ترکیه در دوره شیوع ویروس کرونا با «برنامه صدور گواهینامه گردشگری ایمن» آزمون خود را موفقیت آمیز پشت سرگذاشت و یکی از اولین کشورها در دنیا بود که برنامه جامع در حوزه گردشگری را به اجرا گذاشت.

ترکیه در دوره شیوع ویروس کرونا  با «برنامه صدور گواهینامه گردشگری ایمن» آزمون خود را موفقیت آمیز پشت سرگذاشت و یکی از اولین کشورها در دنیا بود که برنامه جامع در حوزه گردشگری را به اجرا گذاشت. داده­های ماه سپتامبر ۲۰۲۰ در خصوص آمار گردشگرانی که از ترکیه بازدید کردند نشان می­دهد که در مقایسه با کشورهای رقیب شمار گردشگران کاهش اندکی داشته است.

در ترکیه اجرای حرفه­ای «برنامه صدور گواهینامه ایمن گردشگری» در کنار تدابیر قاطع و دقیق اتخاذ شده شهروندان کشورهای بسیاری از جمله آلمان، انگلستان و روسیه در ماههای تابستان مناطق اژه و آک­دنیز( دریای مدیترانه )  ترکیه را به عنوان مقصد تعطیلات خود انتخاب کردند. داده­های قابل توجهی نیز از اوکراین به دست آمد. در ماه­های آگوست و سپتامبر شمار گردشگرانی که از اوکراین وارد ترکیه شدند در مقایسه با آمار مشابه در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش چشمگیری بود. در حالیکه در دیگر کشورها آمار گردشگران با کاهش مواجه بود شمار گردشگران اوکراینی در ماه آگوست ۳/۱۲ درصد ودر ماه سپتامبر ۳/۱۵ درصد افزایش یافت.

 «برنامه صدور گواهینامه گردشگری ایمن» که در ماه ژوئن ۲۰۲۰ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری اجرایی شد، در این موفقیت ترکیه در قیاس با بقیه رقبا در دوره همه­گیری ویروس کرونا نقش مهمی ایفاء کرد. وزارت فرهنگ و گردشگری این گواهینامه را برای هتل­های پنجاه اتاقه و بالاتر اجباری اعلام کرد و یک کمپین تبلیغاتی فشرده­ای را برای معرفی این برنامه انجام داد تا این پیام را به گردشگران بدهد که می­توانند برای گذراندن تعطیلات امن به ترکیه سفر نمایند.

این وزارتخانه با دعوت از مجریان تورهای توریستی و صاحب نظران خارجی به ترکیه و معرفی برنامه­ گردشگری ایمن و تسهیلات موجود در ترکیه این فرصت را در اختیار این گروه­ها قرار داد تا از طریق رسانه­ها و شبکه­های اجتماعی این برنامه را در کشورهای خود ترویج نمایند.

تا اول ژوئن ۲۰۲۰ تقریبا ۷۵۰ نفر از متخصصان صنعت گردشگری، اصحاب رسانه و صاحب نظران در حوزه گردشگری از ۲۵ کشور مختلف جهان نظیر آلمان، فرانسه، اوکراین، هلند، روسیه، ژاپن و دانمارک از نقاط مختلف ترکیه بازدید کردند. وزارت فرهنگ و گردشگری درنظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ از ۱۵۰۰ نفر و در سال ۲۰۲۱ از ۳۵۰۰ نفر میزبانی نماید.

وزارت گردشگری در دوره شیوع کرونا با تبلیغات دیجیتال با ۵۴ فیلم متفاوت در ۵۷ کشور مختلف یک کارزار تبلیغاتی دیجیتالی را دنبال کرد. در ۱۴ کشور مختلف جهان نظیر انگلیس، روسیه، آلمان و اوکراین تبلیغات تلویزیونی جاذبه­های گردشگری ترکیه و معرفی برنامه صدور گواهینامه گردشگری ایمن صورت گرفت.

تدابیر اتخاذ شده، برنامه­های اجرا شده و فعالیت­های تبلیغاتی در خارج بویژه در آلمان، روسیه، انگلیس و اوکراین باعث شد تا شهروندان این کشورها  ، ترکیه  را به عنوان مقصد تعطیلات و گردشگری خود انتخاب نمایند. ابراز رضایت گردشگرانی که تعطیلات امنی را در ترکیه گذرانده­اند، موفقیت این روند را ثابت می­کند.

برای اوکراینی­ها ترکیه مهم­ترین مقصد گردشگری بود. در حالیکه به دلیل شیوه ویروس کرونا مسافرت­ها در بسیاری  از کشورهای دنیا متوقف شده بود، شهروندان اوکراینی از مسافرت به ترکیه صرف نظر نکردند. با باز شدن مرزها در ماه ژوئن گردشگران اوکراینی ترجیح دادند که به ترکیه سفر نمایند. آمار گردشگران اوکراینی که در ماه­های آگوست و سپتامبر ۲۰۲۰  از ترکیه بازدید کردند افزایش بیش از ۱۲ درصدی در ماه آگوست و بیش از ۱۵ درصدی در ماه سپتامبر را در قیاس با آمار مشابه در سال گذشته نشان می­دهد. اوکراین تنها کشوری بود که در هر دو ماه افزایش بازدیدکنندگان را تجربه کرد.

با افزایش شمار گردشگران اوکراینی در ماه اکتبر پیش­بینی می­شود تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران اوکراینی که به ترکیه سفر می­کنند به یک میلیون نفر برسد. اگرچه در ماه­های مارس تا ژوئن ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی سفرها لغو شده بود اما با بازگشایی مرزها در  ماه ژوئن سیل گردشگران اوکراینی به ترکیه آغاز شد و به سطع دو سوم آمار سال ۲۰۱۹ رسید.

معرفی برنامه صدور گواهینامه ایمن گردشگری و معرفی آن در سطح جهان در میزان بازدید گردشگران اوکراینی از ترکیه نقش مهمی را ایفا کرد. در فعالیت­های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه فقط بر نقاط ساحلی ترکیه تأکید نشد و استانبول، آنکارا، کاپادوکیا، ازمیر و کایسری نیز به عنوان مقاصد گردشگری معرفی شدند.

در این راستا در سال ۲۰۲۰ در بیست کانال تلویزیونی پربازدید اوکراین پنج هزار بار آگهی تبلیغاتی گردشگری ترکیه پخش شد و در مجلات پرخواننده اوکراین نیز ۳۸ صفحه آگهی تبلیغاتی چاپ شد. همچنین تبلیغ جاذبه­های گردشگری ترکیه در فضای مجازی (  یوتیوب و فیسبوک )  نیز دنبال شد.

در نتیجه فعالیت­های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه که طی آن این وزارتخانه میزبان بیش از صد نفر از اصحاب رسانه و شخصیت­های پرطرفدار اینستاگرامی اوکراین بود این پیام را به شهروندان اوکراینی منتقل کرد که علیرغم شیوع ویروس کرونا ترکیه مقصد امنی برای گردشگران است. در این خصوص بیش از صد خبر در کانال­های مختلف تلویزیونی منتشر شد و صدها پست در صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

منبع:

https://basin.ktb.gov.tr/TR-۲۷۴۲۲۶/guvenli-turizm-programi-turizmde-olumlu-sonuclar-verdi.html

کد خبر 4707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =