خانه و نمایندگی های دیاسپورا برای معرفی و تبلیغ آذربایجان برنامه های فرهنگی مانند کنسرت، نمایشگاه، کنفرانس، همایش و سایر برگزار می کنند.

جمهوری آذربایجان در 50 کشور 559  نمایندگی دیاسپورا دارد.  کمیته دولتی کار با دیاسپورا، وزارت فرهنگ و وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از فعالیت آنها حمایت می نمایند. خانه و نمایندگی های دیاسپورا برای معرفی و تبلیغ آذربایجان برنامه های فرهنگی مانند کنسرت، نمایشگاه، کنفرانس، همایش و سایر برگزار می کنند.

گزارش معرفی دیاسپورای جمهوری آذربایجان( ساختار و اساسنامه) و صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان

گزارش معرفی دیاسپورای جمهوری آذربایجان( ساختار و اساسنامه) و صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان
ساختار کمیته دولتی کار با دیاسپورای جمهوری آذربایجان

اساسنامه کمیته دولتی کار با دیاسپورای جمهوری آذربایجان

اول: مقررات عمومی

  1. در تاریخ 19 نوامبر 2008  طبق دستور شماره 54 رئیس جمهور آذربایجان کمیته دولتی کار با دیاسپورای جمهوری آذربایجان (از این پس - کمیته) بر اساس کمیته دولتی کار با آذربایجانی های مقیم خارج از کشور  تشکیل شد.( مشمول تغییرات در تاریخ 04 دسامبر 2018)  این کمیته اجرای سیاست های دولتی در زمینه کار با دیاسپورا، گسترش و توسعه روابط با آذربایجانی های مقیم خارج از کشور و همچنین سازمان های دیاسپورا ایجاد شده توسط آنها و همچنین دیاسپوراهای سایر ملل دوستدار را تضمین می کند. این کمیته یک نهاد اجرایی مرکزی است که هماهنگی فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی در این حوزه را تضمین می‌ کند.
  2.  کمیته بر اساس قانون اساسی جمهوری آذربایجان، قوانین جمهوری آذربایجان، فرامین و دستورات رئیس جمهور آذربایجان، موافقت نامه های بین المللی که جمهوری آذربایجان به آن عهده دار است ،آیین نامه ها، تصمیمات و دستورات کابینه وزیران جمهوری آذربایجان فعالیت می نماید.
  3. کمیته ضمن انجام وظایف و حقوق خود، سایر مراجع اجرایی، ارگانهای خودگردان محلی، سازمانهای غیر دولتی، شورای هماهنگی آذربایجانیهای جهان، نمایندگیهای دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در کشورهای خارجی، آذربایجانیهای مقیم خارج از کشور، مانند همچنین سازمان‌های دیاسپورا که توسط آنها تأسیس شده‌اند، و همچنین دوستان آذربایجان با دیاسپوراهای سایر مردمی که دارای نگرش هستند تعامل دارند.
  4. این کمیته دارای ترازنامه مستقل، اموال دولتی مطابق قانون، حساب های خزانه و بانکی، مهر با تصویر نشان ملی جمهوری آذربایجان و نام آن، تمبرها و فرم های مربوطه است.
  5. هزینه های نگهداری و فعالیت های کمیته از بودجه دولتی جمهوری آذربایجان و منابع تامین شده توسط قانون تامین می شود.
  6. این کمیته در باکو مستقر است.

دوم: جمیع فعالیت های کمیته

  1. فعالیت های کمیته به شرح زیر است:
    1. در شکل گیری یک سیاست واحد دولتی در زمینه کار با دیاسپورا مشارکت می کند و اجرای این سیاست را تضمین می کند.
    2. توسعه زمینه کار با دیاسپورا را تضمین می کند.
    3. مطابق با اصول و هنجارهای پذیرفته شده حقوق بین الملل، قراردادهای بین المللی که جمهوری آذربایجان طرف آن است و قوانین جمهوری آذربایجان، همچنین با در نظر گرفتن قوانین کشورهای خارجی ذیربط، برای اجرای حقوق و آزادی های اولیه آذربایجانی های مقیم خارج و حفظ و توسعه هویت ملی آنها، یادگیری و گسترش استفاده از زبان مادری خود تلاش می کند. کمیته به ایجاد و توسعه روابط با دیاسپوراهای سایر ملل دوست آذربایجان کمک می کند.
    4. برای ایجاد و توسعه روابط بین آذربایجانی های مقیم خارج از کشور و همچنین سازمان های دیاسپورایی که توسط آنها ایجاد شده است و همچنین دیاسپوراهای سایر مردمان دوست آذربایجان با ارگان های دولتی و سازمان های غیر دولتی جمهوری آذربایجان تلاش می نماید. سیاست داخلی و خارجی جمهوری آذربایجان آنها را قادر می سازد تا اطلاعات صحیحی از زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دریافت کنند.
    5. این کمیته باید به آذربایجانی‌های مقیم خارج و همچنین سازمان‌های دیاسپورا که توسط آنها تأسیس شده‌اند، و همچنین دیاسپوراهای سایر ملل دوست آذربایجان برای حفاظت و تقویت استقلال و حاکمیت دولتی جمهوری آذربایجان کمک کند. کمیته دیاسپورا را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در زندگی سیاسی جامعه و دولت، و همچنین در ایجاد و توسعه روابط سودمند متقابل بین جمهوری آذربایجان و سایر کشورها مشارکت می دهد.
    6. از اجرای حق آذربایجانی های مقیم خارج برای ایجاد خودمختاری های ملی-فرهنگی و انجمن های اجتماعی مطابق با موازین حقوقی بین المللی و قوانین کشورهای مربوطه حمایت می کند.
    7. جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات در مورد وضعیت آذربایجانی های مقیم خارج از کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه برای این منظور را تضمین می کند.
    8. در سایر جهات تعیین شده توسط قانون عمل می کند.

سوم: وظایف کمیته

  1. کمیته وظایف زیر را بر اساس فعالیت های تعیین شده در این آیین نامه انجام می دهد:
    1.  این کمیته آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور، مؤسسات ایجاد شده توسط آنها و رسانه‌های گروهی را تشویق می‌کند تا با سرزمین مادری تاریخی خود در چارچوب موازین حقوقی بین‌المللی ارتباط برقرار کنند، زبان مادری، ارزش‌های ملی و اخلاقی خود را تسلط دهند، حفظ کنند و توسعه دهند. ارتباط با دیاسپوراهای دیگر مردمی که با آذربایجان دوست هستند، کمک های سازمانی، اطلاعاتی، مادی و معنوی مختلفی را برای مطالعه تجربیات آنها ارائه می کند.
    2.  به هموطنان مقیم کشورهای خارجی و همچنین مهاجران دیگر اقوام دوست آذربایجان در مورد دولت مستقل، قانونی و سکولار، ساخت جامعه دموکراتیک، توسعه اجتماعی-اقتصادی، اجتماعی-سیاسی و فرهنگی که در جمهوری آذربایجان اجرا می شود،  اطلاع  می دهد.
    3.  اجرای برنامه های دولتی و مفاهیم توسعه را در چارچوب اختیارات خود تضمین می کند.
    4.  فعالیت های سایر مراجع اجرایی مرتبط با کار دیاسپورا را هماهنگ می کند.
    5.  اجرای موافقتنامه های بین المللی را که جمهوری آذربایجان حامی آن است در چارچوب اختیارات خود تضمین می کند.
    6.  نظام مند کردن اندیشه های ملی، ارزش های ملی-اخلاقی که در خدمت وحدت معنوی و همبستگی آذربایجانی های جهان است و گسترش آن را در بین شهروندان جمهوری آذربایجان و هموطنانمان مقیم کشورهای خارجی تضمین کند.
    7.  از مراکز فرهنگی، سازمان‌های فرهنگی و آموزشی، کتابخانه‌ها، آرشیوها، موزه‌ها، تئاترها، گروه‌های موسیقی و گروه‌های خلاق آذربایجانی‌های مقیم خارج به همراه سایر ارگان‌های دولتی حمایت می ‌کند.
    8.  مشارکت نزدیک هموطنان مقیم خارج از کشور در روند اصلاحات اقتصادی اجرا شده در جمهوری آذربایجان، شرایط مساعدی را برای سرمایه گذاری آنها در اقتصاد آذربایجان و انجام آزادانه فعالیت های کارآفرینی در قلمرو این کشور ایجاد می کند.
    9.  حمایت از تأسیس روابط  و سازماندهی آذربایجانی های مقیم خارج و توسعه با جمهوری آذربایجان انجمن های عمومی، فرهنگی و غیره ایجاد شده و همچنین سایر سازمان های دیاسپورا که با آنها همکاری می کنند.
    10.  از فعالیت های آذربایجانی های مقیم خارج از کشور در تامین حقوق ملی و شهروندی خود مطابق با اصل حمایت و پشتیبانی از حقوق بشر که در اسناد بین المللی تعیین شده است، حمایت می کند. برای این منظور، به ایجاد یک مکانیسم کارآمد با ساختارهای مربوطه ایالت هایی که آذربایجانی ها در آن زندگی می کنند و حل مشکلات کمک می کند.
    11.  به نمایندگان سازمان های دولتی و غیر دولتی مربوطه جمهوری آذربایجان کمک می کند تا در رویدادهای مهم آذربایجانی های مقیم خارج از کشور شرکت کنند.
    12.  در ترویج جمهوری آذربایجان در جهان بین المللی و حفظ منافع آن از فرصت های دیاسپوراها که نگرش سنتی مثبت نسبت به آذربایجان دارند استفاده می کند.
    13.  استفاده بهینه از بودجه، وام ها، کمک های بلاعوض و سایر منابع مالی تخصیص یافته به حوزه کار با دیاسپورا را تضمین می کند.
    14.  اقدامات لازم را برای حفاظت از اسرار دولتی و رژیم محرمانه مطابق با قوانین و همچنین اقدامات امنیتی مطابق با دستورالعمل های فعالیت انجام می دهد.
    15.  اطمینان حاصل می کند که اطلاعات عمومی در مورد فعالیت های خود، ایجاد یک وب سایت، قرار دادن اطلاعات عمومی که در اختیار دارد و فهرستی که باید طبق قوانین مشخص شود افشا شود و به روز رسانی مداوم این اطلاعات.
    16.  اقداماتی را برای ارائه آموزش پرسنل در زمینه سازماندهی کار دیاسپورا و همچنین آموزش اضافی متخصصان انجام می دهد.
    17.  اقداماتی را در حدود اختیارات خود برای بهبود ساختار و فعالیت کمیته انجام می دهد.
    18.  درخواست ها و شکایات دریافتی در مورد فعالیت های کمیته را بررسی می کند و مطابق قانون اقدامات لازم را انجام می دهد.
    19.  وضعیت آذربایجانی های مقیم خارج را بررسی می کند و با آنها ارتباط برقرار می کند. تهیه و ارائه گزارش سالانه به رئیس جمهوری آذربایجان در مورد فعالیت های سازمان های دیاسپورای آذربایجان و همچنین کارهای انجام شده در زمینه توسعه همکاری با سازمان های دیاسپورا سایر ملل دوست آذربایجان.
    20. به تشکیل و تقویت تشکیلات دیاسپورای آذربایجان در کشورهای خارجی کمک می کند. سعی در نمایندگی آذربایجانی ها در سازمان های مختلف بین المللی و تقویت فعالیت های لابی گری دارد. این به گسترش روابط با دیاسپوراهای سایر مللی که نگرش دوستانه ای نسبت به آذربایجان دارند کمک می کند.
    21.  میزگردها، سمینارها و کنفرانس های مرتبط با مشکلات آذربایجانی های مقیم خارج و همچنین فعالیت های سازمان های دیاسپورای آذربایجان برگزار می نماید.
    22.  این کمیته اقداماتی را با هدف حمایت از حقوق ملی و مدنی آذربایجانی های مقیم خارج اجرا می کند. مشکلات اجتماعی-اقتصادی، اجتماعی-سیاسی، فرهنگی- معنوی آنها را بررسی می کند. ساختارهای دولتی جمهوری آذربایجان و همچنین از طریق وزارت امور خارجه پیشنهادهایی را برای حل مشکلات به کشورهای خارجی مربوطه ارائه کردند.
    23.  در کشورها و مناطقی که آذربایجانی ها زندگی می کنند، همراه با نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در کشورهای خارجی، افتتاح و راه اندازی مدارس به زبان مادری و مراکز فرهنگی آذربایجانی را سازماندهی می کند.
    24.  این سازمان کمک های مالی، معنوی و بشردوستانه آذربایجانی های مقیم خارج از کشور و همچنین نمایندگان دیاسپورا سایر ملل دوست آذربایجان، به ایالت آذربایجان و شهروندان آن را سازماندهی می کند.
    25.  کمک های اجتماعی به آذربایجانی های کم درآمد مقیم خارج از کشور از طریق مؤسسه زیرمجموعه به روشی که کابینه وزیران جمهوری آذربایجان تعیین می کند، ارائه می کند.
    26.  به مشارکت آذربایجانی‌های مقیم کشورهای خارجی و انجمن‌های عمومی آنها و همچنین سازمان‌های دیاسپورا سایر ملل دوست آذربایجان در رویدادهای ملی و بین‌المللی کمک می ‌کند.
    27.  به آذربایجانی های مقیم خارج از کشور کمک می کند تا در موسسات آموزشی جمهوری آذربایجان تحصیل کنند و به فعالیت های علمی و خلاقانه دیگر بپردازند.
    28.  در تهیه کتب درسی زبان مادری، برنامه های آموزشی و مطالب مرتبط برای آذربایجانی های مقیم خارج از کشور، مؤسسات آموزشی آنها و سایر مراکز شرکت می کند.
    29.  سایر وظایف مقرر در قانون را مطابق با جهت فعالیت انجام می دهد.

چهارم: حقوق کمیته

  1. کمیته برای انجام وظایف خود دارای حقوق زیر است:
    1.  تهیه و مشارکت در تدوین پیش نویس قوانین قانونی مربوط به زمینه کار با دیاسپورا
    2.  حمایت جمهوری آذربایجان از قراردادهای بین المللی در زمینه کار با دیاسپورا
    3.  اطلاعات (اسناد) لازم را از ارگان های دولتی و خودگردان محلی، اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه کار با دیاسپورا درخواست می کند و این گونه اطلاعات (اسناد) را از آنها دریافت می کند.
    4.  به منظور تضمین حمایت از حقوق آذربایجانی های مقیم خارج از کشور، با سازمان های بین المللی ذیربط و نهادهای دولتی (موسسات) ذیربط کشورهای خارجی مطابق با قانون همکاری می کند.
    5.  یادگیری، خلاصه کردن تجربیات کشورهای خارجی در زمینه سازماندهی و انجام کار با دیاسپورا و تضمین بکارگیری روشهای پیشرفته
    6. ارائه نظر در زمینه های فعالیت، انجام تحلیل و تعمیم، تهیه مطالب تحلیلی، انجام تحقیق، ارائه پیشنهادات
    7. فعالیت‌های اطلاعاتی و انتشاراتی مربوط به آذربایجانی‌های مقیم خارج، سازمان‌های دیاسپورا تأسیس شده توسط آنها و همچنین دیاسپوراهای سایر مردمانی که با آذربایجان دوست هستند، انجام داد.
    8. ارائه ای در مورد کارمندانی که توسط وزارت امور خارجه به نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در کشورهای خارجی به منظور تجارت با دیاسپورا منصوب می شوند.
    9. آذربایجانی های مقیم خارج از کشور، کمیسیون ها، شوراهای هماهنگی و کارشناسی و گروه های کاری را برای کار با دیاسپورای سایر ملل دوست آذربایجان، سازمان های دیاسپورا که توسط آنها تأسیس شده است، ایجاد می کنند.
    10. حذف شده است
    11. کارشناسان و متخصصان مستقل را طبق قانون در فعالیت های خود استخدام می کند.
    12. سایر حقوق تعیین شده توسط قانون را مطابق با جهت فعالیت اجرا می کند.

پنجم: سازماندهی فعالیت کمیته

  1.  دستگاه کمیته و نهادهای موجود در ساختار آن و سایر نهادهای زیرمجموعه (اشخاص حقوقی، سازمان ها و غیره) یک سیستم واحد کمیته را تشکیل می دهند. کمیته فعالیت های خود را مستقیما و از طریق آن موسسات انجام می دهد.
  2.  ساختار کمیته توسط رئیس جمهور آذربایجان تعیین می شود. کابینه وزیران جمهوری آذربایجان فهرست موسسات زیرمجموعه (اشخاص حقوقی، سازمان ها و غیره) که در ساختار کمیته گنجانده نشده اند و همچنین تعداد کارکنان دستگاه ها و نهادهای کمیته که در ساختار آن گنجانده شده اند را تایید می کند.
  3.  ریاست کمیته بر عهده رئیس کمیته است که توسط رئیس جمهور آذربایجان منصوب و عزل می شود. رئیس کمیته شخصاً مسئول انجام وظایف محوله به کمیته و اعمال حقوق است.
  4. رئیس کمیته دارای یک معاون اول و دو معاون دیگر دارد که توسط رئیس جمهوری آذربایجان منصوب و عزل می شوند. معاونان رؤسای کمیته ها وظایفی را که از سوی رئیس به آنها محول می شود انجام می دهند و شخصاً مسئول آن هستند.
  5.  رئیس کمیته:
    1. فعالیت های کمیته را سازماندهی و مدیریت می کند.
    2. اساسنامه بخش‌های ساختاری دستگاه‌های کمیته و مؤسسات زیرمجموعه را تأیید می‌ کند و اساسنامه اشخاص حقوقی تابعه را به‌ترتیب به تصویب می‌رساند.
    3. ساختار دستگاه‌های کمیته، نهادهای محلی و سایر نهادها، جدول کارکنان و برآورد هزینه‌های آن‌ها را در چارچوب تخصیص بودجه تخصیص یافته در ساختار، صندوق حقوق و تعداد کارکنان تعریف شده تصویب می‌ کند. (به استثنای مورد مشخص شده در فرمان شماره 170 رئیس جمهور آذربایجان در تاریخ 6 ژوئیه 2018 "در مورد ایجاد صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان زیر نظر کمیته دولتی کار با دیاسپورای جمهوری آذربایجان)"
    4. کارکنان دستگاه کمیته و نهادهای موجود در ساختار کمیته و به استثنای موردی که "در مورد ایجاد صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان زیر نظر کمیته دولتی کار با دیاسپورای جمهوری آذربایجان"  در فرمان شماره 170 رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در تاریخ 6 ژوئیه 2018 مشخص شدرؤسای سایر مؤسسات زیرمجموعه (اشخاص حقوقی، سازمانها و ...) را منصوب و عزل می کند. همچنین سایر کارکنان را منصوب و عزل می کند. اقدامات تشویقی و انضباطی علیه آنها انجام می دهد.
    5. دستورات و دستوراتی را صادر می کند که اجرای آنها مطابق قانون اجباری است ، قوانین قانونی هنجاری را تأیید می کند (امضاء می کند) ، اجرای آنها را سازماندهی می کند و کنترل را انجام می دهد.
    6. به طور منظم گزارش ها و اطلاعاتی را در مورد فعالیت کمیته به رئیس جمهوری آذربایجان و کابینه وزیران جمهوری آذربایجان ارائه می کند.
    7. تصمیمات مسئولین کمیته خلاف قانون را لغو می کند.
    8. کمیته را نمایندگی می کند.
    9. اعمال سایر اختیارات مطابق قانون را انجام می دهد.
  6.  در کمیته، شورایی متشکل از رئیس کمیته (رئیس شورا)، معاونان وی و سایر کارکنان مدیریتی کمیته تشکیل می شود. متخصصان و دانشمندان نیز می توانند در ترکیب دانشکده کمیته گنجانده شوند.
  7.  تعداد و ترکیب اعضای هیئت علمی کمیته به تصویب کابینه وزیران جمهوری آذربایجان می رسد.
  8.  هیأت مدیره در جلسات خود موضوعات مربوط به فعالیت کمیته را مورد بحث و بررسی قرار داده و تصمیمات مربوطه را اتخاذ می کند.
  9.  جلسات هیئت مدیره زمانی مجاز است که بیش از نیمی از اعضای آن حضور داشته باشند. تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت نسبی اعضای آن اتخاذ می شود. در صورت مساوی بودن آرا در هنگام اتخاذ تصمیمات هیأت مدیره، رأی رئیس هیأت تعیین کننده است.
  10.  تصمیمات هیئت مدیره در صورتجلسه رسمی و به تصویب رئیس کمیته می رسد.
  11.  در مواردی که بین اعضای هیئت علمی کمیته اختلاف نظر وجود داشته باشد، رئیس کمیته مراتب را به کابینه وزیران جمهوری آذربایجان اعلام و تصمیم خود را اجرا می کند. اعضای هیئت مدیره کمیته می توانند نظرات شخصی خود را به کابینه وزیران جمهوری آذربایجان برسانند.
  12.  در صورت لزوم می توان از نمایندگان سایر دستگاه ها و سازمان های قوه مجریه و همچنین آذربایجانی های مقیم خارج از کشور و انجمن های عمومی آنها در جلسات هیئت مدیره کمیته دعوت کرد.
  13.  در کمیته مطالعه و اجرای روش های پیشرفته در زمینه کار با دیاسپورا می توان یک شورای علمی- روشی که به صورت عمومی فعالیت می کند، ایجاد کرد. اساسنامه شورای علمی - روشی به تصویب رئیس کمیته می رسد.

صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان

بر اساس فرمان رئیس جمهور آذربایجان در تاریخ 6 ژوئیه 2018، صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان زیر نظر کمیته دولتی همکاری با دیاسپورای جمهوری آذربایجان تأسیس شد. صندوق حمایت از دیاسپورای آذربایجان برای اعلام اصلاحات انجام شده در جمهوری آذربایجان و دستاوردهای به دست آمده به جهان از دیاسپورا ها حمایت می کند. این نهاد حمایت دولتی را برای حفاظت از منافع کشور، توسعه بیشتر و ارتقای ارزش های ملی و اخلاقی آذربایجانی های جهان، اجرای اقداماتی با هدف حمایت از حقوق ملی و مدنی آذربایجانی های مقیم خارج از کشور، تقویت فعالیت های لابی گری، حل مشکلات اجتماعی-اقتصادی، اجتماعی-سیاسی آذربایجانی های مقیم خارج از کشور، حمایت از حقوق ملی و مدنی آذربایجانی های جهان را پشتیبانی می کند. این صندوق زیر نظر کمیته دولتی کار با دیاسپورای جمهوری آذربایجان فعالیت می کند. این صندوق به فعالیت هایی با اهمیت ملی و اجتماعی مشغول است. وجوه به دست آمده در نتیجه فعالیت صندوق برای اطمینان از فعالیت آن هدایت می شود. این صندوق دارای ترازنامه مستقل، دارایی، حساب های خزانه و بانکی، مهر به نام خود، تمبر و فرم های مناسب می باشد. این صندوق در باکو واقع شده است. این صندوق به سازماندهی و توسعه انجمن های اجتماعی، فرهنگی و خانه های ایجاد شده توسط آذربایجانی های مقیم خارج کمک مالی می کند.

این صندوق گسترش افکار ملی، ارزش های ملی و اخلاقی را که در خدمت وحدت معنوی و همبستگی آذربایجانی های جهان در میان شهروندان جمهوری آذربایجان و آذربایجانی های مقیم خارج است، تضمین می کند. به آذربایجانی های مقیم خارج از کشور کمک می کند تا تاریخ و میراث فرهنگی آذربایجان را بیاموزند. به تشکیل دیاسپورای آذربایجان در کشورهای خارجی، تقویت سازماندهی آن، تقویت فعالیت های لابی گری آذربایجانی ها و گسترش روابط با دیاسپوراهای سایر ملل دوست آذربایجان کمک مالی می کند. کمک مالی در انجام کارهای تبلیغاتی به منظور مشارکت نزدیک آذربایجانی های مقیم خارج از کشور در روند اصلاحات اقتصادی اجرا شده در جمهوری آذربایجان، برای اطمینان از سرمایه گذاری آنها در اقتصاد آذربایجان و مشارکت آزادانه در فعالیت های کارآفرینی در قلمرو این کشور ارائه می کند. به سازماندهی و توسعه انجمن های اجتماعی، فرهنگی و غیره که توسط آذربایجانی های مقیم خارج از کشور ایجاد می شود، کمک مالی می کند. حمایت مالی از برگزاری میزگردها، سمینارها و کنفرانس های مرتبط با مشکلات آذربایجانی های مقیم خارج از کشور و همچنین فعالیت های سازمان های آذربایجانی دیاسپورا را فراهم می کند. بعضی از فعالیت های این صندوق عبارت از ذیل می باشد:

کمک های مالی به افتتاح و سازماندهی فعالیت های مدارس و مراکز فرهنگی آذربایجان در کشورها و مناطقی که آذربایجانی ها انبوه زندگی می کنند، می کند. به آذربایجانی های کم درآمد مقیم خارج از کشور به روشی که کابینه وزیران جمهوری آذربایجان تعیین می کند کمک های اجتماعی می کند. برای اطمینان از مشارکت آذربایجانی های مقیم خارج و انجمن های اجتماعی آنها در رویدادهای مهم ملی و بین المللی کمک مالی می کند. به آذربایجانی های مقیم خارج از کشور برای تحصیل در موسسات آموزشی جمهوری آذربایجان، انجام فعالیت های علمی و خلاقانه دیگر کمک مالی می کند. کمک های مالی در تهیه کتاب های درسی زبان مادری، برنامه های آموزشی و مطالب مرتبط برای آذربایجانی های مقیم خارج از کشور، مؤسسات آموزشی آنها و سایر مراکز ارائه می کند.

منبع:

https://diaspor.gov.az/az

کد خبر 16523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =