مروری بر تعداد حافظان قرآن در ترکیه

رئیس اداره امور مذهبی سازمان  دیانت پروفسور دکتر علی ارباش با اشاره به اینکه تعداد حافظان در ترکیه با جمعیت ۸۱ میلیون نفر تنها نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر است، تاکید کرد باید این میزان افزایش یابد. 

سازمان دیانت سالانه با اجرای کلاس های آمادگی و حفظ قرآن در راستای گسترش فرهنگ قرآنی در تربیت حافظان قرآن می کوشد. آمارهای ارائه شده از سوی سازمان دیانت در خصوص تعداد حافظان قرآن در ترکیه در سالهای گذشته به شرح ذیل می باشد؛ طی آمار ارائه شده از سوی مدیر کل خدمات آموزشی اداره امور مذهبی سازمان دیانت در سال ۱۹۷۵ تعداد حافظان قرآن ۱۴۰۴ نفر بوده است که از میان آنان تعداد ۲ نفر از زنان حافظ قرآن شده اند.  همچنین مدیرکل خدمات آموزشی اداره امور مذهبی سازمان دیانت در دوره ده ساله ۲۰۰۱-۲۰۱۱  در مجموع ۲۶ هزار و ۴۵۴ نفر را مشمول دریافت گواهی حافظ قرآن  اعلام کرد که از این تعداد ۱۱ هزار و ۸۹۰ نفر، مرد و ۱۴ هزار و ۵۶۴ نفر، زن ثبت شده اند.  

       سال ۲۰۱۸  در مراسم تنفیذ حافظ قرآن کریم رئیس اداره امور مذهبی سازمان  دیانت پروفسور دکتر علی ارباش با اشاره به اینکه تعداد حافظان در ترکیه با جمعیت ۸۱ میلیون نفر تنها نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر است، تاکید کرد باید این میزان افزایش یابد.  وی گفت : "با مقایسه برخی از کشورهای اسلامی که جمعیتی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ میلیون دارند صدها هزار و حتی برخی از کشورها بیش از یک میلیون حافظ قرآن وجود دارد و این بدین معنی است که چنین سنتی در کشورهای ذکر شده شکل گرفته است."

در قالب «طرح آموزش رسمی حافظان قرآن مبتنی بر همکاری مدارس» که در سال ۲۰۱۹ در ترکیه برگزار شد، معاون امور مذهبی پروفسور دکتر رمضان مصلو آمار دانش آموزانی که در دوره های حفظ قرآن شرکت نموده اند را چنین اعلام نمود؛ در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ دانش آموز با همکاری ۱۷۱ مدرسه و ۲۲۵ مرکز حفظ قرآن در سراسر ترکیه از دوره های آمادگی و حفظ قرآن بهره مند شده اند.  وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵ هزار طلبه برای دریافت گواهینامه به اداره کل بخش خدمات آموزشی مراجعه می کنند افزود هر ساله تقریباً ۱۰ هزار دانش آموز حق دریافت گواهینامه حفظ قرآن دارند.

از سال ۱۹۷۵ که آغاز راه توسعه آموزش های قرآنی با برگزاری کلاس های آمادگی و حفظ قرآن توسط ترکیه بنا نهاده شد، تعداد کل گواهینامه های صادر شده توسط اداره امور مذهبی ترکیه تا کنون برابر با  ۱۵۴هزار ۶۱۸  گواهینامه می باشد که حدود یک سوم این رقم را زنان تشکیل می دهند.

طی آمار ارائه شده توسط مدیر کل خدمات آموزشی امور مذهبی در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۱ هزار و ۸۶۴ نفر و در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۱ هزار و  ۷۷۳ نفر موفق به دریافت این گواهینامه شدند. شایان ذکر است آموزش حفظ قرآن در طول سال در دوره های روزانه و شبانه روزی برگزار می گردد که با توجه به ظرفیت دانش آموزان مدت زمان حافظ شدن آنها متفاوت است. طی آمار ارائه شده دانش آموزان ثبت نام شده در این دوره ها قبل از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی،  نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر بوده است که پس از بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی این تعداد به ۱۳۷ هزار نفر کاهش یافته است.  لازم به ذکر است ،دوره‌های آموزش قرآن برای گروه سنی ۴ تا ۶ سال شامل برنامه‌هایی است که در آن به آموزش ارزش‌های قرآنی پرداخته می‌شود. آموزش هایی مانند شناخت حروف قرآن و عشق به خدا, پیامبر, طبیعت, مردم و کشور داده می شود. اگر دانش آموز بعد از چهارم دبستان خواستار شرکت در دوره های حفظ قرآن  شود، در صورت تایید والدین و صلاح دید معلمان، می تواند آموزش حفظ قرآن کریم را شروع نماید. شایان ذکر است که گواهینامه های صادر شده حافظان قرآن کریم مادام العمر دارای اعتبار است.

منبع:

سایت خبری امور مذهبی سازمان دیانت

سایت خبری آناتولی

ترجمه و تنظیم : شبنم شکوری   

تاریخ: تیر ماه ۱۴۰۱

کد خبر 13039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =