به گزارش آنسا خبرگزاری دولتی ایتالیا، یک طرح حمایتی برای بخش موسیقی معاصر مردمی که به صورت زنده اجرا می شود این روزها خبرساز و در آستانه تحقق قرار گرفته است . این طرح از طریق اعطای اعتبار مالیاتی بخشی از هزینههای صرف شده در سه حوزه: معرفی و هزینه تولید تورهای اجرایی هنرمندان موسیقی ایتالیایی، گسترش فرهنگ و هنر ایتالیایی در خارج از کشور و همکاری در خصوص بازسازی و نوسازی تأسیسات مربوط به اجرای نمایشهای زنده را پوشش می دهد.
این طرح همچنین در نظر دارد با تمرکز بیشتر بر مناطق دور افتاده جنوبی کشور در مسیر برقراری تعادل(عدالت فرهنگی)، گام بردارد.این طرح از سوی انجمن برگزارکنندگان و تولیدکنندگان موسیقی زنده (Assocencerti) که اعضای آن را مهمترین و بزرگترین برگزار کنندگان اجراهای زنده موسیقی تشکیل می دهند ، پیشنهاد شده است . پیشنهاد مذکور در کنفرانسی که توسط این انجمن در وزارت فرهنگ با عنوان" موسیقی مردمی زنده: دادهها و چشماندازها برگزار شد"، ارائه گردید که در آن نتایج و چشماندازهای دنیای کنسرتهای موسیقی معاصر مردمی مورد تحلیل قرار گرفت.
بخش موسیقی زنده مردمی معاصر نقش تعیینکنندهای هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اجتماعی و اقتصادی دارد. موسیقی زنده در واقع یکی از اولین صنایع فرهنگی کشور است: پشت هر نمایش، زنجیرهای از اپراتورها، متخصصان و شرکتهایی قرار دارند که نه تنها فرصتهای شغلی ارائه میدهند بلکه منبع خوبی برای درآمد زایی می باشند.موید این ادعا آمار و ارقامی است که توسط موسسه دولتی مولفان و مصنفان (SIAE)منتشر شده است . این آمار که توسط انجمن اقتصاد فرهنگی بخش موسیقی پاپ و راک بررسی و تجزیه و تحلیل شده موید این نکته است که انجمن موسیقی پاپ و راک تا کنون 36 هزار نمایش برگزار نموده که 24 میلیون تماشاگر با خرید بلیط به مبلغ 894 میلیون یورو در این نمایشها شرکت نمودند. بخش موسیقی پاپ و راک به تنهایی 60% از کل نمایشهای زنده را تشکیل می دهند . برای درک بهتر اهمین این بخش کافی است ذکر کنیم که:
61 انجمنی که عضو انجمن برگزارکنندگان و تولیدکنندگان موسیقی زنده (Assocencerti) می باشند به تنهایی می توانند به اندازه کل درآمد بخش سینما در کشور ، درآمد زایی نمایند. انجمن برگزارکنندگان و تولیدکنندگان موسیقی زنده به نیکولا سالواتی، استاد آمار، مأموریت داد تا تحقیقی را در تابستان ۲۰۲۴ برای مطالعه تأثیر اقتصادی کنسرتهای بزرگ بر شهرها و مناطق میزبان گردشگر انجام دهد.
۱۳ رویداد موسیقی، از ED Sheeran تا Lenny Kravitz (فستیوال تابستانی لوکا)، از Vasco Rossi،تا Zucchero و Taylor Swift از Cold Play و David Gilmour (رم)، تا Gigi D’alessio در ناپل مورد بررسی قرار گرفتند تا هزینههای انجام شده توسط تماشاگران و تأثیرات اقتصادی که بخشهای مختلف را درگیر میکند مورد محاسبه قرار گیرند از فعالیتهای فرهنگی تا غذا و نوشیدنی، و هزینههای حمل و نقل و اقامت. نتیجه واقعا شگفت آور است . تخمین زده شده است که بخش کنسرت در ایتالیا در مجموع حدود ۴.۵ میلیارد یورو درآمد جانبی تولید کرده است.
برونو اسکونوکیا، رئیس انجمن برگزارکنندگان و تولیدکنندگان موسیقی زنده ، تأکید کرد: "بخش ما همیشه برای دولت ثروت تولید کرده است. در مقابل، ما هرگز هیچ حمایت دولتی دریافت نکردهایم. معتقدیم زمان آن رسیده که سیاست از یک به رسمیت شناختن رسمی به یک به رسمیت شناختن با محتوا تبدیل شود."و این به رسمیت شناختن با محتوا بالاخره تحقق خواهد یافت و همانطور که وزیر الساندرو جیولی با رضایت اعلام کرد، " حضور شخصیتهای سیاسی تاثیر گذار در این جلسه و توافق همگی آنها نشانهای مثبت است." هم فدریکو مولیکونه (FdI)، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، و هم نماینده دموکرات در کمیسیون، ماتئو اورفینی، مسیری متحد را برای پیشنهاد اعتبار مالیاتی تصور کردهاند.
در آستانه تقدیم لایحه بودجه، دو اصلاحیه پیشنهادی از سوی احزاب اکثریت و اپوزیسیون با هدف گسترش تسهیلات مالیاتی به بخش موسیقی است در لایحه گنجانیده شده است و امکان تصویب آن از سوی جناح اکثریت و اقلیت بسیار بالا است . این طرح میتواند از سال ۲۰۲۵ به مدت یک سال، به صورت آزمایشی، اجرا شود.
منبع:https://www.ansa.it/sito/notizie/cultura/musica/2024/11/13/ricchezza-e-cultura-la-musica-pop-vuole-il-tax-credit_bd0f2da6-0a53-4f7a-95ad-a345e87b36ec.html
نظر شما