فرانسه یکی از کشورهایی محسوب می شود که مدعی است یکی از پیشرفته ترین قوانین و تدابیر لازم را برای حمایت از جانبازان وطن و افرادی که برای اعتلای این سرزمین جانفشانی کرده اند داراست.

        یکی از ارزش های مهم برای هر کشور و دولتمردان، بی شک حفظ نیروهای وفاداری است که با ایثار جان خود در قبال میهن، از آرمان های آن کشور دفاع کرده و به حفظ و صیانت آن پرداخته اند. این مساله در تمام کشورها و در ادوار تاریخی مختلف بدون توجه به عقاید حاکم بر آن کشور همواره مورد توجه قرار داشته است.

          براساس شواهد تاریخی یونانیان نخستین اقوامی بودند که اقداماتی برای کمک به بازماندگان جنگی و خانواده های آنانی که جان خود را در جنگ از دست داده اند، انجام دادند. آنان با پرداخت کمک هزینه به خانواده آن دسته از افرادی که در نبرد با دشمنان کشته یا مجروح می شدند عملا به پی ریزی نوعی سیاست حمایتی برای تقویت روحیه فداکاری مبادرت کردند.

     فرانسه یکی از کشورهایی محسوب می شود که مدعی است یکی از پیشرفته ترین قوانین و تدابیر لازم برای حمایت از جانبازان وطن و افرادی که برای اعتلای این سرزمین جانفشانی کرده اند را دارا می باشد. این کشور سابقه جنگ های متعددی را دارد و تنها در قرن بیستم تجربه دو جنگ جهانی، جنگ های کره و هند و چین، نبرد الجزایر و ... را پشت سر گذاشته است و در هر یک از این منازعات شمار زیادی از نیروهای نظامی و غیرنظامی آن جان خود را از دست داده، مصدوم یا مجروح شده اند.

          طبق آمار منتشر شده تعداد قربانیان جنگهای جهانی در فرانسه به شرح زیر بوده است:

در جنگ جهانی اول

جمعیت فرانسه در آن زمان: ۳۹۶۰۰۰۰۰ نفر

نظامیان کشته شده: ۱۳۹۷۸۰۰ نفر

شهروندان کشته شده: ۳۰۰۰۰۰ نفر

مجموع کشته شده ها:  ۱۶۹۷۸۰۰نفر

تعداد زخمی ها: ۴۲۶۶۰۰۰ نفر

در جنگ جهانی دوم

جمعیت فرانسه در آن زمان: ۴۱۷۰۰۰۰۰ نفر

نظامیان کشته شده: ۲۱۷۶۰۰ نفر

شهروندان کشته شده: ۳۵۰۰۰۰ نفر

مجموع کشته شده ها:  ۵۶۷۶۰۰ نفر

          با وجود شمار بالای کشته شدگان در جنگ های فرانسه، می توان گفت که یکی از دلمشغولی های اساسی دولت فرانسه همواره رسیدگی به وضعیت بازماندگان جنگ اعم از سربازانی که جان سالم به در برده اند یا خانواده های قربانیان بوده است.

          در سال ۱۹۱۶ طی اولین جنگ جهانی، ایده گرامیداشت "سرباز کشته شده برای ملت" جوانه زده شد. بعد از ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ که این جنگ وحشتناک به پایان رسید، مجلس سنا و نمایندگان فرانسه با اکثریت آراء تصمیم گرفتند در محل پانتئون پاریس بنای یادبودی از یک سرباز گمنام ایجاد کنند. سازمان های رزمنده سابق با اعتراض به این تصمیم، محل "ارک دو تریومف" (طاق نصرت) در پاریس را برای گرامیداشت این سرباز گمنام پیشنهاد دادند.

          مراسم مشابهی در ۱۱ نوامبر ۱۹۲۰ در محل پانتئون به مناسبت خاکسپاری شخصیتی به اسم لئون گامبتا و همچنین پنجاهمین سالگرد استقرار جمهوری سوم فرانسه و همچنین مراسمی با تشریفات در محل طاق نصرت برای خاکسپاری سرباز گمنام برگزار شد. یک سال بعد در مراسمی که با حضور تمام اعضای دولت فرانسه و همچنین نخست وزیر بریتانیا و گارد تشریفات و احترام همراه بود، نشان لژیون دونور (بالاترین نشان کشور فرانسه) در محل طاق نصرت به این سرباز گمنام اعطا شد.

          در ۱۱ نوامبر ۱۹۲۳، آندره مجینو (André Maginot) وزیر جنگ فرانسه در آن زمان، مشعل یادبودی در محل طاق نصرت روشن کرد. از آن زمان به بعد این مشعل هیچ گاه خاموش نشده است و هر روز در ساعت ۱۸.۳۰ عصر، مراسمی نمادین در بزرگداشت مقام سربازان گمنام و شهید در این مکان در هر شرایط آب و هوایی برگزار می شود.

          این مراسم هر روزه توسط یکی از ۹۰۰ انجمن فرانسوی رزمندگان سابق حمایت و سازماندهی می شود و بصورتی کاملا رسمی و با حضور گروههای موزیک و نظامیان و کهنه سربازها و مردم و توریستهای حاضر در محل انجام می پذیرد. این مراسم علاوه بر ابعاد ملی و میهنی و بزرگداشت سربازان و کشته های جنگ، خود به یکی از جاذبه های توریستی شهر پاریس نیز تبدیل گردیده است.

          در ابتدا طاق نصرت (محل این طاق در ابتدای خیابان شانزه لیزه و یکی از پرتردد ترین و گران قیمت ترین مناطق پاریس می باشد) سمبلی از سپاه ناپلئونی به شمار می رفت ولی با گذشت زمان به نشانی از وطن پرستی فرانسوی مبدل گشته است.

          به دلیل رویدادهای تاریخی متعددی که اشاره خواهد شد، این محل به بنای یادبودی تاریخی در فرانسه تبدیل شده است:

- عبور همراهان و یاران ناپلئون از زیر طاق با همراه داشتن خاکستر جسد وی در ۱۵ دسامبر ۱۸۴۰.

- قرار گرفتن جسد ویکتور هوگو نویسنده بزرگ فرانسوی در زیر طاق قبل از خاکسپاری وی در محل پانتئون.

- جشن پیروزی سپاهیان فرانسه در طی جنگ جهانی اول در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۸ که به جشن ملی فرانسوی تبدیل شد که با رژه سربازان از زیر طاق همراه بود.

- خاکسپاری سرباز گمنام کشته شده در جنگ جهانی اول در این محل و روشن کردن دائمی مشعلی به یادبود سربازان فرانسوی شهید.

          در سال ۱۹۱۶، در حین جنگ جهانی اول، اولین "دفتر ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ" تأسیس شد که به وزارت کار وابسته بود و مسئولیت شناسایی سربازانی را داشت که برای پیروزی فرانسه در جنگ شرکت کرده بودند. یک سال بعد دفتر دیگری بازگشایی شد که وظیفه آن کمک مالی و همچنین تقبل مسئولیت فرزندانی بود که در طی جنگ یتیم شده بودند. این دفتر از حیث کمکهای مالی دارای اهمیت بود. سومین دفتر در سال ۱۹۲۶ احداث شد که مسئول تأمین مایحتاج رزمندگان سابق بود.

          این سه دفتر در سال ۱۹۴۶ در قالب یک "دفتر ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ" (ONACVG) شکل جدیدی به خود گرفتند. امروزه این دفتر نهادی عمومی و زیر نظر وزارت دفاع فرانسه می باشد و وظیفه حمایت مالی و معنوی از بیش ۳.۵ میلیون نفر از کسانی را دارد که به نوعی از قربانیان جنگ محسوب می شوند. این دفتر شامل چندین زیر مجموعه تکمیلی نظیر مدیریت عمومی، خدمات ناحیه ای، خانه های بازنشستگی و مؤسسات مددکاری می باشد تا به نحو احسن بتوانند خدمات دولت را به آنها برسانند. مهمترین وظیفه این دفتر، راهنمایی و مدیریت امور بازماندگان و رزمندگان جنگ برای گرفتن کارت رزمندگی و استفاده از مزایای آن می باشد.

مزایای مربوط به رزمندگان و دارندگان کارت رزمندگی:

- سن بازنشستگی دارندگان این کارت نسبت به بقیه، پاییتر و بین ۶۰ تا ۶۵ سالگی می باشد. ضمناً دارندگان این کارت از حقوقی ماهیانه برخوردار می شوند و به افراد بالای ۷۵ سال آنها نیز تخفیفهای مالیاتی ویژه ای تعلق می گیرد.

- دارندگان این کارت دارای مزایای مربوط به بیمه بازنشستگی هستند.

- این افراد مجاز هستند نشانها و مدالها و افتخارات مربوط به رزمندگی را به خود نصب کنند.

کارت رزمنده جنگ

- در خصوص مسئله اشتغال شرکت کنندگان در جنگ نیز تمهیداتی اندیشیده شده است؛ به طور مثال برای جذب این افراد در ساختار کاری کشور، دوره های تخصصی و کاربردی ایجاد شده است که با توجه به شرایط جسمی و روحی خود در یکی از زمینه ها به طی این دوره ها پرداخته و برای ورود مجدد به بازار کار آماده می شوند.

- در همین حال اقدامات قانونی برای ملزم کردن دستگاه های مختلف به استخدام آن ها صورت گرفته است. به طور مثال یک درصد ظرفیت استخدام نیروی انسانی هر کارخانه به این دسته از افراد اختصاص داده شده است.

- نوع دیگری از عنوان وجود دارد که به رزمندگان جنگی واجد شرایط داده می شود که این عنوان به "قدردانی ملت" شناخته می شود و مزایای آن شامل مواردی مشابه آن چیزی است که در بالا اشاره شد و علاوه بر آنها، شامل اعطای نشان لیاقت ملی و مزین کردن تابوت آنها بعد از مرگ به پرچم سه رنگ فرانسه نیز می شود. این عنوان به آنان امکان می دهد تا پس از ٦٥ سالگی از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند. رزمندگان سابق می توانند با مساعدت دولت در نظام سود از تعاون مشارکت کنند.

- از دیگر عنوان هایی که توسط دولت فرانسه و این دفتر به افراد واجد شرایط داده می شود و هر کدام دارای تعاریف مخصوص به خود است و نوع مزایای آن نیز متفاوت می باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنوان تبعیدی ها و اسرای مقاومت

عنوان تبعیدی ها و اسرای سیاسی

عنوان افرادی که مجبور به کار کردن در کشور دشمن شده اند

عنوان افرادی که به کشورهای دشمن فرستاده شده اند

عنوان وطن دوستانی که به آلمان منتقل شدند

عنوان کسانی که مجبور به خدمت به ارتش آلمان شدند

عنوان اسیر

عنوان اسرای قربانی در الجزایر

- از دیگر وظایف این سازمان، سازماندهی سفر برای خانواده های درجه یک کشته شدگان به منظور زیارت قبور آنها می باشد.

- یکی از دیگر خدمات این سازمان، "جبران خسارت یتیم ها" می باشد به این صورت که هرکسی پدر یا مادر خود را در راه فرانسه از دست داده باشد شامل این موضوع می شود و ماهیانه مبلغ ۴۸۰.۵۰ یورو دریافت می کند.

- به همسران بیوه فرانسوی و الجزایری که شوهر آنها در جریان جنگ در راه فرانسه کشته شده اند نیز مستمری و دیگر خدماتی ارائه می شود. مبلغ این مستمری ۱۸۰۰ تا ۲۸۰۰ یورو در سال می باشد یا می توانند مبلغی را به صورت سرمایه دریافت کنند که این مبلغ بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ یورو می باشد.

کارت بیوه رزمنده

- نوع دیگری از خدمات این سازمان، اعطای کارت معلولیت به کسانی است که حداقل دارای ۲۵درصد معلولیت جنگی باشند که این کارت متناسب با درصد معلولیت تقسیم بندی می شود. از مزایای این کارت، بهره مندی از تخفیف (۵۰ تا ۷۵ درصد) برای بلیط قطار و دیگر بلیط های مربوط به حمل نقل مثل مترو و همچنین حق یک سفر مجانی با راهنما برای جانباز و همراهش در سال می باشد. این افراد در همه جا دارای محلی مخصوص به خود برای پارک ماشین هستند و از پرداخت حق پارک نیز معاف می باشند.

دراتوبوس ها و متروها در فرانسه، همیشه چندین صندلی وجود دارد که بالای آن ها علامت قلب زده شده و معنی آن این است که این صندلی ها برای گروه های زیر و به ترتیب اولویت رزرو شده است:

ـ معلولان و مصدومان جنگی

ـ معلولان ناشی از حوادث کار و نابینایان

ـ زنان باردار و افرادی که کودکان خردسال همراه آنان هستند.

ـ کهنسالان بالای ۷۵ سال

- از اقدامات نمادین برای حفظ خاطره جانبازان و قربانیان جنگ، به صدا در آوردن آژیر خطر در اولین چهارشنبه هر ماه می باشد که در ساعت ۱۲ ظهر به مدت پنج دقیقه این آژیر در سراسر فرانسه پخش می شود.

- همچنین، نگاهداری برخی ساختمان ها و تجهیزات آسیب دیده به حالت ویران و جنگ زده آن نیز اقدام دیگری برای حفظ یاد و خاطره رزمندگان در فرانسه محسوب می شود. بعنوان مثال، هنوز هم در حال حاضر بر روی دیوارهای ساختمان وزارت دفاع فرانسه در بلوار سن ژرمن پاریس، آثار ترکشهای توپها و خمپاره های زمان جنگ دوم جهانی قابل مشاهده است که تعمدا برای بزرگداشت خاطره رزمندگان این جنگ، حفظ شده است.

 - از نظر امکانات ترددی نیز در تمام مراکز دولتی و خصوصی معابر و توقفگاههای خاصی برای معلولان پیش بینی شده و برای طبقات مختلف  در ساختمان ها آسانسورهای ویژه حمل معلولان قرار دارد.

خدمات این مرکز به فرزندان قربانیان جنگ:

- خدمات مشاوره ای و کمک های غیر مادی

- تضمین چیزهایی که پدر کشته شده می توانسته برای وی فراهم کند. که این مورد برای فرزندان زیر ۲۱ سال می باشد.

- کمک خرج برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی و دادن بورس های تحصیلی به آنها

- کمک هزینه درمانی و بیمه درمانی مجانی

- کمک هزینه مسافرت

- کمک هزینه تحصیلی و معاف بودن از پرداخت حق ثبت نام دانشگاه

- کمک هزینه برای یافتن شغل

- امکان استخدام در مؤسسات مربوط  به این سازمان

- دادن وام به مبلغ ۳۰۰۰ یورو برای پیدا کردن کار

- داشتن سهمیه برای استخدام، (بدون رعایت شرط سنی) در ادارات و مؤسسات و بیمارستانهای عمومی

- داشتن سهمیه برای افراد زیر ۲۱ سال به منظور استخدام در مکانهای خصوصی یا دولتی که حداقل ۲۰ نفر حقوق بگیر دارند.

- برخورداری از معافیت مالیاتی برای ارث

          لازم به ذکر است در مواردی که فرزند صغیری پدر یا خانواده خود را در جنگ از دست داده باشد، دولت مسئولیت هزینه  تحصیلی وی را تا سن ٢١ سالگی برعهده می گیرد.

- دادن کمک های مالی به دیگر اتباع فرانسوی که برای فرانسه جنگیده اند ولی در دیگر کشور ها اقامت دارند نیز از دیگر وظایف این سازمان می باشد. این کمک ها از طریق سفارت فرانسه در دیگر کشورها و به بیش از ۴۰ کشور داده می شود و مبلغ آن به حدود یک میلیون یورو می رسد.

- اعطای کمک های مالی به قربانیان و رزمندگان سابق در مواقع ضروری و در مواقعی که این افراد در تنگنای مالی قرار می گیرند نیز از دیگر وظایف این دفتر است. این کمک مالی در صورت اثبات شرایط زیر به آنها داده می شود:

* در صورتی که فرد مذکور در شرایط سخت مالی قرار گیرد به صورتی که نتواند از پس هزینه های درمانی و آب و برق خود برآید یا در حالتی دیگر اگر فرد مورد نظر زمین گیر شده باشد کمک های مالی برای برآورده کردن نیازهای زندگی اش به وی داده می شود.

* اعطای وام برای خرید وسایل منزل یا تعمیرات منزل نیز از جمله این اقدامات محسوب می شود.

"دفتر ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ" (ONACVG)، دیگر انجمن ها و سازمانهای مربوطه که به امور این افراد رسیدگی می کنند را نیز تحت پوشش و حمایت مالی خود قرار داده است.

یادبود رزمندگان

          دفتر " ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ" (ONACVG) مجری اصلی یادبود رزمندگان در وزارت دفاع فرانسه است. در وهله اول هدف اصلی این کار آشنا ساختن جوان ترها و همچنین حفظ ارزشهای وطن دوستی رزمندگان سابق است. ارزشهایی که این افراد به آن متعهد شده بوده اند در متن آموزش به نسل جوان قرار دارد. شناخت گذشته و حفظ میراث این افراد نیز امری است که به آموزش آن اهمیت داده می شود.

          "دفتر ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ" سه هدف کلی را دنبال می کند که در سه کلمه خلاصه می شود: بزرگداشت، اشاعه و سهیم کردن این ارزشها

بدین منظور این دفتر فعالیتهای زیر را دنبال می کند:

- بزرگداشت و یادآوری تاریخ ها و حوادث مهمی که تاریخ فرانسه را ساخته اند

- ایجاد و سهیم کردن یک یادبود اروپایی و بین المللی جنگ های گذشته برای ارتقاء صلح

- اشاعه فرهنگ احترام، نیک رفتاری، شجاعت، تعهد، وحدت به نسل جوان

          در فرانسه روزهایی وجود دارند که در این روزها، مراسم یادبودی توسط دولت سازماندهی می شود و به "روزهای یادبود" معروف هستند. این مراسم هرکدام به یادبود یکی از حوادث تاریخی مربوط به جنگ و قربانیان آن برگزار می شود که در تمام اینگونه مراسم رسمی، حضور نمایندگان رزمندگان سابق و حتی خانواده های آنان در حالی که پرچم های مختلف در دست دارند و مدال های افتخار خود را به سینه زده و به طور منظم و در کنار دیگر مقامات حاضر جای می گیرند، قابل توجه است.

          حضور آن ها در بسیاری از موارد به صورتی رسمی و همراه با موزیک و مارشهای نظامی برگزار می شود که در این بین با استقبال مردم نیز روبرو می شوند.

          هر ساله توسط "دفتر ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ" (ONACVG) نمایشگاه هایی به صورت دائمی و موقت برگزار می شوند که هدف بیشتر این نمایشگاه ها ایجاد کردن فرصتی برای عموم و بخصوص دانش آموزان برای بازدید و آشنا شدن با میراث رزمندگان و قربانیان جنگ می باشد.

در تمام شهرها و روستاهای فرانسه درخیابان ها یا در نقاطی که سرباز یا سربازان فرانسوی یا اعضای نیروی مقاومت فرانسه جان خود را در حین نبرد با دشمنان از دست داده یا در آن نقطه تیرباران شده اند، سنگ یا پلاک یادبودی نصب شده که بروی آن، نام و نحوه کشته شدن آن شهیدان حک شده است.

ترجمه متن پلاک نصب شده بر دیوار: "این افراد کشته شدند تا شما بتوانید زنده بمانید"

ترجمه: «در این مکان و در حین تلاش برای آزادسازی شهر پاریس، "بدو ژرمن"، از نیروهای پلیس منطقه شش پاریس، به دست نیروهای آلمانی تیرباران شد.»

ترجمه: در این مکان، در ۲۵ اوت ۱۹۴۴ مارسل بیزین، فرمانده تانک از لشگر دوم زرهی تحت فرمان ژنرال لوکلغ، به شکلی قهرمانانه در حالی که به یک تانک ببر آلمانی حمله کرده و آنرا نابود ساخته بود، کشته شده است.

          اندازه پلاک ها و مضامین روی آنها همگی از سوی شورای شهر تعیین می شود و از نوعی یکدستی ظاهری و محتوایی برخوردار است. همواره در یکی از روزهای هفته، تاج گلی در کنار این پلاک ها نصب می شود و به این ترتیب خاطره رزمندگان جنگ و عمل آنان گرامی داشته می شود.

          از دیگر برنامه های این دفتر برای آشنا نمودن نسل جوان و به ویژه کودکان با سنین پایین تر، برگزاری دو مسابقه عمومی بین آنهاست. یکی در سطح کودکان مهد کودکها و دیگری در سطح دانش آموزان به این صورت که از آنها خواسته می شود آثار خود را با عنوان جنگ در قالب نقاشی ، شعر، طراحی، داستان کوتاه و ... آماده کنند که بعد طی یک روز آثار برگزیده توسط هیئت داوران انتخاب می شود و به آنها هدایایی داده می شود.

بهسازی و بازسازی قبرستانهای مربوط به کشته شدگان و قربانیان جنگ، از دیگر وظایف این دفتر می باشد.

از سال ۱۹۱۸، این دفتر به همراه دیگر سازمانهای مربوطه، محل های سکونتی برای رزمندگان سابق و خانواده هایشان و همچنین خانواده های کشته شدگان ایجاد کردند که بتوانند پذیرای این افراد در این محل ها باشند. علاوه بر آن احداث چندین مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و همچنین خانه سالمندان از دیگر کارهای این دفتر می باشد.

          از طرفی خانه های استیجاری ارزان قیمتی وجود دارد که در اختیار شهرداری ها می باشد و همه بویژه افراد کم درآمد می توانند با ثبت نام در شهرداری ها نسبت به اسکان خود اقدام کنند. بدیهی است در این بررسی ها افرادی که رزمنده سابق یا مجروح و از کار افتاده جنگ باشند، نسبت به دیگران از اولویت برخوردار می باشند.

          نکته قابل توجه دیگری که در فرانسه در ارتباط با بزرگداشت رزمندگان و شهدای جنگ می توان ذکر نمود، اینست که هنوز هم بعد از گذشت حدود یکصد سال از جنگ اول جهانی و نزدیک به  هفتاد سال پس از جنگ دوم جهانی، بسیاری از خیابانها و معابر عمومی این کشور به نام میدان های نبرد و یا ژنرال ها و افسران نظامی است که در این دو جنگ شرکت داشته و کشته شده اند.

ترجمه: خیابان ژنرال دولسترن (۱۹۴۵-۱۸۷۹)، بنیانگزار ارتش سری، که در تبعید تیرباران گردید

ترجمه: بلوار ژنرال لوکلغ (از فرماندهان جنگ)

          همچنین برای هر گونه آثاری که به نوعی با جنگ و رزمندگان ارتباطی داشته باشند نیز یادبودهایی ایجاد شده است.

ترجمه: اینجا مکان پست فرماندهی سرهنگ فابین در ۱۸ اوت ۱۹۴۴ بوده و از این محل، عملیات آزادسازی پاریس از دست نیروهای هیتلر و خائنین، مدیریت شده است

ترجمه: مارشال جوفغ (۱۹۳۱- ۱۸۵۲)، فاتح نبرد مارن، سال های پایانی عمر خود را در این خانه سپری کرده است

ترجمه: در این مکان، در ۱۷ ژوئیه ۱۹۴۴ رزمندگان نیروی مقاومت (اسامی چهار نفر) توسط نیروهای اشغالگر تیرباران شدند اند

ترجمه: خیابان سه شهید

ترجمه: مارشال فایول (از فرماندهان نظامی فرانسه در جنگ اول جهانی) در ۲۸ اوت ۱۹۲۸ در این خانه از دنیا رفته است

ترجمه: رنه شابغیه قهرمان نیروی مقاومت، تیرباران شده در ۲۴ مارس ۱۹۴۴، در این خانه زندگی می کرده است

از دیگر  موارد قابل ذکر موزه بزرگ جنگ در یکی از بناهای مهم و تاریخی شهر پاریس در میدان انولید می باشد، که به تاریخ، ااشیاء، لباس ها، سلاح ها، تصاویر، فیلم ها و ... تمام اسناد پیرامون جنگ های پیشین فرانسه اختصاص دارد.

محوطه بیرونی این موزه معمولا به مراسم میهنی و بزرگداشت قهرمانان شاخص فر انسه اختصاص دارد.

سخن پایانی

- بعد از گذشت چندین دهه از پایان این جنگ های اول و دوم جهانی، هنوز هم در فرانسه هر روز شاهد برگزاری مراسم و تشریفات مربوط به تکریم و احترام به رزمندگان و شهدای جنگ و بزرگداشت یاد و خاطره آنان در سراسر خاک این کشور هستیم.

- هر روز در مهمترین میدان پاریس، پایتخت فرانسه، مراسم باشکوه بزرگداشت رزمندگان و شهدای جنگ با حضور مردم، شخصیتها و انجمنهای رزمندگان سابق، در ساعت ۳۰/۱۸ عصر در هر شرایطی برگزار می شود.

- در اولین چهارشنبه هر ماه، در ساعت دوازده ظهر به مدت چند دقیقه آژیر خطر جنگی به یادبود بزرگداشت خاطره فداکاری های رزمندگان و شهدای جنگ در سراسر فرانسه طنین انداز می شود.

- فرانسوی ها تعداد رزمندگان باقی مانده از این دو جنگ را بصورتی دقیق و هر ماه منتشر می کنند. تا ابتدای سال ۲۰۰۳ میلادی، ۸۱ نفر از رزمندگان فرانسوی که در جنگ اول جهانی شرکت داشتند، هنوز زنده بودند که این تعداد در سالهای بعدی (در ۲۰۰۴ چهل و چها رنفر، در ۲۰۰۵ هفده نفر، در ۲۰۰۶ نه نفر، در ۲۰۰۷ پنج نفر) تقلیل پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ میلادی آخرین نفر از رزمندگان جنگ اول جهانی از دنیا رفت و با مراسم و تشریفاتی ملی و باشکوه به خاک سپرده شد. در حال حاضر کمتر دو هزار نفر از رزمندگان جنگ دوم جهانی فرانسه هنوز زنده هستند که مورد احترام و تکریم ملت و دولت فرانسه قرار دارند.

- بیشتر میادین، خیابانها و معابر فرانسه به نام افسران، فرماندهان، رزمندگان، شهدای جنگ و میادین نبرد نامگذاری شده اند؛ گویی جنگ تازه در این کشور به پایان رسیده است. همچنین، در هر کوچه و خیابانی شاهد نصب پلاک هایی بر سر در ساختمانهای بیشماری هستیم که نشان از یک واقعه مرتبط با جنگ دارند (یا در آن محل نبردی صورت گرفته، یا رزمنده ای کشته شده، یا عده ای توسط دشمن تیرباران شده اند، یا رزمنده و شهیدی در این بنا سکونت داشته، یا سنگری برای دفاع بوده و یا مرکزی جهت فرماندهی بخشی از نبرد بوده ...)

- هنوز هم امتیازات قابل توجهی برای رزمندگان سابق و خانواده آنان اختصاص داده می شود و همچنان تشریفات و احترامات رسمی قابل توجهی برای این افراد در مراسم و مناسبت های رسمی در نظر گرفته می شود و آنان را در این مناسبت ها و مراسم، با لباس ها و مدال های نظامی در صفوف و ردیف های اول می نشانند و مورد تکریم قرار می دهند.

کد خبر 524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =