طبق یافته های مطالعه صورت گرفته توسط مؤسسه تحقیق و مشاوره کوندا (KONDA) در طول ده سال گذشته نسبت جوانانی که خود را متدین محافظه کار معرفی میکردند از ۲۸ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. [۱] با افزایش شمار آتئیستها در آوریل ۲۰۱۴ انجمنی با نام «انجمن آتئیسم» در ترکیه تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. رئیس این انجمن خانم سلین اوزکهن (Selim Özkohen) است. [۲]
براساس گزارش تغییرات اجتماعی در سال ۲۰۱۸ شمار کسانی که اظهار تدین میکردند از ۵۵ درصد به ۵۱ کاهش یافته است. همچنین شمار کسانی که میگفتند آتئیست هستند از ۱درصد به ۳ درصد افزایش یافته است. [۳]
بکیر آغیردیر (Bekir Ağırdır) مدیرکل مؤسسه تحقیق و مشاوره کوندا با شرکت در یک برنامه تلویزیونی یافته های مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد. طبق یافته های مطالعه، شمار جوانانی که روزه میگیرند از ۷۴ درصد به ۵۸ درصد کاهش یافته است؛ شمار کسانی که میگویند بطور منظم نماز میخوانند از ۲۷درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است؛ جوانان دیر ازدواج میکنند؛ شمار کسانی که تنها زندگی میکنند افزایش یافته است؛ شمار کسانی که اظهار تدین میکنند کاهش یافته است. طی ده سال گذشته میزان آتئیسم از ۱درصد به ۴ درصد رسیده است. میزان بانوانی که حجاب دارند از ۵۷-۵۸ درصد به ۵۰ درصد رسیده است. میزان افرادی که خود را «محافظه کار سنتی» معرفی میکنند از ۴۵ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافته است؛ میزان افرادی که خود را «محافظه کار متدین» معرفی میکنند از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است و میزان کسانی که خود را «مدرن» معرفی میکنند از ۲۹ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته است. [۴]
در نظرسنجی که شرکت تحقیقاتی ایپسوس (IPSOS) در سال ۲۰۱۹ از طریق اینترنت انجام داد، شرکت کنندگان ترکیه ای در خصوص مشاغل قابل اعتماد «دانشمند»، «دکتر» و «معلم» را قابل اعتمادترین مشاغل ارزیابی کردند. در این نظرسنجی «مسئولان دینی» در رتبه یکی مانده به آخر و «سیاستمداران» در رتبه آخر قرار گرفتند. [۵]
عصمت یلماز وزیر وقت آموزش و پرورش ترکیه در واکنش به گزارش پژوهشی تحت عنوان «جوانان و ایمان» که اداره کل آموزش و پرورش استان قونیه تهیه کرده بود [۶] و در آن به افزایش دئیسم در ترکیه صحه گذاشته بود، چنین واکنش نشان داده بود: اینکه گفته شود جوانان ترک به سمت دئیسم گرایش پیدا کردهاند یک دروغ بیخردانه است.
علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه در واکنش به تمایل جوانان به دئیسم و آتئیسم گفته بود: هیچ فردی از ملت ما به چنین درک انحرافی وقع نخواهد گذاشت. هیچ کس نباید به ملت ما و جوانان ما تهمت و افترا بزند. پس از این اظهارنظر و تبیین من، فکر نمیکنم هیچ شهروند و یا جوانمان به دنبال چنین تفکر فلسفی انحرافی و باطل برود و به آن اعتبار ببخشد. [۷]
بولنت آرینچ یکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه و رئیس سابق پارلمان ترکیه طی اظهارنظری عنوان کرد: تعداد روزهداران کم شده است. شمار کسانی که در نماز جمعه شرکت میکنند کاهش یافته است. در زندگی دینی ما یک ضعف وجود دارد. انسانها دئیست شدهاند. شمار آتئیستها افزایش یافته است. اگر به روندهای گذشته نگاه کنیم در مقایسه با گذشته انسانها عبادت را کنار خواهند گذاشت. ترس و نگرانی من از این است که انسانها از حجاب و مسجد نیز بیزار و متنفر شوند. آرینچ ضمن انتقاد از دعاها، ذکرها و مولودهای شریفی که در دوره کرونا در مساجد خوانده میشود این سئوال را مطرح کرد: آیا ما باعث نفرت انسانها از دین میشویم یا احساسات دینی را زنده نگاه میداریم؟ بهتر است کارشناسان نظرسنجی از مردم سئوال بکنند. [۸]
احمد داوداغلو رئیس حزب جدیدالتأسیس آینده که در گذشته نزدیک وزیر امور خارجه و نخست وزیر ترکیه بود در این باره اظهار داشت: از دین در سیاست استفاده ابزاری شد. اگر ما سهمی در این امر داشتیم همگی باید با تبعات آن رودررو شویم. اگر در یک نظرسنجی دینی مردم میگویند که کمترین اعتماد را به علمای دین میکنند، همگی بایستی بنشینیم و در مورد آن فکر بکنیم. [۹]
متین کاراباشاغلو نویسنده و پژوهشگر قرآن و حدیث معتقد است درگیری و جنگها بین گروههای مختلف مسلمانان در جغرافیای اسلام، جنگهای داخلی و اقدامات تروریستی گروههایی نظیر داعش، القاعده و بوکوحرام باعث ایجاد ذهنیت پیوند دین و خشونت شد. این امر نیز به پدیده «فاصله گرفتن از دین» شتاب بیشتری بخشید. [۱۰]
کاراباشاغلو علت افزایش آتئیسم در میان جوانان را ناسازگاری در گفتار و کردار متدینینی میداند که از سال ۲۰۰۲ تمرکز قدرت را در ترکیه در اختیار گرفتند. [۱۱]
احسان شناوجاک استاد الهیات و مؤسس و رئیس مرکز تحقیقات علمی و فکری (İFAM) که یک مؤسسه غیردولتی که با هدف آموزشهای دینی است و در چارچوب درک سنتی از دین فعالیت میکند، در این خصوص چنین اظهار داشت: جو حاکم بر مسلمانان در دوره صدر اسلام که باعث گسترش دین اسلام شد دیگر وجود ندارد و دلیل این امر فقدان «زبان حال» است. [۱۲]
پروفسور دکتر مصطفی اوزترک که از طرفداران تفسیر تاریخمحور قرآن در ترکیه است مهمترین عامل افزایش گرایش به آتئیسم در ترکیه را «ساختارهای دینی سنتی» میداند. پروفسور اوزترک تصریح میکند: گروهها و جماعتهای دینی به جای آنکه به دنبال وظیفه اصلی خود که نمایندگی و معرفی دین است باشند در تلاشاند تا نزد قدرت حاکم اعتبار و نفوذ بیشتری به دست آورند. این وضعیت به خودی خود نگرانکننده است. ساختارهای دینی سنتی پیوسته باعث ایجاد درگیری و نزاع میشود. در نتیجه رفتار غیرمسئولانه گروهها و جماعتهای دینی، سکولارها که پیوند ضعیفی با زندگی دینی دارند پیوندشان با دین کلاً گسسته میشود.
ابوبکر سفیل استاد الهیات و پژوهشگر علوم دینی گرچه مطرح کردن فقط یک عامل به عنوان علت افزایش آتئیسم را درست نمیداند اما بر این باور است که مشاجره بین ساختارهای دینی باعث افزایش این گرایش شده است. سفیل در این باره چنین اظهارنظر کرد: افزایش شمار آتئیستها در جامعه میتوانند دلایل دینی، سیاسی، روانشناختی و اقتصادی متعددی داشته باشد. آموزش دینی در ترکیه پیس از گذشت دههها هنوز مسیر خود را پیدا نکرده است. مؤسسات بیشماری وجود دارند که در حوزه آموزش دینی فعالیت دارند اما هیچ هماهنگی بین آنها وجود ندارد. از سازمان امور دینی ترکیه و وزارت آموزش و پرورش ترکیه گرفته تا دانشکدههای الهیات در دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی که به ارائه خدمات آموزش دینی میپردازند، گرچه شمارشان زیاد است اما این امر باعث حاکم شدن فضای چندصدایی شده است. در بسیاری از موارد چندصدایی چیز خوبی است اما در خصوص آموزش ارزشهای اساسی دین باعث بحث و مشاجره میشود. انسانهایی که با هدف نیاز به آرامش در زندگی دنبال دین هستند با مشاهده مشاجرهها و نزاعها با مشکلات جدیدی روبرو میشوند. اما مشکل از دین نیست. دین اسلام در طول ۱۴۰۰ سال الگوهای موفقی خود را تشکیل داده است. از زمان اعلام جمهوریت تاکنون حتی یک اثر بدیع که مفاهیم اساسی «اصول دین» و «اصول فقه» را توضیح دهد منتشر نشده است.
عایشه هور (Ayşe Hür) نویسنده آتئیست بر این باور است که میزان افزایش آتئیستها در ترکیه بیشتر از درصدی است که اعلام شده است. خانم هور خاطرنشان ساخت: بنده نمیدانم آیا «ندانم گراها»(آگنوستیکها)، طبیعتگراها (نچرالیستها) و تنغریها (دین الهه آسمان) که تعداد آنها در ترکیه رو به افزایش است در این آمار لحاظ شدهاند یا خیر. آتئیسم تا حدود ده سال پیش در محیطهای نسبتاً لیبرال به زبان آورده میشد. اما در شرایط حاضر اینکه کسی بگوید من آتئیست هستم دارای تبعات است و شهروندان ریسک بیان آن را قبول نمیکنند و از بیان آتئیست بودن خود خودداری میکنند. بنابراین نتیجه نظرسنجیها نمیتواند منعکسکننده واقعیتهای موجود در جامعه باشد.
جاندان بادم استاد دانشگاه و نویسنده آتئیست بر این باور است در ترکیه دئیستهایی هستند که خود را مسلمان معرفی میکنند. بادم هم جزء کسانی است که معتقد است بین افزایش آتئیسم و سیاستهای حکومت ارتباط مستقیمی وجود دارد. حزب عدالت و توسعه در ترکیه با تأکید بر دین به قدرت رسید. فساد گسترده این حزب اسلامگرا و اقدامات خونین داعش باعث روشنگری شد. امروز نمیتوان مردم را مثل گذشته فریب داد. با زیر سئوال رفتن دین و افزایش روزافزون ساختارهای فاسد مدعی اسلامگرایی در کشور و پارتیبازیها، واکنش مردم را به دنبال دارد. در این میان برخی به دئیسم و آتئیسم روی میآورند برخی دیگر نیز از اینکه متدین باشند صرف نظر میکنند. [۱۳]
نویسنده و پژوهشگر دینی احسان الیآچیک (İhsan Eliaçık) افزایش آتائیسم در ترکیه را در مقایسه دیگر نقاط جهان بیشتر ارزیابی میکند. الیآچیک در این خصوص عنوان کرد: این امری که در ترکیه رخ داده تحولی است که در شرایط مشابه در کشورهای دیگر شاهد آن بودهایم. به طور خاص در سه کشور عربستان سعودی، ایران و ترکیه شاهد رشد آتئیسم و دئیسم هستیم. در طول ۱۸ سال گذشته در ترکیه مسئولانی با عقبه محافظهکاری با پیش کشیدن موضوع خدمت به اسلام روی کار آمدهاند. اما به تدریج این سئوال مطرح شد که «آیا مسلمان بودن این است؟» مردم ابتدا از دین دلسرد شده سپس به دئیسم روی آوردند و سپس آتئیست شدن خود را اعلام کردند. بنده شخصاً این مسئله را نه یک تحول منفی، بلکه یک تحول مثبت میدانم. گرایش جوانان به دئیسم و آتئیسم در ترکیه امر مثبتی است چراکه حداقل از سلطنت حاکم امویان و دین آمیخته با خرافاتشان خارج میشوند. [۱۴] اجازه بدهیم اذهان و قلوب این جوانان از دین آمیخته با خرافات خالی شود. بنده فکر میکنم در این صورت حداقل فرصت دیدن و درک اسلام راستین در میان جوانان افزایش خواهد یافت. [۱۵]
[۱] https://tr.euronews.com/۲۰۱۹/۰۳/۱۹/turkiye-de-deizm-neden-yukseliste-ateizm-deizm-agnostizm-panteizm-ne-demek
[۲] https://www.indyturk.com/node/۱۹۲۷۲۶/haber/ateizm-derne%C۴%۹Fi-ba%C۵%۹Fkan%C۴%B۱-%C۳%B۶zkohen-t%C۳%BCrkiye%E۲%۸۰%۹۹de-dinsizlik-artm%C۴%B۱%C۵%۹F-g%C۳%B۶r%C۳%BCnmekte
[۳] https://www.indyturk.com/node/۵۳۹۶/haber/t%C۳%BCrkiyede-ateistim-diyenlerin-say%C۴%B۱s%C۴%B۱-neden-art%C۴%B۱yor
[۴] https://www.old.tukenmezhaber.com/siyaset/turkiyede-gencler-siyasetciler-yuzunden-ateist-mi-oluyor
[۵] https://www.old.tukenmezhaber.com/siyaset/turkiyede-gencler-siyasetciler-yuzunden-ateist-mi-oluyor
[۶] https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-۴۳۸۳۲۸۷۷
[۷] https://www.old.tukenmezhaber.com/siyaset/turkiyede-gencler-siyasetciler-yuzunden-ateist-mi-oluyor
[۸] https://www.old.tukenmezhaber.com/siyaset/turkiyede-gencler-siyasetciler-yuzunden-ateist-mi-oluyor
[۹] https://www.old.tukenmezhaber.com/siyaset/turkiyede-gencler-siyasetciler-yuzunden-ateist-mi-oluyor
[۱۰] https://www.indyturk.com/node/۵۳۹۶/haber/t%C۳%BCrkiyede-ateistim-diyenlerin-say%C۴%B۱s%C۴%B۱-neden-art%C۴%B۱yor
[۱۱] منظور به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ است.
[۱۲] https://www.indyturk.com/node/۵۳۹۶/haber/t%C۳%BCrkiyede-ateistim-diyenlerin-say%C۴%B۱s%C۴%B۱-neden-art%C۴%B۱yor
[۱۳] https://www.indyturk.com/node/۵۳۹۶/haber/t%C۳%BCrkiyede-ateistim-diyenlerin-say%C۴%B۱s%C۴%B۱-neden-art%C۴%B۱yor
[۱۴] آقای الیآچیک در اینجا حکومت ترکیه را به ترویج دین بنی امیه متهم میکند و خروج جوانان از چنین دینی را امری مثبت و زمینهساز آشنایی آنها با اسلام راستین میداند.
[۱۵] https://tr.euronews.com/۲۰۱۹/۰۳/۱۹/turkiye-de-deizm-neden-yukseliste-ateizm-deizm-agnostizm-panteizm-ne-demek
نظر شما