۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

با توجه به نزدیک شدن انتخابات اروپایی در ۲۶ مه موضوع فرهنگ به یکی از محورهای انتخاباتی در اروپا مبدل شده است.

        با توجه به نزدیک شدن انتخابات اروپایی در ۲۶ مه موضوع فرهنگ به یکی از محورهای انتخاباتی در اروپا مبدل شده است. در همین ارتباط "سندیکای ملی شرکت های فعال در حوزه های هنری و فرهنگی" که دارای بیش از ۴۰۰ شرکت عضو، مرکز هنری و گروه نمایشی و موسیقی می باشد، بیانیه ای را منتشر کرده و درآن اهداف مورد نظر خود برای تحقق اروپایی دیگر و متفاوت از آن چه امروز شاهد آن هستیم و قادر خواهد بود با رفتارهای پوپولیستی که فرهنگ و آزادی هنرمندان را تهدید می کند مبارزه کرده و دیالوگ بین شهروندان و انسجام اجتماعی مورد نیاز برای توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم آورد.

            این تشکل حرفه ای با استناد به اظهارات "ژان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اروپایی که پیش تر در نشست گوتنبرگ در سوئد در خصوص موضوع آموزش و فرهنگ اعلام کرده بود "آموزش و فرهنگ کلید آینده برای افراد و کل اتحادیه اروپا می باشد" خواستار افزاش بودجه فرهنگی اتحادیه اروپا تا سقف ۱ درصد هزینه های کل اتحادیه اروپا همچنین فراهم آوردن زمینه ای که تمام تشکل های حرفه ای حوزه هنری و فرهنگی بتوانند از آن استفاده کنند، شده است.

            در همین حال این تشکل خواهان دو برابر شدن بودجه مربوط به حوزه خلاقیت ها، برنامه های مربوط به حوزه سمعی و بصری، فرهنگ و صنایع خلاقانه و به موازات آن باز شدن تدریجی درب های صندوق های مختلف اروپایی به روی طرح های مرتبط با حوزه های هنری و فرهنگی گردیده است. این پیشنهادات با همکاری برخی تشکل ها و شبکه های فرهنگی اروپایی به ویژه فرانسوی ارائه گردیده است.

            در این میان سندیکای یاد شده روی فوریت تصویب این پیشنهادات تاکید دارد زیرا معتقد است که خطر فروپاشی اروپا به عنوان یک واحد سیاسی مستقل کاملا جدی است. در بیانیه ای که این سندیکا منتشر کرده به برخی از علائم این مشکل نظیر تشدید بحران های اجتماعی، افزایش گرایشات ملی گرایانه و بالا گرفتن قدرت جنبش های پوپولیستی اشاره شده است.

            این سندیکا معتقد است که توان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حل ا ین مشکلات بالاست و از طریق تقویت فرهنگ اروپایی می توان مسیر درست را باز یافت چرا که در حال حاضر اروپا ابزارهای ارزشمندی در حوزه فرهنگ دارد ... و در این میان فرانسه با شبکه فرهنگی و هنری بی نظیر خود می تواند مدلی برای سایر کشورهای اروپایی باشد.

            از نظر مسئولان این سندیکا چالش جدی امروز اروپا در حوزه فرهنگی این است که چگونه اروپایی فرهنگی مناسب برای هنرمندان و شهروندان ایجاد شود. از نظر آن ها آینده سیاست فرهنگی اروپا در ادغام سیاست های منطقه ای، نزدیک تر شدن سیاست های فرهنگی به نیازهای مردم، تنوع و فراگیری می باشد. با چنین فرضی درخواستی برای همسویی تمام بخش های سیاسی با حوزه فرهنگی شده است که این موضوع در سطح فرانسه نیز مطرح گردیده است.

کد خبر 642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =