حزب عدالت و توسعه- رفاه نو: تغییرمیراث در آناتولی

حزب رفاه نو در انتخابات محلی ضربه مهیبی به حزب عدالت و توسعه وارد کرد به گونه ای که پیامدهای رادیکالی برای آینده در پی خواهد داشت. اغراق نیست اگر بگوییم یک تغییر "مدار بسته" در سیاست اسلام گرا رخ داده است.

بهادر اوزگور

حزب رفاه نو در انتخابات محلی ضربه مهیبی به حزب عدالت و توسعه وارد کرد به گونه ای که پیامدهای رادیکالی برای آینده در پی خواهد داشت. اغراق نیست اگر بگوییم یک تغییر "مدار بسته" در سیاست اسلام گرا رخ داده است.  گویی حزب رفاه نو پرچم خود را بر سنگرهای قلعه 20 ساله حزب عدالت و توسعه نصب و به نوعی خود را نشانی جدید سیاست اسلام گرایان را اعلام کرد.

برخی از انتخابات محلی تصویر روشنی را از نظر درک سیر کلی سیاسی ارائه می دهند. به عنوان مثال انتخابات سال 1973 که نشانه ای از ظهور بولنت اجویت از حزب جمهوری خلق بود. سال 1989 نقطه عطف پایان حکومت بلندمدت حزب آنا وطن بود. و در نهایت سال 1994 که نقطه اوج قدرت ملی گوروش بود.

این درحالیست که تصویر روشنی از انتخابات سال های 1999، 2004، 2009 یا 2014 را به یاد نمی آوریم. اما انتخابات، سال 2024 نتایج واضحی را ارائه کرد که تصویری از دینامیک های آینده ارائه می نماید.  توسعه گسترده حزب جمهوری خواه خلق بر همه آشکار است. در یک اتفاق نادر، مردم در هماهنگی خاموش با یکدیگر در روند سیاسی مداخله موثر نمودند.

اقدامی که شامل واکنش به تکبر، فساد، پارتی بازی و خشم نسبت به تجارت با اسرائیل بود. با این حال، به خوبی می دانیم مادامی که مردم از پس هزینه های خود بربیایند تمایلی به کشیدن بار سنگین سیاسی بر دوش خود ندارند. در گذشته، عبارت معروف "درست است دزدی می کنند اما کار هم می کنند" نماد موفقیت 49 درصدی حزب عدالت و توسعه شد. از این رو، بحران اقتصادی عامل اصلی اعتراض به سایر مصیبت‌ها در این انتخابات شد. جامعه واکنشی از خود نشان داد که باید درباره آن بیشتر صحبت و بحث شود.

دولت، حزب رفاه نو را در  انتخابات محلی به وضوح تهدید مهمی برای آینده خود دانست. اصطلاح معروف در دوره های رکود اقتصادی که می گوید " در یک بحران دارایی ها به صاحبان حقیقی اش بازمی گردد " نمود یافت.

سوم شدن حزب رفاه نو در انتخابات محلی ، بواقع نمودی از این امر در سیاست است. جزییات نقشه انتخابات نشان می دهد که حزب رفاه نو ضربه پایداری به حزب عدالت و توسعه وارد کرده است. پایدار زیرا در کسوت وارث اصلی ظاهر شد و شروع به تصاحب میراث ملی گوروش کرد.

حزب رفاه نو در شهرهای نفوذ کرده که حزب عدالت و توسعه از سال 2004 تقریباً هیچ باختی در آن نداشته است و بدنه اصلی خط سیاسی از حزب عدالت و توسعه را تشکیل می دادند. به عبارت دیگر، علیرغم همه اتفاقات، تصور می شد که این شهرها ترجیحات سیاسی خود را  به راحتی تغییر نمی دهند.

نزدیک به 50 درصد آرای حزب عدالت و توسعه از این 25 استان است. تقریباً 30 درصد از آرا در انتخابات 2024 از این شهرها آمده است. اغلب چهره های با نفوذ در دولت حزب عدالت و توسعه، در پارلمان و در کابینه وزیران از این 25 شهر هستند.

در واقع حزب رفاه نو مستقیماً در این حوضچه آماده  ، شیرجه زد. این حزب با 6.2 درصد آرا در سراسر کشور سوم شد و 1 کلان شهر، 1 استان، 39 ناحیه و 24 شهر در آناتولی مرکزی، جنوب شرقی و دریای سیاه را به دست آورد. آرایی که حزب رفاه نو را وارد صحنه سیاسی کرد از استان هایی است که به عنوان سنگرهای تزلزل ناپذیر حزب عدالت و توسعه تلقی می شدند. گویی حزب رفاه نو در 25 استان به قوی ترین شکل ممکن در برابر حزب عدالت و توسعه ظاهر شد.

حزب رفاه نو در انتخابات محلی ضربه مهیبی به حزب عدالت و توسعه وارد کرد به گونه ای که پیامدهای رادیکالی برای آینده در پی خواهد داشت. اغراق نیست اگر بگوییم یک تغییر "مدار بسته" در سیاست اسلام گرا رخ داده است.  گویی حزب رفاه نو پرچم خود را بر سنگرهای قلعه 20 ساله حزب عدالت و توسعه نصب و به نوعی  خود را نشانی جدید سیاست اسلام گرایان را اعلام کرد.

ملی گوروش با انتخابات 1994 به قدرتی تبدیل شده بود که تعیین کننده سیاست در استانبول بود. به عنوان مثال، اولین حوزه آزمایشی سیاست خود با شعار  «شهرداری عادلانه» منطقه کاغیت خانه در استانبول بود. اما حزب رفاه نو در آناتولی پخته شد و به کمال رسید، استان‌هایی که حزب رفاه نو امروز در تقابل رودررو با حزب عدالت و توسعه قرار دارد، تقریباً با نقشه‌ای که نیم قرن پیش در آن اولین حضور قاطعانه خود را داشت، همپوشانی دارند. بنابراین، انتخابات 2024 نیز انتخابی برای حزب رفاه نو برای به ارث بردن میراث ملی گوروش که هسته اصلی حزب عدالت و توسعه را تشکیل می دهد، بود.

از این رو، روشن ترین نتیجه انتخابات محلی که سیاست عمومی را شکل می دهد، در اینجا خود را نشان داد. حزب عدالت و  توسعه با مشکل جدی مواجه است. کار حزبی که تا به امروز با استفاده از ابزارهایی چون هویت ملی، سبک زندگی و... به طرز ماهرانه ای زمینه سیاسی برای دوقطبی کردن جامعه را فراهم کرده بود، به راحتی قبل نیست. تمثال «دشمنی» که از اندیشه حزب جمهوری خواه خلق ساخته شده بود، دیگر آشکار و نمایان نیست.

در این میان نباید فراموش کرد که دعوا بر سر ارث و میراث اعضای خانواده را جان هم می اندازد، منافع جای خود را به پیوندهای خانوادگی می دهد.

https://www.gazeteduvar.com.tr/akp-yrp-anadoluda-miras-degisimi-makale-

1681793

کد خبر 19144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =