آیا انتخاب های سیاسی نادرست ما تأثیری بر ویرانی سوریه دارد؟

فرض بر این اساس بود که بهار عربی منجر به سرنگونی رژیم سوریه خواهد شد، پس ما نباید مثل آنچه در لیبی اتفاق افتاد و شورشیان با پرچم فرانسه در بنغازی تظاهرات کردند عقب بمانیم؛ آمدیم در سوریه به جای تلاش برای آرام کردن طرفین، معترضین و مخالفان را تشویق نمودیم. البته اگر اتفاقات به سمتی که ما می خواستیم پیش میرفت، این گزاره درست بود، رژیم بعث سرنگون شده بود و ما با دولت جدید سوریه روابط حسنه می داشتیم.

آیا انتخاب های سیاسی نادرست ما تأثیری بر ویرانی سوریه دارد؟

یوسف ضیا جُمرت

کدام سیاست های غلط؟

فرض بر این اساس بود که بهار عربی منجر به سرنگونی رژیم سوریه خواهد شد، پس ما نباید مثل آنچه در لیبی اتفاق افتاد و شورشیان با پرچم فرانسه در بنغازی تظاهرات کردند عقب بمانیم؛  آمدیم در سوریه به جای تلاش برای آرام کردن طرفین، معترضین و مخالفان را تشویق نمودیم. البته اگر اتفاقات  به سمتی که ما می خواستیم پیش میرفت، این گزاره درست بود، رژیم بعث سرنگون شده بود و ما با  دولت جدید سوریه روابط حسنه می داشتیم.

این اتفاق نیفتاد اما....

اسد به مردم کشورش رحم نکرد. او احتمالا دست به کشتار افرادی زد که آنها را مردم خود نمی دانست. او شهرها را سوزاند و ویران کرد، مردم را کشت یا آواره کرد. از سوی دیگر ما به سیاست خود برای سرنگونی رژیم اسد و حمایت از گروه های مخالف ادامه دادیم (اکنون برخی از آن گروه های مخالف در ادلب گیر افتاده اند.)

اسد ناامیدانه از ایران و روسیه درخواست کمک کرد تا از سقوط رژیم خود محافظت کند. ما نیز در همین حال هواپیمای روسی را که هنگام بمباران مخالفان حریم هوایی ترکیه را نقص کرده بود ، سرنگون کردیم. این اقدام موجب خشم  روسیه گردید.

برای مدتی حتی نمی توانستیم تصمیم بگیریم که سیاست های اتخاذ شده  ما خوب هستند یا بد اما با گذشت زمان متوجه شدیم که اشتباه کرده ایم. بنابراین  عاقلانه ترین گزینه را برای بهبود روابط انتخاب کردیم. در نهایت، با نامه ای سعی در بهبود رابطه خود را با روسیه انجام دادیم که برای روس ها معنای عذرخواهی و برای ما به معنی پشیمانی بود.

آیا این نامه کافی بود؟

البته بعد از این نامه اقدامات مختلفی صورت گرفت و داد و ستد هایی هم به شکل دوطرفه انجام گرفت. گفته می شود که یک میلیون سوری در جریان جنگ داخلی کشته شدند. حتی اگر این آمار به یک میلیون هم نرسد ولی بی شک از پانصد هزار نفر گذشته است.

(این آمار چقدر وخیم است. اوضاع ما با آمار چقدر بد است!)

در حال حاضر حدود 3.5 میلیون سوری در ترکیه هستند. ما یک منطقه امن در نزدیکی مرز خود ایجاد کرده ایم که البته این نیز با هماهنگی روسیه در منطقه ای در حدود 10 هزار کیلومتر مربع به عبارتی دیگر کریدوری که PYD در آن فعال بود تقسیم کردیم. متاسفانه سیاست ما در سوریه از همه طرف شکست خورده است و اکنون ما با 3.5 میلیون مهاجر سوری تنها مانده ایم.

(آیا می توانیم آنها را را برگردانیم ؟ اگر آنها را برگردانیم، اسد یا آنها را می کشد یا به زندان می اندازد).

ما در سوریه مجبور شدیم هدف را کوچک کنیم. در ابتدای شروع این حوادث هدف سرنگونی رژیم  اسد بود. اما امروز  به اینکه در شمال سوریه یک دولت یا منطقه خودمختار PYD تحت کنترل آمریکا تشکیل نشود، بسنده کرده ایم.  امروز، بعد از این همه ادعاهای بلند پروازانه، به دنبال راهی برای دیدار با بشار اسد و بازگشت به روزهای گذشته خود هستیم. اکنون پس از این همه هیاهو و این همه اظهارات قاطعانه، در پی راهی که به ملاقات با بشار اسد و بازگشت به روزهای گذشته منتهی شود، می گردیم.

ملاحظات کارشناسی :

با توجه به وضعیت بد اقتصادی ترکیه و بدنبال تبلیغات منفی احزاب مخالف برعلیه مهاجرین سوری ، هفته گذشته بواسطه یک خبر نادرست مردم شهر قیصریه ترکیه اقدام به آتش زدن مال واموال مهاجرین سوری کردند وشهر را بهم ریختند در مقابل سوری ها ی مخالف دولت اسد در ادلب وشهر های اطراف پرچم ترکیه را آتش زده ومال واموال ترک ها را تخریب کردند . این مسئله نگرانی سیاست مداران ترکیه را صد چندان کرد . آقای اردوغان احزاب مخالف را مسبب این حادثه دانست وسیاست های مقابله با مهاجرین سوری آنها را مورد انتقاد قرارداد . ولی احزاب مخالف مقصر اصلی بوجود آمدن این  گونه مسائل را سیاست های غلط ترکیه در منطقه وسوریه دانستند . به هر روی ترکیه در باتاق بدی افتاده است وهزینه زیادی را می پردازد . اردوغان تلاش می نماید تا بواسطه روسیه با کمترین هزینه از این مخمصه نجات یابد .   

منبع خبر:

https://www.karar.com/yazarlar/yusuf-ziya-comert/esadi-hazmetme-sorunu-1600476

کد خبر 20253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =