سخنان مهم اردوغان درباره فساد، تباهی و فروپاشی ارزش‌های اخلاقی در غرب

جب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با مفتی‌های شرکت کننده در چهارمین کنگرۀ مشورتی مفتی‌های این کشور دیدار کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با مفتی‌های شرکت کننده در چهارمین کنگرۀ مشورتی مفتی‌های این کشور، با تشریح وظایف سنگین مفتی‌ها و علمای دین در تبیین آموزه‌های قرآنی برای اقشار مختلف جامعه اظهار داشت: شما بیشترین مسئولیت را برای راهنمایی و آگاه سازی جوانان و رفع نیازهای آموزشی و دینی دارید. به خوبی از سختی‌های این امر، به ویژه در شرایط امروزی آگاه هستیم. شما در حال انجام یک کار دشوار اما شرافتمندانه هستید.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به مشکلات و مصائبی که به دلیل حاکمیت مادی‌گرایی و دور شدن از ارزش‌های اخلاقی برای بشر امروزی ایجاد کرده است، مسئولیت علما، تخبگان علمی و اندیشمندان فلسفه و حکمت را بسیار مهم توصیف کرد.

وی با یادآوری اینکه هدف از دستورات دین بیرون آوردن انسان از گرداب جهل، فساد و شر است، گفت: مردم ۱۴ قرن است که در پرتو قرآن به آرامش رسیده‌اند. زندگی مثال زدنی را در رکاب پیامبر که اسوۀ حسنه بود، تجربه کرده‌اند. این همان درگاه هدایت است که فضای ظلمانی زنده به گور کردن دختران را  در هم شکست و آن را به سعادت تبدیل کرد. بشریت به لطف خداوند با عبور از درگاه هدایت، از باتلاق جهل رهایی یافت.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: روند دشواری که جهان طی می‌کند، اهمیت اصول حیات بخش اسلام، مانند اعتماد، عدالت، شفقت، شایستگی و مسئولیت را آشکار کرده است.

اردوغان افزود: به رغم فرصت‌هایی که بشریت در زمینۀ مادی به دست آورده است، روز به روز در حال از دست دادن جایگاه خود و کم کردن ارتفاع معنوی است. وی تأکید کرد: ایدئولوژی‌های ماتریالیستی نمی‌توانند برای مشکلات مردم راه حل ارائه دهند و انسان را از جنبه‌های اخلاقی، روانی و اجتماعی به انحطاط می‌کشانند.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر نمونه‌هایی از انحطاط اخلاقی در جوامع غربی به ظاهر پیشرفته گفت: نشانه‌های این وضعیت را در بسیاری از زمینه‌ها شاهد هستیم و برخی کشورهای غربی که از نظر رفاه مالی در رتبه اول قرار دارند، از جمله مکان‌هایی هستند که مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، خشونت علیه زنان و خودکشی در آنها بیداد می‌کند. به طوری که برخی از این کشورها به بهانه‌های مختلف اقدام به توزیع مواد مخدر کرده‌اند، زیرا از پس مشکل اعتیاد بر نیامده‌اند. همین امر در مورد مشروبات الکلی، که ام الفساد است نیز صادق است. خشونت علیه زنان و جنایت علیه کودکان در زمرۀ بدترین سوابق این کشورها قرار دارد. نهاد خانواده در این کشورها، معنای خود را از دست داده و جامعه به بازیچه موضوعات حاشیه‌ای تبدیل شده است. روابط مشروع بین زن و مرد تحقیر می‌شود، انحراف، بی اخلاقی و روابط غیر معمول به عمد تشویق می‌شود.

اردوغان با بیان اینکه نهاد خانواده در معرض آسیب‌های ناشی از ذهنیت مادی قرار گرفته است، افزود: طیف گسترده‌ای از رسوایی‌ها، نشان دهندۀ زخم‌های ناشی از ذهنیت مادی در جامعه است. هر خصلتی که انسان را از سایر موجودات متمایز می‌سازد، با حمایت مراکز جهانی در معرض نابودی قرار دارد. حقیقت، روشن است، حتی اگر اذهان فرسوده آن را نپذیرند. اگر الان اقدام نکنیم و اقدام‌های به موقع انجام ندهیم، به احتمال زیاد در آینده، خدای ناکرده با مشکلات بدتری مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای صیانت از خانواده گفت: پیشنهاد اصلاح قانون اساسی که در روزهای آینده به مجلس ارائه خواهد شد؛ گامی مهم در این راستا است. هدف ما با این پیشنهاد، حفاظت و صیانت از نهاد خانواده است که به طور فزاینده‌ای از سوی جریان‌های انحرافی تهدیدمی‌شود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: بیش از ۱۴۰ هزار واعظ و مبلغ سازمان دیانت، در رابطه با نهاد خانواده مسئولیت بزرگی دارند. برای بیان مسئله خانواده نباید تنها به محراب مساجد بسنده کرده، بلکه این موضوع باید هر جمعه، موضوع اصلی خطبه‌ها باشد.

اردوغان با تاکید بر اینکه تذکرات علمای دینی مهمترین ساز و کار برای تحکیم نهاد خانواده خواهد بود، گفت: خانوادۀ مستحکم به معنای ملت قوی است. اگر خانواده‌های ما مستحکم باشند، ملت ما نیز قوی تر می‌شود. اما این روابط انحرافی که امروز شنیدم که این روند انحرافی در مکزیک، از نظر قانونی رسمیت پیدا کرده است؛ [همجنس گرایی] که در کشور ما نیز کسانی به دنبال آن هستند، بدانند که ما تا آخر در مقابل این تلاش‌ها ایستادگی خواهیم کرد. اجازه نمی‌دهیم این جامعۀ مسلمان طعمه کسی شود. من معتقدم که با حمایت قاطع همۀ نمایندگان مجلس که خردمند، باوجدان و آینده نگر هستند، به این هدف دست خواهیم یافت.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ضرورت به کار گیری روش‌های مناسب برای بیان ارزش‌های اسلامی گفت: اگر در روش مشکلی باشد، رسیدن به هدف ممکن نیست. با روش‌های غیر اسلامی، غیر انسانی و غیر اخلاقی نمی‌توان به اسلام خدمت کرد و اسلام را نمی‌توان تبلیغ کرد.

وی با اشاره به برخی حوادث که در آنها، به نمازگزاران و زائران حمله شد، گفت: هیچ دلیلی نمی‌تواند بهانه‌ای برای کشتن غیر نظامیان بی‌گناه، کودکانی که به مدرسه می‌روند، مردمی که در مساجد نماز می‌خوانند، باشد.

وی افزود: نام آنها چه داعش باشد، چه بوکوحرام یا فتو فرقی نمی‌کند. همۀ این سازمان‌ها ساختارهای منحرفی هستند، که از دین برای اهداف کثیف خود استفاده می‌کنند. این رذل‌ها، مانند اسب‌های تروا هستند که توسط امپریالیست‌ها به درون جوامع ما نفوذ کرده‌اند. اینها وحشیانی هستند که روح خود را به شیطان فروخته‌اند و هر گونه پیوند با بشریت را قطع کرده‌اند. مبارزه با این گله‌های قاتل که جهان اسلام را غرق در خون و اشک می‌کنند، وظیفه بین همۀ ما به ویژه علما مشترک است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامۀ سخنان خود با اشاره به گسترش روز افزون ناهنجاری‌های اجتماعی مانند مصرف مشروبات الکلی، قمار و مواد مخدر، گفت: درد جوانان ما که در گرداب مشروبات الکلی و قمار و فحشا و مواد مخدر گرفتار شده‌اند، دغدغۀ ما نیز هست. چرا که ما نتوانسته‌ایم جلوی آنها را بگیریم و کمکشان کنیم، در کنارشان باشیم و پیام‌های نجات بخش اسلام را به آنها برسانیم.

وی راه درست تربیت نسل سالم و آینده‌ساز را در گرو آموزش صحیح آموزه‌های قرآنی و فرهنگ قرآن دانست و با حمایت از تلاش‌های سازمان امور دیانت برای توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش قرآن به کودکان، نوجوانان و جوانان گفت: برگزاری دوره‌های آموزش قرآن به ویژه در سنین ۴ تا ۶ سال از نظر آشنایی کودکان با دین و اخلاق اسلامی در سنین پایین بسیار ارزشمند است.

 

منبع: سایت رسمی سازمان امور دیانت ترکیه

ترجمه و تلخیص: سید ترابی

تاریخ:۱۴۰۱/۰۸/۱۱

 

 

 

کد خبر 13701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =