تحلیل تطبیقی فعالیت های فرهنگی آمریکا و چین در پاکستان

از لحاظ فرهنگی، مؤلفه های مهمی همچون زبان، تمدن، هنر، دین، رسانه های جمعی و نهادهای آموزشی از مبانی مهم تاثیر و نفوذ قدرت به شمار میروند. قطعاً هدف اصلی این اقدامات، گسترش نفوذ و فرهنگ در کشورهای هدف میباشد، در حال حاضر چین و آمریکا نقش هایی را در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک پاکستان ایفا میکنند. در این مقاله به اختصار به فعالیت های مختلف فرهنگی این دو کشور در پاکستان پرداخته شده است.

تحلیل تطبیقی فعالیت های فرهنگی

 آمریکا و چین در پاکستان

نویسنده: ریاض احمد رضوی، کارشناس فرهنگی خانه فرهنگ ج.ا.ا. در پیشاور

بهمن ماه ۱۴۰۲

مقدمه:

از لحاظ فرهنگی، مؤلفه های مهمی همچون زبان، تمدن، هنر، دین، رسانه های جمعی و نهادهای آموزشی از مبانی مهم تاثیر و نفوذ قدرت به شمار میروند. قطعاً هدف اصلی این اقدامات، گسترش نفوذ و فرهنگ در کشورهای هدف میباشد، در حال حاضر چین و آمریکا نقش هایی را در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک پاکستان ایفا میکنند. در این مقاله به اختصار به فعالیت های مختلف فرهنگی این دو کشور در پاکستان پرداخته شده است.

کشور چین:

کشور چین با داشتن تاریخ پنج هزار ساله در کنار توسعه اقتصادی و تسخیر بازارهای جهانی با تعامل صحیح و سازنده در قلمرو فرهنگ نیز جایگاه مهمی در منطقه و نیز در جهان به دست آورده است.

الگو برداری از توانمندی فرهنگ های مختلف جهان و نگهداری فرهنگ ملی و بومی همگام با معرفی دستاورد های فرهنگی به جهان هدف اساسی سیاست فرهنگی کشور چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی و سومین قدرت نظامی جهان است. چینی ها هیچ گاه خود را بی نیاز از ملت ها و کشورها ندانسته و با عمل به شعار «اگر دشمن به تو شیرینی داد آن را قبول کن» در پیشبرد اهداف منطقه ای و جهانی نقش بسزایی داشته انـد. دستگاه های فرهنگی چین نیازهای فکری مردم را در سطح منطقه و جهان با روش تحقیق و مطالعه آشکار ساخته و در مرحله بعد با تکیه بر صبر و شکیبایی به دور از هیاهو و تبلیغات به تأمین آن نیازها می پردازند.

تدریس زبان چینی، هنرهای رزمی، طب سوزنی، استفاده از داروهای گیاهی و حتی چوب های غذاخوری نماد و نشان فرهنگ چینی در سراسر جهان است. از زمان به کارگیری سیاست اصلاحات و آزادی بازار فرهنگی، چین به رشد و توسعه چشمگیر در حوزه محصولات صوتی و تصویری، کتاب، فیلم، اشیای عتیقه و تاریخی ـ فرهنگی دست یافته است.

چین در کنار روابط مستحکم سیاسی، نظامی و امنیتی خود با پاکستان، ارتباطات اقتصادی و فرهنگی را نیز تقویت بخشیده است. پاکستان از سرمایه گزاری چین در زیرساخت های خود استقبال نموده، اما جریان و موازنه تجاری کاملا به نفع چین بوده است. چین با بیش از 50 سند به شمول توافقنامه کریدور اقتصادی چین- پاکستان (سیپک) پیوند دهنده استان سین کیانگ چین با بندر بزرگ گوادر پاکستان با طرح های جانبی به ارزش 46 میلیارد دلار به امضاء رسانده است. این تعهد سرمایه گذاری که تا کنون به 62 میلیارد دلار افزایش یافته است جریان تازه ای از ورود سرمایه چینی به پاکستان خلق کرده است. چین در چارچوب سیپک متعهد به سرمایه گذاری و توسعه طرح های توسعه زیرساخت های اساسی نظیر بندر گوادر و همچنین شبکه منسجم جاده ای و ریلی، نیروگاههای آبی و حرارتی و پروژه‌های معدن، الکترونیک و انرژی هسته ای شده است. چین با گنجانیدن سیپک بعنوان طرحی نمادین و برجسته در چارچوب ابتکار بلند پروازانه کمربند و جاده خود روابط دوجانبه دو کشور را از "دوستی تمام فصول" به "شرکای همکاری راهبردی تمام فصول"  ارتقاء داده و در کنار آن، تفاهم نامه هایی را برای همکاری در بخش های فرهنگی نیز به امضا رسانده است.

تاثیرات چین بر پاکستان:

دابل ثینک(Double Think)، سازمان غیردولتی مستقر در تایوان پژوهش “چین در شبکه جهانی“ را در خصوص نفوذ فزاینده چین بر جهان درسال2022 را منتشر نموده، که در صدر کشورهای تحت نفوذ چین در جهان، پاکستان در بالاترین رتبه قرار دارد. گزارش نفوذ فزاینده چین درسال2022 اولین تحقیق در نوع خود بوده که در آن تأثیر جهانی چین را در 82 کشور در سراسر جهان بررسی نموده است. این پژوهش، نفوذ چین بر 82 کشور در سراسر جهان را در 9 حوزه، از جمله رسانه، آموزش، اقتصاد، جامعه، ارتش، فناوری، اجرای قانون، سیاست داخلی و سیاست خارجی رتبه ‌بندی نموده و با در نظر گرفتن تمام این بخش ها وابستگی یک کشور به چین در لیست رتبه بندی شده اند. بر اساس داده های منتشر شده توسط دابل ثینک، چین در بخش های مختلف پاکستان نفوذ دارد که در آن 97.7 درصد بر فناوری، 81.8 درصد بر سیاست خارجی، 80 درصد بر نیروهای دفاعی، 62.5 درصد بر بخش آموزش، 54.5 درصد بر اقتصاد، 52.8 درصد بر سیاست های محلی، 52.3 درصد بر رسانه ها، 47.7 درصد بر اجرای قانون و 43.2 درصد در سطح اجتماعی پاکستان تأثیر دارد.

حوزه رسانه و سینما:

آکادمی فیلم فرهنگی چین و پاکستان و نمایش فیلم های پاکستانی در سینماهای چین، تولید فیلم مشترک «دختر پاتهیی» با موضوع دوستی، بردباری و درک توانمندی زنان و همچنین آغاز تولید فیلم مشترک با نام "کت"، اکران اولین انیمیشن سینمایی “الله یار و افسانه مارخور“ محصول مشترک پاکستان و چین، در چند سال گذشته با هدف ارتقای روابط فرهنگی قرار دادن فیلم های مستند، نمایشی و برنامه های تلویزیونی به صورت رایگان در اختیار شبکه تلویزیونی رسمی پاکستان و سایر شبکه های تلویزیونی، پخش اولین سریال کارتونی چینی به نام"سه قطره از خون" از شبکه تلویزیونی رسمی پاکستان یکی دیگر از نمونه های تاثیر چین در حوزه رسانه  و سینمای کشور پاکستان می باشد.

راه اندازی اولین روزنامه زبان چینی در سال2017 که تعداد خوانندگان آن در سال2019میلادی 60  هزار نفر بود، تعداد فراگیران زبان چینی در پاکستان و پاکستانی های ساکن در چین حدوداً 47000 نفر در سال2019 بوده و اکنون فقط تعداد دانشجویان پاکستانی مقیم در چین به بیش از 30000 رسیده است،

آموزشی، علمی و دانشگاهی:

موسسه فنی و حرفه ای پاکستان و چین 366 دانشجوی بلوچی را پذیرش کرده است، این موسسه در گوادر تحت کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) تنها در 20 ماه با هزینه 10 میلیون دلار تکمیل شده است. در بخش بورسیه تحصیلی، این برنامه اولین برنامه بورسیه تحصیلی کامل پاکستان است که توسط شرکت های چینی با برنامه ریزی بلند مدت تامین می شود. شرکت چینی تهری گورجز(CTG) حداقل یک میلیون دلار برای ارائه بورسیه تحصیلی کامل به 100 دانشجو کمک خواهد کرد. این شرکت تاکنون دو دسته از 33 دانشجوی پاکستانی را برای تکمیل تحصیلات خود حمایت مالی کرده و 13 نفر از این فارغ التحصیلان در حال حاضر در نیروگاه برق آبی کورات مشغول به کار هستند.

در حوزه نشر کتاب، آکادمی ادبیات پاکستان (PAL) و گروه انتشارات و رسانه فونیکس (PPMG) چین طبق تفاهم نامه 100 کتاب ادبیات کلاسیک را ترجمه  چاپ می کنند که در مرحله اول دو رمان چینی با نام‌های «افشای راز» با ترجمه محمد عاصم بات و «حوامولان» با ترجمه مجددالارض منتشر شده است. امضا تفاهم نامه در صنعت"نساجی و پوشاک چین پاکستان" به منظور ارتقای همکاری های نساجی بین دو کشور، برگزاری نمایشگاه های مختلف کتاب، نقاشی، تصویری و ویدیویی، تاسیس موسسات کنفوسیوس در پاکستان برای گسترش فرهنگ چینی، همچنین سال گذشته قرارداد همکاری بین دو کشور منعقد شد که بر اساس آن چین تسهیلات آموزش الکترونیکی را در پاکستان فراهم نموده و مدارس هوشمند را تاسیس نماید، مدرسه پیش دبستان و ابتدایی پاک چین دوستی منطقه فقیرگوادر در سال 2020 به مقطع راهنمایی ارتقا یافته است. این مدرسه با حمایت بنیاد صلح و توسعه چین به 400 دانش آموز، آموزش مدرن و با کیفیت ارائه می دهد. امسال در همین راستا مدرسه دخترانه در منطقه فقیر گوادر ایالت بلوچستان که حاوی 30 کامپیوتر است و در حال حاضر 550 دختر در آن آموزش می بینند تاسیس شده و جدای از این مدرسه، موسسه فنی و حرفه ای چین و پاکستان اولین آموزشگاه حرفه ای پاکستان تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان است که آموزش های جامعی را در زمینه مدیریت بنادر و تدارکات و همچنین سایر مهارت های فنی ارائه می دهد.

پاکستان و چین در گوادر بلوچستان بیش از 20موافقتنامه همکاری آموزشی و صنعتی دوجانبه را امضاء کرده اند، تاسیس موسسه چینی کنفوسیوس در دانشگاه کشاورزی ایالت پنجاب برای آموزش زبان چینی و برنامه های آموزشی کشاورزی، تعداد دانشجویان پاکستانی که در چین تحت برنامه همکاری پاکستان و چین در آموزش عالی تحصیل می کنند 26000 نفر بوده، که بیش از 1000 نفر از آنها فوق دکترا و دانشمندان میهمان هستند.

سرمایه گذاری مستقیم چین در پاکستان:

شایان ذکر است، طبق آخرین داده های بانک دولتی پاکستان، چین در دسامبر 2023 سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به ارزش 56.9 میلیون دلار در پاکستان انجام داده و در شش ماه اول سال مالی 2023-2024 از جولای تا دسامبر سرمایه گذاری چین در مجموع به 292.8 میلیون دلار رسیده است. پاکستان در مدت سال مالی 2022-2023، 333.1 میلیون دلار FDI از چین دریافت نموده و به همین ترتیب، در شش ماه اول سال مالی 2023-24 از جولای تا دسامبر، سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین 32 درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دریافتی پاکستان به ارزش 933.7 میلیون دلار بوده است.

در شش ماه اول سال مالی 2023-24، از جولای تا دسامبر، پاکستان 191.1 میلیون دلار از چین، 127.9 میلیون دلار از ایالات متحده، 120.7 میلیون دلار از بریتانیا، 69.3 میلیون دلار از هلند، 23.4 میلیون دلار از هلند، سنگاپور و امارات متحده عربی، 22.8 میلیون دلار از امارات، 20.5 میلیون دلار از سوییس، 18.5 میلیون دلار از مالزی، 17.5 میلیون دلار از کره جنوبی. 14.9 میلیون دلار از فرانسه، 12.3 میلیون دلار از بحرین، 11.5 میلیون دلار از لبنان، 9.7 میلیون دلار از ترکیه، 8.8 میلیون دلار از کویت، 6.5 میلیون دلار از پاناما، 5.8 میلیون دلار از مالت، 5.1 میلیون دلار از ایتالیا، 5.1 میلیون دلار از آلمان 5 میلیون دلار، 4.5 میلیون دلار دلار از کانادا و بقیه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) از کشورهای دیگر دریافت کرده است. بخش هایی که جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی می شوند عبارتند از: نیرو، ساخت و ساز، اکتشاف نفت و گاز، نساجی، تجارت، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات و غیره.

علاوه بر این چین برای حضور فعال فرهنگی در پاکستان برنامه های متعددی را دنبال می نماید، در همین راستا برنامه های همچون: راه اندازی مرکز فرهنگی ملی چین و پاکستان، عمل جراحی3000مریض بیماری چشمی آب مروارید در پاکستان، اهدای تجهیزات ورزشی به ورزشکاران در گوادر ایالت بلوچستان، پیشنهاد ایجاد کریدور فرهنگی چین پاکستان را برای ارتقای روابط مردمی و فرهنگی بین پاکستان و چین، خواهر خواندگی بین ایالت ها و شهر های پاکستان و چین از جمله خواهر خواندگی مولتان پاکستان و نینجیانگ چین.

کشور آمریکا:

آمریکا نیز اهداف متعددی از جمله: سیاسی، نظامی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و آموزشی را دنبال می کند. همچنین جلوگیری قدرت گرفتن احزاب اسلامی، مهار ایران، پیش گیری از نفوذ روسیه و چین بخشی از اهداف آمریکا در منطقه محسوب می گردند.

آمریکا در عرصه ی آموزش و امور فرهنگی نیز تلاش دارد برتری خود را نسبت به رقبای دیگر در منطقه حفظ نماید که به برخی از آنها اشاره می شود:

الف) همکاریهای فرهنگی، کشاورزی، علمی، آموزشی و دانشگاهی؛

آمریکا برای 33 پروژه مرتبط با میراث فرهنگی، بیش از 8 میلیون دلار هزینه کرده، مانند برنامه صندوق احیای میراث تاریخی و فرهنگی ایالت بلوچستان که تحت این برنامه آمریکا بیش از 320هزار دلار برای این پروژه اختصاص داده که از طریق آن موزه مهرگره بلوچستان واقع در کویته، حفاظت از آثار دوره نوسنگی تمدن مهرگره و نیز بهسازی و ساخت دیگر آثار تاریخی انجام می گردد.

دولت آمریکا در لاهور برای بازسازی مسجد وزیرخان لاهور و مکان های مختلف ازجمله: میدان مجاور آن از صندوق سفیر و مأموریت این کشور در پاکستان تقریباً 1.4میلیون دلار فراهم نموده است

برنامه رهبری بین‌ المللی بازدید کنندگان (IVLP) فرصت‌ بازدید از ایالات متحده برای جلسات و مشاوره‌های حرفه‌ای مختصر اما فشرده با همتایان آمریکایی برای رهبران خارجی فعلی و آینده، برنامه بازدید از ایالات متحده آمریکا برای توسعه تحصیلی و حرفه ای اتباع پاکستانی، برنامه تاسیس گوشه های لینکلن در دانشگاه های پاکستان، 7.6 میلیون دلار برای حفاظت از 32 میراث فرهنگی پاکستان از جمله مقبره حضرت شمس در ملتان، نصب بیش از 40هزار کنتور هوشمند برقی در شهر ملتان، افتتاح اولین کانون مبارزه با تجاوز جنسی در بیمارستان نیشتر شهر ملتان(این کانون منابع کلیدی را برای بازپروری قربانیان خشونت جنسی و دسترسی آنها به عدالت فراهم می کند)، راه اندازی شرکت تجارتی محلی ام جی آپارل(MG Apparel) از سوی ایالات متحده در بخش های پنبه و نساجی و رشد اقتصادی سازگار با محیط زیست، پروژه کشاورزی پایدار پنج ساله با ارزش 13میلیون دلار( حدوداً 624 زن کشاورز در این پروژه شرکت کرده و 3700 کشاورز شامل بیش از600 زن و همچنین بیش از 25هزار نفر از این پروژه بهره مند می شوند).

پروژه کائرکلود ایم تی بی سی(ProjectCareCloudMTBC یکی بزرگترین تاسیسات آمریکا در پاکستان کائرکلود(carecloud) در منطقه باغ کشمیر بوده، سازمان کائرکلود مستقر در منطقه باغ حدوداً 2525 کارمند داشته که 17در صد کارمند زن در آن مشغول کار می باشند. این شرکت آمریکایی مدرسه هید ستارت با ظرفیت750 دانش آموز راه اندازی نموده و در حال کار بر روی مدارس زنجیره ای در کشمیر می باشد. این سازمان در پروژه های آتی خود تحت برنامه گردشگری کشمیر برنامه های شامل: ایجاد خط هوایی در کشمیر، راه اندازی خط هوایی کشمیر، تامین منابع برای گردشگران، اضافه نمودن سکوی فرود بالگرد(در حال حاضر این سازمان دارای سه سکوی بالگرد نشین است)، تاسیس بیمارستان با امکانات پیشرفته، هتل 5 ستاره، برگزاری اولین جشنواره زمستانی بین المللی پاکستان در منطقه باغ برای جلب گردشگران خارجی، ایجاد نقطه گردشگری بر قله گنگه باغ، ایجاد بورس اوراق بهادار یا بازار بورس مستقل و محلی در کشمیر.

دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحت برنامه "امریکن فیلم شو کیس" نمایش هفت فیلم آمریکایی ازجمله: بلیت(Bulti)، رویای دومینیکن(The Dominican Dream)، دختران در تعقیب(Girls in Chase)، آمریکای همترامک (Hamtramic USA)، مادام مارس(Madame Mars)، جستجو بین عوالم (Search On Between Worlds) و اشتراک(Share) را سازماندهی کرده و ضمن آن دو فیلمساز آمریکایی با همتایان پاکستانی خود ارتباط برقرار نموده و این جشنواره فیلم متمرکز بر موضوع برابری بود. سفیران صنعت فیلم آمریکا، الیزابت پولنز و لیزا سریواستاوا نیز کارگاه هایی را از طریق رسانه مجازی با موضوع مستند برای دانشجویان، فیلمسازان و متخصصان صنعت فیلم پاکستان برگزار کرده و هدف این برنامه گرد هم آوردن فیلمسازان آمریکایی و پاکستانی و تقویت صدای نسل بعدی فیلمسازان پاکستان بوده است.

ایجاد آکادمی تربیتی زنان کارآفرین با ظرفیت 115زن پاکستانی که در تجارت فعالیت دارند، این برنامه آموزشی و تربیتی آمریکایی از دانشکده مدیریت جهانی تاندربرد دانشگاه ایالتی آریزونا و شرکت منابع طبیعی آمریکایی فریپورت مک موران(Freeport McMorran) اجرا شده و این برنامه با حمایت گوشه های لینکن در شهر های مولتان، مظفرآباد، خیرپور و پیشاور و همچنین مراکز فرهنگی آمریکایی در پاکستان برای زنان کارآفرین پاکستانی بین سنین 20 تا 45 سال پس از ثبت نام آموزش آنلاین می دهد. شایان ذکر است، این آکادمی شعبه هایی در دانشگاه های بانوان از جمله: دانشگاه بانوان راولپندی نیز دارد.

شروع پروژه جدید 25هزار دلاری برای FC برای افزایش کارایی عملیاتی در تاریکی شب، تجهیزات ایمنی و امنیتی به ارزش 350 هزار دلار برای عملیات و مقابله با تهدیدات علیه تروریسم، سد گومل زم پروژه مشترک با سرمایه گذاری130میلیون دلاری آمریکا و پاکستان(این پروژه شامل ذخیره آب، زیر ساخت کانال و ارایه تسهیلات آبیاری مستقیم به جوامع محلی، قرار دادن 1میلیون و 91 هزار جریب زمین در اختیار کشاورزان محلی، تولیدات کشاورزی، محافظت 30هزار خانواده در برابر سیل، افزایش در ظرفیت ذخیره آب ملی پاکستان، تامین برق به 20هزار خانه های منطقه)، برنامه"کود صحیح" با هزینه 45میلیون دلار برای حمایت از کشاورزان پاکستانی در استفاده از کود های موثر، آژانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون مستقر در ایالات متحده تحت پروژه ای برای کمک به کشاورزان خیبر پختونخوا در کشت محصولات جایگزین با هزینه 4میلیون و 77 هزار و 876 دلار برای حمایت از ترویج زراعت سودمند در مناطق مهمند، باجور و طورغر ایالت خیبرپختونخوا و ظرفیت سازی 16 مربی متخصص و آموزش 350 کشاورز از جمله:80 زن در زمینه فناوری های جایگزین کشاورزی این گونه موارد است.

برگزاری کارگاه آموزشی 16 روزه تحت عنوان"دفاع شخصی" تحت پروژه ای با نام "برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران متحد شوید" برای 150 دختر در شهر کراچی، همچنین پروژه 1میلیون دلاری برای بهبود سیستم های آبیاری، افزایش درآمد خانواده های کشاورز و ارائه آموزش به کشاورزان ایالت خیبرپختونخوا.

ب) جذب و گزینش دانش آموزان تیزهوش و مستعد؛

ازجمله: بورسیه های مختلف و فرصت­های مطالعاتی تحقیقاتی ارائه شده از سوی موسسه اسمیت سونیان(Smithsonian) برای دانشجویان فارغ تحصیل، پیش دکترا یا فوق دکترا، برنامه "دانشجویان خارجی فولبرایت" برای پاکستان بزرگترین برنامه بورسیه آموزشی بوده و توسط دولت ایالات متحده تامین مالی می شود.

برنامه زبان انگلیسی آمریکایی(American English Works) آموزش های اولیه و مهارت های زبان انگلیسی را برای جوانان شایسته هفده تا بیست و پنج سال فراهم نموده و با برگزاری کلاس های شش ماهه ظرف240ساعت، مهارت های زبان انگلیسی، سواد کامپیوتر و مهارت های استخدامی را برای جوانانی که از نظر مالی محروم بودخ و متعهد به آموزش هستند، فراهم کرده است. از زمان آغاز درسال2015 این برنامه، فرصت شغلی در ادارات دولتی برای 3700 جوان با یادگیری مهارت های مورد نیاز ایجاد کرده است.

ج) بنیاد های جامعه باز در پاکستان(The Open Society Foundations in Pakistan)؛

مؤسسه جامعه باز که گاهی بنیاد سوروس نیز به آن گفته می ‌شود، یک مرکز غیردولتی بوده، که فعالیت منسجم و گسترده ای در بسیاری از کشورهای جهان دارد. این بنیاد با هدف نفوذ در میان دولتمردان از طریق مجامع و سازمان های غیردولتی ایجاد ارتباط می کند. جورج سوروس یکی از سرمایه داران بزرگ یهودی مقیم آمریکا است که در راستای اهداف آمریکا با دولت و نیروهای امنیتی این کشور همکاری دارد. بنیاد مذکور شعبه های مختلفی در جهت پیشبرد اهداف در قالب طرح های تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشت عمومی، چاپ و نشر و اینترنت فعالیت می نماید. سایت بنیاد های جامعه باز فعالیت های خود را در پاکستان در9 بخش بیان کرده است:

1. این بنیاد نقش پیشرو در ایجاد یک مرکز ملی تعالی برای مراقبت و آموزش دوران کودکی - با همکاری وزارت آموزش و پرورش در اسلام آباد ایفا کرده است.

2. ارایه گزارش از وضعیت آموزش پاکستان و نظرسنجی مبتنی بر خانواده که روندهای کیفیت، یادگیری، برابری و دسترسی به آموزش را ارزیابی نموده است.

3. معرفی تفکر انتقادی در آموزش، برنامه توسعه حرفه‌ای برای معلمان که اصلاح برنامه درسی، توسعه کتاب ‌های درسی و سیستم ارزیابی  در سال 2011 توسط این بنیاد عملی شده و همچنین به راه اندازی جشنواره ادبیات کودکان نیز کمک کرده است.

4. برنامه حمایت روستایی پاکستان، راه اندازی بزرگترین شبکه سازمان‌ های غیردولتی در پاکستان برای آموزش مشاوران حقوقی مبتنی بر جامعه در روستاهای دور پاکستان.

5. برنامه مستقل حمایت ما از روزنامه ‌نگاران شامل: کمک به ایجاد ائتلاف روزنامه نگاران پاکستان برای ایمنی نمودن رسانه‌ ها، که به خبرنگارانی که در مضیقه هستند کمک می‌کند، و همچنین تهدیدهای روزنامه ‌نگاران را مستند سازی و نظارت می‌ نماید.

6. تلاش های حمایت از جوانان شامل: حمایت از "بولو جوان"(صدای جوانان) راه اندازی وب سایت خبری که توسط صدها "شهروند روزنامه نگار" از سراسر کشور در اخبار ارائه می دهد.

7. برنامه تامین توسعه و جایگزین های اقتصادی، تحت این برنامه بنیاد های جامعه باز پاکستان، تحقیقات مستقلی را در مورد بودجه، مالیات و مسائل اقتصادی به دولت ایالت پنجاب ارائه می دهد.

8. کمک و حمایت از سازمان‌های محلی در سرتاسر پاکستان برای تأمین پروژه­های دولتی، تحت عنوان"حسابرسی های اجتماعی جامعه" مانند کلینیک‌ها و مدارس، با هدف اطمینان از مؤثرترین استفاده از بودجه عمومی.

9. پاسخ درخواست های بین المللی برای کمک های اضطراری در پاکستان از سوی بنیاد جامعه باز، در این راستا 6 میلیون دلار در سیل ویرانگرسال2010 و 3 میلیون دلار پس از زلزله سال2005 به دولت پاکستان تحویل داده است.

د) آژانس توسعه جهانی ایالات متحده(USAID)؛

این آژانس گه معروفترین آژانس آمریکایی در پاکستان است بیش از 70 سال، فعالیت های مهمی در حوزه های از جمله: انرژی، توسعه اقتصادی، آموزش و سلامتی، کشاورزی و امنیت غذایی، مبارزه با فساد، پیشگیری و حل تعارض، دموکراسی، حقوق بشر، و حکومت، رشد اقتصادی و تجارت، تربیتی، محیط زیست، انرژی و زیرساخت، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، بهداشت جهانی، کمک های انسان دوستانه، نوآوری، فناوری و تحقیق، تغذیه، آب و فاضلاب داشته است. ازجمله: برنامه پنج ساله موسوم به" فعالیت تقویت نظام آموزش عالی پاکستان" 19 میلیون دلاری با هدف تقویت سیستم آموزش عالی، براساس این برنامه، ۱۵دانشگاه دولتی، از جمله پنج دانشگاه بانوان در پاکستان، برای بهره مندی از تجربیات موفق در تدریس، تحقیق، نظم و استحکام آموزشی همکاری خواهند کرد.

برنامه خدمات شهری برای خیبر پختونخوا با هزینه ای46.46میلیون دلار شامل(خدمات آب و فاضلاب پیشاور(WSSP) در حیات آباد، 140تاسیسات آب آشامیدنی سالم که از آن 448هزار نفر بهره مند خواهند شد، تعویض 25700 خط لوله آب قدیمی و زنگ زده، بهبود امکانات بهداشتی برای 17میلیون نفر از طریق جایگزینی خطوط فاضلاب، تامین 575دستگاه خودرو و ایجاد کارگاه تعمیر خودروهای حمل زباله)، تحت برنامه آگاهی عمومی برای اصلاحات آموزشی در سند (SCMP)، آژانس توسعه جهانی ایالات متحده توانسته است در ایالت سند، امکان دسترسی حدوداً 20000 دختر را به مدرسه با موفقیت ایجاد کند. همچنین تحت همین برنامه، 106 مدرسه مدرن را در مناطق محروم ایالت سند تاسیس کرده، تاسیس100مدرسه تحت برنامه "آموزش پایه ای در ایالت سند" که از آن 80 هزار دانش آموز تا سال2024، مدرسه مدرن و سازگار با محیط زیست دارای آزمایشگاه ها و کامپیوتر، کتابخانه و امکانات پیشرفته بوده، هزینه این پروژه 24 میلیون و 4صد هزار دلار بوده است. تاسیس مرکز تسهیلات بهداشتی اولیه در خیرپور(این مرکز بهداشتی اولیه به کودکان زیر پنج سال و مادران باردار یا شیرده مشاوره، تشخیص و درمان تغذیه ارائه می نماید).

توزیع چرخ خیاطی و پنکه های خورشیدی بین برخی از شهروندان شهر پیشاور، تاسیس ساختمان آموزشی دارای سالن نمایش، کتابخانه و مرکز آموزش و نگارش در دانشگاه هزاره مانسهره،  برگزاری کارگاه تربیتی برای بانوان تحت برنامه آینده زنان در دانش پژوهان انرژی، راه اندازی 181طرح کارآفرینی با هزینه 14میلیون 7صد هزار دلار، اهدا دو خودرو به ریاست برنامه ریزی و توسعه ایالت خیبرپختونخوا برای اقدامات متقابل علیه محصولات ممنوعه و ترویج کشت سودآور و قانونی انواع مختلف از سبزی ها و گل ها، ارائه بورسیه تحصیلی به 215 دانش آموز از شهرهای مردان و چارسده ایالت خیبرپختونخوا(ایالات متحده آموزش زبان انگلیسی و سایر مهارت های حرفه ای از سال2019 در شهر های مختلف ایالت خیبرپختونخوا با هزینه بیش از 3میلیون دلار راه اندازی کرده که 3500 دانش آموز و معلم این ایالت از آن بهره مند شده اند).

فعالیت های دولت ایالات متحده در ایالت خیبرپختونخوا

1. برنامه های زیرساختی:

سد گومل زم پروژه مشترک با سرمایه گذاری130میلیون دلاری آمریکا و دولت ایالت خیبرپختونخوا پاکستان است. این پروژه شامل: افزایش هفده مگاوات در ظرفیت انرژی پاکستان، ذخیره آب، زیر ساخت کانال و ارایه تسهیلات آبیاری مستقیم به جوامع محلی، قرار دادن 1میلیون و 91 هزار جریب زمین در اختیار کشاورزان محلی، تولیدات کشاورزی، آماده سازی زمین های غیر کشاورزی برای کشت، محافظت 30هزار خانواده در برابر سیل، افزایش در ظرفیت ذخیره آب ملی پاکستان و همچنین تامین برق به 20هزار خانه های منطقه می باشد.

ساخت و نوسازی 420مرکز پلیس، با هزینه 6.2 میلیون دلار و آموزش برای ارائه خدمات پلیسی مدرن و حمایت از زنان.

ساخت بیش از 1300 کیلومتر جاده که شامل 652 کیلومتر بزرگراه، 35 پل و 2تونل در امتداد منطقه مرزی می شود و شلوغ ‌ترین جاده روزانه 16هزار وسیله نقلیه جابجا می شوند. همچنین1240کیلومتر جاده اضافی در مناطق الحاق شده جدید به ایالت خیبرپختونخوا باسازی شده اند.

دولت ایالات متحده تاکنون 1300پروژه آب منطقه ای را برای تامین آب آشامیدنی، آبیاری و برق مردم محلی به اتمام رسانده است.

2. برنامه های آموزشی:

با توجه به نرخ کل باسوادی 33 درصد در منطقه های تازه ادغام شده در ایالت خیبرپختونخوا و تنها 12.7درصد در میان زنان، دولت آمریکا 14000 معلم را برای بهبود امکانات خواندن برای بیش از 600هزار کودک در خیبر پختونخوا آموزش داده و بیش از سه میلیون کتاب را برای استفاده عموم فراهم نموده است.

طی شش سال گذشته، 13میلیون دلار برای حمایت از افزایش ظرفیت خبرنگاران، جوانان، کارآفرینان و افراد دارای معلولیت و سرمایه گذاری 55 میلیون دلاری برای آموزش و ترویج زبان انگلیسی در خیبر پختونخوا، حمایت مالی از 21دانشگاه خیبر پختونخوا در پروژه های مختلف تحقیقاتی و همکاری با دانشگاه های آمریکایی، تحت برنامه آموزش عالی بیش از 8500 بورسیه تحصیلی دانشگاهی و کمک هزینه های رقابتی را به دانشجویان مستضعف مالی ایالت خیبرپختونخوا که در رشته هایی مختلف ازجمله کشاورزی و مدیریت بازرگانی ارائه کرده و ساخت 229مدرسه و بازسازی بیش از 1000 مدرسه برای بهره مندی بیش از یک میلیون دانش آموز انجام داده است. تاسیس گوشه ایلی نور روزولت در دانشگاه شهید بی نظیر بوتو، بزرگترین دانشگاه بانوان ایالت خیبرپختونخوا، افتتاح پروژه چهار ساله 4میلیون دلاری برای بهبود فعالیت آموزش دختران در پیشاور از اینگونه اقدامات است.

3. برنامه های سلامتی:

بیش از 200 تأسیسات در زمینه های سلامتی، 120کیلومتر سیستم زهکشی شهری و 180حلقه چاه آب آشامیدنی در شهر پیشاور، دسترسی بیش از 2میلیون نفر به آب آشامیدنی فیلتر شده، دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی و مدیریت زباله جامد، خدمات نجات زندگی به بیش از 340000 زن و کودک و همچنین آموزش به بیش از 10000 کارمند مراقبت های بهداشتی، ارایه تجهیزات به 48 واحد بهداشتی، اهداء تجهیزات پزشکی به           6 بیمارستان و تاسیس بیمارستان 120تختی سوختگی و جراحی پلاستیک در شهر پیشاور.

4. برنامه ها در زمینه انرژی:

تاسیس مراکز یادگیری پیشرفته در زمینه های آب، انرژی و امنیت غذایی با هزینه بالغ بر 12.7میلیون دلاری، تاسیس مرکز مطالعات پیشرفته انرژی در دانشگاه مهندسی و فناوری پیشاور و رهبری فنی در معرفی انرژی خورشیدی به دانشکده های دولتی در مناطق تازه ادغام شده دارد.

5. کمک های بشردوستانه:

حمایت از بیش از دومیلیون خانواده های آواره، در زمینه های کشاورزی، سلامتی، غذا و آب، امنیت، بهداشت و ساخت پناهگاه با هزینه 410 میلیون دلار، حمایت از 9 میلیون خانواده های آواره در جهت بازسازی خانه ها.

6. توسعه اقتصادی:

حمایت از3000 کشاورز زن با راه اندازی مرغداری و گلخانه برای ثبات اقتصادی، بهبود سیستم های آبیاری و گسترش کلیه فعالیت های باغبانی و افزایش دسترسی به بازارهای کشاورزان، بهبود تولیدات کشاورزی با کاشت بیش از 220000 هکتار زمین.

7. سرمایه گذاری بخش خصوصی آمریکا:

امضای قرارداد به ارزش 600000 دلار به منظور ارائه آموزش مهارت های تخصصی به فارغ التحصیلان علوم رایانه ای، استخدام کارکنان محلی در شرکت های آمریکایی ازجمله: مک دونالد، هاردیز، مترو، کی اف سی، رامادا، هیلتون و اوبر در ایالت خیبرپختونخوا، تاسیس کارخانه بطری سازی با هزینه 50 میلیون دلار توسط شرکت کوکاکولا در منطقه هری پور.

8. حفاظت و باسازی میراث فرهنگی:

حمایت بیش از 8میلیون دلار برای شش پروژه حفاظت از میراث فرهنگی در خیبر پختونخوا و همچنین حمایت از 6میلیون دلار برای حفظ و بازسازی صومعه بودایی در تخت بایی. از سال 2002 تا 2003، کنسولگری ایالات متحده بیش از 14000 دلار از صندوق سفیران برای حفظ فرهنگی برای بازسازی تزئینات دوران مغول در دیوارهای پایینی مسجد فراهم کرده است.

نتیجه:

تلاش چین به عنوان یک دوست و همسایه غیر امپریالیستی و صلح جو، در سایه کریدور اقتصادی چین و پاکستان برای نفوذ در پاکستان به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی و همگرایی، نفوذ ایالات متحده را در این کشور می تواند به چالش بکشد. در هیچ جای دیگری، نفوذ چین در کشورهای دیگر به اندازه پاکستان نیست. پاکستان کشوری است که دیپلماسی فعال چین در روابط اقتصادی و فرهنگی در آن رو به رشد بوده و  درخواستهای این کشور برای ارتباطات امنیتی گسترده می باشد. امضای موافقت نامه های گوناگون در زمینه های مختلف، سیاست خارجی فعال و غیر تهدید آمیز چین، با منافع اقتصادی و امنیتی کشور پاکستان سازگار بوده و چین نیز منافع گسترده ای را از این راه کسب نموده است.

چین در رقابت توان کسب برابری با ایالات متحده آمریکا را در پاکستان دارد، اما هنوز راه درازی را برای رقابت با آمریکا در برخی ابعاد نیز در پیش دارد؛ چین دارای صنایع فرهنگی بزرگی همچون هالیوود و دانشگاه های آمریکا و همچنین تبلیغات گسترده و محبوبیت در مردم پاکستان ندارد. چین فاقد بسیاری از سازمان های غیردولتی همچون بنیاد سوروس و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده بوده که آنان اساس و بنیانگذار زمینه های فعالیتی فرهنگی در کشور های خارجی و میزان بسیار زیادی از قدرت نرم آمریکا را تولید میکنند.

البته آمریکا خطر و تهدید چین را در کشور های متحد و شرکای خود بخوبی درک کرده و برای رقابت، حفظ منافع و پیشبرد چشم انداز خود در تلاش می باشد، سخنان آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در دانشگاه جورج واشنگتن شاهدی بر این حقیقت است که وی در برخی از سخنان خود گفته بود: تمرکز ما بر جدی ترین و بلند مدت ترین مشکل پیش روی نظام جهانی خواهد بود و این مشکل از سوی پکن مطرح شده است.

جمهوری خلق چین تنها کشوری است که می خواهد نظام بین الملل را بازسازی کند و از قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری برای انجام این کار برخوردار است. مفهوم پکن ما را از ارزش های جهانی که نقش مهمی در حفظ پیشرفت جهان برای بیش از 75 سال ایفا کرده اند، دور خواهد کرد.

چین یک قدرت جهانی با نفوذ و جاه طلبی فوق العاده است. چین دومین کشور بزرگ جهان با مدرن ترین شهرها و بهترین سیستم های حمل و نقل بوده و این کشور خانه برخی از بزرگترین شرکت های جهان در بخش فناوری است و می خواهد بر فناوری و صنایع آینده تسلط یابد. این کشور به سرعت ارتش خود را در راستای خطوط مدرن توسعه داده و هدف آن تبدیل شدن به یک نیروی جنگی درجه یک با گستره جهانی می باشد.

کشور چین قصد خود را برای گسترش حوزه نفوذ خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و تبدیل شدن به یک قدرت برجسته جهانی اعلام کرده و این تغییر در چین به دلیل استعداد، نوآوری و سخت کوشی مردم چین رخ داده است. آمریکا تلاش های خود را با شبکه متحدان و شرکای خود هماهنگ و در جهت هدف و آرمان های مشترک و برای آینده رقابت، حفظ منافع و پیشبرد چشم انداز خود تلاش خواهد کرد. استراتژی آمریکا برای موفقیت در این دهه سرنوشت ساز را می توان در سه کلمه خلاصه کرد: سرمایه گذاری، برابری و رقابت.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، اگر میزان فعالیت ها، پروژه ها و برنامه های فرهنگی و اقتصادی هر دو کشور در پاکستان در نظر گرفته شوند مشخص می گردد که بیشترین فعالیت های این کشور ها در ایالت های بلوچستان و ایالت خیبرپختونخوا در مقایسه با دو ایالت دیگر پنجاب و سند بیشتر بوده و جالب اینکه همین دو ایالت بلوچستان و خیبرپختونخوا بیشتر هدف حمله و عملیات تروریستی نیز هستند.

منابع:

  1. https://pk.usembassy.gov/
  2. https://www.usaid.gov/
  3. https://ipis.ir/
  4. https://ensani.ir/fa
  5. https://urdu.cri.cn/
  6. https://www.iess.ir/
  7. https://prb.ctb.iau.ir/
  8. https://qjpl.atu.ac.ir/
  9. https://cpecinfo.com/
  10. https://www.iess.ir/fa
  11. https://gwadarpro.pk/
  12. https://peace-ipsc.org/
  13. https://urdu.pbc.gov.pk
  14. https://campusguru.pk/
  15. https://dailypakistan.pk/
  16. https://urdu.app.com.pk/
  17. https://www.urduvoa.com/
  18. https://farhangemelal.icro.ir/
  19. https://www.khabaronline.ir/
  20. https://dailyazadiquetta.com/
  21. https://jang.com.pk/news/444653
  22. https://naibaat.pk/2023/12/02/106067/
  23. https://www.express.pk/story/2595041/1/
  24. https://www.opensocietyfoundations.org/
  25. https://www.bbc.com/urdu/articles/cmm6rdj6jrvo
  26. https://www.nawaiwaqt.com.pk/02-Jun-2018/838620
  27. https://www.humsub.com.pk/435493/shahid-afraz-khan-93/
  28. https://dunya.com.pk/index.php/dunya-meray-aagay/2021-01-17/1764315
  29. https://www.thenews.com.pk/print/1069807-chinese-novels-translated-into-urdu
کد خبر 18531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =