استاد مجید مجیدی چهره جهانی و نام آشنای سینمای ایران با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی و دعوت مدیر جشنواره بین المللی فیلم داکا به عنوان مهمان ویژه 22 مین دوره این جشنواره و برای برگزاری یک کلاس تخصصی ( Master class ) در چارچوب برنامه های این رویداد فرهنگی و هنری بین المللی و شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره ، روز جمعه 6 بهمن ماه 1402 وارد داکا شد.

حضور آقای مجید مجیدی

 کارگردان شناخته شده و مطرح سینمای ایران

در 22 مین جشنواره بین المللی فیلم داکا - بنگلادش

استاد مجید مجیدی چهره جهانی و نام آشنای سینمای ایران با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی و دعوت مدیر جشنواره بین المللی فیلم داکا به عنوان مهمان ویژه 22 مین دوره این جشنواره و برای برگزاری یک کلاس تخصصی ( Master class ) در چارچوب برنامه های این رویداد فرهنگی و هنری بین المللی و شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره ، روز جمعه 6 بهمن ماه 1402 وارد داکا شد.

برگزاری کلاس تخصصی ( Master Class )

طبق برنامه ریزی دبیرخانه جشنواره، کلاس تخصصی ایشان بعد از ظهر روز شنبه 7 بهمن ماه 1402 با حضور بیش از 300 نفر از کارگردان ها، دانشجویان سینما و مهمانان خارجی این رویداد در سالن محل برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنوراه در موزه ملی برگزار شد.

در این برنامه استاد مجیدی که برای اولین بار به بنگلادش آمده بود، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری 22 مین جشنواره بین المللی فیلم داکا ابتدا در مقدمه ای از سوابق کاری و معرفی آثار خود صحبت کرد و گفت من کارم را از تئاتر شروع کردم. ولی چون احساس کردم تئاتر از نظر بیننده و مخاطب دایره محدودی دارد، وارد سینما شدم. سینما جهان وسیعی دارد و مخاطب و دنبال کننده آن جهانی است و از این جهت دایره تاثیر گزاری گسترده ای در دنیا دارد.

استاد مجیدی در باره نگاه خود به سینما و پیام و محتوای یک اثر سینمایی که آن را در آثارش دنبال می کند به دو نکته مهم و اساسی اشاره و به تشریح آنها پرداخت. وی گفت اولین دغدغه من در تولید آثارم انعکاس واقعیت های زندگی مردم، زدن حرف مردم و در میان آنان بودن است و سعی کردم همیشه ترجمان خواسته ها و آرزوهای انسان ها باشم. این نگاه با مخاطب سینما ارتباط خوبی پیدا می کند و باعث می شود اثری که با این نگاه تولید شده است، دیده شود.

وی در ادامه بحث خود گفت ملاحظه دوم من در نگاه به سینما و تولید آثار سینمایی این است که پیام و محتوای  اثر مطابق با فطرت انسانی باشد. اگر پیام یک اثر سینمایی با فطرت انسانی سازگار باشد هر مخاطب و بیننده ای با هر ملیتی در هر نقطه از جهان با آن ارتباط برقرار می کند و آن اثر مورد توجه قرار می گیرد. وی افزود من فکر می کنم علت اقبال مخاطبان سینما به برخی از آثارم که برنده جوایزی در جشنواره های ایران و جهان شده اند، همچون بچه های آسمان ، آواز گنجشک ها ، محمد و خورشید،  با توجه به این دو نکته و ملاحظه اساسی در نگاه به سینماست.

آقای مجیدی در ادامه مباحث و صحبت های خود به سینما گران جوان حاضر در کلاس بر اساس تجربیات خود توصیه های لازم را کردند و از آنان خواستند برای مطرح شدن عجله نداشته باشند و ضمن تلاش و زحمت زیاد، دنبال کلیشه های مقطعی و زودگذر نظیر برخی موضوعات سیاسی هم نروند. بلکه دنبال تولید آثاری باشند که حرف مردم را بزند و با فطرت انسانی سازگاری داشته باشد.

وی در بخش پایانی مباحث خود به فیلم محمد (ص) اشاره کرد و گفت وقتی در دانمارک به پیامبر اسلام ( ص ) بی احترامی شد من به این فکر افتادم که با تولید یک اثر سینمایی از پیامبر اسلام (ص) که پیامبر رحمت و مهربانی است و برای سعادت انسانها مبعوث شده است، دفاع کنم. وقتی این فیلم تولید و پخش شد، استقبال خوبی از آن به عمل آمد ولی متاسفانه بر خلاف انتظار از سوی خود برخی کشورهای اسلامی و عربی از جمله عربستان سعودی با برخورد سیاسی مواجه شد و موانعی در مقابل پخش گسترده آن در کشورهای دیگر، پیش آمد.

استاد مجیدی در خاتمه برای رشد و توسعه سینمای بنگلادش و جشنواره داکا آرزوی توفیق روزهای خوب و پر رونق کرد و خوشحالی خود را از اینکه برای اولین بار در بنگلادش و جشنواره فیلم داکا حضور پیدا کرده است ابراز نمود.

لازم به اضافه است در این کلاس تخصصی، خانم شارمیلا تاگور بازیگر پیشکسوت سینمای بالیوود هند که به عنوان مهمان ویژه از این کشور در جشنوراه شرکت کرده بود ، از اول تا آخر کلاس حضور داشت. این کلاس تخصصی با استقبال بسیار خوب شرکت کنندگان مواجه شد و در بخش های مختلف سخنرانی آقای مجیدی حاضران با کف زدن های مکرر از مباحث وی استقبال و تجلیل کردند.

نشست کاری با تهیه کنندگان و کارگردان های  سینمای بنگلادش

آقای مجید مجیدی قبل از ظهر روز یکشنبه 8 بهمن ماه در هتل محل اقامت خود با 11 نفر از تهیه کنندگان سینمای بنگلادش دیدار کاری داشت و در ادامه این نشست با 4 تن از روسا و مدیران شرکت تولید فیلم " ایمپرس تله فیلم "  که مالک شبکه تلویزیونی آی نیز هستند بصورت اختصاصی در باره تولید یک فیلم بلند سینمایی در بنگلادش صحبت و مذاکره کرد.

مدیران این شرکت اعلام آمادگی کردند با نویسندگی و کارگردانی آقای مجید مجیدی به تولید یک فیلم بلند سینمایی در بنگلادش اقدام کنند. آقای مجیدی هم ضمن اعلام آمادگی کلی ، جزئیات مذاکرات و توافق نهائی برای ساخت این فیلم را به سفر بعدی موکول کرد که در آینده نزدیک انجام خواهد یافت.

حضور در مراسم اختتامیه جشنواره و شرکت در اعطاء جوائز برندگان

مراسم اختتامیه 22 مین جشنواره بین المللی بین المللی فیلم داکا عصر روز یکشنبه 8 بهمن ماه با سخنرانی آقای محمد علی عرفات وزیر جدید اطلاع رسانی و صدا و سیما بنگلادش در محل سالن موزه ملی این کشور برگزار شد. در این مراسم که آقای مجید مجیدی، آقای چاوشی سفیر و سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی کشورمان هم حضور داشتند، برندگان جشنواره در سه بخش فیلم بلند ، فیلم کوتاه و مستند پس از گزارش آقای احمد مجتبی جمال مدیر جشنوراه ، معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

آقای مجید مجیدی در این مراسم به عنوان میهان ویژه جشنواره از ایران در اعطاء جوایز برندگان شرکت کرد و در سخنان کوتاهی به دست اندرکاران برگزاری جشنوراه خسته نباشید گفت و برای آنان در ادامه فعالیت خود در سال های آتی آرزوی موفقیت بیشتر نمود.

شرکت در ضیافت شام

در شب آخر برگزاری جشنوراه پس از مراسم اختتامیه و معرفی برندگان، ضیافت شامی با حضور آقای محمد علی عرفات وزیر جدید اطلاع رسانی و صدا و سیما از طرف آقای شهریار عالم وزیر سابق مشاور در امور خارجه بنگلادش و نماینده فعلی مجلس ملی این کشور که مسئولیت حامیان و سازمان دهندگان برگزاری جشنوراه را هم بر عهده داشت، ترتیب داده شده بود که آقای مجیدی هم در این ضیافت حضور یافت.

 در حاشیه این ضیافت شام، آقای شهریار عالم اعلام آمادگی کرد تا در صورت ساخت یک اثر سینمائی در بنگلادش توسط استاد مجیدی، هر گونه همکاری لازم را به عمل آورد.

ملاحظه

  • سفر آقای مجید مجیدی به بنگلادش برای شرکت در جشنوراه بین المللی فیلم داکا که برای اولین بار صورت گرفت، با استقبال خیلی خوب جشنواره و رسانه های این کشور مواجه شد و برگزاری جشنواره را تحت تاثیر قرار داد. بطوری که استقبال عکاسان و خبرنگاران رسانه ها برای پوشش خبری حضور وی گاهی با ازدهام و شلوغی همراه می شد و در علاقمندی مردم و حاضران برای گرفتن عکس و امضاء ترددها و رفت و آمد های وی را با مشکل مواجه می کرد.
  • مقامات و مسئولان ذیربط ، از جمله وزیر اطلاع رسانی و صدا و سیما بنگلادش که سخنران اصلی مراسم افتتاحیه بود ، مدیر جشنواره و .... از حضور ایشان در دفعات متعدد و بصورت مکرر تقدیر و تشکر کردند و خوشحالی خود را از حضور آقای مجیدی در بنگلادش و جشنواره ابراز داشتند.
  • اولین سفر آقای مجید مجیدی به بنگلادش برای شرکت در 22 مین جشنوراه بین المللی فیلم داکا به عنوان مهمان ویژه از ایران، زمینه همکاری های آینده میان دو کشور در حوزه سینما و فیلم را بیش از پیش فراهم کرد و امید است با توجه و اهتمام مضاعف واحدهای ستادی مرکز و پیگیری رایزن فرهنگی، این رفت و آمدها و تبادلات گسترش پیدا کند.    
کد خبر 18396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =