موسسه آماری ترکیه داده های اقتصاد فرهنگی سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد. بر این اساس، هزینه های فرهنگی نسبت به سال قبل از آن ۴.۷ درصد افزایش یافته و به ۵۶ میلیارد و ۹۵۷ میلیون و ۶۷۳ هزار لیر رسیده است.

موسسه آماری ترکیه داده های اقتصاد فرهنگی سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد.  بر این اساس، هزینه های فرهنگی نسبت به سال قبل از آن ۴.۷ درصد افزایش یافته و به ۵۶ میلیارد و ۹۵۷ میلیون و ۶۷۳ هزار لیر رسیده است.

سهم هزینه های دولت در کل هزینه های فرهنگی ۵۹.۸ درصد و سهم هزینه های بخش خصوصی ۴۰.۲ درصد را نشان می دهد. نسبت هزینه های فرهنگی به تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه  ۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ بود. این میزان در سال ۲۰۱۸  برابر با  ۱.۵ درصد بود.

هزینه های فرهنگی دولت در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن  ۲.۵ درصد کاهش یافته و به ۳۴ میلیارد و ۶۶ میلیون و ۹۳۸ هزار لیر رسیده است. این درحالی است که  ۷۱.۷ درصد هزینه ها از بودجه عمومی دولت و ۲۸.۳ درصد توسط نهاد های مربوطه محلی تامین گردیده است.

با نگاهی به هزینه های عرصه های مختلف فرهنگی ترکیه، سهم هزینه معماری ۲۸.۵ درصد ، کتاب ها و رسانه های چاپی ۱۲.۳ درصد ، هنرهای نمایشی ۱۰.۳ درصد ، سمعی و بصری و چندرسانه ای ۹.۷ درصد ، میراث فرهنگی ۶ درصد، میراث طبیعی ۵.۲  درصد بوده است.

با نگاهی به توزیع کل هزینه های فرهنگی خانوارها در سال گذشته، هزینه های "تلویزیون و تجهیزات" در هزینه‌های فرهنگی خانوار رتبه اول را کسب نموده است به طوری که ۲۱.۹ درصد هزینه های تلویزیون و تجهیزات، ۱۳.۹ درصد هزینه کتاب، ۱۱.۴ درصد برای لوازم التحریر و مواد نقاشی، ۱۰.۸ درصد دستمزد برای خدمات پخش تلویزیونی، ۱۰.۴ درصد تجهیزات شبکه های خصوصی و در نهایت سهم سینما، تئاتر و کنسرت ۶.۲ درصد گزارش شده است.

گردش مالی موسسات فعال در زمینه فرهنگی در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش داشته و به میزان ۸۴ میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۴۷۷ هزار لیره افزایش یافته است . علیرغم افزایش درآمد تعداد کارمندان این بخشها در مدت مشابه با کاهش ۳.۹ درصدی همراه بوده است.

همچنین ارزش افزوده شرکتهای فعال در بخشهای فرهنگی با هزینه فاکتور ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و به ۱۵ میلیارد و ۸۰۲ میلیون و ۱۴۲ هزار لیر رسیده است؛ ۲۲ درصد از ارزش افزوده با چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده،  ۹.۸ درصد با ابتکار عمل در فعالیت های معماری و ۱۴ درصد با تولید تصاویر متحرک، برنامه های ویدئویی و تلویزیونی، ضبط صدا و فعالیت های انتشار موسیقی تولید شده است.

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان آمار ترکیه ، میزان صادرات محصولات فرهنگی، با افزایش ۲۶.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ به مبلغ  ۴۳ میلیارد و ۳۸ میلیون و ۴۴۸ هزار لیر رسیده است. در سال ۲۰۱۹ ، سهم صادرات کالاهای فرهنگی از کل صادرات کالاها ۴.۲ درصد اعلام گردید.

از سوی دیگر، واردات کالاهای فرهنگی با ۲۹.۶ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ ، به مبلغ  ۲۹ میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۹۲۰ هزار لیر رسیده است. همچنین در سال ۲۰۱۹،  سهم واردات کالاهای فرهنگی از کل واردات کالا ۲.۵ درصد بوده است.

بیشترین سهم در صادرات فرهنگی ترکیه در سال ۲۰۱۹ مربوط به صنایع دستی بوده است. میزان صادرات کل صنایع دستی مبلغ ۳۳ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۱۶۲ هزار لیر بود. سهم صنایع دستی از کل صادرات کالاهای فرهنگی نیز  به ۷۶.۹ درصد رسیده است.

در حالی که کل واردات رسانه های سمعی و بصری در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۹۳۴ هزار لیر رسیده است، سهم آن از کل واردات کالاهای فرهنگی ۳۹.۶ درصد ثبت شده است.

تهیه و تنظیم: مسعود حقیقت

منبع : https://www.ntv.com.tr/

تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۱۴

کد خبر 3926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =