در سال 1918 شورای کارگران سینما و شورای  تئاتر ادغام شدند.

به گزارش خبرگزاری "nuhçıxan" مورخ 11 مرداد 1402، امروز روز سینمای آذربایجان است. با فرمان رهبر ملی حیدر علی اف مورخ 18 دسامبر 2000  دوم آگوست به عنوان روز هنر سینماگران و روز سینمای آذربایجان گرامی داشته می شود. امروز سینمای آذربایجان صد و بیست و پنجمین سالگرد خود را جشن می گیرد.

دوم آگوست روز سینمای آذربایجان است.

دو سال پس از اولین نمایش در فرانسه، در 2 اوت 1898،الکساندر میشون، دبیر انجمن علمی عکس باکو، ناشر و عکاس او فیلم‌های «آتش چشمه نفت در بی‌بی‌هیبت»، «مراسم عزیمت اعلی حضرت امیر بخارا»، «رقص قفقازی» و «ایلیشدین» را به نمایش گذاشت. آن روز را روز خلق سینمای ملی می دانند.

در آغاز قرن گذشته، شرکت های فیلم خارجی مانند «Pate»، «Pirone»، «Filma» شعبه هایی در باکو افتتاح کرده اند و به تولید فیلم می پردازند. در سال 1916 بر اساس رمانی به همین نام از نویسنده ابراهیم بیگ موسی بی اف، «در پادشاهی نفت و میلیون‌ها» و در سال 1917 بر اساس اپرت به همین نام اثر عزیر حاجی‌ بیلی، فیلم‌های کوتاه بلند «آرشین مال آلان» فیلمبرداری شد.

در دوران جمهوری دموکراتیک آذربایجان، دولت اصلاحات فرهنگی و سیاسی زیادی انجام داد. روابط دیپلماتیک، فرهنگی و اقتصادی با جهان انگیزه ای برای آوردن اولین نمونه های سینمای جهان به باکو و دیدگاه های عمومی ایجاد کرد. در نتیجه، تعداد علاقمندان سینما در باکو شروع به افزایش کرد. در سال 1918 شورای کارگران سینما و شورای  تئاتر ادغام شدند.

پس از استقرار قدرت شوروی در آذربایجان در سال 1923، اداره عکس و سینمای آذربایجان تاسیس شد. اولین کارخانه دولتی فیلم در 28 آوریل همان سال افتتاح شد. اولین فیلمی که در اینجا فیلمبرداری شد، فیلم داستانی «قلعه دختر» بر اساس نقوش یک افسانه عامیانه بود. در سالهای 1923-1926 اداره عکس و سینمای آذربایجان با اولین کارخانه دولتی فیلمسازی آذربایجان ادغام شد.

شرکت های سینکای به عنوانAzdövlətkino”, “Azərkino”, “Azərfilm”, “Azdövlətkinosənaye” “Bakı kinostudiyası” “Azərbaycanfilm” تاسیس شد.

استودیوی «آذربایجان فیلم» تاکنون بیش از دو هزار فیلم در انواع و ژانرهای مختلف تولید کرده است. برخی از آنها موفق به دریافت جوایز دولتی شده اند.

فیلم های بسیاری از جمله، "Ögey ana" «مادر ناتنی»، "Uzaq sahillərdə" «در سواحل دور»، "Arşın mal alan" «قواره‌ فروش»، "Bizim Cəbiş müəllim" «معلم جبیش ما» "Axırıncı aşırım" «آخرین گذر»، "Nəsimi" «نسیمی»، "Özgə vaxt" «زمان دیگر»، "Sarı gəlin" «عروس زرد»، "Ovsunçu" «افسونگر»، "Buta" بوتا، "Çölçü" «چولچو»، "Nabat" «نبات»، "Axınla aşağı" «پایین با سیل» و ... جوایز جشنواره های بین المللی و غیره را دریافت کرده اند.

توجه و عنایت رهبر ملی حیدر علی اف به شخصیت های فرهنگی و هنری، به افراد فعال در عرصه سینما در حال حاضر توسط  الهام علی اف رئیس جمهور ما با موفقیت ادامه دارد.

فرمان رئیس جمهور الهام علی اف مورخ 23 فوریه 2007 "در مورد توسعه هنر سینما در آذربایجان" انگیزه جدیدی به تقویت بنیان مادی و فنی سینمای ملی ما داد.

به منظور حصول اطمینان از اجرای "برنامه دولتی توسعه سینمای آذربایجان برای سالهای 2008-2018" مصوب شده توسط فرمان مربوطه رئیس دولت ما کارهای مهم زیادی انجام شده است. سینمای آذربایجان که امسال صد و بیست و پنجمین سالگرد خود را جشن می گیرد، نقش مهمی در زندگی فرهنگی و معنوی مردم ما ایفا و از مسیر توسعه بی نظیری سرشار از رویدادهای چشمگیر عبور کرده است.

به منظور توسعه حوزه سینما وجوهی برای این امر از بودجه دولتی «آذربایجان فیلم» و دیگر استودیوهای دولتی و همچنین شرکت های مستقل فیلم تخصیص یافته است. بیش از 250 فیلم داستانی، مستند و کارتونی با موضوعاتی که از نظر منافع و منافع ملی اهمیت ویژه ای دارند، فیلمبرداری شد. بیش از 60 اثر تولید شده در بیش از 230 جشنواره بین المللی فیلم که در 60 کشور جهان برگزار شد شرکت کردند و برنده 146 جایزه مختلف شدند. هر ساله در 2 آگوست - روز سینمای آذربایجان، مراسم و معرفی فیلم های جدید برگزار می شود. امسال به مناسبت این روز بزرگ، مجموعه ای از رویدادها در کشورمان برگزار شد. روز سینمای آذربایجان را به تمامی جامعه سینما تبریک می گوییم.

منبع:

https://nuhcixan.az/news/medeniyyet-turizm/89341-avqustun-2-si-azerbaycan-kinosu-gunudur

کد خبر 16652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =