کنفرانس «فرهنگ¬ها، سنت¬های دینی و آداب و رسوم جوامع آسیای مرکزی» به همت مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (آرسیکا) و آکادمی بین¬المللی اسلام ازبکستان در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ بصورت برخط برگزار شد.

https://www.ircica.org/wp-content/uploads/2020/10/ircica-and-international-islamic-academy-of-uzbekistan-jointly-organized-the-online-conference-on-culture-religious-traditions-and-customs-of-the-central-asian-peoples-1170x725.jpg

کنفرانس «فرهنگ­ها، سنت­های دینی و آداب و رسوم جوامع آسیای مرکزی» به همت مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (آرسیکا) و آکادمی بین ­المللی اسلام ازبکستان در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ بصورت برخط برگزار شد.

در این کنفرانس سخنرانان، فعالیت­های دانشگاهی، نهادی و همکاری­های بین ­المللی انجام شده به منظور پژوهش، حفظ و معرفی اسنادی در خصوص فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای آسیای مرکزی، آثار هنری و میراث فرهنگی این کشورها را تشریح کردند.

 کنفرانس با سخنرانی پروفسور شهرت یوکچوف (Shuhrat Yovqochev) معاون آکادمی بین­المللی اسلام و پروفسورخالد ارن (Halit Eren) مدیرکل مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی( ارسیکا) آغاز شد. پروفسور خالد ارن مدیرکل آرسیکا در سخنرانی افتتاحیه به پیشینه تاریخی فرهنگ و سنت­های جوامع آسیای مرکزی و محورهای اصلی روند توسعه آنها اشاره کرد و به ورود و گسترش اسلام در منطقه آسیای مرکزی پس از قرن هشتم و قرار گرفتن آسیای مرکزی در جهان اسلام پرداخت. خالد ارن ایفای نقش آسیای مرکزی در تمدن جهان را در چارچوب تمدن اسلامی ارزیابی کرد و اظهار داشت در این روند، تمدن اسلامی یک فضای مناسب برای علم، فلسفه، هنر، معماری و توسعه نهادی و شهری ایجاد کرد.

مدیرکل آرسیکا تصریح کرد تمدن اسلامی عناصر فرهنگی محلی جوامع آسیای مرکزی را نیز حفظ کرد. ارن خاطرنشان ساخت فرهنگ­ها و سنت­های آسیای مرکزی در حوزه مطالعات تمدن اسلامی جایگاه ویژه و جداگانه­ای دارد. وی سپس فعالیت­های ارسیکا  در این حوزه را تشریح کرد و به تشکیل گروه تاریخ و منبع­پژوهی در آکادمی بین­المللی اسلام در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

در ادامه دکتر نعمت الله موخامدوف (Nematullo Mukhamedov) مدیر گروه تاریخ و منبع­پژوهی، مدیریت نشست را برعهده گرفت. سپس سخنرانان کنفرانس به ترتیب مقالات خود را ارائه کردند. عناوین سخنرانی­ها به شرح ذیل است:

 دکتر شوازیم مینوارف رئیس مرکز تمدن اسلامی در ازبکستان: «ساختار نمایشگاه­های موزه مرکز تمدن اسلامی» دکتر آشیربک مؤمنوف رئیس بخش تحقیقات و انتشارات آرسیکا: «میراث دانشمندان آسیای مرکزی و ابن کمال پاشا»

 دکتر اکبر حکیموف مدیر گروه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی مؤسسه تاریخ هنر آکادمی علوم ازبکستان: «روند شکل­گیری استراتژی­های فرهنگی در هنرهای معاصر در آسیای مرکزی»

دکتر دیلوروم یوسوپووا (Dilorom Yusupova) استاد مؤسسه شرق­شناسی آکادمی علوم ازبکستان: «توسعه علم و فرهنگ در آسیای مرکزی در قرون۱۴-۹»

دکتر شووسیل زیودوف مدیر مرکز تحقیقات بین­المللی امام بخاری سمرقند: «اطلاعات مربوط به کتابخانه­ها در منابع مربوط به فرهنگ آسیای مرکزی»

دکتر آدهم آشیروف (Adham Ashirov) مدیر گروه مردم­شناسی و مطالعات قومی و رئیس مؤسسه تاریخ آکادمی علوم ازبکستان: «ترکیب ارزش­های ملی و مذهبی در سبک زندگی جامعه ازبکستان»

نیگورا رحیمجانووا (Nigora Rahimjanova) پژوهشگر ارشد مؤسسه تاریخ هنر آکادمی علوم ازبکستان: «پوشش مراسم مذهبی و تعطیلات در نشریات دوره­ای ترکستان در اوایل قرن بیستم»

دکتر سعیداکبر آگزامخودژائف (Saidakbar Agzamkhodjaev) مدیر گروه تاریخ و منبع­پژوهی و استاد آرسیکا: «اصول اساسی فرهنگ همزیستی میان جوامع قومی در آسیای مرکزی»

منبع:

https://www.ircica.org/tr/haberler/ircica-ve-ozbekistan-uluslararasi-islam-akademisi-isbirligiyle-orta-asya-toplumlarinin-kulturleri-dini-gelenekleri-ve-adetleri-cevrimici-konferansi

کد خبر 4638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =