باشگاه فرهنگی با همکاری کمیسیون حقوق بشر عمان نشست گفت‌وگویی را با عنوان «حقوق فرهنگی در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» با حضور دکتر راشد البلوشی رئیس کمیته حقوق بشر عمان عبدالعزیز السعدی رئیس اداره امور قانونی کمیته و تعدادی از علاقمندان در تاریخ 3/2/1403 مصادف با 22 آوریل 2024 برگزار کرد.

حقوق فرهنگی در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

باشگاه فرهنگی با همکاری کمیسیون حقوق بشر عمان نشست گفت‌وگویی را با عنوان «حقوق فرهنگی در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» با حضور دکتر راشد البلوشی رئیس کمیته حقوق بشر عمان عبدالعزیز السعدی رئیس اداره امور قانونی کمیته و  تعدادی از علاقمندان در تاریخ ۳/۲/۱۴۰۳ مصادف با ۲۲ آوریل ۲۰۲۴  برگزار کرد.

دکتر رشید البلوشی، رئیس کمیسیون حقوق بشر عمان، معنای زبانی کلمه آزادی را مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد: کسانی که به زبان مسلط هستند، می بینند که آزادی با حق پیوند خورده است، بنابراین آزادی عقیده، آزادی عقیده را می یابیم. تظاهرات و آزادی بیان آنها در معنا و محتوا متفاوت هستند و در این که حق یک وضعیت قانونی است که توسط قانون حمایت می شود، تفاوت دارند، اما آزادی یک مقام انسانی است که نمی توان با پول ارزش گذاری کرد. حق ناظر به امری خاص است، در حالی که آزادی به امری عام اطلاق می شود که نمی توان آن را تعیین کرد.

البلوشی می افزاید که حقوق بشر دارای ویژگی هایی است که بیانگر مفهوم و معنای حقوق بشر است و به قول عمربن الخطاب استناد می کند: «چه زمانی مردم را به بردگی گرفتی که مادرانشان آزاد به دنیا آوردند؟ وی در دوران حکومت خود قوانین بسیاری را در رابطه با حقوق بشر وضع کرد و حتی قواعد حقوق بشردوستانه بین المللی را در زمان حکومت عمر بن خطاب تنظیم کرد و به وضوح در نامه عمر به ابوموسی می یابیم. اشعری در حالی که می‌خواست شام را فتح کند تا به امروز در مؤسسات حقوق بین‌الملل بشری جهان تعلیم داده می‌شود که «به افراد مسن حمله نکنید، درختان را قطع نکنید و به کسانی که می‌یابند حمله نکنید». او در انزوا است.» تمام این ایده‌هایی که دنیای مدرن درباره آن‌ها می‌خواند و به خود نسبت می‌دهد، در واقع بیش از هزار و چهارصد سال پیش وجود داشته و شریعت اسلامی درباره آن صحبت کرده است.

با اشاره به این که حقوق بشر متعلق به گروهی از مردم نیست. انسان جهانی در هر کجا که باشد از آنها لذت می برد، چه در کشور خود و چه در هر کشور دیگری.

وی تصریح کرد: هیچکس نفس خود را به عنوان ذاتی، غیرقابل تفکیک و تفکیک ناپذیر نمی فروشد و فرد باید تمامی حقوق اجتماعی، مدنی، اقتصادی و سیاسی را کسب کند و به عنوان مثال، حق بیان یکی از آنها و حقوق فرهنگی است و به حق حریم خصوصی مرتبط است و نه به نام حق بیان می توانم به مقدسات مردم به بهانه اینکه از آزادی بیان استفاده می کنم حمله کنم.

او سپس به صحبت در مورد انواع حقوق بشر پرداخت که بر اساس نوع خود حق یا بر اساس نوع افرادی که این حق به آنها خدمت می کند یا بر اساس تحولات تاریخی اولین حقوقی که ظاهر شد، حقوق مدنی و سیاسی بود حقوق، پس از اعلامیه جهانی حقوق بشر و چارچوب های آن توسط میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی در سال ۱۹۶۹. حقوق مدنی و سیاسی قبل از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفت، اگرچه در همان سال صادر شد، زیرا اولین نسل حقوق سیاسی و مدنی است، حقوق سلبی مانند حق حیات نامیده می شود، در مقابل حقوق ایجابی که دولت برای تأمین آنها پیشقدم می شود، مانند ساخت بیمارستان، پارک، دانشگاه و غیره. .

توضیح: در اینجا صحبت از حقوق نسل دوم به ویژه حق آموزش، حق مشارکت و بیان و غیره است و نوع سوم حقوق زیست محیطی و حق توسعه است که نسل سوم و چهارم است. . حقوق مبتنی بر گروه ها، حقوق جمعی مانند حق آموزش، و جوامعی وجود دارد که اقلیت ها به برخی حقوق توجه دارند و حقوق تعیین سرنوشت وجود دارد که یکی از حقوق سیاسی خاص گروه هایی است که در یک منطقه خاص هستند. در مورد حقوق فرهنگی نیز باید گفت که این حقوق دارای ویژگی های خاصی از ماهیت معنوی، فکری و عاطفی هستند و به این دلیل که با ذهن، فکر و روح سروکار دارند، حقوق فرهنگی نامیده می شوند. این نشان دهنده یک عامل یا بخشی از هماهنگی بین حقوق با یکدیگر است، و شما آن را با حق آموزش، و حق آزادی عقیده، وجدان و مذهب مرتبط می‌دانید. ما همیشه متوجه می‌شویم که حقوق فرهنگی بسیار نزدیک به هم مرتبط هستند و دارای پنج ویژگی هستند: در دسترس بودن برای همه اجزا و افراد جامعه، عدم تبعیض برای همه برای برخورداری از حقوق، دسترسی به گسترش، و قابل قبول برای مردم. آنها به همه تنوع و متغیرهای موجود در جامعه و فرهنگ ها می پردازند.

البلوشی درباره حقایق حقوق فرهنگی در سلطان نشین عمان توضیح داد که مرجع ما غالباً تنظیم کننده این حقوق است و در رأس آنها قانون اساسی کشور است که به موضوع حقوق فرهنگی مربوط می شد. و فصلی را به نام «اصول فرهنگی» به آنها اختصاص دادیم و به تفصیل در مورد آنها صحبت کردیم و می یابیم که در ماده ۱۶ قانون اساسی صحبت شده است. و اینکه مبارزه با بی سوادی یک وظیفه است و استقلال دانشگاه ها و آزادی پژوهش های علمی و آزادی خلاقیت های فکری و حمایت از پدیدآورندگان و حفاظت از میراث ملموس و ناملموس ملی همانطور که گفته شد. در قانون اساسی در مواد ۳۴، ۳۵، ۳۷ و ۳۸، ۳۹ و ۴۰ در مورد حقوق فرهنگی که مهمترین آنها آزادی مذهبی، آزادی عقیده و بیان، آزادی مطبوعات، مالکیت معنوی و حق تشکیل است.

وی تاکید کرد: "چشم انداز ۲۰۴۰ عمان" محور بسیار مهمی را شامل می شود که محور "انسان و جامعه" است که بر حقوق فرهنگی از جمله آموزش و شهروندی متمرکز شده است، بنابراین "چشم انداز عمان" به این حقوق توجه کرده و اهدافی را برای آن تعیین کرده است جامعه ای که به هویت، شهروندی و فرهنگ خود افتخار می کند و جامعه ای قادر به ارزیابی دانش، سرمایه گذاری پایدار در میراث و فرهنگ و رسانه های حرفه ای که آگاهی جامعه را افزایش می دهد، از مهمترین اهداف آن است. کمیته حقوق بشر نیز بر عهده گرفته است که در کنار سایر ارگان ها به موضوع شهروندی و هویت ملی نیز توجه کند.

به نوبه خود، عبدالعزیز الساعدی، مدیر بخش حقوقی کمیسیون حقوق بشر عمان، در مورد تعریف حقوق بین‌الملل حقوق بشر، مفاد آن، محتوای آن و قوت حقوقی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مربوط به بشر بحث و گفتگو کرد. حقوق در سلطان نشین عمان آیا قدرت قانونی دارند و چه زمانی قدرت قانونی دارند؟ و نهادهای ملی حقوق بشر او همچنین در مورد کمیته حقوق بشر عمان، تشکیل آن، اختیارات آن، کارهایی که در رابطه با حقوق فرهنگی انجام می دهد، و مکانیسم های ارتباط با کمیته برای ارائه شکایات یا مسائل مربوط به حقوق بشر صحبت کرد.

السعدی بیان کرد که اسلام با شریعت خود برای هر انسانی مناسب است و اصول اساسی حقوق بشر را که در هر زمان و مکان اعمال می شود، وضع کرد. وی افزود: علمای حقوق نشان داده‌اند که حقوق بشر ضمانت‌های قانونی است که این شخص را قادر می‌سازد تا زندگی خود را عمدتاً از طریق برخورداری از حقوق و آزادی‌ها سپری کند.

منشورهای متعددی در رابطه با حقوق بشر به نام منشور بین المللی حقوق بشر وجود دارد، مانند کنوانسیون هایی که سلطان نشین عمان به آن ملحق شد، و ما متوجه می شویم که برابری اساس همه قوانین بین المللی است. میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی و فرهنگی و حقوق زنان و سلطان نشین عمان از اکثر معاهداتی که هر یک از این مقوله‌ها را تنظیم می‌کنند، حمایت کردند و به آن ملحق شدند. قوانین ملی نیز وجود دارد که توسط سلطان نشین عمان به عنوان ترجمه این توافقنامه ها صادر شده است، و قوانینی وجود دارد که قبل از پیوستن به آن توافقات بین المللی وجود داشته است، مانند قانون کار، قانون کودکان، قانون احوال شخصیه، و قانون معاملات مدنی. ، که با حقوق بشر مرتبط هستند، به ویژه از آنجایی که ویژگی های حقوق بشر مرتبط هستند و برای خرده فروشی قابل تغییر نیستند. وی توضیح داد که همه طرف ها برای اجرای اختیارات و کار کمیسیون حقوق بشر عمان با آن همکاری می کنند. یک کارشناس مستقل در امور فرهنگی ثبت شده در سازمان ملل متحد وجود دارد که وظیفه او ارائه گزارش های مرتبط در مورد صلاحیت و مأموریت خود به شورای حقوق بشر یا کمیته های ناشی از موافقت نامه های بین المللی است.

السعدی با اشاره به اینکه عضویت در کمیسیون حقوق بشر عمان از نظر ایجاد توانمندی های داخلی و ارتقای شایستگی ها، همکاری و ارتباط با این سازمان ها مفید است، خاطرنشان کرد: سلطان نشین عمان به طور مداوم به این جنبه علاقه مند است و به کشورهای عربی پیوسته است. منشور حقوق بشر در سال ۲۰۲۳، که یک توافقنامه منطقه ای است که از حقوق بشر حمایت می کند.

https://www.omandaily.om/ثقافة/na/جلسة-تستعرض-واقع-الحقوق-الثقافیة-العمانیة-بالنادی-الثقافی

کد خبر 19731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =