۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
معرفی دانشگاه کراچی پاکستان

کراچی : دانشگاه کراچی امروزه بزرگترین دانشگاه پاکستان است. این دانشگاه شامل هشت دانشکده است که تمام کالج های شهر به آنها وابسته هستند. B.S.، M.S.، M.Phil. و Ph.D. سطوح تحصیلی که در پنج دانشکده ، هنر، علوم، داروسازی، مدیریت و علوم اداری و آموزش اسلامی برگزار می شود.

دانشگاه کراچی با وسعت 1200 هکتار زمین، توسط پارلمان پاکستان به عنوان یک دانشگاه فدرال در سال 1951 تأسیس شد. با این حال، با قانون دیگری از پارلمان در سال 1962 وضعیت آن به عنوان دانشگاه استان سند بازتعریف شد. در 23 اکتبر 1950 قانون دانشگاه کراچی تدوین شد و پس از اصلاحیه در سال 1951، به تصویب رسید و پروفسور A. B. A Haleem به عنوان معاون اول آن منصوب شد. برای دو سال اول، دانشگاه کراچی به عنوان دانشگاه امتحانی برای کالج های وابسته باقی ماند. در سال 1332 فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را در دو دانشکده هنر و علوم آغاز کرد. این دانشگاه که با پذیرش اولیه 50 دانشجو افتتاح شد، اکنون ساختار گسترده ای متشکل از 53 گروه آموزشی و 20 مرکز و مؤسسه تحقیقاتی معتبر جهانی و هشت دانشکده هنر، علوم، معارف اسلامی، داروسازی، مدیریت و علوم اداری، حقوق دارد. ، آموزش و پزشکی. در حال حاضر، ثبت نام دانشجویان عادی در پردیس کمی بیش از 41000 (تقریبا) در تاریخ 30/06/2018 است. بیش از 700 معلم و بیش از 2100 کارمند پشتیبانی وجود دارد.

معرفی دانشگاه کراچی پاکستان

دانشگاه در ابتدا در ساختمان های کوچک مجاور بیمارستان مدنی مستقر بود. در همین حال، به دلیل گسترش سریع، احساس می شد که فضایی که دانشگاه در آن فعالیت می کرد، برای نیازهای آن کافی نیست. علاوه بر این، جو منطقه شلوغ و آلوده برای آموزش عالی و پژوهش مساعد نبود. بنابراین، یک قطعه زمینی به مساحت 1279 هکتار در جاده کانتری کلاب (جاده دانشگاه کنونی) به دست آمد و در 18 ژانویه 1960 دانشگاه به پردیس جدید منتقل شد. بدین ترتیب، مرحله جدیدی در زندگی دانشگاه آغاز شد. این روز هنوز توسط انجمن های قدیمی دانشجویان قدیمی و مدیریت دانشگاه به طور مشترک گرامی داشته می شود.

معرفی دانشگاه کراچی پاکستان

دانشگاه کراچی همواره با افتخار نام اساتید و دانش پژوهان مشهور مرتبط با این مؤسسه آموزش عالی را ذکر می کند، مانند دکتر ه.ق قریشی، دکتر محمود حسین، دکتر سالم زمان صدیقی، دکتر افضل حسین قادری، دکتر محمد احمد، دکتر مجتبی کریم. ، پروفسور م. الیاس، پروفسور ق. فرید، دکتر عباد الرحمن خان، پروفسور منتخب الحق، پروفسور ممونی، دکتر س. این دانشکده نه تنها از پاکستان، بلکه شامل اساتید برجسته آموزشی از اروپا و آمریکا نیز بود.

علوم پایه

دانشکده علوم متشکل از 23 گروه آموزشی و 5 پژوهشکده می توان گفت بزرگترین مرکز علمی کشور پاکستان است. مؤسسات تحقیقاتی شامل مؤسسه تحقیقاتی شیمی HEJ است که شهرت جهانی دارد و همچنین به عنوان آکادمی علوم جهانی شناخته شده است. این موسسه تحقیقاتی برتر دارای دانشکده های تحقیقاتی سطح بالایی برای علوم شیمی به ویژه شیمی محصولات طبیعی می باشد.

مؤسسات دیگر عبارتند از: مرکز تحقیقات دارویی و دارویی مولکولی دکتر پنجوانی، مؤسسه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک خان، مرکز تحقیقات بیولوژیکی دکتر افضل حسین قادری، که یک مرکز تحقیقاتی مشترک برای تمام بخش های علوم زیستی است. مرکز جمع آوری و تحقیقات منابع دریایی، که بزرگترین مخزن حیات دریایی از دریای عرب است. مرکز ملی تحقیقات نماتولوژی که در زمینه کنترل آفات گیاهی تحقیق می کند. مرکز تعالی زیست شناسی دریایی، یک مرکز فدرال برای مطالعه جانوران دریایی دریای عرب؛ مؤسسه مطالعات محیطی، مؤسسه ژنتیک مولکولی و مؤسسه فناوری اطلاعات «عمیر باشا» که بخش علوم رایانه را در خود جای داده است.

استادان دانشگاه در پروژه های تحقیقاتی مختلف شرکت دارند و به طور منظم به نشریات داخلی و خارجی کمک می کنند. تنها در سال 2006 تعداد مقالات پژوهشی منتشر شده توسط هیئت علمی دانشگاه 506 بود.

کتابخانه

کتابخانه دانشگاه یکی از بزرگترین کتابخانه های پاکستان است. این مجموعه در ساختمان بزرگی قرار دارد و دارای مجموعه ای از بیش از 360000 کتاب و بیش از 110000 نسخه از مجلات و نشریات داخلی و خارجی است. همچنین یک بخش میکروفیلم وجود دارد که دارای نسخه‌هایی از نسخه‌های خطی کمیاب از موزه بریتانیا، کتابخانه اداری هند و کتابخانه‌های Bodleian و دانشگاه کمبریج است.

معرفی دانشگاه کراچی پاکستان

یکی از ویژگی‌های برجسته این کتابخانه، مجموعه شخصی کتاب‌های قائد اعظم است که بسیاری از آنها امضای خود او را دارند. نسخه هایی از مقالات لیگ مسلمانان سراسر هند نیز موجود است. کار برای راه اندازی یک مرکز منبع مجهز به اینترنت و میکروفیش اسکنر در حال انجام است. اکنون کتابخانه مرکزی به تدریج در حال دیجیتالی شدن است و می تواند تعداد بیشتری از دانش آموزان را پوشش دهد. مرکز علوم ملی LEJ مهم‌ترین افزونه به دانشگاه کراچی است که اخیراً توسعه یافته است.

دوره عصرانه

دانشگاه کراچی برنامه عصرانه را در سال 1995 معرفی کرد تا فرصتی را برای افراد در حال خدمت و متخصصان فراهم کند تا تحصیلات عالی را در شب در ابتدا در چند بخش دنبال کنند. برنامه چهار ساله درجه: آخرین پیشرفت در سال جاری، معرفی برنامه چهار ساله درجه در دانشگاه برای همتراز کردن تحصیلات دانشگاهی با استانداردهای بین المللی است. در برنامه درسی اصلاح شده چهار ساله تعدادی موضوع جدید اضافه شده است تا دانش آموزان از دست رفته فرصت های بیشتری در بازار کار داشته باشند.

عصر جدید توسعه

دانشگاه در حال حاضر با تاکید بر ظرفیت سازی و جادوی کیفیت، روند عظیم پیشرفت چند وجهی را پذیرفته است. از بدو تأسیس، در همین دوران است که نهادهای اساسی و قانونی دانشگاه جلسات خود را با فواصل منظم برگزار می کنند و این روند را بیشتر تقویت می کنند.

برگزاری منظم هیئت های گزینش دانشگاه را قادر ساخته است تا بیش از دویست معلم جدید را به دانشکده ها و گروه های مختلف اضافه کند. بسیاری از بخش‌های دانشکده‌های علوم و هنر با مدرن‌سازی امکانات اخیراً برای ارتقای کیفیت و بهره‌وری تقویت شده‌اند.

اینها شامل گروه های فیزیک، شیمی، آمار علوم و صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، علوم کامپیوتر و ارتباطات جمعی است. برای امکانات مشترک علم در رشته های مختلف علمی، آزمایشگاه علمی متمرکز ایجاد شده است. قابلیت های تحقیقات علمی را بیشتر افزایش داده است. برخی از پیشرفت‌های قابل توجه که به عنوان نشانه‌های شاخص در دانشگاه عمل می‌کنند عبارتند از هرباریوم بسیار پیچیده و مجهز برای تحقیقات در علوم گیاهی.

باغ گیاه شناسی در حال حاضر تکمیل شده در نوع خود اولین در کشور است. باغ از یک طرف زیبایی زیادی به محوطه دانشگاه می بخشد و از طرف دیگر به عنوان یک آزمایشگاه باز برای دانشمندان گیاهی عمل می کند.

ساخت خوابگاه‌ها برای اساتید و پژوهشگران میهمان و تسهیلات اضافی برای دانش پژوهان M.Phil/Ph.D، شانس بیشتری برای تحقیقات با کیفیت و سریع دارد. همچنین انتظار می رود که مشکلات مسکونی دائمی در پردیس تا حدودی با تکمیل بلوک های جدید آپارتمان های کارکنان حل شود. همه اینها و بسیاری از موفقیت های دیگر به دلیل تشویق های فعال دانشگاه از سوی کمیسیون آموزش عالی و رئیس دانشگاه بود.

تعدادی از پروژه های توسعه جدید در سندان قرار دارند در حالی که بسیاری دیگر در مراحل مختلف تکمیل هستند. دانشگاه در حال حاضر با سرعت در مسیر تحولات حرکت می کند و نقش خود را در توسعه ملی ایفا می کند.

لینک منبع: https://uok.edu.pk/welcome-address.php

ابزارک معرفی دانشگاه کراچی پاکستان تصویر

کد خبر 19842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =