مراد احمداف سردبیر مجله ادبی، «حفظ زبان های بومی تنها به معنی حفظ زبان های داغستان نیست، بلکه به معنی حفظ خود جامعه داغستان در فضای فرهنگی روسیه خواهد بود

در مرکز فرهنگ مردم شناسی، نشست «تنوع زبانی جمهوری داغستان؛ مشکلات و چشم اندازها» برگزار گردید.

خضری شیخ سعیداف رئیس مجلس جمهوری داغستان، تاتیانا گامالای وزیر موقت سیاست ملی جمهوری، نمایندگان مجلس، سردبیر برخی مجلات و روزنامه ها منتشر شده به زبان های ملی، نمایندگان جامعه علمی و آموزشی و روشنفکران برجسته در این نشست حضور داشتند.

محمد قاضی حسن ­اف رئیس کمیسیون روابط بین ملیتی و امور انجمن های اجتماعی و مذهبی مجلس جمهوری داغستان در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. شرکت کنندگان در این نشست به بررسی مسائل توسعه و ترویج زبان های داغستانی پرداختند و بر نقش مهم آن در حفظ فرهنگ خاص و سنن اصیل داغستان تاکید نمودند. تاتیانا گامالای در سخنان خود به سیاست زبانی، فعالیت و طرح های انجام گرفته در سه سال اخیر در زمینه حفظ و توسعه زبان های موجود در داغستان اشاره نمود.

تاتیانا گامالای با تاکید بر فعالیت انتشار توام با همکاری مرکز بررسی زبان های بومی، اظهار داشت که: «زبان­های موجود در جمهوری داغستان با مشکلات فراوانی از جمله حفظ آن، مواجه هستند. البته باید دانست که رفع این مشکلات تنها زمانی تحقق می یابد که جامعه و مردم، خود این مشکلات را بفهمند و به حل آن علاقمند باشند.»

مراد احمداف سردبیر مجله ادبی نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان تاکید نمودند که حفظ زبان­های بومی تنها به معنی حفظ زبان های داغستان نیست، بلکه به معنی حفظ خود جامعه داغستان در فضای فرهنگی روسیه خواهد بود. ایشان خاطرنشان کردند، هر چه به ترجمه متون مولفین و نویسندگان ما در فضا و جامعه روسی پرداخته شود، به همان اندازه در توسعه و حفظ این زبان ها گام برداشته شده است.

علی کمال ­اف رئیس شورای روزنامه نگاران جمهوری داغستان در سخنان خود با دعوت از جامعه داغستان به حفظ زبان های بومی، تصریح نمود که، «هرگز نباید زبان­ های بومی را فراموش کنیم، بایستی اهمیت آن را دریابیم و مجلات و روزنامه ها را به زبان های ملی منتشر کنیم. ساکنین این جمهوری بایستی به درک آگاهانه آموزش و فراگیری زبان های مادری و بومی برسند».

منبع خبر: اداره دینی مسلمانان روسیه

https://dumsk.com/novosti/kultura-i-obrazovanie/7835-obsuzhdenie-problem-yazyikov-narodov-dagestana.html

کد خبر 2488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =