گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

صادرات تولیدات فرهنگی در سال 2022 با 105.2 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 178 میلیارد و 596 میلیون و 215 هزار لیر رسید، واردات تولیدات فرهنگی نیز با 110.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 79 میلیارد و 774 میلیون و 071 هزار لیر رسید. در حالی که سهم صادرات تولیدات فرهنگی از حجم کل صادرات کشور در سال 2022 به میزان 4.2 درصد اعلام شده بود، سهم واردات کالاهای فرهنگی از حجم کل واردات تولیدات فرهنگی 1.3 درصد بوده است.

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ،

صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

صادرات تولیدات فرهنگی در سال 2022 با 105.2 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 178 میلیارد و 596 میلیون و 215 هزار لیر رسید، واردات تولیدات فرهنگی نیز با 110.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 79 میلیارد و 774 میلیون و 071 هزار لیر رسید.

در حالی که سهم صادرات تولیدات فرهنگی از حجم کل صادرات کشور در سال 2022 به میزان  4.2 درصد اعلام شده بود، سهم واردات کالاهای فرهنگی از حجم کل واردات تولیدات فرهنگی 1.3 درصد بوده است.

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

نمودار صادرات و واردات بر اساس مناطق فرهنگی در سال 2022

صنایع دستی

به گزارش سازمان آمار ترکیه  90.0 درصد از آمار اشتغال در سال 2022 مشاغل  مربوط  به حوزه  فرهنگ و 10.0 درصد آن نیز در مشاغل غیرفرهنگی بوده است. از میان افرادی که در استخدام فرهنگی هستند، 40.4 درصد کارکنان صنایع دستی، 19.3 درصد معماران و طراحان شهری، 9.7 درصد هنرمندان خلاق و هنرمندان نمایشی و 7.4 درصد نیز مربوط به دستیاران حوزه هنر و فرهنگ می باشند.

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

               نمودار توزیع اشتغال فرهنگی بر اساس رشته های شغلی (%)، سنین 15+ در سال 2022

نکته: سازمان آمار ترکیه گزارش رسمی مربوط به این حوزه برای سال 2023 را در بولتن خبری ماه دسامبر 2024 منتشر می نماید. این آمار ترکیبی از ابزارها و تجهیزات رسانه های دیداری و شنیداری و محصولات فرهنگی می باشد.

برنامه توسعه دوازدهم ریاست جمهوری ترکیه (2024-2028)

  ماده فرهنگ و ورزش

الف) هدف

هدف اصلی حفظ و توسعه غنا و تنوع میراث فرهنگی و هنری و انتقال آن به نسل‌های آینده، تقویت یکپارچگی و همبستگی اجتماعی حول محور ارزش‌های مشترک فرهنگ ملی و تمدن کهن، تأثیر فعالیت های فرهنگی و هنری بر توسعه با اشاعه در سطح جامعه.

ب) سیاست و اقدامات

محافظت از آثار میراث فرهنگی در داخل و خارج از کشور و بهبود وضعیت آنها؛ آگاهی سازی در حوزه های فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختی جامعه جهت رشد و توسعه گردشگری فرهنگی

آمریکای لاتین، کشورهای بالکان، اروپا، آسیا و خاورمیانه از جمله بازارهای پیشرو در صادرات سریال های تلویزیونی ترکی هستند که پیشرفت های زیادی داشته و در بسیاری از کشورهای جهان به مخاطبان زیادی رسیده است. صنعت سریال های تلویزیونی ترکیه که در دهه اخیر شتاب قابل توجهی یافته است و  درآمد کشور از محل صادرات این تولیدات سال به سال روند افزایشی یافته است.

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

درآمد ترکیه از محل صادرات سریال (میلیون دلار)

تولیدات تلویزیونی که سهم قابل توجهی در حجم صادرات کل کشور ترکیه دارند. تنها صادرات سریال های تلویزیونی طی 14 سال 1500 برابر شده و به رقم چشمگیر یک و نیم میلیارد دلار رسیده است. پس از آمریکا که بیشترین موفقیت صادرات سریال های تلویزیونی را در جهان از نظر میزان صادرات دارد، بزرگترین رقبای ترکیه کشورهایی مانند فرانسه، کره جنوبی و بریتانیا محسوب می شوند.

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

درآمد سالیانه صادرات سریال برحسب کشورهای مقصد ( سال 2020، میلیون دلار)

در میان کشورهای خاورمیانه، قطر با 8.58 درصد در صدر لیست صادرات سریال های تلویزیونی ترکیه قرار گرفته، لبنان با 7.39 درصد و ایران با 6.79 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. تولیدات با کیفیت بالا بر اساس وقایع تاریخی واقعی، کیفیت متن، سبک پوشش زنان، بازی بازیگران با طرفداران خاص و جذابیت برای مخاطبان زیاد، تعادل در روابط زن و مرد، نحوه به تصویر کشیدن عاشقانه، شباهت زیاد ترکی جامعه و جوامع عربی و اسلامی عوامل زیادی باعث تماشای این سریال شده است، مانند داستان های عاشقانه قوی آن با محوریت تضاد بین فقیر و غنی، دست زدن به داستان هایی که در جامعه عرب از منظر فرهنگی پذیرفته نشده است.

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه

نمودار صادرات سریال‌های تلویزیونی ترکیه در کشورهای خاورمیانه (2001-2023) 11 درصد

گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه از تولیدات ، واردات ، 
صادرات و اشتغال  محصولات  فرهنگی در ترکیه
با آغاز صادرات سریال های ترکی در سال 2001 آمار گردشگران کشورهای عربی افزایش یافت. اتباع ایرانی بالاترین آمار سفر به ترکیه را دارند، عراق در رتبه دوم و کویت نیز در رتبه سوم قرار دارند. اگرچه تعداد بازدیدکنندگان ورودی به کشور به دلیل همه گیری کرونا در سال 2020 کاهش یافته است، اما از سال 2021 افزایش ثابتی داشته است.

آمار گردشگران کشورهای غنی نفتی

به گفته فاتح آکسوی رئیس کمیته صادر کنندگان خدمات فرهنگی ترکیه، سریال های تلویزیونی ساخت این کشور  به حدود 170 کشور جهان صادر می شود. کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، اروپای شرقی، جمهوری ‌های ترک نشین، آسیا، روسیه، آفریقا، اسپانیا و پرتغال مخاطبان زیادی دارند و به ویژه از سوی شبکه های تلویزیونی اسپانیایی زبان آمریکای شمالی مورد توجه قرار گرفته ‌اند. هدف بعدی سریال های ترکی ورود به بازار چین است.

محمت بوزداغ، تهیه کننده و فیلمنامه نویس ترکیه ای نیز اظهار داشت: تولیدات فرهنگی مجموعه بوزداغ فیلم تا کنون به بیش از 105 کشور صادر شده است و موفق به جذب مخاطبان بسیاری از کشورهای مختلف جهان از آمریکا گرفته تا تایلند، آفریقای جنوبی و روسیه شده ایم. همچنین تا کنون بیش از 50 هزار نفر در قالب گردشگری فرهنگی  از لوکیشن های سریال هایمان بازدید کرده اند.

منبع: گزارش سالیانه سازمان آمار ترکیه: 

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://jag.journalagent.com/gpt-studios/pdfs/GPT_3_2_158_175.pdf

https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kultur-Ekonomisi-ve-Kulturel-Istihdam-Istatistikleri-2022-49741

https://www.aa.com.tr/tr/kultur/170-ulkeye-ihrac-edilen-turk-dizilerinin-yeni-hedefi-dunyanin-en-kalabalik-ulkesi-cin/3169292#:~:text=Hizmet%20ihracat%C3%A7%C4%B1lar%C4%B1%20Birli%C4%9Fi%20(H%C4%B0B)%20E%C4%9Flence,sekt%C3%B6rlerin%20geli%C5%9Fimine%20katk%C4%B1%20sa%C4%9Flad%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%C4%B1%20s%C3%B6yledi.

وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول

کد خبر 19414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =