این استاد دانشگاه اوستیای شمالی در خصوص گسترش زبان اقوام در روسیه گفت: «زبان های ملی اقوام مختلف روسیه باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، از جمله باید در حوزه ادارات دولتی و ملی به این امر توجه بیشتری نمود، این امر موجب حفظ و توسعه زبانهای اقوام مختلف روسیه می گردد.»
تامرلان کامبالوف در این خصوص گفت: «موضوع حفظ و توسعه زبان مادری در فدراسیون روسیه تنها به یک قوم خاص مربوط نمی شود بلکه کل جامعه را در برمی گیرد. زبان ملی باید فراتر از خانواده و ارتباطات روزمره باشد. از زبان های اقوام مختلف روسیه باید در حوزههای اجتماعی، از جمله حوزه ادارات دولتی نیز استفاده کرد. برای انجام این امر، مطالعه گستردهتر بر زبان های اقوام باید در راستای طرح های اجرایی دولت قرار گیرد تا ضمانت حفظ زبان های اقوام را شامل گردد.»
به گفته وی، این موضوع در خصوص زبان های مناطق شمال قفقاز به ویژه برای جمهوری های چند ملیتی در روسیه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ «اگر ما اوستیای شمالی را در نظر بگیریم، بیش از ۱۰۰ ملیت همراه با اوستیایی ها در این جمهوری زندگی میکنند. در این جمهوری حدود ۱۵۰ هزار نفر گویشور زبان روسی و حدود ۳۰ هزار نفر به زبان اینگوشتیایی گویش میکنند. علاوه بر اینگوشتی ها حدود ده ها هزار گرجی و ارمنی در این جمهوری زندگی میکنند. باید توجه داشت که در اوستیای شمالی باید طرحی اجرا گردد که در آن تمامی ساکنان این منطقه بتوانند به زبان محلی خود سخن بگویند. مشکل حفظ زبان بومی تقریبا همه مردم روسیه را در برمیگیرد.»
به گفته این متخصص، تمام زبانهای بومی روسیه، به جز زبان روسی که در اطلس زبانهای جهان قرار دارند، به گونه ای در معرض خطر هستند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) بارها این امر را گوشزد نموده است. به عنوان مثال زبان تاتار یا باشقیری که میلیون ها نفر در روسیه به آن سخن میگویند، از دسته زبان هایی هستند که در معرض تهدید و انقراض قرار گرفته اند.
کاهش حجم یادگیری زبان در این اواخر در روسیه مشهود شده است. کاهش آموزش زبان های اقوام مختلف در حوزه آموزش و همچنین در دیگر حوزه های اجتماعی، در اواسط قرن گذشته آغاز شد. در طول این دوره، در اکثر جمهوری های روسیه، مطالعه زبان مادری در برنامه درسی مدرسه اختیاری بود و اکثریت مدارس ملی با آموزش زبان اقوام تعطیل شد. در حال حاضر وظیفه دولت این است که به آموزش زبان های اقوام در روسیه توجه بیشتری نشان دهد.
تامرلان کامبالوف در پایان افزود، «نسل هایی که در سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ در روسیه بزرگ شدند، در موقعیتی قرار گرفتند که زبان مادری آنها در مدرسه به صورت اجباری تدریس نمی شد. این امر، باعث آسیب فراوان به توسعه زبان های اقوام و کناره گیری جوانان از ادبیات ملی، درام و تئاتر ملی شد.»
منبع خبر: خبرگزاری تاس
نظر شما