فهرست توصیفی دستنویس های نفیس فارسی در کتابخانه‌ها و موزه‌های استانبول

فهرست توصیفی دستنویس های نفیس فارسی در کتابخانه‌ها و موزه‌های استانبول؛ با نگاهی به مکاتب هنرهای کتاب‌آرایی ایران در سدۀ 9ق» آماده چاپ گردید .

فهرست توصیفی دستنویس های نفیس فارسی در کتابخانه‌ها و موزه‌های استانبول؛با نگاهی به مکاتب هنرهای کتاب‌آرایی ایران در سدۀ 9ق»  آماده چاپ گردید .

با حمایت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول فهرست توصیفی دستنویس های نفیس کتابخانه ها وموزه های استانبول آماده چاپ گردید .

از آنجا که تعداد نسخ نفیس و هنری تولید شده در میانۀ سده‌های هشت تا ده هجری در ایران بسیار هستند، برای طبقه‌بندی آگاهانه و نیز بررسی عمیق‌تر سبک‌های هنری آنها، این پژوهش، در دو دفتر ارائه خواهد شد. دفتر دوم این پژوهش، به معرفی دستنویس های  خطی هنری دوران صفوی اختصاص داده خواهد شد.

دفتر نخست این پژوهش، مختص است به دستنویس های  نفیس و هنری ساخته شده در سدۀ نهم هجری. در این دفتر، تعداد 21 عدد دستنویس نفیسِ هنری و مصور که از ابتدا تا انتهای قرن نهم تولید شده‌اند و بستری مهم برای مطالعه هنرهای نگارگری، تذهیب و جلدسازی ایرانیان هستند از سه مجموعه کتابخانۀ نسخ خطی موزه توپقاپی سرای، موزه آثار ترک و اسلام و نیز کتابخانه بسیار غنی سلیمانیه انتخاب شده و مورد بررسی‌های تخصصی قرار گرفته است. دراین پژوهش، با بررسی هنرهای کتاب‌آرایی بکار رفته دراین نسخ، سه مکتب مهم هنری این سده، یعنی مکتب هنری هرات، شیراز و تبریز نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 18401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =