ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

کراچی: هر سال، پاکستان اعیاد مذهبی و روزهای ملی خود را با تهیه غذا، پایکوبی، آتش بازی، و موسیقی جشن می گیرد و آنها را به یک جزء حیاتی از فرهنگ این کشور تبدیل می کند. این جشن ها مناسبت های شادی برای مردم است و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اینها شامل رویدادهای فرهنگی و اسلامی می شود که هر کدام دارای ویژگی ها و معانی منحصر به فرد خود هستند. بازدیدکنندگان از هر گوشه جهان برای مشهورترین جشن ها در پاکستان می آیند.

فهرست ده  جشنواره ملی و مذهبی  پاکستان

 1- عید سعید فطر

2- عید قربان

3- شب برات

4-عرس( بزرگداشت) داتا گنج بخش (لاهور)

5- جشنواره چوگان شاندور

6- روز استقلال (14 آگوست)

7- روز پاکستان (23 مارس)

8 نوروز

9- روز دفاع (6 سپتامبر)

10- جشنواره کلاش

  1. عید سعید فطر

ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

یکی از جشن های مذهبی مهم در پاکستان عید فطر است که با خوشحالی ماه رمضان را به پایان می رساند، رمضان ماه برکت است  عید فطر جشنی است که در تقویم اسلامی در اول شوال برگزار می شود. در این روز خاص، خانواده‌ها گرد هم می‌آیند تا از  ضمن دعای طلوع آفتاب  و برگزاری نماز عید بابت یک ماه پرهیزکاری از خداوند تشکر کنند. با طلوع خورشید، مردم به دیدار بزرگترها می روند و غذاهای شیرینی مانند خرمای خالص و شیرینی ها را تعارف می کنند که نماد سخاوت و با هم بودن است. خانه ها با تزیینات رنگارنگ تزیین شده اند و فضای جشن را با شور و شادی و عطر تهیه غذاهای سنتی ایجاد می کنند.

فراتر از ارتباطات شخصی، بسیاری از افراد سخاوت خود را از طریق اعمال خیریه به افراد کم اقبال گسترش می دهند. این جشن در اصل فراتر از خطوط مذهبی است و ارزش های جهانی عشق، مهربانی و اتحاد جمعی را در بر می گیرد و عید فطر را به مناسبت شادی برای همه تبدیل می کند.

دولت پاکستان رمضان سال جاری را سه روز از چهار شنبه تا چعه تعطیل رسمی اعلام کرد که با انضمام تعطیلات پایان هفته شنبه و یکشنبه 5 روز فرصت  خوبی برای مسافرت و دیدار خانواده ها به خصوص برای مهاجران بین شهری، می باشد.

  1. عید قربان

ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

عید قربان یک جشن مهم مسلمانان است که در دهمین روز از آخرین ماه تقویم قمری اسلامی به نام ذی الحجه برگزار می شود. تاریخ دقیق به دیدن ماه بعد از اتمام حج سالیانه بستگی دارد که وظیفه مهمی برای مسلمانان واجد شرایط است.

این جشن بسته به اعلام  تعطیل رسمی کشور دو تا چهار روز طول می کشد. مردم نماز عید را در مساجد می خوانند . سپس عموم مردم بر اساس بضاعت مالی گوسفند، بز، گاو، گاو نر یا شتر را قربانی می کنند. سپس گوشت به سه قسمت تقسیم می شود: یک سوم برای خانواده، یک سوم برای دوستان و یک سوم برای نیازمندان.

به طور سنتی، مردم روز را با خانواده و دوستان، پوشیدن لباس های نو، هدیه دادن و تقسیم گوشت قربانی به عنوان سخاوت و اتحاد می گذرانند.

  1. شب برات

ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

 یکی از مشهورترین جشن های مذهبی در پاکستان، عید برات است که در 14 شعبان، هشتمین ماه در تقویم اسلامی، جشن گرفته می‌شود و با شور و فداکاری در سراسر پاکستان طنین‌انداز می‌شود. جوامع با دعاها زنده می شوند و آسمان شب را با آتش بازی های پر جنب و جوش روشن می کنند که روح سبک دل این مناسبت را منعکس می کند. این روز مقدس به بستری برای تبادل غذاهای شیرین تبدیل می شود، سنتی که نماد شیرینی وحدت و ایمان مشترک است. خانواده ها و دوستان شروع به دیدار می کنند، پیوندها را تقویت می کنند و حس با هم بودن را تقویت می کنند.

مساجد در این جشن نقش محوری ایفا می کنند و دعاهای جمعی جامعه را طنین انداز می کند. تبادل خوراکی‌های شیرین فقط مربوط به غذاهای خوشمزه نیست، بلکه راهی برای گسترش حسن نیت و تقویت پیوندها است. تمام جامعه به آن ملحق می شوند و از روحیه جشن با صدای ترقه آتش بازی در پس زمینه لذت می برند. این جشن ساده و در عین حال معنادار، سنت‌های ماندگاری را که مردم پاکستان را گرد هم می‌آورد، به نمایش می‌گذارد و حس هماهنگی مشترک و شادی مشترک را تقویت می‌کند.

برخی از مسلمانان نیز روزه گرفتن را انتخاب می کنند و در این روز و در طول شب نماز را زیاد می کنند تا ثواب آن را درو کنند.شب برات بر اساس رؤیت ماه در شب چهاردهم یا پانزدهم شعبان است. در سال 2023، شب برات در 18 مارس، بسته به رؤیت ماه، اعلام می شود. در روایت ها آمده است در شعبان، (ماه هشتم در تقویم اسلامی) خداوند یک شب (شب برات) به بهشت ​​نازل می‌شود و دعاها را اجابت می‌کند و توبه‌کنندگان را آمرزش می‌دهد.

https://i.tribune.com.pk/media/images/1698612-image-1525066319/1698612-image-1525066319.png

 (توضیح : همزمانی این شب با نیمه شعبان یک جشن ویژه توسط شیعیان برگزار می شود و شاید اساساً این عید نیمه شعبان است که تبدیل به یکی جشن عمومی  شده است . یکی از مناسک این روز نوشتن نامه برای امام زمان (عج) می باشد که از گذشته مرسوم بوده که در رودخانه سند یا سایر رودخانه ها می اندازند. با گذشت زمان در میان  عموم مردم پاکستان به خصوص هندوها هم این رسم مشاهده می شود.)

  1. عرس(بزرگداشت) داتا گنج بخش (لاهور)

ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

بزرگداشت داتا گنج بخش جشنی ویژه در پاکستان است که به یاد مولانا علی هجویری معروف به داتا گنج بخش ( رحمت الله علیه) است. او یک قدیس صوفی مورد احترام از قرن یازدهم است و زیارتگاه او در لاهور به نام داتا دربار بزرگترین آرامگاه در جنوب آسیا است.

این مراسم سه روزه که از هجدهم تا بیستمین روز ماه صفر برگزار می شود، بیش از یک میلیون نمازگزار را به خود جذب می کند. مردم از راه دور سفر می کنند و شب ها را در حرم می گذرانند تا برای برآورده شدن آرزوهایشان دعا کنند. در طول عرس، می‌توانید رقص "ملنگ‌ها"[1] را ببینید، از اجراهای قوالی لذت ببرید و شاهد اشتراک‌گذاری غذا با نیازمندان در اطراف حرم باشید.

ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

ده  جشنواره معروف پاکستان ( بخش اول اعیاد مذهبی)

این جشن  برنامه ای برای گرامیداشت سیره و معارف مولانا علی هجویری است. مردم را از مکان‌های مختلف گرد هم می‌آورد و وحدت در نماز و عبادت را به نمایش می‌گذارد. عرس یادآوری زیبا از مردی است که زندگی خود را وقف انتشار پیام مهم اسلام کرد.

https://bestdiplomats.org/festivals-of-pakistan/

https://ptv.com.pk/ptvWorld/engNewsDetail/46946

https://tribune.com.pk/story/2291942/pakistanis-to-observe-shab-e-barat-with-caution-amid-third-covid-wave

https://www.apricottours.pk/tours/kalash-festival/

https://tribune.com.pk/story/805024/three-day-data-sahib-urs-starts-today

 

[1] Malangs

کد خبر 20604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =