اقدامات حمایتی کشور فرانسه در حوزه سیاست های جمعیتی

متن حاضر به بررسی سیاست های افزایش جمعیت و مشوق هایی می پردازد که دولت فرانسه در راستای افزایش جمعیت اجرا نموده است.

کشور فرانسه سالهاست سیاست هایی جهت کمک به خانواده های پر تعداد که از درآمد حداقلی برخوردارند (یا بیکارند) اتخاذ کرده است که نتیجه آن تشویق به فرزندآوری درمیان این قشر است. آنچه تامل برانگیز است این است که تا پیش از سال 2000 تشویق به فرزندآوری بطور علنی و رسمی در رسانه ها مشاهده میشده است و بعد از آن اثری از چنین تبلیغاتی دیده نمیشود.

 تمهیدات درنظر گرفته شده برای خانواده های پرجمعیت

پیش از تولد فرزند

هر خانم باردار از ماه هفتم بارداری می تواند از مبلغ 1003.95 یورو به عنوان کمک هزینه خرید وسایل کودک برخوردار شود.

در شرایطی که خانم یا همسرش حقوقی بالاتر از حد اسمیک ( حداقل حقوق ماهانه) دریافت نمایند چنین کمکی دریافت نخواهند کرد.

پس از تولد فرزند

پس از تولد فرزند و چنانچه حقوق مادر و پدر حداکثر همطراز اسمیک باشد، ماهانه از کمک هزینه ای به شرح زیر برخوردار خواهند بود:

شماره فرزند

زندگی والد بصورت مجردی

زندگی در قالب تاهل

فرزند اول

455.82 یورو

546.98 یورو

فرزند دوم

546.98 یورو

638.14 یورو

سوم و بعد از آن

---

30.39 یورو

 لازم به ذکر است سابقا برای فرزند سوم نیز مبلغ مجزایی در نظر گرفته میشده که اکنون رقم آن به 30.39 یورو کاهش یافته است و فرزندان بعدی نیز همین مبلغ را دریافت خواهند نمود.

کمک هزینه تحصیلی

هر سال در فرانسه نزدیک به 3میلیون نفر از والدین مبلغ "کمک هزینه تحصیلی" دریافت می نمایند. این مبلغ در سال 2023 بسته به سن دانش آموز از 398.09 تا 434.61 یورو متغیر است.

مسکن دولتی

این آپارتمان های مسکونی مخصوص خانوارهایی است که از حقوق اسمیک استفاده می کنند یا مشغله های حداقلی دارند( نوعی از اشتغال ایجاد شده توسط دولت که حقوقی نصف یا پایین تر از حقوق اسمیک که معمولا 15 ساعت کار در هفته را شامل میشود.) همچنین افرادی که با مشکلات خاص از جمله معلولیت مواجه هستند یا قربانی خشنونت های خانگی شده اند.

این آپارتمانها با قیمت بسیار مناسب به این افراد اجاره داده میشود که بسته به شهر و نوع آپارتمان قیمت ها متغیر است( مثلا برای پاریس با قیمت حدود 600 یورو) در کنار آن کمک هزینه مسکن نیز به ایشان تعلق می گیرد ( برای آپارتمان ذکر شده در پاریس حدود 350 یورو).

انواع تسهیلات زندگی شهری

در کنار موارد فوق خانواده های پرجمعیت از انواع تسهیلات شهری نیز برخوردارند مانند رایگان بودن یا کاهش قیمت در خرید کارت اتوبوس و مترو و انواع حمل و نقل، رایگان بودن یا کاهش قیمت در خرید بلیط انواع مکان های تفریحی و سرگرمی و فرهنگی. یک خانواده پرجمعیت (مثلا شش نفره) با حقوق اسمیک یا پایین تر از مالیات نیز معاف است. در کنار فوایدی که اقدامات و تسهیلات فوق با خود به همراه دارد موجب بروز برخی مسائل و ناهنجاریهای اجتماعی نیز شده است. امکاناتی که – برای مثال – یک خانواده با سه فرزند در زمینه برخورداری از مسکن و کمک هزینه های زندگی جاری دریافت می کند به نحویست که جمعیت قابل توجهی از مهاجران و آنها که مشکل یافتن کار دارند ( که اغلب قشر ناکارآمد را تشکیل می دهند) به فرزندآوری (به عنوان روشی برای افزایش درآمد) روی می آورند. این قشر معمولا دچار فقر فرهنگی نیز هستند و افزایش جمعیت آنها به افزایش ناهنجاری در فرانسه دامن میزند.

یکی از معضلات فعلی جامعه فرانسه وجود خانواده های پر جمعیت بسیاری است که کار نمی کنند، مالیات نمی دهند، اما بواسطه حقوق و امکاناتی که دولت در اختیارشان می گذارد از حقوق و زندگی قابل قبولی برخوردارند، بعضا بهتر از یک کارمند معمولی فرانسوی! این فرآیند تبدیل به پدیده ای شده که همینک فرانسه در پی یافتن راه حلی برای آن و محدود کردن این امکانات است.

اخیرا نیز قانونی تصویب شده که به موجب آن هر فرد بهره مند از این امکانات که سه ماه بیرون از کشور فرانسه بسر ببرد، تمامی تسهیلاتش قطع می گردد.

کد خبر 20694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =