دومین کمیته راهبردی درباره صنایع فرهنگی و خلاقانه‌ای که قادر به تقویت صادرات فرهنگی فرانسه است، در آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد.

دومین کمیته راهبردی درباره صنایع فرهنگی و خلاقانه‌ای که قادر به تقویت صادرات فرهنگی فرانسه است، در آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد. بنا به گزارش وزارت امور خارجه، «ژان ایو لو دریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، «فرانک رایستر»، وزیر فرهنگ این کشور، و «ژان نول ترون»، مدیر جامعه مؤلفان، تصنیف‌گران و ناشران موسیقی که در سال گذشته مأموریت شناسایی و گردآوری این صنایع را داشت، در این نشست حضور داشتند. در این جلسه، حدود ۶۰ تن از مسئولان و مدیران بخش­های مختلف صنایع فرهنگی (رسانه ­ها، سینما، کتاب، موسیقی، بازی‌های ویدئویی، طراحی، معماری، گردشگری و...) و نیز نمایندگان سازمان‌های تخصصی و اپراتورهای فرهنگی فعال در حوزه صادرات شرکت داشتند. در این کمیته راهبردی، سه محور اصلی برای کمک به صادرات این صنایع فرهنگی با هدف کمک به افزایش حوزه نفوذ فرانسه در جهان و پویاسازی اقتصادی مورد بحث قرار گرفت.

در این زمینه، وزرای یادشده نیز ضمن سخنانی برنامه‌های خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظر اعلام کردند. بر اساس این اظهارات، کمیته استراتژیک گروهی را برای رفع نیازهای عملیاتی فعالان این حوزه و منسجم کردن اقدامات و برنامه‌ها تعیین می‌کند. در این راستا، همکاری‌های بین وزارتخانه‌ها نیز از یک سو و اپراتورهای فعال در حوزه فرهنگی از سوی دیگر تقویت خواهد شد.

کمیته استراتژیک در همین زمینه، حوزه‌های جغرافیایی اولویت‌دار را تعریف خواهد کرد تا صنایع فرهنگی فرانسه برای فتح بازارهای جدید به طور منظم ­تر وارد شود. وزیران حاضر در جلسه نیز روی اتخاذ سیاست توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های فرهنگی و حمایت از آموزش حرفه‌ای تأکید ورزیدند. در بین مناطقی که برای فرانسه اولویت بسیاری دارد، حوزه اروپاست. از همین رو، فرانسه بر پویایی مناسبت فرهنگی خود با آلمان حساب ویژه‌ای باز کرده‌است. از طرفی، فرانسه بیش از هر زمان دیگری در تأمین اعتبارات برنامه چندجانبه فرهنگی با عنوان برنامه اروپای خلاق (۲۰۲۱ـ۲۰۲۷م.) مشارکت دارد.

در کیمته استراتژیک یادشده، بر ساختِ فیلم‌های بین‌المللی در فرانسه به عنوان یک مؤلفه مهم در معرفی فرهنگ فرانسه در عرصه بین‌المللی و تأثیر آن‌ها بر رونق گردشگری و تقویت رونق اقتصادی تأکید شده‌است. در بخشی از این گزارش، به کشورهای هدفی اشاره شده‌است که فرانسه به آن‌ها به عنوان بازار محصولات فرهنگی خود نگاه می‌کند و از ۵ کشور هند، چین، برزیل، آمریکا و کره جنوبی نام برده شده‌است.

کد خبر 449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =