به دنبال تصمیم واتس آپ برای به اشتراک گذاشتن داده های کاربران خود با فیس بوک و قوت گرفتن احتمال سرقت اطلاعات توسط این برنامه ها، دولت ترکیه به انجام اقدامات اضطراری و پیشگیرانه روی آورده است.

اقدامات برخی از برنامه های کاربردی مانند واتس اپ در خصوص امنیت داده ها، ترکیه را به سرعت به سوی انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه سوق داده است. به دنبال تصمیم واتس آپ برای به اشتراک گذاشتن داده های کاربران خود با فیس بوک و بالا گرفتن موجی از اضطراب و احساس ناامنی در کاربران این پیام رسان –که بسیاری از ارگانها و نهادهای دولتی نیز از آن استفاده می کردند - و قوت گرفتن احتمال سرقت اطلاعات توسط این برنامه ها، دولت ترکیه به انجام اقدامات اضطراری و پیشگیرانه روی آورده است. حفاظت از داده در برابر سرقت، حملات سایبری و هر اقدامی که ممکن است امنیت این داده ها را به مخاطره بیاندازد، هدف اصلی این اقدامات است.

بنابر اعلام منابع رسانه ای ترکیه، در همین راستا وزارت حمل و نقل و زیرساخت های این کشور، ساخت "مرکز ملی یکپارچه داده های عمومی" را امسال آغاز می کند و مطالعات امکان سنجی برای آن در حال انجام است. در تأسیساتی که در ۳۰۸ هکتار مترمربع زمین ساخته خواهد شد، ۱۵ هزار متر مربع فضای سفید در محل تجهیزات فناوری ایجاد می شود. به گفته ی این منابع این سیستم حتی در حملات هسته ای و الکترومغناطیسی نیز قطع نخواهند شد و در واقع با ساخت این مرکز، داده های ترکیه در داخل این کشور باقی خواهند ماند.

ترکیه با این اقدام در حال آماده شدن برای برداشتن گامی حیاتی در خصوص اطمینان از امنیت داده ها است و با این اقدام، حیاتی ترین مرکز داده ها را بر اساس استانداردهای بین المللی در کشور ایجاد خواهد کرد. براساس اطلاعاتی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است، این مرکز دارای چهار بخش خواهد بود. یکی از این بخشها در زیر زمین احداث خواهد شد. به گونه ای بتواند حتی در اثنای حملات هسته ای احتمالی به صورت خودکار خود را ببندد و قفل کند و برای ماه ها فضا و امکانات لازم زندگی برای پرسنل داشته باشد و سیستم ها بدون وقفه به کار خود ادامه دهند. قرار است مکان این تأسیسات به دلایل امنیتی مخفی بماند و مکان و منطقه اطراف پروژه نیز "منطقه امن" اعلام شود و لذا ساخت مجتمع های مسکونی در این منطقه مجاز نخواهد بود.

قرار است این مرکز توسط وزارت حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه اجرا و ساخته شود. با تکمیل این پروژه مدیریت منابع پردازش اطلاعات عمومی، تحت کنترل این مرکز در خواهد آمد و همه ی امور مربوط به ذخیره سازی، بهره برداری و سرویس دهی از یک مرکز واحد انجام خواهد شد. به همین منظور همه ی زیر ساختهای فنی و مهندسی آن با تکنولوژی به روز و پیشرفته در قالب یک اکوسیستم طراحی و اجرا خواهد شد.  

در همین حال با راه اندازی مرکز ملی یکپارچه داده های عمومی، از هزینه های جداگانه توسط موسساتی که به طور جداگانه مرکز داده های خود را تأسیس کرده یا می کنند، جلوگیری خواهد شد و با متمرکز شدن مدیریت داده ها، از تهدیدات امنیت سایبری جلوگیری شده و زیرساخت های قدرتمندی از نظر امنیت اطلاعات ایجاد خواهد شد.

دولت ترکیه از مدتها قبل به دنبال ساخت چنین مرکزی بود و در حالی که گفته میشد مطالعات امکان سنجی این پروژه در شرف تکمیل است، اما به ویژه پس از نقض امنیت داده ها توسط برنامه کاربردی واتس آپ، کار ساخت و تکمیل پروژه سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفت و برنامه ریزی به گونه ای پیش می رود که کارهای های ساختمانی آن در سال جاری در پایتخت این کشور آغاز شود.

در روزهای اخیر و به دنبال تصمیم پیام رسان واتس آپ برای به اشتراک گذاشتن داده های خود با فیس بوک، بسیاری از کاربران این پیام رسان به صورت جمعی ارتباط خود را با آن قطع و به پیام رسانهای دیگر از جمله تلگرام و سیگنال کوچ کردند. دولت ترکیه برای بررسی این موضوع جلسه ای را با شرکت مسئولان امنیت سایبری این کشور تشکیل داد که نتیجه آن سرعت بخشیدن به تکمیل پروژه مزبور بود.

پیش از این نود درصد از اتباع ترکیه و بسیاری از نهادهای دولتی، تجاری و رسانه ای ترکیه از پیام رسان واتس آپ برای برقراری ارتباط صوتی، تصویری و تبادل اطلاعات استفاده می کردند. 

منبع: پایگاه خبری تحلیل بولتن جهانی  ۱۴/۱/۲۰۲۰

تهیه کننده : سید اصغر سید ترابی

تاریخ:۱۳۹۹/۱۰/۲۵

کد خبر 3961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =