آنکه عارف نیست چه داند معرفت؟

در هر نظرسنجی به این سوال که "مهم ترین مسئله ترکیه چیست؟" یکی از سه جواب نخست همواره "آموزش و پرورش" است. سال‌هاست که همه فارغ  از هرگونه جناح سیاسی و مذهبی، از اهمیت آموزش دم می زنند اما پیشنهاد خاصی هم ارائه نمی دهند. یوسف تکین،  وزیر آموزش و پروش کشور  پس از تصدی مسئولیت، اصلاح برنامه های درسی را در دستور کار خود قرار داد. پس از ماه ها مطالعه، "الگوی  معارف قرن ترکیه" تصویب شد.

آنکه عارف نیست چه داند معرفت؟

هلال کاپلان

در هر نظرسنجی به این سوال که "مهم ترین مسئله ترکیه چیست؟" یکی از سه جواب نخست همواره "آموزش و پرورش" است.

سال‌هاست که همه فارغ  از هرگونه جناح سیاسی و مذهبی، از اهمیت آموزش دم می زنند اما پیشنهاد خاصی هم ارائه نمی دهند. یوسف تکین،  وزیر آموزش و پروش کشور  پس از تصدی مسئولیت، اصلاح برنامه های درسی را در دستور کار خود قرار داد. پس از ماه ها مطالعه، "الگوی  معارف قرن ترکیه" تصویب شد.

این پیش نویس که توسط تیمی متشکل از 1100 کارشناس که اکثریت آنها معلمان و دانشگاهیان هستند، تهیه شده برای نظرسنجی در فضای مجازی در دسترس عموم قرار گرفت.

 یک و نیم میلیون نفر این برنامه را دانلود کرده اند. نزدیک به 70 هزار نظر مکتوب دریافت شد. بنابراین، الگوی آموزشی جدید در صدر یکی از پرمخاطب ترین مطالعات ترکیه قرار گرفت.

به غیر از مخالفت افرادی که به اقامه نماز در مسجد برای رفع استرس قبل از امتحان اعتراض داشتند ، هدف برنامه درسی جدید این است که فرزندان ما بتوانند آموخته های خود را به منصه ظهور برسانند. موارد حذف شده نیز براساس بیانات وزیر قرار است در  مقاطع کاردانی و کارشناسی و به روشی صحیح تر در برنامه درسی قرار بگیرد.

با الگوی آموزش جدید، در راستای چشم انداز قرن ترکیه، مسیر برای فرزندانمان درباره وطن، فلسطین، مسئله قبرس و اساس روابط نزدیک با کشورهای دوست و برادر ترکیه هموارتر خواهد شد.  با  این برنامه، فرزندانمان با مفاهیم جدیدی از مطالعات فضایی گرفته تا پیشرفت‌های صنعت دفاعی آشنا شده و نسل‌هایی با اعتماد به نفس بیش از پیش رشد و نمو می یابند.

در این برنامه، تاریخچه کودتا در کشورمان بازگو خواهد شد. به این ترتیب ایدئولوژی های کورکورانه ریشه کن خواهد شد. یکی از مهمترین ارکان این الگو آموزگاران هستند.

در سال‌های اخیر در ترکیه با معلمان به گونه ای رفتار می شود که گویی وظیفه دارند رضایت دانش‌آموزان را جلب کنند. امروز به دلیل مسئله فرزند سالاری والدین معلم را مسئول عدم رضایت و خوشحالی فرزندانشان می دانند. در الگوی جدید درسی که قرار است 800 هزار معلم در آن مشارکت نمایند، دبیران می توانند در کلاس درس ابتکار عمل بیشتری به خرج دهند.

هدف الگوی آموزش جدید محافظت از فرزندان ما که آینده کشور هستند در برابر بلای جنسیت زدگی می باشد. در دوره ای که تغییر جنسیت برای کودکان در مدارس آمریکا و اروپا تبلیغ می شود، فکر کردن به این موضوع حائز اهمیت است. همین یک موضوع کافی است تا الگوی جدید درسی را بپذیریم.

ملاحظات کارشناسی :

محتوای دروس علوم اجتماعی با در نظر گرفتن متون داخلی و خارجی، ساختار منحصر به فرد منطقه و با توجه به مقتضیات دوره آماده شده است .

در متون درسی جدید کمک‌ها و نقش اولین دولت‌های ترک تاسیس شده در جغرافیای ترکستان در شکل‌گیری تمدن، پذیرش اسلام و تغییرات در زندگی اجتماعی و فرهنگی ترک‌ها، روند تُرک و اسلامی شدن آنادولو، سیاست‌هایی که در تبدیل امپراتوری عثمانی به یک کشور جهانی نقش داشت، نوآوری‌هایی که امپراتوری عثمانی در مواجهه با تغییر موازنه‌های جهانی اعمال کرده و فرهنگ و تمدن عثمانی گنجانده شده است.

با محتوای کتب درسی علوم اجتماعی جدید در ترکیه، دانش آموزان با جغرافیای وسیعی که در آن فرهنگ ترک حاکم است آشنا می شوند. با استفاده از منابع نوشتاری و تصویری (سازمان دولت‌های ترک، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه، موسسه یونس امره، ریاست جمهوری ترک‌های خارج از کشور و جوامع مرتبط) همکاری‌های فرهنگی ترکیه با دولت‌ها و جوامع ترک مورد ارزیابی قرار می گرفته است.

همچنین در راستای حفظ و دفاع از حقوق و منافع کشورترکیه در حوزه‌های صلاحیت و منافع دریایی، اهمیت دکترین سرزمین آبی در ژئوپلیتیک از نظر مرزهای جزایر، دریاهای سیاه، مدیترانه و مرمره لحاظ شده است. در چارچوب میهن‌دوستی نیز بر اهمیت حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور و مستقل بودن تاکید شده است.

در متون درسی جدید، موضوعاتی مانند نگرش جامعه ترک به مسائل ملی، همکاری‌های فرهنگی کشور با جهان ترک، نقش ترکیه در حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی و موضوعاتی چون علل و پیامدهای حرکت‌های توسعه ملی کشور گنجانده شده است.

"الگوی معارف سده ترکیه" چشم انداز و چارچوب جدید در نظام آموزشی ترکیه است که به تازگی معرفی و تصویب شده است. این مدل در نظر دارد تا سیستم آموزشی ترکیه را بهبود بخشیده و آن را برای مواجهه با چالش‌های قرن بیست و یکم آماده کند. در این چارچوب، تاکید ویژه‌ای بر موارد زیر وجود دارد:

  1. تقویت زیرساخت‌های آموزشی: بهبود و نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی با استفاده از فناوری‌های جدید و امکانات مدرن.
  2. بهبود کیفیت آموزش و پرورش: ارتقای کیفیت تدریس از طریق آموزش مستمر معلمان و استفاده از روش‌های نوین تدریس.
  3. استفاده از فناوری در آموزش: گسترش استفاده از فناوری‌های دیجیتال و ابزارهای آموزشی هوشمند برای افزایش تعامل و یادگیری موثرتر.
  4. توسعه مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای: تمرکز بر آموزش مهارت‌های کاربردی و حرفه‌ای که دانش‌آموزان را برای بازار کار و زندگی عملی آماده می‌کند.
  5. ترویج ارزش‌های ملی و فرهنگی: آموزش و تقویت ارزش‌های ملی، فرهنگی و تاریخی ترکیه در برنامه‌های درسی.
  6. آموزش زبان‌های خارجی: افزایش آموزش زبان‌های خارجی، به خصوص انگلیسی، برای تقویت توانایی‌های ارتباطی و گسترش افق‌های بین‌المللی دانش‌آموزان.
  7. برنامه‌های تحصیلی چند بعدی: ایجاد برنامه‌های درسی که شامل آموزش علمی، هنری، ورزشی و اجتماعی باشد تا دانش‌آموزان به طور جامع پرورش یابند.
  8. ارزشیابی و ارزیابی پیشرفته: توسعه سیستم‌های ارزشیابی که شامل ارزیابی‌های مستمر، پروژه‌های عملی و امتحانات مبتنی بر شایستگی باشد.

این مدل به دنبال ایجاد تحولی عمیق در سیستم آموزشی ترکیه است تا بتواند نسل‌های آینده را برای چالش‌های جهانی و نیازهای بومی به خوبی آماده نماید.

منبع خبر:

https://www.sabah.com.tr/yazarlar/hilalkaplan/2024/06/12/arif-olmayan-maarifi-ne-bilsin

کد خبر 19888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =