پروفسور دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه که در مراسم آغاز دوره های آموزش خدمات مشاوره دینی و خانواده این سازمان صحبت می کرد، با اشاره به نقش منفی رسانه ها بر خانواده، اظهار داشت: برنامه هایی که محرمیت را نادیده می گیرند، خشونت را ترویج می کنند، روابط نامشروع را تشویق می کنند، صداقت و وفاداری را بی اهمیت جلوه می دهند و احساس مسئولیت را نادیده می گیرند، موجبات تخریب بنیان خانواده را فراهم می کنند.

پروفسور دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه که در مراسم آغاز دوره های آموزش خدمات مشاوره دینی و خانواده این سازمان صحبت می کرد، با اشاره به نقش منفی رسانه ها بر خانواده، اظهار داشت: برنامه هایی که محرمیت را نادیده می گیرند، خشونت را ترویج می کنند، روابط نامشروع را تشویق می کنند، صداقت و وفاداری را بی اهمیت جلوه می دهند و احساس مسئولیت را نادیده می گیرند، موجبات تخریب بنیان خانواده را فراهم می کنند.

وی با اشاره به آموزه های قرآن کریم و هدف خداوند از خلقت حضرت آدم و حوا، آن را نخستین گام بشر در تشکیل خانواده توصیف و حفظ خانواده را تضمین کننده بقای نسل بشری دانست. او گفت: خانواده دارای ارزشهای اصیل و بنیادی برای حفظ خانواده است. ارزشهایی مانند عشق، محبت، صداقت، عدالت و احسان و نیکوکاری از جمله ارزشهای اساسی در تشکیل و تکوین خانواده است. لذا بر پایه این ارزشها خانواده باید محل امن برای رشد و بالندگی نسلها برای ساختن جامعه باشد.

خانواده هسته اصلی تمدن بشری

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه با بیان اینکه خانواده ابتدایی ترین مرکز آموزشی برای انسان است که در آن هویت و شخصیت فرد شکل می گیرد، گفت: کانون خانواده به مثابه پلی است که حافظه، اعتقادات، ارزش های فرهنگی و میراث یک ملت را به آینده و به نسل های بعدی منتقل می کند. بنابراین، راز بقا و پایداری یک ملت با ساختن یک ساختار مستحکم خانوادگی آراسته به فضایل اخلاقی و مسئولانه امکان پذیر است. از این نظر، خانواده هسته اصلی تمدن است و این هسته نیز سنگ بنای جامعه است.

پروفسور دکتر ارباش با تأکید بر اینکه خانواده ها باید نسبت به فداکاری و از خودگذشتگی و مسئولیت در خانواده آگاهی داشته باشند، گفت: دین اسلام ما را در جهت سعادت دنیا و آخرت به فداکاری، احساس مسئولیت، مشاوره، کمک متقابل، احترام و تفاهم در خانواده؛ اعتماد و تعهد همسران نسبت به یکدیگر؛ پیشه کردن صبر و شکیبایی در مواجهه با مشکلات و درک متقابل توصیه می کند.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه با بیان اینکه نهاد خانواده بیش از همه تحت تأثیر تضعیف ارزش ها قرار می گیرد، گفت: در جهانی که صلح در گرداب خودخواهی و منافع، از بین می رود و عشق در نگرانی های مادی حبس می شود، بدون شک ارزش های خانواده بیشترین آسیب را می بیند، خانواده که مرکز عشق و رحمت است، متأسفانه محل خشونت و نفرت می شود.

وجود رسانه ای که ارزش های کشور خود را از بین ببرد، در هیچ کجای دنیا قابل تصور نیست

پروفسور دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نقش منفی رسانه ها بر کانون خانواده و تبدیل آن به مشکلات عمومی جامعه در طول زمان گفت: این بزرگترین و مهمترین مسئولیت رسانه است که برنامه های خود را مطابق با ارزشهای خانوادگی و با هدف محافظت و تقویت و تحکیم بنیان خانواده پخش کند. در واقع، رسانه ای که ارزش های ملت خود را از بین ببرد، در هیچ کجای دنیا قابل تصور نیست. با این حال، امروز روشن شده است که پخش برنامه های بی مسئولانه از طریق رسانه ها تأثیر مهمی در تضعیف نهاد خانواده و گسترش مشکلات خانوادگی دارند. زیرا برنامه هایی که بی مبالاتی را عادی جلوه می دهند، حریم خصوصی را نادیده می گیرند، خشونت را ترویج و تشویق می کنند، روابط نامشروع را ترغیب می کنند، وفا داری را بی اهمیت می کنند، به ویژه وفا داری بین همسران را بی اهمیت می کنند و احساس مسئولیت را نادیده می گیرند، در واقع موجبات تخریب بنیان خانواده را فراهم می کنند. این برنامه ها همچنین میراث فرهنگی و تمدنی ما از جمله گفتمان ها، نگرش ها و سیاست های اخلاقی و ارزش های خانوادگی را خراب کرده و از بین می برد و این جریان بدترین آسیب را به نسل ها و آینده ما وارد می کند.

رفتارهای غیر مسئولانه و بی تفاوتی، بزرگترین دلیل افزایش طلاق

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه با اشاره به افزایش موارد طلاق در ترکیه، با تأکید بر ضرورت ریشه یابی این فرایند افزود: قبل از حل مشکل، شما باید علل واقعی این مسئله را بیابید. طبق تحقیقات انجام شده بزرگترین علت طلاق در ترکیه بی مسئولیتی و بی تفاوتی نسبت به روابط خانوادگی است. به عقیده ی ما هیچ مشغله و بهانه ای نمی تواند توجیه کننده ی بی تفاوتی و بی مسئولیتی در قبال خانواده باشد.

وی با اشاره به نقش زنان و مردان به عنوان مادر و پدر در کانون خانواده گفت: هیچ حرفه ای نمی تواند مهمتر از مادر بودن در خانواده و هیچ مسئولیتی نمی تواند بزرگتر و مهمتر از مسئولیت پدر بودن در خانواده باشد. خانواده ها ممکن است هر از چند گاهی با برخی مشکلات، تنش ها و خصومتها در درون خود مواجه شوند اما راه حل غلبه بر اینگونه چالش ها پیشه کردن صبر، فداکاری و ایثار، احساس عدالت، اخلاق و وجدان است.

اهمیت حیاتی خدمات دفاتر مشاوره مذهبی و خانواده

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه با اشاره به اهمیت دفاتر ارائه خدمات مشاوره دینی و خانواده که تحت مدیریت این سازمان انجام وظیفه می کند، از مردم خواست برای حل مشکلات خود به این دفاتر مراجعه کنند. وی افزود: آگاهی دادن به مردم در خصوص اهمیت خانواده از نظر مذهبی و حمایت معنوی در این زمینه از جمله مسئولیتهای سازمان امور دیانت است.  دکتر ارباش با تأکید بر ارزشهای اخلاقی در ارائه خدمات مذهبی در مساجد، وعظ و سخنرانی ها و خطبه های نماز، به مبلغان و ارائه کنندگان خدمات مشاوره توصیه کرد با رفتارهای خود در خارج از مساجد و با جنبه عملی، مردم را نسبت به این ارزشها آشنا سازند. وی افزود: مشاوران ما باید در طول سال فعالیتهای فرهنگی اجتماعی خود را برای زنان و همچنین در فصل تابستان برای کودکان افزایش دهند تا از طریق مدل سازی برای آنها نسبت به رشد اخلاق در زندگی کمک کنند.  به همین دلیل خدمات دفاتر راهنمایی دینی و خانواده از اهمیت حیاتی برخوردار است.

ارزیابی:

بسیاری از خانواده ها در ترکیه از پخش سریالها و برنامه های تفریحی و سرگرمی از طریق کانالهای تلویزیونی خصوصی که در آنها موازین اخلاقی و دینی نادیده گرفته می شوند، ناراضی و نگران هستند و بارها این نگرانی را در رسانه ها مطرح کرده اند. طبق برآوردها ترویج روابط خارج از چهارچوب خانواده و کم رنگ جلوه دادن ارزشهای اخلاقی به بهانه حسادت و مانند آن تأثیر بسیار مخربی بر روی خانواده ها داشته است. به عقیده ی کارشناسان مسایل اجتماعی، این رویکرد به تدریج نسل جوان را از پایبندی به اخلاقیات دور و بنیان خانواده را با خطر فروپاشی مواجه می کند. چیزی که با افزایش موارد طلاق و خشونت در خانواده می توان آن را مشاهده کرد. بسیاری از خانواده ها از اثرات تخریبی این برنامه ها یا غفلت می کنند و یا از کنترل اعضای خانواده خود عاجز هستند.

متاسفانه تماشای سریالهای تلویزیونی ترکیه در کشور ما نیز به صورت روز افزون در حال گسترش است و می تواند زنگ خطری برای خانواده ها باشد.

منبع: پایگاه رسمی سازمان دیانت ترکیه ۲۹/۱۲/۲۰۲۰

ترجمه، بازنویسی و تحلیل: سید اصغر سید ترابی

تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

کد خبر 3928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =