۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
بین رؤیاها و واقعیت ها

برخی از نقاط عطف در تاریخ پاکستان

بین رؤیاها و واقعیت هاعنوان:                         بین رؤیاها و واقعیت ها

نویسنده:                      سرتاج عزیز

موضوع:                       برخی از نقاط عطف در تاریخ پاکستان

زبان:                           انگلیسی

ناشر:                           انتشارات دانشگاه آکسفورد

سال انتشار:                 ۲۰۲۰ میلادی / چاپ دوم

درباره کتاب:

در چاپ دوم این کتاب، موارد جدیدی از نقاط عطف تاریخ سیاسی پاکستان بر مطالب قبلی اضافه شده است. این کتاب می کوشد تا ثابت نماید که فقط یک توزیع واقعی قدرت و اختیارات در نظام دموکراتیک می تواند بقای آن را به عنوان یک فدراسیون عملی تضمین نماید. سرتاج عزیز استدلال می کند که نشاط و سرزندگی یک ملت در درجه اول از نظام ارزشی، میراث فرهنگی و قدرت اجتماعی مردم آن ناشی می شود. وی به عنوان وزیر دارایی در دولت  نواز شریف و معمار اصلی بسیاری از اصلاحات گسترده  که در اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز گردید، روندهای تغییر سیاست های عمومی در پاکستان را توصیف می کند. سرتاج عزیز به عنوان وزیر امور خارجه در جریان بحران کارگیل در سال ۱۹۹۹ میلادی، گزارش معتبر و روشنگری را از آن مرحله ناگوار در تاریخ پاکستان ارائه می دهد. سرتاج عزیز همچنین ظهور پاکستان از حاکمیت نظامی را در دولت حزب مردم به ریاست جمهوری آصف زرداری پوشش داده است. وی در این کتاب همچنین  دوره سوم نواز شریف را به عنوان نخست وزیر منتخب، رد صلاحیت وی و تغییرات داخلی متعاقب آن را شرح داده و در آخرین فصل تحت عنوان ”عمران خان به عنوان نخست وزیر“ به بررسی عملکرد  عمران خان پس از انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی می پردازد. 

سرتاج عزیز یک اقتصاددان توسعه و دانش آموخته دانشگاه هاروارد است. وی پس از  گذراندن یک دوره ماموریت ممتاز بعنوان کارمند دولت (۷۱-۱۹۵۲)، فعالیت بین المللی خود را به عنوان مدیر  بخش کالاها و تجارت  سازمان غذا و کشاورزی (FAO)   در رم آغاز کرد. وی در سال ۱۹۷۴ میلادی به عنوان معاون دبیرکل کنفرانس جهانی غذا خدمت کرد و یکی از معماران سیستم جهانی امنیت غذایی بود و به تأسیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD)  کمک نمود. سرتاج عزیز پس از خدمت به عنوان معاون اجرایی شورای جهانی غذا و معاون رئیس، سیاست و برنامه ریزی (IFAD)   از سال (۸۴-۱۹۷۸) میلادی به پاکستان بازگشت و به مدت چهار سال به عنوان وزیر کشور در امور غذا و کشاورزی مشغول به کار شد. وی دو بار به عنوان وزیر دارایی (اوت ۱۹۹۰ الی ژوئن ۱۹۹۳ میلادی؛ فوریه ۱۹۹۷ الی اوت ۱۹۹۸) و به عنوان وزیر امور خارجه (اوت ۱۹۹۸ تا اکتبر ۱۹۹۹) فعالیت داشت. سرتاج عزیز اولین رئیس دانشگاه ملی بیکن هاوس لاهور از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ میلادی بود. پس از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۳، وی به عنوان مشاور امنیت ملی و امور خارجه نخست وزیر (۱۷-۲۰۱۳) و پس از آن به سمت معاون رئیس کمیسیون برنامه ریزی (اوت ۲۰۱۷ الی  مه ۲۰۱۸) منصوب گردید. 

تالیفات  وی عبارتند از: سیاست موقعیت مکانی صنعتی (۱۹۶۹)  /  گرسنگی، سیاست و بازارها: مسائل واقعی در بحران غذا (۱۹۷۶)  /  توسعه روستایی، یادگیری از چین (۱۹۷۸)  /  سیاست های کشاورزی برای دهه ۹۰ (۱۹۹۰)  /  خصوصی سازی در پاکستان (۱۹۹۶)  /   گرسنگی، فقر و توسعه: زندگی  و کار سرتاج عزیز (۲۰۰۰)  /   گزارش کمیته فاتا (۲۰۱۶)

کد خبر 4977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =