۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
دانشگاه خصوصی اقراء در پاکستان

کراچی: دانشگاه اقرا، یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه های خصوصی در پاکستان به عنوان "موسسه مدیریت آسیایی(AMI)"، در ژانویه 1998میلادی توسط گروهی از صنعتگران مستقر درکراچی به سرپرستی حنید لاکهانی تأسیس شد و با تصویب دولت سند فعالیت های آموزشی خود را همان سال در شهرکراچی آغاز کرد.

بعدها، نام این موسسه پس از اعطای وضعیت دانشگاه، توسط کمیسیون آموزش عالی در سال2002 به "دانشگاه اقراء" تبدیل شد. هدف اساس مسئولان و مدیریت دانشگاه اقراء، ایجاد یک موسسه معتبر آموزش عالی، با ارائه خدمات آموزشی باکیفیت، با قیمت بسیار مناسب به مردم پاکستان بود که موفق شدند.

حنید لاکهانی که از بنیانگذاران ازین مرکز علمی آموزشی بود، به عنوان اولین رئیس دانشگاه اقراء بود انتخاب شدند. وی قبلابه عنوان مسئول کل بیت المال دولت سند خدمت می کرد. حنید لاکهانی از سیاستمداران متبحر پاکستانی، انسانی بشر دوست، رهبری بصیر از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان بود که درتاریخ 8 سپتامبر 2022 در 49 سالگی درکراچی درگذشت.

در سال 2015، دانشگاه اقراء دومین پردیس خود را در شمال کراچی به نام (پردیس شمالی دانشگاه اقراء) افتتاح کرد. این دانشگاه در سال 2015 توسط رده بندی کمیسیون آموزش عالی، در ردیف سه موسسه آموزش عالی تجاری برتر قرار گرفت. همچنین این دانشگاه دارای بزرگترین خروجی انتشارات پژوهشی در بین سایر موسسات آموزش عالی کشور است.

درحال حاضر،دانشگاه اقراء، دارای هفت پردیس در شهرهای کراچی و اسلام آباد است. این دانشگاه برنامه های مطالعاتی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته های مهندسی، مطالعات فیلم، علوم مدیریت، مدیریت و رشته های مرتبط با علوم اجتماعی و طبیعی ارائه می دهد. دانشگاه همچنین مدرک کاردانی را در رشته های مختلف ارائه می دهد

دانشگاه اقراء، برنامه های آموزشی متنوعی را در رشته های مختلف از جمله مدیریت بازرگانی، علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، علوم رسانه، طراحی مد، آموزش و پرورش، علوم اجتماعی، داروسازی و علوم بهداشتی در پردیس های متعدد کراچی و اسلام آباد ارائه می می دهد.

معرفی دانشگاه خصوصی اقراء

تمام برنامه های ارائه شده در دانشگاه توسط آموزش عالی پاکستان به رسمیت شناخته شده و توسط نهادهای نظارتی مختلف مانند شورای مهندسی پاکستان، شورای اعتباربخشی آموزش کسب و کار ملی، شورای اعتباربخشی آموزش محاسباتی ملی، شورای ملی اعتباربخشی برای آموزش معلمان، و شورای داروسازی پاکستان به طور کامل تایید شده است. پردیس کراچی از نظر جغرافیایی در پنج مکان برجسته پراکنده شده است. پردیس اصلی در جاده شهید ملت، پردیس گلشن در گلشن اقبال، و پردیس شمالی در کراچی شمالی، فرودگاه و پردیس شهر بحریه که جمعیت مناطق مختلف کراچی را پوشش می دهد. امکانات موجود در پردیس‌ها شامل کتابخانه مجهز، امکانات محاسباتی پیشرفته، آزمایشگاه‌های آموزشی مجهز، کلاس‌های مجهز به سیستم تهویه مطبوع مرکزی مجهز به جدیدترین وسایل کمک صوتی و تصویری، مراکز جوجه‌کشی، سالن‌ها، اتاق‌های سمینار، امکانات ورزشی، نمازخانه است. استخر و سالن های بدنسازی. این دانشگاه در رتبه بندی QS، رتبه بندی آموزش عالی تایمز، UI Green Metric و سایر سازمان های رتبه بندی معتبر بین المللی رتبه برجسته ای دارد. این نهادها دانشگاه را در برتری تحقیقاتی، شهرت علمی و کارفرمایی، اهداف پایدار و حفاظت از محیط زیست رتبه‌بندی کردند.

دکتر وسیم قاضی رئیس سابق دانشگاه اقراء اعلام کرده بودند که دانشگاه اقراء تصمیم دارد، یک دانشکده پزشکی و بیمارستان350 تختخوابی خود را ایجاد کند که مبلغ اولیه 75 کرور روپیه برای آن اختصاص داده شده است این دانشگاه به مساحت50 جریب نیز در مالیر درحال تاسیس است که به امکانات مدرن مجهز خواهد شد. شورای مدیریت دانشگاه اقرا مبلغ 5 کرور روپیه را به دانشجویان دانشگاه کراچی اختصاص داده است تا تحت برنامه ارتقای همکاری های بین دانشگاهی، کسب وکار خود را راه اندازی کنند.

دانشگاه اقراء اولین دانشگاه درپاکستان است که برنامه کمک هزینه تحصیلی فوق دکترا را آغاز کرده است که در آن استادان و محققان از سراسر جهان شرکت خواهندکرد. دانش پژوه بین المللی از کشورهای مختلف جهان نیز به عنوان اعضای هیئت علمی دائمی در دانشگاه اقراء مشغول به خدمت هستند. دانشگاه اقراء تا کنون10کرور روپیه را به عنوان کمک هزینه تحصیلی و وام به دانشجویان شایسته که عملکرد بالایی داشتند اما از نظر مالی ضعیف بودند، اعطاء نموده است.

رئیس کل دانشگاه اقراء خانم ارم اسد، مسئول جدید نصر اکرام، مسئول پذیرش دانشجو اسیم مجید رضوی، مسئول مدیریت سیدکامران علی کاظمی، مسئول امورمالی ریاض الدین احمد هستند

مجموع تعداد استادان دانشگاه اقراء ۲۰۰ نفر، تعداد کارمندان بخش مدیریتی۵۰۰ نفر و مجموع تعداد دانشویان برنامه های آموزشی حضوری و مجازی، دانشگاه اقراءِ ۸۵۰۰۰(هشتاد وپنج هزار) است.

دانشگاه اقراء با شامل محوطه اصلی هفت شاخه را در سراسرکشور داراست. محوطه اصلی دانشگاه درمنطقه دیفنس کراچی قراردارد. همه محوطه های دانشگاه اقراء درپاکستان بادانشکده های مربوطه به شرح ذیل می باشند:

۱: محوطه اصلی دانشگاه در منطقه دیفنس کراچی ۳ دانشکده دارد:

  • دانشکده مهندسی، علوم و تکنولوژی
  • دانشکده مدیریت علوم تجاری
  • دانشکده هنر، طراحی، آموزش و پرورش و علوم انسانی

۲: محوطه گلشن اقبال،کراچی نیز ۳ دانشکده دارد:

  • دانشکده مهندسی، علوم و تکنولوژی
  • دانشکده مدیریت علوم تجاری
  • دانشکده هنر، طراحی، آموزش و پرورش و علوم انسانی

۳: محوطه شمال کراچی ۵ دانشکده دارد:

  • دانشکده مهندسی، علوم و تکنولوژی
  • دانشکده مدیریت علوم تجاری
  • دانشکده هنر، طراحی، آموزش و پرورش و علوم انسانی
  • دانشکده علوم بهداشتی
  • دانشکده داروسازی

۴: محوطه جاده فرودگاه کراچی ۲ دانشکده دارد:

  • دانشکده مهندسی، علوم و تکنولوژی
  • دانشکده مدیریت علوم تجاری

۵: محوطه شهرک بحریه کراچی یک دانشکده دارد:

دانشکده مدیریت علوم تجاری

۶: محوطه شهر اسلام آباد ۴ دانشکده دارد:

  • دانشکده مهندسی، علوم و تکنولوژی
  • دانشکده مدیریت علوم تجاری
  • دانشکده هنر، طراحی، آموزش و پرورش و علوم انسانی
  • دانشکده داروسازی

۷: محوطه چک شهزاد اسلام آباد ۳ دانشکده دارد:

  • دانشکده مهندسی، علوم و تکنولوژی
  • دانشکده مدیریت علوم تجاری
  • دانشکده داروسازی

آدرس محوطه اصلی-کراچی:

Shaheed-e-Millat Road, Phase 2 Defense View Housing Society, Karachi City, Sindh 75500.

تلفن:009221-11126264

آدرس محوطه گلشن اقبال کراچی:

4B, Block 7 Gulshan-e-Iqbal, East Karachi., Sindh.
تلفن: 009221-111 114 772 

آدرس محوطه شمال کراچی:

Plot No 204-205, Sector 7B/1 North Karachi Town, Karachi, Sindh.

تلفن: 009221-11126264

آدرس محوطه جاده فرودگاه کراچی

Gulshan E Amna Faisal Cantonment, Karachi, Karachi City, Sindh

تلفن:38771627 - 009221

آدرس محوطه شهرک بحریه کراچی:

Bahria Hills, Jinnah Avenue, Near Masjid-e-Riaz, Bahria Town Karachi, Sindh.
تلفن: 009221-38658864

آدرس محوطه شهر اسلام آباد:

Islamabad Campus, No.5, Sector H-9, Islamabad.

تلفن:  009251-111 264 264

آدرس محوطه چک شهزاد اسلام آباد:

PIES Complex No 6, Park Road, Chak Shahzad, Tarlai Kalan, Islamabad.

تلفن: 009251- 9247407

آدرس سایت: https://iqra.edu.pk/

آدرس ایمیل: info@iqra.edu.pk

معرفی دانشگاه خصوصی اقراء

دو پردیس دانشگاه اقراء در کراچی

معرفی دانشگاه خصوصی اقراء

دانشگاه اقراء پردیس اسلام آباد

منابع:

https://iqra.edu.pk/

https://iqra.edu.pk/faculties/

https://iqra.edu.pk/campuses/

https://iqra.edu.pk/academics/

https://en.wikipedia.org/wiki/Iqra_University

https://ur.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%82%D8%B1%D8%A7_%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B1%D8%B3%D9%B9%DB%8C

کد خبر 19893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =