پلتفرم اوکویای (OKUYAY) نتیجه پژوهش خود در حوزه فرهنگ مطالعه در ترکیه در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. در این پژوهش شمار کسانی که اهل مطالعه هستند ۴۲ درصد اعلام شده بود. رقم اعلام شده درست نبودن این ذهنیت که «ترکها مطالعه نمیکنند» را نشان می¬دهد

پلتفرم اوکویای (OKUYAY) نتیجه پژوهش خود در حوزه فرهنگ مطالعه در ترکیه در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. در این پژوهش شمار کسانی که اهل مطالعه هستند ۴۲ درصد اعلام شده بود. رقم اعلام شده درست نبودن این ذهنیت که «ترکها مطالعه نمیکنند» را نشان می­دهد. این پلتفرم که با پیش­گامی انجمن ناشران ترکیه راه­اندازی شده است نشستی مجازی را برگزار کرد. مدیریت نشست را خانم ابرو شنول هماهنگ­ کننده پروژه اوکیای برعهده داشت. مدیر این پلتفرم طی این نشست مجازی فعالیت­های مؤسسه متبوع خود در دو سال گذشته را تشریح کرد.

رئیس انجمن ناشران ترکیه کنعان کوجاترک نیز در این نشست سخنرانی کرد. کوجاترک اظهار داشت: نهادهای دولتی، مؤسسه ­های فرهنگی محلی و سازمان­های مردم­نهاد می­توانند با برگزاری نمایشگاه­ها در سرتاسر ترکیه در گسترش فرهنگ مطالعه مشارکت نمایند. ما در قالب پروژه اکویای که در ماه فوریه ۲۰۱۹ راه­اندازی کردیم به پیشرفت­های مهمی دست یافتیم و در چارچوب این پروژه با میلیون­ها نفر از شهروندانمان ارتباط برقرار کردیم.

 یک راهنمای خوب شکل گرفت. این راهنما می­تواند نقشه راه ما باشد. بنده معتقد هستم که برای توسعه فرهنگ مطالعه بایستی کارزارهایی توسط نهادهای دولتی و سازمان­های مردم نهاد راه­ اندازی و دنبال شوند.

کوجاترک خاطرنشان کرد: به عنوان اتحادیه نویسندگان ترکیه نیز بایستی عرض نمایم فکر می­کنم اولین گام­ها در خصوص تحول در فرهنگ مطالعه را برداشته­ایم. این طرز فکر را در حین اجرایی کردن پلتفرم اکویای مشاهده کردیم. فرهنگ مطالعه یک مسئله ملی است. ما شاهد اهمیت فرهنگ مطالعه در سرتاسر جهان هستیم. از همه اقشار جامعه دعوت می­کنیم تا در این پروژه سهیم شوند.

جامعه خودش با موفقیت مهندسی جامعه را انجام می­دهد

بکیر آغیردیر مدیرکل مؤسسه پژوهش و مشاوره کوندا که تحقیقات مربوط به فرهنگ مطالعه پروژه پلتفرم اکویای در سال ۲۰۱۹ را انجام داده بود به تحلیل یافته­های پژوهش صورت گرفته پرداخت.

آغیردیر اظهار داشت: نتیجه پژوهش حاکی از آن است که میزان مطالعه در ترکیه به رقم ۶۰ درصد رسیده است که ۴۲ درصد آنها مطالعه­ کنندگانی هستند که بطور منظم مطالعه می­کنند. آغیردیر ادامه داد: ما تاکنون ۱۱۶ پژوهش در این حوزه انجام دادیم. هزاران داده وجود دارد که نشان می­دهد جامعه ترکیه به لحاظ جامعه­شناسی به سرعت در حال تحول است. لذا نباید در خصوص فرهنگ مطالعه ناامید شد.

مدیرکل موسسه کوندا یادآور شد: علیرغم مهندسی سیاسی جامعه از سوی اصحاب قدرت و تلاش روشنفکران برای مهندسی جامعه، خود جامعه در این امر موفق­تر بوده است. در شش ماهه نخست دوره اپیدمی کرونا میزان کسانیکه از طریق اینترنتی مبادرت به خرید کتاب کردند شاهد افزایش دو برابری است. آنچه واضح است این است که جامعه تمایل دارد ضمن پشت سر گذاشتن این دوره دشوار، سطح دانش خود را افزایش دهد.

در سال ۲۰۲۱ منابع بیشتری از اتحادیه اروپا خریداری خواهد شد

بولنت اوزجان مدیرکل همکاری­های مالی و پروژه ­های وزارت امورخارجه ترکیه در  امور اتحادیه اروپا که حامی  مالی پروژه اکویای بود، تأکید کرد دو سال پیش با ۱۰ سازمان غیردولتی در خصوص پروژه اکویای همکاری مشترک را آغاز کردیم و تاکنون نتایج خوبی حاصل شده است. پلتفرم اکویای در مدت زمان کوتاهی با شرایط پاندمی انطباق پیدا کرد  و با استفاده از فضای دیجیتال به ما نشان داد که سخت­ترین شرایط ممکن را می­توان مدیریت کرد و پشت سر گذاشت. در قالب این پروژه کارهای مهمی در خصوص گسترش فرهنگ مطالعه صورت گرفت.

اوزجان تصریح کرد: در دوره جدید نهادهای دولتی، سازمان­های مردم نهاد و سازمان­های محلی پروژه­های اجتماعی بیشتری را متقبل خواهند شد. این پروژه­ ها راه را جهت کسب منابع بیشتر از اتحادیه اروپا فراهم خواهد کرد.

توضیح :

 پایگاه اُکویای (مخفف: پایگاه رواج فرهنگ مطالعه) توسط اتحادیه ناشران ترکیه تأسیس شده  است که با انجام مطالعات در خصوص فرهنگ مطالعه در ترکیه داده¬های آماری در این حوزه را ثبت و منتشر می¬کند. در حال حاضر این پایگاه با کمک مالی وزارت امورخارجه در چارچوب طرح اتحادیه اروپا برای کمک به شبکه¬ها و مشارکت¬های سازمان¬های مردم نهاد به فعالیت خود ادامه می¬دهد و قرار است پس از پایان این پروژه زیرنظر اتحادیه ناشران ترکیه به فعالیت خود ادامه دهد. هدف این پایگاه گسترش فرهنگ مطالعه در ترکیه با استفاده از تجربه¬ پروژه¬های اجرا شده در کشورهای اتحادیه اروپا است. 

منبع:

https://www.karar.com/salgin-surecinde-kitap-siparisi-ikiye-katlandi-۱۶۰۱۱۸۰

کد خبر 3608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =