چشم انداز علویان در ترکیه قدیم-5

حزب جمهوری خلق ترکیه مهره های شانس را میان علویانی که در غارهای خفه می شدند پخش می کرد.

چشم انداز علویان در ترکیه قدیم-5

فرمان کاراچام

حزب جمهوری خلق ترکیه مهره های شانس  را میان علویانی که در غارهای خفه می شدند پخش می کرد.

مگر نه این است که رژیم قبلاً تصمیم گرفته بود که اهل سنت چگونه و تا چه اندازه سنی شوند و «دیانت» را در قالب اداره مساجد تأسیس کرده بود که فقط کسانی که به مذهب خود پایبند هستند نماز خود را بخوانند.....پس چرا او نباید  در جهت گیری ، اندیشه و تفکر برای علویان نقش نداشته باشد.

علاوه بر این، در این روند، علویان بیشتر از حنفی ها و شافعی ها به خواندن و نوشتن تمایل داشتند، زیرا که رژیم هیچ بخش اجتماعی برای حمایت نداشت از این رو حزب جمهوری خلق ترکیه  به علویان نزدیک شد سعی نموده تا برای خود پایگاهی ایجاد کند. در حالی که حنفی ها و شافعی ها با مقاومت منفعلانه به آموزش با حروف لاتین اعتراض می کردند، علویان با این حروف جدید بیشتر در روند آموزش و تعلیم و تربیت شرکت می کردند. بنابراین، رژیم از سال 1961 به روند توزیع مهره های شانس بین علویان سرعت بخشید.

علویان به این رویکرد «دوستانه و پدرانه» مانند هر بخشی از این ملت اصول شان و قضاوت های ارزشی آنها آسیب دیده بود پاسخ  مثبت دادند و بلافاصله پس از کودتای 27 مارس 1960 به طرز چشمگیری به حزب جمهوری خلق ترکیه نزدیک شدند.

البته این جهت گیری علویان به شدت مورد انتقاد گروه های مختلف قرار گرفت، بسیاری از این انتقادات علویان را به «عاشقان جلادان خود» بودن متهم کردند و این اتهامات همچنان نیز ادامه دارد.از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از علویان همچنان این جهت گیری سیاسی که از آن زمان  تا به امروز ادامه دارد  را به شدت نقد می کنند.

گرایش علویان به حزب جمهوری خلق ترکیه پس از دهه 1960 افزایش روز افزان داشت .البته این نزدیکی مزایایی نیز برای علویان داشت.

به ویژه در نفوذ درقدرت و جایگاه در نهاد ها و سازمان های حقوقی ودر نهادهایی همچون دادگاه قانون اساسی، شورای های دولتی و دادگاه ها و دیوان های عالی دولت مستقر شدند.

اگر چه علویان موفق به حضور پررنگ در بخش نظامی دولت نشدند ولی در نهاد های حقوقی و دیوان های عالی حقوقی توانستند مناصب بالایی را بدست آورند. به جز انحرافات جزئی در انتخاباتی که پس از دهه 1960 برگزار شد، علویان تنها با  ذهنیت «حزب جمهوری خلق ترکیه» یا «حزب جمهوری خلق ترکیه» رأی دادند.

از آنجایی که باید دوباره تونجلی را به عنوان مبنا آماری در نظر بگیریم.

CHP با 35 درصد در سال 1965

AP با 23 درصد در سال 1969

CHP با 69 درصد در سال 1973

CHP با 66 درصد در سال 1977

HP، (حزب مردمی) ، با 63٪ در سال 1983(حزب مردمی)

SHP با 54% در سال 1987(حزب مردمی سوسیال دموکرات)

SHP با 57 درصد در سال 1991(حزب مردمی سوسیال دموکرات)

CHP با 23 درصد در سال 1995 (همچنین حزب دموکراسی خلق رای قابل توجهی دریافت کرد)

مستقل با 20 درصد در سال 1999

DEHAP با 32% در سال 2002

در سال 2007، نامزدهای مستقل جناح چپ با 59 درصد در انتخابات تونجلی پیروز شدند.

CHP با 23 درصد در سال 1995 (همچنین در HADEP رای قابل توجهی دریافت کرد)

مستقل با 20 درصد در سال 1999

DEHAP با 32% در سال 2002

در سال 2007، نامزدهای مستقل جناح چپ با 59 درصد در انتخابات تونجلی پیروز شدند.

در اینجا توجه شما را به نکته بسیار مهم دیگری جلب می کنم. لطفا به تاریخ رویدادهای اجتماعی علوی ویا سنی توجه کنید که در آینده سعی خواهم کرد به اختصار توضیح دهم.

با تشدید حوادث، علویان به حزب جمهوری خلق ترکیه و در نتیجه به نظام و دولت نزدیک می شوند.به عبارت دیگر،  در دولت دست های پشت پرده با برنامه‌ریزی و معماری رویدادهای اجتماعی  به نتایج دلخواه می‌رسند.

این نتیجه نه تنها علویان را به عنوان یک پایگاه اجتماعی فعال در جامعه نگه می  دارد  بلکه منجر به پیروزی نامزدهای مورد نظر و مورد حمایت جناح راست یا چپ در انتخابات می شود.

هدف من در این یادداشت جمع آوری همه اتفاقات اجتماعی و سیاسی مربوط به علویان در ترکیه را برای درج تاریخ می باشد.

همه ما مطمئن هستیم که دست های پشت پرده در دولت که در بالا به قسمتی از آن اشاره کردم ( نظامی و غیرنظامی، قوه قضائیه، اطلاعات، سرمایه های دولتی و قدرت های خارجی) این اتفاقات را برنامه ریزی و اجرا کرد ند، اما تنها جنبه تاریک آن این است. نمی دانم کدام یک از این رویدادها توسط جناح راست دولت در سایه و کدام توسط جناح چپ انجام شده است؟

برای بررسی دقیق تر باید  اتفاقاتی که علویان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن نقش دارند چه قبل از 1960 و یا چه بعد از این تاریخ بررسی کرد. چون نگاه دولت به علویان تا دهه 196 فرق می کرد، بعد از دهه 1960 نیز به طور کلی بسیار متفاوت بوده است. این همه رویدادهای اجتماعی اصلی است که علویان در آن شرکت می کنند یا در آن نقش ایفا کردند. (این یادداشت ادامه خواهد داشت)

منبع :

https://www.haber7.com/yazarlar/ferman-karacam/3389777-aleviler-ozelinde-turkiyenin-eski-yuzu-5

کد خبر 18496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =