۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
سازمان امور دیانت ترکیه

سازمان امور دینی در ترکیه تنها متولی امور دینی این کشور است که در قالب یک تشکیلات اداری منسجم و زیر نظر مستقیم رئیس اجرایی کشور انجام وظیفه می کند. رئیس سازمان از سوی رئیس جمهور برای یک دوره ۵ ساله منصوب می شود که قابل تمدید برای یک دوره ی دیگر نیز هست.

سازمان امور دینی در ترکیه تنها متولی امور دینی این کشور است که در قالب یک تشکیلات اداری منسجم و زیر نظر مستقیم رئیس اجرایی کشور انجام وظیفه می کند. رئیس سازمان از سوی رئیس جمهور برای یک دوره ۵ ساله منصوب می شود که قابل تمدید برای یک دوره ی دیگر نیز هست.

این سازمان در طول سالهای فعالیتش فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشت. در دوران حاکمیت اندیشه کمالیسم، سازمان دیانت ترکیه نقش چندانی در مسایل اجتماعی ایفا نمی کرد و نقش آن فراتر از توجیه فرامین دولتی با شرع اسلام نبود. ریاست امور دینی نهادی بود که در درون اداره عمومی کشور به دور از اندیشه ها و نظرات سیاسی و با هدف استقرار حاکمیت دولت لائیک، کنترل مقاومت ها و طبق قوانین خاص انجام وظیفه می کرد. به طور کلی سازمان دیانت را می توان تشکیلاتی در دست دولت برای کنترل و مهار امور مرتبط با دین توصیف کرد.

تاریخچه تأسیس

در دوران عثمانی که پادشاهان خود را خلیفه ی اسلام می داستند، امور دینی و صدور فتاوا در دست شیخ الاسلام یا مفتی اعظم بود که مستقیما از سوی خلیفه (پادشاه) تعیین می شد و تابع قانون مدون نبود. پادشاهان عثمانی معمولا برای توجیه و تطبیق عملکرد خود با شرع از شیخ الاسلام یا مفتی به عنوان ابزار استفاده می کردند. لذا در تاریخ حکومت پادشاهان عثمانی به فتاوایی بر میخوریم که شیخ الاسلام برای توجیه اقدام پادشاه در قتل فرزندش صادر کرده اند. لذا اصطلاح "وعاظ السلاطین" شاید درست ترین مفهومی باشد که می توان از جایگاه مفتی و شیخ الاسلام در دوره عثمانی ارائه کرد. در دوره ی عثمانی به این جایگاه عنوان "مشیخت" داده شده بود.

در واپسین سالهای پادشاهی عثمانی وزارتخانه ای به نام "وزارت مشیخت، شریعت و اوقاف" تشکیل و امور دینی و مسایل شرعی به این وزارتخانه واگذار گردید. اما با تشکیل حکومت جمهوری مبتنی بر ارزشهای لائیسیزم، در سال۱۹۲۴ ضمن تفکیک امور دینی از سیاست، وزارت مشیخت، شریعت و اوقاف منحل و به جای آن "سازمان امور دینی" تشکیل گردید. اولین رئیس سازمان امور دینی فردی به نام "محمد رفعت افندی بره چی زاده" بود. تا زمان قانونی شدن نظام ریاستی در سال ۲۰۱۸، این سازمان وابسته به نخست وزیری بود اما از سال ۲۰۱۸ مستقیما زیر نظر رئیس جمهور اداره می شود.

در سال ۱۹۲۴ ریاست امور دینی تشکیل می شد از: "رییس، هیأت مشاوره و مأموران مرکز". در سال ۱۹۲۷ به تشکیلات مذکور بخش های دیگری اضافه گردید از جمله: ریاست هیأت بررسی مصاحیف (قرآن ها)، مدیریت مؤسسات دینی و واحدهای مدیریت مأموران و سجل و مدیریت اوراق و تحریرات.

در سال ۱۹۳۵ اولین قانون مربوط به تشکیلات و وظایف امور دینی تصویب گردید. درقانون مذکور، کادر، چگونگی کار مأموران مرکز و شهرستان ها و مقررات نصب آنان مشخص شده بود. در نظامنامه قانون مذکور (مصوب ۱۹۳۷) مطالب مفصلی در مورد مأموران و وظایف تشکیلات سازمان مطرح شده است.

از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۰ تغییری در تشکیلات سازمان دیده نمی شود، اما با تصویب قانون شماره ۵۶۳۴ در ۲۰ آوریل ۱۹۵۰ ریاست امور دینی با توجه به شرایط روز تجدید ساختار شد. مطابق قانون اساسی، بعضی از واحدهای تشکیلات مرکز تغییر یافت، معاونت ریاست سازمان ایجاد گردید، دو مدیریت به نام های مدیریت خادمان (امور) خیریه و مدیریت انتشارات به تشکیلات مذکور اضافه گردید. مضاف بر این، برای اولین بار نهاد واعظین سیار به وجود آمد و بدین ترتیب کلیه واعظین به عنوان کادر حقوق بگیر شناخته شدند. در سال ۱۹۵۱ نیز واحد حسابداری سرمایه گردان انتشارات دینی وابسته به مدیریت انتشارات سازمان ایجاد گردید.

براساس ماده ۱۵۴ قانون اساسی مصوب سال ۱۹۶۱، ریاست امور دینی به عنوان نهادی که در درون اداره عمومی کشور قرارمی گیرد شناخته شده و وظایف آن را به قانون خاص محول شده است. در سال ۱۹۶۵ اصلاحات قانونی دیگری در امورسازمان به عمل آمد. بر این اساس، مأموران سازمان با عنوان "مجریان امور مربوط به مسایل اعتقادی، عبادت و اخلاق، تنویر اجتماع در امور دینی و اداره مکان های عبادت (مساجد) شناخته شدند.

با تصویب قانون اساسی ۱۹۸۲، توسعه و ایجاد تشکیلات سازمان در خارج از کشور نیز عملی گردید. اما قانون مذکور مطابق حکم دادگاه قانون اساسی در سال ۱۹۷۹ ابطال گردید و برخی از مواد قانون شماره ۶۵۷ نیز که در رابطه با مأموران دولت بود، قانون شماره ۶۳۳ را از اعتبار انداخت. با محدودیت های به وجود آمده، سازمان دیانت، خواه در مورد تشکیلات فعلی خود و خواه در رابطه با خدماتی که انجام می دهد پاسخگو شناخته نمی شد.

قانون اساسی ۱۹۸۲ نیز نه تنها همانند قانون اساسی قبلی (۱۹۶۱) امور دینی را به عهده سازمان مذکور گذاشت، بلکه برای انجام امور دینی موازینی را نیز قرار داد. به طوری که مطابق این قانون ریاست امور دینی نهادی است که همانند سایر نهادهای رسمی کشور در چارچوب لائیسیزم و به دور از اندیشه ها و نظرات سیاسی و با هدف قرار دادن حاکمیت و مقاومت ملی و طبق قانونی خاص انجام وظیفه می نماید.

سازمان دیانت از تاریخ تصویب قانون اساسی ۱۹۸۲، همان طور که در اصل مذکور ذکر گردیده، وظایف دینی خود را در داخل و خارج از کشور انجام می دهد. به عبارتی، با رعایت لائیسیزم و همسو با دولت و به دور از مسایل سیاسی انجام وظیفه می نماید.

برخی اصلاحات مهم در قانون شماره ۶۳۳ با قانون شماره ۱۹۸۲ مورخ ۲۶ مارس ۱۹۷۶ انجام شد، اما این قانون با تصمیم دادگاه قانون اساسی مورخ ۱۸/۱۲/۱۹۷۹ لغو شد. شکاف حقوقی که رخ داده بود تنها می توانست ۳۱ سال بعد با قانون شماره ۶۰۰۲ مورخ ۰۱/۰۷/۲۰۱۰ پر شود.

با تصمیم شورای وزیران مورخ ۲۴/۰۲/۱۹۷۸ و به شماره ۷/۱۴۶۵۶، تعدادی از واحدها به ریاست اداره تبدیل شد، تعداد مراکز آموزشی به ۵ افزایش یافت و برای اولین بار ۱۰ مشاوره خدمات دینی خارجی تأسیس شد و سازمان دیانت در خارج از کشور نیز دارای تشکیلات شد.

ساختار سازمانی فعلی دیانت تا حد زیادی توسط قانون شماره ۶۰۰۲ مورخ ۰۱/۰۷/۲۰۱۰ تعیین شده است، که اصلاحیه ی قانون شماره ۶۳۳ محسوب می شود. ریاست سازمان دیانت به صورت سلسله مراتب از سطح اداره کل تا سطح قائم مقام وزیر ارتقاء یافته و علاوه بر ۲ شورای دائمی ، ۱۴ واحد خدماتی نیز ایجاد شد که ۹ مورد از آنها در سطح اداره کل بود.

با فرمان شماره ۶۹۶ مورخ ۲۰/۱۱/۲۰۱۷ ، تعداد معاونان سازمان به ۵ نفر افزایش یافت. مطابق اصلاحیه قانون اساسی، با انتقال به نظام ریاستی در سال ۲۰۱۸، ریاست سازمان دیانت با دستورالعمل شماره ۷۰۳ منتشر شده در روزنامه رسمی مورخ ۰۹/۰۷/۲۰۱۸ به ریاست جمهوری وابسته شد. مطابق این دستورالعمل تغییرات مهمی در مورد وظایف و حدود اختیارات ریاست سازمان به وجود آمد.

با توجه به گرایش اسلامی کادر رهبری و اداری دولت عدالت و توسعه، سازمان دیانت نقش پر رنگتری را در امور دینی ایفا می کند. براساس آخرین تغییرات قانونی که در سالهای اخیر صورت گرفت، سازمان امور دینی ترکیه در رده بندی تشکیلات دولتی نیز از رده چهلم به رده دهم ارتقاء مقام پیدا کرد. ریاست سازمان دیانت در حال حاضر به عهده پروفسور دکتر علی ارباش می باشد.

تشکیلات سازمان امور دینی

۱-تشکیلات مرکز شامل:

واحدهای زیر نظر مستقیم:

۱- ریاست شورای عالی امور دینی

۲- ریاست ارشاد و بازرسی

۳- مشاوره حقوقی

۴- ریاست بخش حسابرسی داخلی

۵- حوزه ریاست

۶- مشاوره مطبوعات و روابط عمومی

شورای عالی امور دینی

این شورا عالی ترین مرجع تصمیم گیری و مشورتی و صدور فتوا در سازمان است که از یک رئیس و ۱۵ عضو اصلی است که از میان دارندگان مدارک عالی در رشته های الهیات و رؤسای دانشکده های الهیات از سوی رئیس سازمان انتخاب و با تصویب هیأت وزیرران منصوب می شوند. اعضای اصلی شورا برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می شوند که حداکثر برای یک دوره دیگر قابل تمدید می باشد. جلسات شورا با حضور اکثریت اعضا تشکیل می شود و آرای آن باید به تأیید اکثریت اعضا برسد. خط مشی سازمان از طریق این نهاد مشخص می شود. پاسخ های دینی نیز به عهده این نهاد می باشد. این نهاد در امور دینی تحقیق و بررسی می کند و انتشار آثار سازمان با تصویب آن صورت می پذیرد. در حال حاضر ریاست این شورا بر عهده دکتر اکرم کلش می باشد. رئیس شورا با رأی مخفی اکثریت اعضا انتخاب می شود. این شورا همچنین دارای ۵۲ کارشناس می باشد که در میان آنها سه نفر منجم، یک کارشناس اوقات شرعی، یک مترجم و یک کارشناس آموزش وجود دارد.

شورا همچنین دارای ۵ کمیسیون تخصصی می باشد که عبارتند از:

۱-کمیسیون اعتقادات و تشکلهای دینی

۲- کمیسیون عبادات

۳- کمیسیون زندگی اجتماعی

۴- کمیسیون زندگی اقتصادی و بهداشتی

۵-کمیسیون بررسی ترجمه های قرآن کریم

شورای عالی دینی همچنین به منظور بررسی و تصمیم گیری در باره آخرین تحولات امور دینی هر ۵ سال یک بار اقدام به تشکیل اجلاس شورای دین می کند. در این اجلاس کارشنان امور دینی از سراسر کشور با حضور مفتی ولایات، رؤسای سابق سازمان، روسای دانشکده های الهیات، نمایندگان وزارتخانه ها و ... شرکت می کنند. این شورا در صورت لزوم اجلاس فوق العاده نیز تشکیل می دهد.

براساس آخرین تغییرات صورت گرفته، سازمان دیانت در حال حاضر دارای پنج معاونت می باشد که عبارتند از:

۱- عثمان تراشچی

واحدهای وابسته : ۱- اداره کل مصاحیف و شورای قرائت، ۲- اداره کل خدمات حج و عمره

۲- دکتر سلیم آرگون

واحدهای وابسته: ۱-اداره کل امور خارجی، ۲- ریاست توسعه راهبردی

۳- پروفسور دکتر حوریه مارتی

واحدهای وابسته: ۱- اداره کل خدمات دینی، ۲- اداره کل انتشارات دینی

۴- پروفسور دکتر رمضان موسلو

واحدهای وابسته: اداره کل خدمات آموزشی، ۲- اداره کل منابع انسانی

۵- دکتر برهان ایشلین

واحدهای وابسته: اداره کل خدمات مدیریتی

تشکیلات شهرستان شامل:

واحدهای مربوطه:

۱- مفتی گری استانها

۲- مرکز عالی تخصصی علوم دینی

۳- مرکز مدیریت آموزشی

تشکیلات سازمان امور دیانت در شهرستان ها متشکل از: مفتی گری استان ها و شهرها و مدیریت های مرکز آموزش می باشد. در مفتی گری های استان ها: مفتی استان، معاون مفتی، مدیر شعبه، واعظ، مدیر کلاس قرآن، بازرس، کارشناس، متصدی، معلم کلاس قرآن، امام خطیب، مؤذن، خادم مسجد و دیگر پرسنل لازم حضور دارند. در مراکز مفتی گری شهرستان ها: مفتی شهرستان، واعظ، متصدی، کارشناس، معلم قرآن، امام خطیب، مؤذن، خادم مسجد و... مشغول هستند.

آموزش مذهبی در ترکیه در سه رده مدارس قرآنی، مدارس آموزش امام و واعظ (مدارس امام خطیب) و دانشکده های الهیات، ارائه می شود.

دانشکده های الهیات: در حال حاضر ۱۰۵ دانشکده الهیات در ترکیه مشغول فعالیت هستند که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸ هزار دانشجو در رشته های مختلف الهیات پذیرش دانشجو داشته اند.

مدارس امام خطیب: همچنین بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۹۸۴ مدرسه امام خطیب در ترکیه مشغول به فعالیت هستند که در مجموع ۱ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۷۹ دانش آموز در آنها مشغول تحصیل می باشند. لازم به توضیح است در این مدارس علاوه بر دروس عمومی سایر مدارس، دروس عربی، حفظ و قرائت قرآن، تفسیر، حدیث و سایر مسائل و احکام مذهبی تدریس می گردد. همچنین طبق اعلام سایت انجمن فارغ التحصیلان مدارس امام خطیب در حال حاضر تنها در مقطع دبیرستان بیش از ۴۵۰ مدرسه امام خطیب به فعالیت مشغولند. همه این مدارس از دهه ۵۰ به بعد گسترش یافته‏اند.

مراکز تخصصی آموزشهای دینی: سازمان امور دیانت ترکیه به منظور ارتقای سطح معلومات کارشناسان و مبلغان خود و پاسخگویی به سوالات دینی و نیازهای معنوی مخاطبان اقدام به برگزاری دوره های تخصصی برای کارکنان خود می نماید. در حال حاضر ۲۰ مرکز تخصصی در شهرهای بزرگ این کشور از جمله آنکارا، استانبول، قونیه، ارزروم، کایسری، ریزه، طرابوزان، ازمیر، دیاربکر و کوجا الی مشغول آموزش به دانش پژوهان می باشند. در این مراکز مفسر، محدث و مفتی تربیت می شود. 

تشکیلات خارج از کشور شامل:

۱- مشاوره خدمات دینی

۲- مدیریت رایزنی های دینی در خارج از کشور

سازمان دیانت در کشورهایی فعالیت دینی دارد که اتباع ترکیه و یا ترک زبانها در آنها زندگی می کنند. سازمان دیانت ترکیه برای ارائه خدمات دینی به این افراد یک نفر از کارشناسان خود را در چهارچوب موافقتهای صورت گرفته بین دولت ترکیه و دولت پذیرنده به آن کشور اعزام می کند. این فرد با عنوان رایزنی دینی در سفارت و یا کسولگریهای ترکیه در کشور پذیرنده مستقر و به انجام وظایف محوله می پردازد.

در حال حاضر رایزنی های دینی ترکیه در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی دایر می باشد. همچنین رایزنی دینی ترکیه در تهران در ماههای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده است.

برخی از خدمات مهمی که از طرف سازمان دیانت انجام می گیرد:

۱. تشکیل شورای عالی امور دینی

این نهاد عالی ترین ارگان تصمیم گیری و مشورتی سازمان دیانت است و دارای کمیسیون های فتوا، انتشارات دینی و مطبوعات، خدمات دینی و ارشاد و موضوعات مرتبط می باشد. همچنین تحقیق و پژوهش درباره ی مسائل مستحدثه و یافتن راه حل مناسب برای مسایل شرعی جدید مطابق با شرع مقدس اسلام از وظایف این شورا می باشد.

۲. برگزاری اجلاس های مشورتی دینی

سازمان دیانت از تاریخ تأسیس تاکنون چند بار اجلاس های مشورتی دینی تشکیل داده است. در برخی از این نشستها و در چهارچوب گفتگوی بین ادیان از پاتریک های ارمنی، رومی، سوریانی و فنر (از مسیحیانی که در دوره عثمانی کار ترجمه را عهده دار بودند) و خاخام های ترکیه و تعدادی از رهبران ادیان از خارج نیز شرکت کرده اند. هدف از برگزاری این نشستها استشاره و روشن ساختن اذهان عمومی در مورد مسایل دینی عنوان شده است.

۳. برگزاری اجلاس مشترک دینی با کشورهای بالکان، قفقاز و مجامع ترک نشین

۴. تأسیس مساجد براساس نقشه و طرح واحد

براساس قانون شماره ۳۱۹۴ (در مورد عمران مساجد) و ماده ضمیمه آن (به شماره ۴۳۸۰) مصوب اول آگوست ۱۹۹۸ و همچنین ماده ۲۳۴۷۹ مصوب ۳۰/۹/۹۸، مساجد باید با توجه به نیاز و شرایط محل ساخته شوند و پلان آنها نیز از لحاظ منظره با سایر مساجد همگونی داشته باشد. مساحت مساجد کوچک ۲۵۰۰ مترمربع، مساجد متوسط (مساجد سمت) ۵۰۰۰ مترمربع و مساجد بزرگ مرکزی ۱۰۰۰۰ متر مربع خواهد بود.

۵. اداره امور مساجد

مطابق ماده ۳۵ قانون شماره ۶۳۳ مصوب ۱۹۹۸، تأسیس مساجد با اجازه سازمان دیانت ممکن است. اداره امور آن نیز به عهده آن سازمان است. مساجدی که بدون اخذ اجازه از سازمان مذکور جهت برگزاری عبادت ایجاد شده اند، در ظرف سه ماه به آن سازمان تحویل داده خواهند شد.

۶. خدمات دینی

سازمان دیانت با رعایت اصول قانون اساسی و به دور از هرگونه نگرش سیاسی، امر تبلیغ و انتشار اصول عالیه دینی از قبیل اتحاد، برابری، فداکاری، تعاون، برابری، محبت، احترام، تسامح، پشتیبانی و ... در میان انسان ها را عهده دار است. ارشاد و راهنمایی مردم از لحاظ معنوی و معادی و ایضاح آن در مورد چیزهایی که موجب تضعیف نظم جامعه (شراب، قمار، موادمخدر، روابط غیراخلاقی و...) می شوند نیز از اقدامات سازمان می باشد. فعالیت های دینی علاوه بر مساجد در مدارس، بیمارستان ها، زندان ها، کارخانجات، کوی دانشجویی، خانه سالمندان، مهدهای کودک و... (در صورت درخواست آنها) انجام می پذیرد. مضاف بر آن برگزاری کنفرانس به ویژه در شرق و جنوب شرقی ترکیه از فعالیت های سازمان می باشد. حضور در رادیو و تلویزیون های محلی با هدف ارشاد مردم از دیگر اقدامات سازمان است. برقراری برنامه های ارشاد و وعظ در ماه مبارک رمضان، ایام مبارک و میلاد حضرت پیامبر و... نیز توسط مبلغان سازمان انجام می گیرد. خدمات سازمان منحصر به موارد بالا نیست بلکه در زمینه های مختلف دینی حضور سازمان ملموس است، حضور در دانشگاه ها و دانشکده های الهیات و مدارس امام خطیب، خطبه های نماز و... از جمله خدمات دیگر آن سازمان است.

۷. خدمات چاپ و انتشارات

سازمان در مورد مسایل دینی فعالیت های انتشاراتی، سمعی و بصری و… را به صورت مداوم انجام می دهد. به طوری که تاکنون آثار زیادی در زمینه های علمی، ادبی، آموزشی، مرجع، عمومی، کودک، بزرگان ترک، اسلام، کتاب های جیبی و آثارهنری منتشر ساخته است.

از طرف دیگر اداره انتشارات دینی سازمان، با هدف حراست از فرهنگ ترک آثار متعددی را به زبانهای خارجی از جمله (عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، آذری، قزاقی، ازبکی، قرقیزی، تاتاری، ترکمنی، روسی، آلبانیایی، گرجی و ...) منتشر و به کشورهای مختلف ارسال داشته است. سازمان علاوه بر آثار مذکور، ماهنامه، مجله کودکان و فصلنامه نیز دارد. این آثار به طور مرتب منتشر و توزیع می گردند.

۸. خدمات حج و عمره

کلیه امور مربوط به حج از تاریخ ۱۹۷۹ به سازمان دیانت محول شده است. آژانس های سیاحتی نیز مطابق مصوبه هیأت وزیران (مورخ ۱۹۸۸) می توانند زیر نظر سازمان دیانت امر انتقال و انجام امور مربوط به اعزام حجاج به عربستان را عهده دارگردند. این سازمان در مورد حجاج کشورهای دیگر نیز به مقامات عربستان توصیه هایی را ارائه می کند. ارائه خدمات بهداشتی نیز از اقدامات سازمان برای حجاج بیت الله الحرام می باشد. به طوری که در شهرهای مکه، مدینه و عرفات و منی مراکز بهداشتی سازمان مستقر می شوند. این مراکز کلیه معالجات حتی اعمال جراحی را نیز انجام می دهند. حجاج کشورهای دیگر نیز می توانند از خدمات بهداشتی سازمان بهره مند شوند.

متقاضیان تشرف به حج تمتع باید در مهلتی که همه ساله از سوی سازمان امور دیانت اعلام میشود، اقدام به ثبت نام نمایند. ثبت نام شدگان برای حج تمتع بر اساس اولویت ثبت نام در قرعه کشی شرکت داده می شوند. در صورت برنده شدن در قرعه کشی طبق برنامه پیش بینی شده از سوی سازمان امور دیانت به حج تمتع اعزام می شوند. سازمان امور دیانت در همگام ثبت نام هزینه ای دریافت نمی کند. کسانی که در قرعه کشی برنده نمی شوند، در صورت تمایل می توانند در سال بعد نیز شرکت کنند. این گونه افراد در سالهای بعد به ازای هر سال یکبار نامشان در سبد قرعه قرار داده می شود و لذا شانس برنده شدن آنها به ازای هر سال بالا می رود.

بر اساس این پروتکل امضا شده بین دولت عربستان و سازمان امور دینی ترکیه، با توجه به افزایش جمعیت ترکیه مقرر شده است که سهمیه حجاج این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۸۳ هزار و ۴۳۰ نفر افزایش یابد. قبل از این سهمیه زائران ترکیه ۸۰ هزار نفر بوده است. 

امور مربوط به اعزام به عمره نیز از سال ۱۹۸۴ با تصویب هیأت وزیران به سازمان دیانت محول شد. امور مربوط به عمره مقید به زمان و مکان خاصی نیست. شرکتهای مسافرتی نیز می توانند با اخذ مجوز از سازمان دیانت ترکیه نسبت به اعزام متقاضیان عمره به عربستان اقدام کنند.

۹. ارائه خدمات دینی از طریق فضای مجازی

سازمان دیانت ترکیه در تشکیلات مرکز و شهرستان با ایجاد واحدهای پاسخگویی تلفنی و اینترنتی اقدام به پاسخگویی به نیازهای شرعی مردم می کند. به همین منظور زیرساختهای ضروری برای این مهم در تشکیلات مرکز و شهرستان فراهم شده است.

فعالیت های مربوط به استهلال و تعیین اول ماه های قمری

سازمان دیانت در سال ۱۹۷۸ کنفرانسی را در استانبول ترتیب داد که هدف آن مشخص ساختن اول ماه های قمری بود. در این رابطه همکاری هایی را با رصدخانه قندیلی در ترکیه به عمل آورد که نتیجه آن تعیین اول ماه های قمری برای یک بازه زمانی مشخص بود. با مشخص شدن این موضوع، در اول محرم هر سال (آغاز سال قمری) اوقات شرعی نیز به صورت جدول تهیه و از طریق سایت رسمی سازمان دیانت منتشر می شود. می گردد. علاوه بر آن، همکارها و رایزنی هایی نیز با کشورهای اسلامی در حال انجام است تا بتوانند برای حفظ وحدت اسلامی، اعیاد قربان و فطر را در روز واحد تعیین کنند که این فعالیت ها تاکنون به نتیجه ملموسی منجر نشده است.

نظارت بر مواد غذایی حلال

سازمان دیانت ترکیه به منظور نظارت بر ذبح اسلامی و غذاهای حلال، یک کاشناس خبره ی دینی خود را در آژانس اعتباربخشی موظف نموده است که تمامی مواد غذایی تولید شده در کشور و حتی مواد غذایی وارداتی باید با تأیید این کارشناس و رعایت تمام استاندارهای حلال اسلامی صورت پذیرد. 

بودجه سال ۲۰۲۰ سازمان امور دیانت

بودجه مصوب سال ۲۰۲۰ برای سازمان دیانت ۱۱.۵ میلیارد لیره می باشد. که نسبت به سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و یکصد میلیون لیره افزایش نشان می دهد. سازمان دیانت در رتبه بندی ای که از نظر میزان بودجه انجام شد، بیشتر از بودجه هشت وزارتخانه از مجموع ۱۶ وزارتخانه می باشد. وزارت کشور، وزارت کشاورزی و جنگل داری، وزارت بازرگانی، وزارت محیط زیست و شهر سازی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اتحادیه اروپا، وزارت انرژی و منابع طبیعی و وزارت فرهنگ و گردشگری بعد از سازمان دیانت قرار دارند.

تهیه و تنظیم : رایزنی فرهنگی آنکارا 

کد خبر 5275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =