آمار وزارت فرهنگ ترکیه درباره ثبت آثار معنوی و مبارزه با قاچاق و سرقت آثار

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه جدیدترین آمار درباره ثبت حقوق معنوی در حوزه آثار موسیقی، سینما و کتاب، صدور مجوزهای تهیه کنندگی در حوزه موسیقی و سینما، مراحل ثبت آثار فکری و هنری و مبارزه با سرقت و قاچاق آثار معنوی مربوط به نیمه اول سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه جدیدترین آمار درباره ثبت حقوق معنوی در حوزه آثار موسیقی، سینما و کتاب، صدور مجوزهای تهیه کنندگی در حوزه موسیقی و سینما، مراحل ثبت آثار فکری و هنری و مبارزه با سرقت و قاچاق آثار معنوی مربوط به نیمه اول سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل کپی رایت این وزارتخانه، فروش باندرولهای[۱] غیر ادواری در ۶ ماهه نخست امسال با ۴.۷۷ درصد افزایش به ۱۹۱ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۷۹ مورد رسید. این قم در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۸۳ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۹۶ مورد بوده است. همچنین تعداد کل کتاب های منتشر شده در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱.۶ درصدی به ۹۰ هزار و ۱۴۹ عنوان رسید. این در حالی است که تعداد کتاب های منتشر شده در نیمه اول سال ۲۰۲۱، ۸۸ هزار و ۶۹۴ عنوان بوده است.

بر اساس این آمار در نیمه اول سال جاری در حوزه نشریات غیر ادواری، بیشترین فروش باندرول بر حسب نوع اثر همانند سال گذشته در حوزه نشریات آموزشی محقق شد.

بر این اساس در ۶ ماهه اول سال جاری ۹۲ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۵۰۷ عدد باندرول در حوزه کتابهای آموزشی، ۳۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۵۵ عدد در رده بزرگسالان، ۲۳ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۲۴۰ عدد در رده کودک و نوجوان، ۱۴ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۱۰۴ مورد در حوزه بزرگسالان، ۱۴ میلیون و ۳۱۸ هزار عدد در حوزه کتابهای داستانی و تخیلی، ۱۷ میلیون و ۶۹۵ هزار ۴۴۰ عدد در حوزه آثار اعتقادی، یک میلیون و ۹۵۷ هزار و ۱۲۸ عدد در حوزه کتابهای دانشگاهی و یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۰۵ عدد در حوزه نشریات وارداتی به فروش رسیده است.

همچنین در نیمه اول سال ۲۰۲۲، ۳۱۸  فقره مجوز سینمایی و ۲۵۰ مجوز تهیه کنندگی موسیقی توسط اداره کل حقوق معنوی وزارت فرهنگ ترکیه صادر شده است. تعداد مجوزهای صادر شده برای تولید کنندگی نیز به ۵۶۸ مورد رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶۲ درصد افزایش داشته است. این رقم در ۶ ماهه نخست سال گذشته در مجموع ۳۵۰ مورد بوده است.

تعداد موارد تقاضا برای ثبت- تسجیل توسط صاحبان حقوق معنوی، در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۸۹۸ فقره بوده است. بیشترین تعداد درخواست برای ثبت آثار معنوی مربوط به برنامه های رایانه ای بوده است که ۳۷۸ مورد می باشد.

بر این اساس در ۶ ماهه نخست امسال ۳۷۸ برنامه رایانه ای، ۳۲۹ اثر علمی و ادبی، ۱۲۴ اثر هنرهای زیبا، ۴۰ اثر سینمایی و ۲۷ اثر موسیقی ثبت و تسجیل شده است.

در حوزه سینما و موسیقی

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در نیمه نخست امسال ۲۲۷ اثر سینمایی به ثبت رسید و ۲۳ هزار و ۶۳۵  باندرول در حوزه سینما به فروش رسید. در حوزه موسیقی نیز ۸۹۱ اثر به ثبت رسید و ۴۸۴ هزار و ۶۶۸ عدد باندرول به فروش رسید. در حوزه بازی های رایانه ای ۳۳ اثر ثبت و  ۷۴ هزار و ۵۵ باندرول به فروش رسید. در مجموع ۵۸۲ هزار و ۳۵۸ مورد باندرول برای تولیدات سینمایی، موسیقی و بازی های رایانه ای در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ فروخته شد.

مبارزه با سرقت معنوی

بر اساس اطلاعات دریافتی از دایره حراست اداره کل امنیت کشور، در چهارچوب مبارزه با سرقت آثار معنوی «کمیسیون های بازرسی استانی» فعال در ۸۱ استان کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری با انجام ۴۳۱ مورد عملیات در خصوص ۴۵۲ شخص اقدام قانونی انجام دادند. در این بازرسی ها ۱۱۴ هزار و ۲۸۱ مورد کشف و ضبط شد.

 

منبع: سایت رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه

تاریخ:۱۴۰۱/۰۴/۲۰


[۱] باندرول= برچسب، نواری که نشانه مرغوبیت کالاست (فرهنگ معین)

کد خبر 13129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =