اجرای قانون ساماندهی فعالیت شبکه های اجتماعی

اجرای قانون ساماندهی فعالیت شبکه های اجتماعی

رئیس جمهور اردوغان در مراسم اهدای جوایز اسکار رسانه ای ۲۰۱۹ انجمن روزنامه نگاران، که در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شد، به حضور پررنگ فناوری در زندگی امروزه و خطرات ناشی از دیجیتال سازی به ظهور سبک جدید زندگی با مرکزیت فناوری اشاره نمود. وی در سخنان خود به جنبه های مثبت تکنولوژی، دستیابی به فرصت های متفاوت در سراسر دنیا در کوتاه ترین زمان ممکن که نسل های قبلی توان تصورش را هم نداشتند، اشاره کرد. وی این مرکزیت تکنولوژی در جهان امروز را "فاشیسم فناوری" نامید.

اردوغان با اشاره به اینکه مرحله جدیدی در دیجیتال سازی با اپیدمی کرونا آغاز شده است، در راستای ضرورت ماندن در خانه، به سهم غیر قابل انکار فناوری در حفظ تعادل نظم معمول زندگی، از تجارت گرفته تا آموزش اشاره کرد. همچنین رفاه ابزارهای رسانه ای جدید را از یک سو فراهم کننده شبکه های متنوع دموکراتیک، از سوی دیگر تولیدکننده مفاهیمی مانند زورگویی سایبری، ترور سایبری و تولید اخبار جعلی دانست. بطوریکه در هفته گذشته برنامه واتس آپ در برخی از کشورهای منطقه از جمله کشور ترکیه با گرفتن تایید اجباری از کاربران برای به روز رسانی، خواهان اجازه ارائه اطلاعات شخصی افراد و به اشتراک گذاری آن در فیسبوک شد که در کشور ترکیه با عکس العمل شدید کاربران مواجه گردید. در طول هفته گذشته میلیون ها کاربر از برنامه واتس آپ، که یکی از برنامه های پر طرفدار کاربران ترکیه ای حتی سازمان های دولتی ترکیه بوده است، به برنامه های دیگر از جمله تلگرام، بیپ و سیگنال کوچ نمودند. همین امر باعث شد واتس آپ در دو روز گذشته در وضعیت خود (story) پیام هایی را برای کاربرانش به اشتراک بگذارد. واتس آپ در پیامش به کاربران اعلام نموده که به هیچ عنوان قصد به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی کاربران با فیس بوک را نداشته و اصلاعات شخصی کاربران با امنیت کامل حفظ می شود.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنانش به خطر انتشار بسیاری از اخبار جعلی توسط شبکه های اجتماعی تاکید کرده و حوادث اخیر پس از انتخابات ایالات متحده آمریکا را نیز از این منظر مهم و آن را ادامه ظهور فاشیسم دیجیتال در جهان دانست.

موضوع  عدم تحت کنترل بودن شبکه های اجتماعی و مداخله خودسرانه آنان در برابر سیاست و آزادی برای چندمین بار از سوی مقام اول ترکیه بیان می شود که نشان از اهمیت این موضوع در سیاستگذاری کشور ترکیه دارد. در اکتبر سال ۲۰۲۰ پس از اتفاقات گزی پارک استانبول و اتفاقات مشابه پس از آن، اردوغان خواهان معرفی نماینده از سوی شبکه های اجتماعی خارجی که بیش از یک میلیون کاربر در ترکیه دارند، شد. این قانون از اول اکتبر لازم الاجرا گردید. در همین راستا سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات ترکیه BTK اعلام کرد برای شبکه‌های اجتماعی که هنوز نماینده ای در کشور ترکیه معرفی ننموده و اقدامی نکرده اند مانند توییتر، یک اخطار قانونی ارسال می گردد و در مرحله بعدی در ماه نوامبر ۲۰۲۰ در صورت عدم رعایت این قانون ۱۰ میلیون لیر و در ماه دسامبر به ۳۰ میلیون لیر ترکیه جریمه خواهند شد.

اردوغان نسبت به بستن حساب دونالد ترامپ از سوی شبکه توییتر موضع خود را چنین اعلام نمود که؛ ما به خوبی از واکنش های شرکت های رسانه های اجتماعی نسبت به اقداماتی که ایالات متحده آمریکا برای محافظت از شهروندان خود انجام داده، مطلع هستیم.

اردوغان با بیان اینکه شرکتهای رسانه های اجتماعی بدون در نظر گرفتن محتوا، هدف و چارچوب  قوانین، دست به مداخله غیر قانونی در آزادی کاربران می شوند، به انتقاد های بی رحمانه احزاب مخالف دولت آک پارتی در برابر دفاع از حقوق شهروندی و دموکراسی، از طریق همین شبکه های اجتماعی اشاره کرده و به اهمیت مبارزه حقوقی علیه دیکتاتوری دیجیتال و آزار و اذیت اینترنتی تاکید کرد و از اینکه دولت خود را موظف به حفظ آزادی شهروندان، حصول اطمینان از برقراری امنیت و صلح ۸۳ میلیون دانسته و در اسرع وقت نسبت به چنین شبکه های اجتماعی اقدام نموده است، ابراز خوشحالی نمود.

اردوغان در راستای مبازره با تروریسم، تبلیغات تروریستی و ترور در دنیای مجازی را نوع جدیدی از تروریسم جهانی دانسته و دولت را موظف به حفظ شهرورندان از سواستفاده های اینترنتی، کلاهبرداری و ترور مجازی دانست. اردوغان با اشاره به اینکه شرکت های رسانه های اجتماعی خود را بالاتر از قانون می دانند گفت، ما هرکز در برابر تهمت، توهین و تهدید چنین شرکت هایی که آزادی شهروندان را زیر سوآل می برند، سر خم نخواهیم کرد و با اجرای قانون، مجازات شرکت های متخلف و اخذ جریمه از آنان، حریم آنها را مشخص خواهیم نمود. وی با اشاره به اینکه دولت در پی توسعه زیرساخت های لازم برای گزینه های محلی و ملی مانند BİP می باشد یادآور شد؛ دولت همانطور که حافظ جان و مال ملت است حافظ داده های اطلاعاتی ترکیه و اطلاعات کاربران نیز هست.

در راستای قانون شماره ۷۲۵۳  اکتبر سال ۲۰۲۰ سازمان اطلاعات و فن آوری ترکیه و اعلام جرایم ۱۰ و ۳۰ میلیون لیری برای شرکت فیس بوک به علت عدم معرفی نماینده، و یک روز مانده به اجرای قانون "ممنوعیت تبلیغات" در ترکیه، مورخ  ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ ، شرکت فیس بوک اعلام کرد روند تعیین نماینده قانونی در ترکیه را آغاز کرده است. فیس بوک در این بیانیه اعلام کرد؛ استانداردهای انجمن فیس بوک از روند بررسی درخواست های "حذف محتوا" توسط سازمان های دولتی –که مطابق با دستورالعمل های حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شده است- را از دستور کارش حذف نخواهد کرد.

شرکت های توییتر و پینترست هنوز جهت معرفی نماینده در ترکیه اقدامی ننموده اند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد علاوه بر ممنوعیت تبلیغات، کاهش پهنای باند آنان در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

شایاین ذکر است که شرکت اینستاگرام نیز اعلام کرده اند که با پیروی از قانون شماره ۷۲۵۳ که از اول اکتبر سال ۲۰۲۰ لازم الاجرا شد، نمایندگی خود را در کشور ترکیه افتتاح می کند.

شرکت های vkontakte روسیه، شرکت های رسانه های اجتماعی YouTube ، TikTok ، Linkedin و Dailymotion چینی نیز برای افتتاح دفتر نمایندگی در ترکیه اقدام نموده اند.

تهیه و تنظیم: مسعود حقیقت

منابع:

۱- https://www.tccb.gov.tr/

۲- https://www.sozcu.com.tr/

کد خبر 4942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =