پانزدهمین دوره جایزه معماری آقاخان با میزبانی سلطنت عمان تحت اشراف ذی یزن بن هیثم آل سعید، وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان، با مشارکت ۴۶۳ پروژه از ۱۶ کشور در ۳۱ اکتبر در خانه اپرای سلطنتی مسقط، برگزار می شود.

پانزدهمین دوره جایزه معماری آقاخان با میزبانی سلطنت عمان تحت اشراف ذی یزن بن هیثم آل سعید، وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان، با مشارکت ۴۶۳ پروژه از ۱۶ کشور در ۳۱ اکتبر در خانه اپرای سلطنتی مسقط، برگزار می شود.

هیئت داوران پروژه های برنده این دوره را که عبارتند از: «فضاهای رودخانه شهری» و «فضاهای جامعه» بنگلادش، پروژه «فرودگاه پلیمپینگساری» اندونزی، پروژه «موزه هنر معاصر و مرکز فرهنگی آرگو» ایران و پروژه نوسازی مهمانخانه نیمایر لبنان و پروژه مدرسه متوسطه کمانار در سنگال، اعلام نمود.

در میان برندگان جایزه موسیقی آقاخان  یک ایرانی و یک افغان نیز دیده می‌شود. یاسمین شاه‌حسینی، (ایرانی) و محمد داود سدوزی مشهور به داودخان (افغان) دو نوازنده‌ای هستند که موفق به دریافت این جایزه شدند

هیأت داوران جایزه موسیقی آقاخان از گروه ایرانی «گلشن» و سید محمد موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور نیز به پاس تلاش‌هایشان در اشاعه موسیقی تقدیر کردند.

مراسم جایزه معماری و موسیقی آقاخان برای اولین بار در یک کشور عربی  برگزار خواهد شد. که جوایز موسیقی طی مراسمی تحت اشراف آقای  بلعرب بن هیثم آل سعید فرزند کوچک سلطان هیثم در ۳۰ اکتبردر سالن اپرای مسقط به  ذاکر حسین از هند، آویل بوکم از مالی، اسین خان لانگا از هند، کامپان مینت الی ورقان از موریتانی، داود خان سدزی از افغانستان، بنی کندرا رنی از اندونزی، سومیک داتا از بریتانیا، یحیی حسین عبدالله از تانزانیا، یاسمین شاه حسینی از ایران و زرسنگا از پاکستان اعطا خواهد شد.

ملاحظات:

جایزه معماری آقاخان در سال ۱۹۷۷ تأسیس شده است و به دنبال شناسایی، تشویق و ترویج مفاهیم ساختمانی است که پاسخگوی نیازها و آرزوهای جوامعی است که مسلمانان در آن حضور پررنگی دارند. از زمان راه اندازی آن در ۴۵ سال پیش. ۱۲۸ پروژه دریافت کرده است. تا کنون در این جایزه  حدود ۱۰۰۰۰ پروژه ساختمانی مستند گردیده است.

جایزه معماری آقا خان در مجموع رقمی معادل یک میلیون دلار است که به برنده یا برندگان اهدا می‌شود. امسال یک پروژه از ایران، دو پروژه از بنگلادش، یک پروژه از اندونزی، یک پروژه از لبنان و یک پروژه از سنگال به صورت مشترک برنده جایزه معماری آقاخان شدند

سایت جایزه معماری آقاخان سه پروژه «خانه‌ آبان» از مینا معین‌الدینی و محمد عرب از اصفهان، «موزه هنرهای معاصر و مرکز هنری آرگو» در تهران از احمدرضا شریکر و مدرسه ابتدایی جدگال در چابهار از آرش علی‌آبادی را در بین برگزیدگان این لیست معرفی کرده است .

جایزه معماری آقاخان با تمرکز روی شیوه‌های بومی اسلامی هر ۳ سال یک بار به یک یا چند معمار اهدا می‌شود

کد خبر 19503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =