نگاهی اجمالی به موارد نقض حقوق بشر در فرانسه

متن حاضر به بررسی موارد نقض حقوق بشر در فرانسه و محکومیت های آن در جوامع بین المللی می پردازد.

مقدمه

موضوع حقوق بشر یکی از مولفه های وجاهتی در عرصه بین المللی و همچنین ابزاری تاثیرگذار در حوزه داخلی و خارجی به شمار می رود. فرانسه به آن دلیل که اعلامیه جهانی حقوق بشر در آن نوشته و تنظیم گردیده است، در بین کشورهای مدعی، خود را بنیانگذار حقوق بشر و مهد آزادی و دمکراسی معرفی می نماید و در این زمینه از مهم ترین کشورهای غربی است که از این مولفه در قبال کشورهای مورد نظرش بعضا استفاده ابزاری می کند. این در حالیست که مراکز و نهادهای بین المللی انتقادات بسیاری در همین حوزه به این کشور وارد می سازند.

فرانسه همواره سعی در تقویت نقش خود در عرصه بین المللی داشته اما در طول سال های گذشته با انجام اقداماتی علاوه بر نقض برخی مقررات بین المللی، در این حیطه نیز صرفا مدعیانه عمل کرده است. در میان موارد مذکور می توان به نقش فرانسه در حمله نظامی به لیبی، فروش تسلیحات نظامی به دولت ها خصوصا دولت های درگیر جنگ مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، تاسیس پایگاه های نظامی، حمایت مالی و معنوی از گروه های معارض منطقه و اتخاذ مواضع اظهارات مداخله جویانه در سیاســت گذاری های کشورهای منطقه خاورمیانه اشاره نمود.

در بخش داخلی نیز اگر چه فرانسه در بسیاری از حوزه های مدنی توانسته است قوانینی را در حمایت از افراد، احزاب، تشکل ها و انجمن های غیردولتی و رسانه ها به تصویب رساند اما در بسیاری موارد دیگر یا اجرای همین قوانین مصوب نیز انتقادات بسیاری از سوی سازمان های بین المللی، مراکز و سازمان های نظارتی در سطح اروپا و حتی تشکل ها و سازمان های غیر دولتی فرانسوی به آن وارد شده است.

گزارش ها و اخبار متعددی که در این کشور منتشر شده حاکی است که فرانسه در حوزه های مختلف از جمله:

افزایش تدابیرامنیتی و نظارت عمومی،

خشونت های پلیس،

سرکوب تظاهرکنندگان با روش های قهرآمیز،

نقض حقوق بازداشت شدگان،

خودکشی به ویژه خودکشی در زندان ها،

حقوق زنان، سوء رفتارهای پلیس در قبال زنان،

حمله پلیس به خبرنگاران و نقض فعالیت آزاد رسانه ها،

برخورد غیر انسانی با اقلیت ها (نژادی، قومی، مذهبی)،

مدیریت بد پناهجویان و مهاجرین،

رواج تبعیض،

مبارزه با تشکل های صنفی،

حقوق اشخاص،

بالا بودن آمار خشونت های خانگی،

مدیریت ضعیف بی خانمان ها،

حق مسکن و ...

از منظر حقوق بشری با مشکلات جدی روبروست.

بسیاری، با اشاره به مواضع دولت های مختلف فرانسه در سال های گذشته از دولت این کشور می خواهند در زمینه صادرات تسلیحات نظامی به کشورهایی که صراحتا ناقض حقوق بشر می باشند یا درگیر جنگ هستند، شفاف سازی و روشنگری نماید. این موضوعی است که فرانسه بابت آن مورد انتقاد مراکز مطالعاتی، مراکز بین المللی و حقوقی واقع شده است و در این میان حتی محکومیت هایی نیز به ویژه در سطح اروپایی و بین المللی داشته است،.

آن چه در ادامه آمده است، گزارشی صرفا فهرست گونه از برخی موارد در فصل های مورد اشاره می باشد. لازم به ذکر است در جمع آوری این مطالب از منابع معتبر اروپایی استفاده شده اما بعضا تفاوت هایی در برخی از گزارش ها نسبت به یک موضوع به چشم میخورد. 

محکومیت های فرانسه در مجامع بین المللی

 دیوان اروپایی حقوق بشر (CEDH)

یکی از مراجع بین المللی که در خصوص وضع حقوق بشر در فرانسه احکامی صادر کرده است، دیوان اروپایی حقوق بشر (CEDH) می باشد. بر اساس گزارش کلی صادره از سوی این دیوان، از سال 1959 تا سال 2021 میلادی بیش از 766 شکایت علیه فرانسه تسلیم این دیوان شده که دست کم در 194 مورد آن ها فرانسه به دلیل حداقل یک مورد نقض قوانین، محکوم شده، در 64 مورد به صورت مسالمت آمیز پرونده مختومه شده و در 38 مورد احکام دیگری صادر گردیده است.

طبق این گزارش غالب پرونده های مربوط به فرانسه که مورد بررسی دیوان قرار گرفته است در مورد نقض بند 6 (حق برخورداری از دادگاه عادلانه) بوده است. بخشی از نسبت احکام صادره دیوان علیه فرانسه به شرح زیر می باشد:

15/5 درصد مربوط به نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار غیر انسانی

32/8 درصد در خصوص نقض حق آزادی و امنیت

32/60 درصد مربوط به داشتن حق برخورداری از دادگاه عادلانه

70/5 درصد در مورد نقض حریم شخصی

38/4 درصد در مورد نقض حق آزادی بیان

42/1 درصد در خصوص نقض حق زندگی

29/3 درصد در مورد نقض حق حمایت از مالکیت.

در گزارش جداگانه دیگر این دیوان که تنها مربوط به سال 2021 می باشد، آمده است: در سال 2021 در 14 مورد به شکایات صورت گرفته در مورد فرانسه در این زمینه رسیدگی کرده که در 7 مورد فرانسه را به نقض کنوانسیون حقوق بشر محکوم کرده است. این موارد غالبا در خصوص رفتار غیر انسانی یا شکنجه، نقض حق آزادی یا امنیت، حق برخوردار از دادگاه عادلانه بوده است.

سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل نیز یکی دیگر از سازمان های بین المللی است که در گزارش سال 2021 خود در خصوص فرانسه نکاتی از موارد نقض حقوق بشر در این کشور را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش در مورد آزادی انجمن ها به وضع قوانینی در خصوص احترام به جمهوری که با تدابیر جدید حقوقی همراه می باشد، مستمک های جدیدی برای انحلال سازمان ها، انجمن و تشکل ها می باشد تا بدین ترتیب مانع از تحرکات گردد.

قانون جدید امنیتی در فرانسه سازمان ها و تشکل های اجتماعی را وادار می سازد تا برای دریافت کمک های عمومی اقدام به امضای قرارداد تعهد به جمهوری (فرانسه) نماید که به موجب آن ملزم به رعایت اصل آزادی، برابری، برادری و رعایت کرامت انسانی می شوند. از نظر عفو بین الملل مشروط کردن کمک های عمومی به رعایت اصولی کلی و مبهم که در شرایط خاص می توان تفسیرهای مورد نظر از آن ها صورت گیرد، بخشی از محدودیت هایی است که علیه تشکل ها اعمال می گردد.

در بخش دیگری از این گزارش در بخش مربوط به "آزادی اجتماعات" به برخورد نیروهای انتظامی با آن، شدت عمل نیروهای پلیس با تظاهر کنندگان، دستگیری های گسترده تظاهر کنندگان، مجازات های حقوقی وضع شده علیه تظاهر کنندگان و ... اشاره شده است.

این گزارش در بخش نقض حقوق اقلیت های قومی، نژادی و مذهبی نیز عفو بین الملل به موارد متعدد نقض در این خصوص اشاره دارد و به ویژه به کنترل های مکرر پلیس صرفا بر اساس ظاهر و چهره اشخاص (از بعد نژادی یا مذهبی) می پردازد و در این مورد به عنوان نمونه به کنترل سه محصل از اقلیت های قومی از سوی پلیس و در حاشیه یک برنامه گروهی دانش آموزی اشاره دارد. در این سرفصل همچنین به برداشت ها و پیش داوری های کارکنان رسمی و دولتی در قبال مسلمان اشاره شده است، که با اشاره به اصل لائیسیته و بی طرفی دستگاه های حکومتی با هر گونه ابراز عقاید و باورهای دینی خود در بخش دولتی مخالفت می ورزند.

عفو بین الملل در گزارش خود می افزاید: با توجه به قوانین بین المللی در این زمینه اعمال چنین محدودیت هایی که به آزادی مذهب و باورهای شخصی باز می گردد، مشروعیتی ندارد.

برخی از مصوبات این سازمان ها در خصوص موارد نقض حقوق بشر در سال های گذشته به عنوان نمونه ذیلا ارائه می گردد.

سال

 2019

مورد

24 مورد نقض حقوق بشر در فرانسه

توضیح

دیوان اروپایی حقوق بشر (CEDH) در 24 مورد به شکایات موجود در خصوص نقض حقوق بشر از سوی فرانسه رسیدگی کرد که 16 مورد آن مستقیما در ارتباط با دستگاه قضایی بوده است. دلایل آن عبارت بودند:

1- دادگاه ناعادلانه یا طولانی بودن رویه رسیدگی

2- سه مورد دستگیری های بی مقدمه یا خدشه به آزادی بیان

اقدام

 

منبع

La Cour européenne des droits de l’homme) CEDH (

ملاحظات

 

سال

 2020

مورد

نقض حقوق بشر در فرانسه

توضیح

دیوان اروپایی حقوق بشر (CEDH) در سال 2020 میلادی با صدور حکمی دستگیری، بازداشت و اخراج دو جوان صغیر توسط فرانسه را محکوم کرد.

 

اقدام

 

منبع

La Cour européenne des droits de l’homme) CEDH (

ملاحظات

 

اعمال شرایط فوق العاده

سال

2021

مورد

برقراری شرایط وضعیت فوق العاده

توضیح

تصویب قانون امنیت عمومی کشور با تشدید تدابیر امنیتی و دادن اختیارات بیش تر به نیروهای پلیس وامنیتی همراه بوده است. یکی از ابعاد آن استفاده از اهرم های نظارتی و دوربین های مختلف شهری می باشد و حتی به مقامات امنیتی اجازه استفاده از پهپادها برای فیلم برداری به منظور شناسایی را می دهد. درماه ژوئیه دولت فرانسه لایحه دیگری را در خصوص مسئولیت جزایی بخش امنیت داخلی می تواند در شرایطی از پهپاد برای تصویربرداری استفاده کند، ارائه داد. تبعات ناشی از وضع قانون امنیت عمومی که بر اساس آن برخی اقدامات تبعیض آمیز و سوء استفاده نیروی انتظامی را با پوشش دفاع مشروع موجه می باشد.

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974)

ملاحظات

شورای قانون اساسی فرانسه در ماه مه این تدابیر را مغایر با قانون اساسی فرانسه دانست.

 

خشونت های پلیس

سال

 ژوئن 2018

مورد

 

توضیح

دیوان اروپایی حقوق بشر (CEDH) فرانسه را در دو مورد به دلیل استفاده غیر متعارف و افراطی زور از سوی نیروهای پلیس و ژاندارمری محکوم و جریمه ای 5/6 میلیون یورویی به عنوان غرامت رفتار وحشیانه و غیر انسانی وضع کرد.

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974)

ملاحظات

در دادگاه تجدید نظر این حکم سنگین تر شد. 

 

سال

 ژوئیه 2018

مورد

 

توضیح

یک جوان 22 ساله در جریان بازجویی توسط نیروهای پلیس شهر نانت به ضرب گلوله کشته می شود.        

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974

ملاحظات

 

سال

 ژوئیه 2018

مورد

صدور حکم محکومیت علیه اقدام نیروهای پلیس

توضیح

دیوان اداری نانتر مسئولیت دولت در نابینا کردن یک جوان 17 ساله را تایید کرد و دولت را محکوم به پرداخت 96 هزار یورو به عنوان غرامت به وی نمود.      

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974)

ملاحظات

 

سال

ژوئیه 2018

مورد

مرگ یک نفر در اثر استفاده از شوکر توسط نیروهای پلیس

توضیح

یک مرد حدودا 30 ساله در جریان کنترل نیروهای ژاندارمری و استفاده آن ها از شوکر برقی در (Vic-sur-Aisne) کشته می شود.

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974)

ملاحظات

 

سال

ژوئیه 2018

مورد

نابینا شدن دو جوان در اثر استفاده از فلاش بال

توضیح

دو جوان 17 و 22 ساله در لیون و گرونوبل به ضرب گلوله های فلاش بال نیروهای ضد شورش با سلاح LBD40 از ناحیه چشم آسیب می بینند.

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974)

ملاحظات

 

سال

دسامیر 2018

مورد

 

توضیح

کشته شدن خانم "زینب ردوان"، زن مسن الجزایری تبار در شهر مارسی با بازتاب گسترده همراه بود. وی در پی حمله پلیس به جلیقه زردها در حالی که در منزل خود در طبقه 4 بود، در پی شلیک نارنجک گاز اشک آور و اصابت با سر وی، جان باخت.

اقدام

 

منبع

Le Point

ملاحظات

 

سال

2020

مورد

افرادی که در سال 2020 به دست پلیس فرانسه جان باختند

توضیح

بر اساس آمارهای منتشره افرادی که در این سال به دست پلیس فرانسه جان باختند که در کل به 5 دسته مهم تقسیم می شوند:

9 مورد به دلیل استفاده از سلاح فردی

9 مورد به دلیل وضعیت سلامتی و اعتیاد فرد مورد نظر

7 مورد مرتبط با رفتار فرد مظنون (مانند اقدام به فرار)

2 مورد به دلیل مقابله فیزیکی با نیروی انتظامی در زمان کنترل

5 مورد ناشی از تصادف رانندگی (نعقیب و گریز)

اقدام

 

منبع

L’ACAT (ONG œcuménique de défense des droits de l’homme créée en 1974)

ملاحظات

 

سرکوب تظاهرکنندگان

سال

2021

مورد

پیگرد قضایی تظاهرکنندگان

توضیح

بسیاری از سازمان های مردم نهاد نسبت به این که برخی از سازمان دهندگان تظاهرات ها یا اعترضات تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند، معترضند. به طور نمونه در سال 2020 فردی به نام Frédéric Vuillaume، از نیروهای سندیکایی که اقدام به تظاهرات مسالمت آمیز کرده بود به اتهام تهدید علیه امنیت ملی مورد پیگرد قرار می گیرد.

اقدام

 

منبع

Nouvel Obs

ملاحظات

طی حکم دادگاه در سال 2021 وی تبرئه شد

 

سال

2021

مورد

یورش به تظاهرکنندگان

توضیح

در ژوئن 2021 پلیس به تجمع مسالمت آمیزدر بروتاین حمله ای افراطی انجام می دهد. در این حمله پلیس از گاز اشک آور، نارنجک های بی حس کننده، استفاده می کند و بسیاری از افراد مجروح می شوند و حتی یکی از تجمع کنندگان یکی از دستان خود را از دست می دهد.

اقدام

 

منبع

Nouvel Obs

ملاحظات

 

سال

2019

مورد

نابینا شدن بسیاری از تظاهرکنندگان

توضیح

تنها طی یک سال یعنی بین سال های 2018 و 2019 میلادی 25 نفر از تظاهر کنندگانی که با یورش پلیس روبرو بودند، با شلیک فلاش بال پلیس، چشمان خود را از دست داده و کور و 5 نفر نیز با قطع دست روبرو شدند. 

اقدام

 

منبع

عفو بین الملل فرانسه

 

 

ملاحظات

 

حمله پلیس به خبرنگاران

گزارشگران بدون مرز (RSF) در گزارش های متعددی که منتشر کرده نسبت به برخورد خشن پلیس فرانسه با خبرنگارانی که برای پوشش تظاهرات و اجتماعات اعتراضی به فعالیت می پردازند، اعتراض نموده است. یکی از این موارد شکایت این سازمان از پلیس فرانسه در خصوص ضرب و شتم خبرنگاران و استفاده از گاز اشک آور علیه آن ها بوده است. در آماری که این سازمان منتشر ساخته تنها در فاصله شش ماه اول شروع اعتراضات موسوم به جلیقه زردها در فرانسه 54 خبرنگار از سوی پلیس فرانسه مجروح شدند.

سال

2019

مورد

حمله به خبرنگاران به ویژه در تظاهرات جلیقه زردها

توضیح

نمایندگان بیش از 350 رسانه یا خبرنگار فرانسوی با صدور بیانیه ای مشترک در اعتراض به خشونت های بی رویه پلیس اعتراض کرده و در آن از دولت فرانسه خواسته شده تا نسبت به اتخاذ تدابیر فوری و ضروری برای متوقف ساختن مزاحمت ها و خشونت های پلیس که مانعی برای کار این رسانه ها شده، اقدام نماید.

برخی گزارش های منتشره حاکی است که در بسیاری از تظاهرات خبرنگاران نیز مورد خشونت پلیس قرار می گیرند یا پلیس مانع انجام فعالیت های آنان می شود.

اقدام

 

منبع

Reporters Sans Frontière (RSF)

ملاحظات

 

شلیک مستقیم پلیس حین کنترل خودرو

سال

2021

مورد

اخبار منتشره حاکی است که از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون (آبان 1401) 11 نفر در اثر شلیک مستقیم پلیس جان باختند. پلیس فرانسه سالانه در 157 مورد اقدام به استفاد از سلاح و شلیک مستقیم برای توقف خودرو می کند سالانه 14 هزار و 240 مورد دستور توقف صادر می شود. در 157 مورد از سلاح گرم برای توقف ای خودروها استفاده شده

طبق همین گزارش ها به طور میانگین هر 15 الی 20 دقیقه یک مورد سرپیچی از دستور ایست در فرانسه رخ می دهد. در کل 29 هزار و 485 مورد در سال 2019

توضیح

 

اقدام

 

منبع

France info Nicolas Monnet

La Voix du Nord Radio France Le Télégramme

Le Monde AFP Huffingtonpost Valeurs actuelles

 

ملاحظات

 غالب این افراد جوان می باشند. به هنگام ایست بازرسی یا کنترل پلیس با ترس روبرو می شوند و اقدام به فرار می کنند اما پلیس مستقیم به سوی آن ها شلیک می کند.

نقض حقوق بازداشت شدگان

سال

2022

مورد

خشونت و رفتار بد پلیس علیه بازداشت شدگان

توضیح

در ژوئن 2022 "کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه" (CPT) نگرانی خود از خشونت و رفتار بد علیه بازداشت شدگان خصوصا در زمینه توهین های نژادپرستانه و اهانت های پلیس اعلام کرد. این کمیته همچنین از افزایش جمعیت بازداشتی ها و شرایط نگهداری زندانیان در فرانسه ابراز نگرانی کرد.

اقدام

 

منبع

Observatoire international des prisons (OIP)

ملاحظات

فرانسه با بیش از 62 هزار نفر زندانی در 188 زندان، بالاترین میزان زندانی در بین کشورهای اروپایی را دارا می باشد. به دلیل کمبود جا بیش از 600 زندانی روی زمین می خوابند.

سال

2022

مورد

محکومیت فرانسه از سوی دیوان حقوق بشر اروپایی

توضیح

فرانسه بارها به دلیل رفتار بد با زندانیان از سوی دیوان اروپایی حقوق بشر محکوم شد است. در 5 دسامبر 2019 دیوان حقوق بشر اروپایی با لحنی سخت رفتار غیر انسانی و آسیب زننده فرانسه به یک زندانی، این کشور را محکوم کرد. در متن صادره علیه فرانسه آمده است که این مورد که بارها دیده شده، حکایت از مدیریت سو در زندان ها و نحوه نامناسب رسیدگی به شکایات زندانیان دارد.

اقدام

 

منبع

Observatoire international des prisons

Cour européenne des droits de l’homme

 

ملاحظات

این انتقادات و محکومیت ها غالبا از سوی مراکز دیگر مانند رصدخانه بین المللی زندان ها نیز صورت گرفته است.

 حقوق زنان

سال

2019

مورد

تجاوز پلیس به زنان

توضیح

موضوع رسیدگی به شکایت یک زن گردشگر کانادایی علیه 2 پلیس به اتهام تجاوز آن هم در مقر پلیس از مهم ترین خبرهای این بخش می باشد.

اقدام

بخش بازرسی پلیس مسئول رسیدگی به پرونده شد.

اگر چه ماجرا در سال 2014 رخ داده بود اما طولانی شدن روند رسیدگی سبب شد این موضوع به یکی از اخبار مهم در این موضوع مبدل شود.

متهمان در دادگاه به 7 سال حبس محکوم شدند.

منبع

Le Point

ملاحظات

 

سال

2019

مورد

آزار و اذیت زنان توسط پلیس

توضیح

شکایت های متعددی نسبت به سوء رفتار نیروهای پلیس علیه زنان در رسانه های فرانسه منتشر گردیده که برخی از آن ها حتی از وجود چنین اعمالی در بین نیروهای پلیس حکایت می کند. در این خصوص به طور نمونه به شکایت یک زن پلیس از یک افسر رده بالا اشاره کرد که بازتاب وسیعی در برخی رسانه ها داشت.

اقدام

 

منبع

TF1 20 minutes

ملاحظات

 شکایت مورد رسیدگی قرار گرفت و افسر فوق در دادگاه محکوم گردید.

سال

2022

مورد

آزار و اذیت زنان توسط پلیس

توضیح

در شهر روبه یک زن 35 ساله یک نیروی پلیس را متهم به تجاوز کرد.

اقدام

دادستانی شهر لیل مسئول رسیدگی شد.

منبع

La Voix du Nord  

ملاحظات

 

سال

2021

مورد

بالابودن آمارآزار و اذیت زنان

توضیح

بر اساس آمارهای منتشره از سوی وزارت بهداشت فرانسه از هر پنج زن فرانسوی یکی قربانی تجاوز یا تلاش برای تجاوز به وی بوده است.

اقدام

 

منبع

France Télévisions

ملاحظات

 

خودکشی

سال

2016

مورد

آمار بالای خودکشی در فرانسه

توضیح

بر اساس آمار دیده بان ملی خودکشی  در فرانسه در سال 2016 بالغ بر 200 هزار اقدام به خودکشی در این کشور صورت گرفته است که در این میان 9 هزار 300 نفر جان باختند. این رقم در سال 2017 بالغ بر 8 هزار و 355 نفر و در سال 2019 بالغ بر 10 هزار نفر می باشد. برخی بررسی های صورت گرفته حاکی است به طور میانگین هر سال حدود 10 هزار نفر در این کشور در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند.

اقدام

 

منبع

Observatoire National du Suicide

 

ملاحظات

 

 خودکشی در زندان ها

سال

2021

مورد

شرایط بد زندان ها  و بالا بودن آمار خودکشی در آن ها

توضیح

خودکشی در زندان های فرانسه در بین کشورهای اروپایی بسیار رایج است. بر اساس آمار رسمی منتشره از سوی دیده بان بین المللی زندان ها در سال 2019 میلادی 114 نفر و در سال 2020 میلادی 111 نفر در زندان های این کشور در اثر خودکشی جان باختند. در سال 2021 میلادی شمار مرگ و میرهای ناشی از خودکشی در زندان در فرانسه 122 مورد بوده است.

برخی مطالعات مستقل دیگر حاکی است که 50 درصد علت مرگ و میر در زندان های فرانسه خودکشی می باشد. این نسبت 6 برابر نسبت به محیط آزاد و خارج از زندان بیش تر می باشد.

 

 

اقدام

 

منبع

Observatoire international des prisons (OIP)

Le Parisien AFP

ملاحظات

 

نقض حقوق اقلیت ها (نژادی، قومی، مذهبی)  

سال

2021

مورد

کنترل بی رویه پلیس به صرف ظاهر افراد

توضیح

بر اساس برخی بررسی های صورت گرفته در فرانسه 85 درصد افراد می گویند طی 5 سال گذشته از سوی پلیس مورد سوال یا کنترل قرار نگرفتند اما وقتی جامعه مخاطب جوانان 17 تا 25 سال می باشد، مشخص می شود این جوانان 7 برابر افراد عادی از سوی پلیس کنترل می شوند. 80 درصد آنان نیز دارای مختصات فیزیکی افراد عرب یا سیاه پوست می باشند. طبق همین بررسی ها با 21 درصد آن ها توهین برخورد شده و با 20 درصد نیز رفتار خشن انجام گرفته است. همین بررسی ها حاکی است احتمال این که یک سیاه پوست مورد کنترل پلیس قرار گیرد 3 تا 11 برابر (به تناسب محل) بیش تر از سایر افراد می باشد.

اقدام

 

منبع

France-Inter

ملاحظات

 

 

سال

2019

مورد

نقض حقوق مسلمانان

توضیح

گزارش های منتشره حاکی است که مسلمانان در بخش های مختلف مانند تحصیل در مدارس، کاریابی، مراجعه به دوائر دولتی یا رسمی، حتی ورود به کلوب های شبانه مورد تبعیض و برخوردهای تبعیض آمیز قرار می گیرند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از 40 درصد مسلمانان در فرانسه وی گویند در امور روزمره خود قربانی تبعیض های مرتبط با اعتقادات و دین خود هستند. این نسبت در مقایسه با سایر اقشار جامعه دو برابر بیش تر می باشد.

نتایج یکی از این نظرسنجی ها که توسط موسسه نظرسنجی ایفوپ Ifop صورت گرفته، حاکی است که حملات و برخورد با مسلمانان در فرانسه بیش تر از سایر اقشار جامعه این کشور می باشد.

در این بین زنان با 46 درصد بیش تر از مردان با 38 درصد قربانی این تبعیضات بوده اند.

در این بررسی ها تصریح شده است که در موقعیت های مختلف زنان محجبه به ویژه به دلیل پوشش اسلامی با 60 درصد نسبت به زنان مسلمان غیر محجبه با 44 درصد مورد این تبعیض ها قرار می گیرند.

اقدام

 

منبع

France info

ملاحظات

 

برخورد نامناسب با پناهجویان و مهاجرین

سال

2018

مورد

اخراج پناهندگان

توضیح

فرانسه در سال 2021 با 104 هزار و 577 درخواست پناهندگی روبرو بود که نسبت به سال قبل آن 28 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در سال 2021 بیش از 94 هزار خارجی موفق به کسب تابعیت فرانسوی شدند که در مقایسه با سال قبل آن 53 درصد افزایش نشان می دهد. برخی تحلیل ها حاکی از اراده دولت فرانسه برای تسهیل شرایط کار برای کارگران و نیروهای خارجی به ویژه برای دوره پسا کرونایی بوده است.

در سال 2021 شمار پناهندگانی که از فرانسه اخراج شدند 12 هزار و 384 نفر می باشد. بیش ترین میزان اخراج پناهندگان به سال 2019 با رقم 23هزار و 746 مورد باز می گردد.

با در نظر گرفتن تمام این نکات و اخراج بیش از 16 هزار نفر پناهنده از این کشور، برخی بررسی های غیر رسمی حاکی است که کماکان بین 300 تا 400 هزار نفر در فرانسه به طور غیر قانونی به سر می برند.

اقدام

 

منبع

Le Progrès

ملاحظات

 

سال

2019

مورد

انتقاد از عملکرد فرانسه در بخش پناهندگان

توضیح

سیاست های مهاجرتی فرانسه مورد انتقاد برخی سازمان ها و مراکز بین المللی قرار داشته است. به طور مثال کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد به دفعات از عدم رعایت پیمان بین المللی در خصوص حقوق مدنی، سیاسی همچنین کنوانسیون در مورد حق پناهندگی انتتقاد و بیانیه هایی صادر کرده است. یکی از موارد انتقاد کمیته یاد شده از فرانسه در خصوص شیوه برخورد دولت فرانسه با خارجی ها به ویژه افراد فاقد کارت اقامت و پناهندگانی است که در محیط های آلوده و نامناسب استقرار داده می شوند.

کمیته یاد شده از این که دولت فرانسه نسبت به توصیه ها و بیانیه های این کمیته در زمینه برخورد با پناهندگان همچنین رفتار نامناسب با زندانیان بی اعتنا وبی توجه است، انتقاد شدید می نماید.

سیاست مبارزه با مهاجرت در سال های گذشته از محورهای اصلی سیاست خارجی فرانسه بوده و بسیاری از دولت هایی که در چند دوره اخیر روی کار آمدند، مهاجرت را عامل رکود اقتصادی خود معرفی نموده اند.

اقدام

 

منبع

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد

ملاحظات

 

سال

2021

مورد

محکومیت فرانسه از سوی دیوان اروپایی حقوق بشر

توضیح

دیوان اروپایی حقوق بشر (CEDH) همواره فرانسه را به دلیل نگهداری کودکان و والدین پناهجویان در مراکز خاص کنترل شده، محکوم کرده است. بررسی ها حاکی است که از سال 2012 تا سال 2021 فرانسه دست کم 8 بار به دلایل مشابه از سوی دیوان اروپایی حقوق بشر محکوم شده است.

اقدام

 

منبع

Cimade  CEDH

ملاحظات

 

 

خشونت های خانگی

سال

2020

مورد

مرگ و میر ناشی از خشونت های خانگی

توضیح

یکی از علل مرگ و میر در فرانسه خشونت خعای خانگی است. بر اساس آمارهای رسمی منتشره هر سه روز یک زن در اثر خشونت های خانگی کشته می شود.

همین آمار حاکی است که سال میلادی گذشته 102 زن در اثر خشونت خانگی توسط همسر یا همسر سابق خود کشته شدند.

اقدام

 

منبع

دیده بان ملی خشونت علیه زنان

ملاحظات

 

مدیریت بد افراد بی خانمان

سال

2022

مورد

افراد بی خانمان

توضیح

در فرانسه سیستم به گونه ای است که بسیاری از افراد دسترسی به ابتدایی ترین سرپناه را ندارند. بر اساس سرشماری صورت گرفته در در فرانسه 140 هزار افراد بی خانمان در این به سر می برد.

طبق همین بررسی ها فقط در سال 2018 در فرانسه 566 نفر از بی خانمانان جان باختند.

اقدام

 

منبع

گزارشگر سازمان ملل متحد

ملاحظات

 

فروش غیر مسئولانه سلاح

سال

 2022

 

مورد

فروش سلاح به طور غیر مسئولانه

توضیح

در سال 2021 میلادی حجم صادرات تسلیحاتی فرانسه به 7/11 میلیارد یورو که رقم قابل توجهی است، رسید. ارزیابی ها حاکی است که این رقم در سال میلادی جا ی به 20 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. در بین مشتریان تسلیحاتی فرانسه نام کشورهای مصر، هند، یونان، کرواسی، امارات متحده عربی و عربستان دیده می شود. طبق گزارش های منتشره از سوی سازمان های بین المللی و تشکل های غیر دولتی، فرانسه به عنوان یکی از صادر کنندگان تسلیحات در جهان بسیاری از تعهدات و قوانین بین المللی در این خصوص را نقض می کند. در ماه سپتامبر بسیاری از سازمان های مدنی با مراجعه به دادگاه خواستار شفافیت در مورد فروش تسلیحات نظامی فرانسه به عربستان و امارات متحده عربی که از آن ها برای حمله به مردم یمن و موارد مهم نقض قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر می شوند، شدند.

اقدام

 

منبع

Challenges

ملاحظات

 

کد خبر 20696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =