از بررسی و ارزیابی کلی اغلب محتوای سایت های اجتماعی برمی آید که مدیریت محتوا شبکه هایی چون فیس بوک موثر نبوده و ۹۳ درصد از تمامی پست ها نفرت انگیز گزارش شده اند و هنوز هم در دسترس هستند.
تجزیه و تحلیل سخنرانی های نفرت انگیز و غلط در سایت اینترنتی شبکه اجتماعی فیس بوک هند توسط یک سازمان تحقیقاتی حقوق بشر و فن آوری در آمریکای جنوبی نشان می دهد که بیشترین میزان سخنان تنفرانگیر (۳۷ درصد) مربوط به اسلام هراسی و ۱۶ درصد مبتنی بر اطلاعات غلط است.
طبق گزارش تهیه شده از سوی یک نهاد اجتماعی حقوق بشر آمریکا تحت عنوان "فیس بوک هند" بیش از ۱۰۰۰ پست در شش زبان هندی در مدت چهار ماه بررسی شد. مجموعه نمونه براساس دستورالعمل های فیس بوک برای سخنرانی های تنفر که شامل سخنان خشونت آمیز و یا غیر انسانی می شود و بر اساس طبقه بندی های نژاد، قومیت، ملیت، وابستگی مذهبی، گرایش جنسی، جنایت، قلدری، جنس ، جنسیت، هویت جنسیتی، و بیماری یا ناتوانی جدی تفکیک شده است.
یک سخنگوی فیس بوک به نماینده روزنامه ایندین اکسپرس گفت: «ما به طور رسمی احترام و تلاش برای حفاظت از حقوق اقلیت ها و جوامع که اغلب به حاشیه رانده شده اند، هم در هند و هم در سراسر جهان را رعایت میکنیم. ما قوانین واضحی علیه سخن نفرت انگیز داریم و تاکید داریم که حملات علیه مردم بر اساس ویژگی هایی از جمله ملیت، قومیت، مذهب، گرایش جنسی و هویت جنسیت باعث بلوک شدن حسابدار خواهد شد. ما این گونه موارد را بسیار جدی پیگیری میکنیم و چنین محتوا را به محض این که مطلع میشویم، حذف میکنیم. برای انجام این کار، ما در هند، برای جذب واستخدام محققان محتوا داری اشراف کاملی بر زبان محلی و درک تنش های تاریخی و اجتماعی کشور، سرمایه گذاری کردهایم. ما همچنین پیشرفت قابل توجهی در تشخیص گفتار نفرت از طریق کارشناسان بومی داشتهایم. »
تجزیه و تحلیل بیشتر پست ها در هر دسته نشان می دهد که از پست های اسلام هراسی، ۶ درصد آن ضد مردم «روهینگیا» است یا مشابه مطالبی است که به نسل کشی روهینگیا در میانمار منجر شد». بقیه عمدتا مربوط به «داوطلبان وطرفداران جهاد»، تحسین خشونت با اشاره به موارد پیشین خشونت مذهبی علیه مسلمانان و غرور اسلامگرایانه است.
به گفته وی، بخش قابل توجهی از سخنان نفرت انگیز در فیس بوک هند، مربوط به سیاست هند است.
این گزارش نشان می دهد که چرا فیس بوک نیاز به تقویت سیاست محرمانگی محتوا دارد، در این گزارش آمده است: در کشور ۳.۱ میلیارد نفر با بیش از ۲۹۴ میلیون حساب کاربری فعال، پایگاه کاربری فیس بوک هند به زودی از کل جمعیت ایالات متحده خارج می شود. و بر خلاف ایالات متحده، فیس بوک هند دارای یک پتانسیل رشد بی سابقة بیش از ۴۰۰ درصد است و آینده فیس بوک متعلق به بازار هند است.»
مدیر اجرایی آن نهاد اجتماعی حقوق بشر گفت: «با توجه به حمایت بسیاری از گروه های جامعه مدنی در هند در مورد دامنه و گستردگی سخن گفتن از نفرت و عدم اطلاع روی فیس بوک بررسی دقیق محتوا فیس بوک باید خود را به همان اندازه که در بازار ایالات متحده سرمایه گذاری می کند، در هند هم سرمایهگذاری کند.»
به دنبال اتهام تبعیض از طرف محافظه کاران و گروه های اقلیت در ایالات متحده و استیضاح شدن مدیرعامل فیس بوک آقای «مارک زکربرگ» توسط کنگره کاخ سفید، فیس بوک از یک رهبر مدافع حقوق مدنی آمریکا در سال ۲۰۱۸میلادی خواسته تا به بررسی شرکت در مورد نظارت بر محتوا، تبلیغات، تنوع و موارد دیگر بپردازد.
نظر شما