگردان فلسطین، فادی الهدمی رئیس امور قدس تشکیلات خودگردان و رمزی بیرجان مدیر کل خدمات حج و عمره سازمان امور دیانت ترکیه بودند.

در برنامه گشایش این همایش برخی شخصیتهای سیاسی و دینی همچون فائد مصطفی سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در آنکارا، پروفسور دکتر عبدالرحمن هاچکالی رئیس شورای عالی امور دینی، دکتر سلیم آرگون معاون بین الملل سازمان دیانت، لطفی دوغان از رؤسای اسبق سازمان دیانت و دکتر اکرم کلش رئیس سابق شورای عالی امور دینی حضور داشتند.

همچنین قبل از آغاز همایش، یک نمایشگاه نقاشی با موضوع قدس و فلسطین که توسط انجمن «وقت قرائت» ترتیب یافته بود، افتتاح شد.

لازم به ذکر است که «همایش بین المللی قدس و مسجد الاقصی» در تاریخ ۲۱ و ۲۲ می ۲۰۲۲ در سالن کنفرانس بنیاد دیانت ترکیه واقع در مسجد کوجاتپه برگزار شد.

بنابه اعلام سایت رسمی همایش، این همایش با هدف ارتقای سطح آگاهی ها درباره قدس به عنوان دارالسلم اسلام و مسجدالاقصی به عنوان قلب مومینن در آنکارا برگزار شد. در فراخوان همایش از قدس به عنوان یکی از سه حرم مقدس مسلمانان و میراث مذهبی، فرهنگی و تاریخی اسلام یاد شده بود.

بیان ویژگیهای تاریخی قدس و مسجدالاقصی و دستاوردهای مذهبی، تاریخی و فرهنگی این یادگار منحصر به فرد اسلام در چارچوب مطالعات علمی که در طول فرآیند تاریخی پیرامون آن شکل گرفته است و همچنین اطلاع رسانی با استناد به منابع دست اول درباره تمدن کهن اسلامی برای افزایش سطح آگاهی و علاقه عمومی نسبت به قدس و مسجدالاقصی از دیگر اهداف این همایش عنوان شده بود.

این همایش با موضوع قدس و مسجدالاقصی تحت هشت محور اصلی و طی نشست های تخصصی با عنوان «قدس در دوران قبل از اسلام و ادیان آسمانی»، «قدس در دوران اسلامی»، «میراث اسلامی در قدس»، «قدس در آینه علم، هنر و ادبیات»، «قدس و مسجد الاقصی در منابع اسلامی»، «ترکیه و قدس»، «قدس و حقوق بین الملل» و «قدس در زمان حاضر» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است که فراخوان همایش و شرایط شرکت و ارائه مقاله در آن قبلا از طریق رایزنی فرهنگی آنکارا به مرکز منعکس شده بود. 

منبع: سایت رسمی سازمان دیانت

ترجمه و تلخیص: سید ترابی /واحد ترجمه و پژوهش

تاریخ : ۳۱/۰۲/۱۴۰۱

کد خبر 12333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =