شروع فعالیت شیعیان در فرانسه مربوط به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می باشد. در سال ۱۳۵۸ عده ایی از دانشجویان پرشور، مسلمان و انقلابی ایرانی با تجمع در محل رایزنی فرهنگی سابق ایران در پاریس، شماره ۶ خیابان ژان بار (Jean Bart)، اولین مرکز تجمع شیعیان را با نام «کانون اسلامی» یا همان «انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی» را پایه گذاری کردند.

    

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »

شروع فعالیت شیعیان در فرانسه مربوط به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می باشد. در سال ۱۳۵۸ عده ایی از دانشجویان پرشور، مسلمان و انقلابی ایرانی با تجمع در محل رایزنی فرهنگی سابق ایران در پاریس، شماره ۶ خیابان ژان بار (Jean Bart)، اولین مرکز تجمع شیعیان را با نام «کانون اسلامی»  یا همان «انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی» را پایه گذاری کردند.

«کانون اسلامی» تا سال ۱۳۶۲ در محل کنونی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس فعالیت بسیار گسترده ایی داشت، به نحوی که مدیریت انجمن های اسلامی دانشجویان در سایر شهرهای فرانسه را نیز زیر نظر خود گرفته بود.

کانون اسلامی برنامه های فرهنگی بزرگ و قابل توجه ایی از جمله اجرای مراسم های مذهبی و انقلابی، کنفرانس و نشست، نمایش  فیلم و تاتر و حتی بزرگداشت دهه فجر در نوفل لوشاتو، محل سکونت امام راحل در حومه پاریس، را برگزار می کرد.همچنین برای اولین بار کانون اقدام به ترجمه کتاب و ادعیه مذهبی به زبان فرانسه و در نهایت چاپ و انتشار آنها را انجام می داد.

 شایان ذکر است که در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، بودجه مالی این مرکز از طریق حمایت های مردمی و فروش محصولات فرهنگی تامین می شد.

جذب و حضور تعداد زیادی از شیعیان خارجی، با ملیت های مختلف در «کانون» باعث شد که مدتی بعد انجمن های اسلامی شیعه دیگری نیز شکل بگیرد، که امروزه برخی از آنها در نشر و تبلیغ فرهنگ شیعه نقش بسزایی دارند.

حضور برخی از مسئولین آتی انقلاب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان سیاسی ایرانی و خارجی از جمله پرفسور رشید بن عیسی در کنفرانس های کانون اسلامی در سال های اول انقلاب، میزان اهمیت این تجمع شیعه را نشان می داد.

البته کانون اسلامی که یک تجمع خود جوش بود، بعدها با تغییر شکل و ماهیت بطور کامل تبدیل به انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در فرانسه شده و با این عنوان در زیر مجموعه اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا قرار گرفت.

در سال ۱۳۶۲ ساختمان رایزنی فرهنگی که در اختیار کانون بود به نماینده اعزامی وزارت ارشاد آقای مجید کارشناس تحویل داده شد. ولی مدت کوتاهی بعد، به علت تیرگی روابط ایران و فرانسه، بویژه در دوران جنگ تحمیلی، ساختمان مذکور تا سال ۱۳۷۱ توسط دولت فرانسه پلمب و بسته شد.

با اتمام تحصیلات دانشگاهی بنیان گذاران اصلی کانون اسلامی مانند آقایان دکتر احمد معتمدی و دکتر محمد سلیمانی و.. و بازگشت آنها به ایران اسلامی و تیرگی روابط ایران و فرانسه، ادامه فعالیت برای سایر دانشجویان کانون اسلامی سخت گشته بود. علاوه برآن، انجمن دیگر مکان خاصی برای انجام جلسات و برگزاری مراسم در اختیار نداشت. بعد از این، استمرار برخی از فعالیت های فرهنگی و مذهبی کانون اسلامی مانند برگزاری دعای کمیل یا مراسم های ماه محرم و ماه مبارک رمضان با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، در مکان سفارت و در سالن کتابخانه آن اجرا می شد. این مراسم ها تا سال ۱۳۷۳ در کتابخانه سفارت برقرار بود. اما اجرای برخی از مناسبت های رسمی تر مانند بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن های اجاره ای و در خارج از سفارت برگزار می گردید.

 در سال ۱۳۷۳ سفارت ج ا ایران اقدام به خریداری ملکی اختصاصی در محله اعیان نشین نویی (Neuilly) در پاریس می کند. از آن تاریخ به بعد به مدت حدود دو دهه، کلیه مراسمهای مذهبی به ساختمان جدید و بزرگ واقع در بلوار «بینو» (Bineau) انتقال داده شد، که دیگر مدیریت آن با انجمن اسلامی دانشجویان نبوده، و منبعد مسئولیت برگزاری مراسم های مختلف برعهده سفارت بوده است.

این محل که پس از انجام برخی تعمیرات لازم و آماده سازی شباهتی به حسینه مذهبی داشت، در بین شیعیان ایرانی و خارجی به مرکز بینو شهرت یافته بود و با توجه به اینکه هنوز مرکز شیعه دیگری پا نگرفته بود با استقبال فراوان شیعیان مقیم پاریس مواجه شد.

در سال ۱۳۸۷ پس از بازسازی مجدد و اساسی ساختمان بینو توسط سفیر وقت، نام این بنا به «بیت الزهرا (س)» تغییر یافت.

سالهای متمادی در بیت الزهرا مراسم هفتگی دعای کمیل و سایر مراسم های مذهبی برقرار بود، ولی پس از دو دهه، از سال ۱۳۹۳ سفارت ج.ا. ایران در فرانسه مسئولیت برگزاری فعالیتهای مذهبی را از خود برداشته و فعالیت های بیت الزهرا را به علل مختلف قطع کرده و دیگر در هیچگونه فعالیت مذهبی حضور نداشت. بدین ترتیب درب بیت الزهرا، که محل تجمع شیعیان بالاخص ایرانی های مقیم فرانسه بود برای همیشه از سوی دولت ایران بسته شد.

از سوی دیگر، رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، که از فردای انقلاب اسلامی بسته شده بود و ساختمان آن در اختیار کانون اسلامی بود و مکان مذکور نیز از سال ۱۳۶۲ به علت تیرگی روابط میان ایران و فرانسه پلمب شده بود، از سال ۱۳۷۳ بازگشایی شد. رایزنی فرهنگی فعالیت های خود را در ابتدای امر در سفارت ج ا ایران و سپس در ساختمان قدیم رایزنی فرهنگی در خیابان ژان بار آغاز کرد. بدین ترتیب، همزمان در مواردی شاهد برگزاری برخی مناسبتهای مذهبی به صورت رسمی تر در محل رایزنی فرهنگی نیز بوده ایم.  البته رایزنی فرهنگی که با اسم «خانه فرهنگ ایران» نیز فعالیت می کرد به اقتضای مسئولیت فرهنگی و هنری خود اقدام به برگزاری کنفرانس های مذهبی می نمود.

 تنها فعالیتی که از زمان کانون اسلامی به یادگار مانده و هر ساله توسط سفارت و با همکاری رایزنی فرهنگی برگزارمی شود، گرامیداشت یادبود امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی با حضور علاقمندان در نوفل لو شاتو در یکی از روزهای دهه فجر می باشد، که البته در سال ۱۳۹۹ به علت شیوع بیماری کرونا این مراسم برگزار نشد.

علت افت شدید فعالیت شیعیان ایرانی در پاریس بعد از سال ۱۳۹۳ و تعطیلی بیت الزهرا را می توان به ضعف انجمن اسلامی دانشجویان جدید، که از عدم حضور یک مدیریت جدی رنج می برد و عدم حمایت جدی مسئولین نظام و سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه بیان نمود. لذا با کم رنگ شدن فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان و بسته شدن فعالیتهای مرکز بینو وابسته به سفارت، خلاء و کمبود یک مرکز اسلامی شیعه ایرانی، برای تبلیغ و اجرای مراسم های مذهبی بشدت احساس می شد. سر انجام چند سال بعد، با آمدن روحانی ایرانی از انگلستان مجددا مرکز شیعی جدید ایرانی در فرانسه پا می گیرد. درادامه گزارش در مورد انجمن جدید موسوم به «مرکز اسلامی فرانسه» بصورت تفصیلی توضیح داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که به لحاظ تاریخی با تاسیس کانون اسلامی در فردای انقلاب اسلامی و بموازات فعالیت های گسترده آن، بتدریج در شهر پاریس چندین مرکز اسلامی شیعی پا گرفته و شروع به فعالیت کردند. در واقع شیعیان خارجی بعد از سال ۱۳۶۳، با کمرنگ شدن فعالیت های کانون به عللی که ذکر گردید و با الگوبرداری از انجمن اسلامی دانشجویان قدیم یا همان کانون اسلامی، بتدریج  با ایجاد مراکز مذهبی و فرهنگی یا حسینه های مختلف در سطح شهر پاریس و حومه، فعالیت های مستقلی را آغاز کردند.

 یکی از مهمترین آنها، مرکز مشترک شیعیان عراقی و لبنانی مقیم پاریس بوده است که چند سالی فعالیت های گسترده و خوبی را تدارک می دید. این مرکز جدید مکانی را در زیر زمین کلیسایی در منطقه «شوازی» (Choisy) در حومه پاریس اجاره کرده، که به همین نام و به مرکز شیعیان شوازی معروف و شناخته شد. اما پس از چند سال فعالیت موفقیت آمیز، برخی اختلافات درونی در این مرکز و اخراج برخی از موسسین اولیه آن از فرانسه، باعث انحلال این مرکز فعال شیعی شد. ولی آثار مثبت این انجمن باعث تشکیل انجمن های اسلامی شیعه لبنانی ها و عراقی ها بطور جداگانه گردید. در ادامه برخی از مهمترین مراکز اسلامی شیعیان در پاریس معرفی شده و به بررسی اقدامات و فعالیت های آنها پرداخته می شود.

۱ - مرکز اسلامی الغدیر

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »مرکز اسلامی الغدیر: در حال حاضر بزرگترین و فعال ترین مرکز شیعه در پاریس و در فرانسه می باشد. این مرکز توسط لبنانی های مقیم فرانسه بنیانگزاری شده و اداره می شود و به همین لحاظ به مرکز لبنانی ها نیز شهرت دارد. مرکز الغدیر از نظر فعالیت های  فرهنگی و آموزشی به روز می باشد و از مراکز مهم تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان شیعه در فرانسه است. این مرکز علاوه بر برگزاری  مراسم های عادی و مرسوم مانند نماز جماعت و دعای کمیل و گرامیداشت مناسبت های مذهبی مختلف، جلساتی تحت عنوان پیشاهنگی امام زمان (عج) با نام «المنتظر» بطور منظم برگزار می کند. برنامه پیشاهنگی المنتظر بطور هفتگی در روزهای شنبه و یکشنبه از صبح تا عصر برقرار بوده و دارای جلسات آموزشی و فرهنگی بسیار پربار و متنوع  برای دختران و پسران در سنین مختلف بصورت تمام وقت و پاره وقت می باشد. در جلسات پیشاهنگی، آموزش قرآن کریم وآموزش مسایل مذهبی و فرهنگی، انجام ورزش و مسابقات سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان و برگزاری اردوهای تفریحی مختلف در نظر گرفته شده است. همچنین برگزاری گردش های علمی برای نوجوانان و تدارک سفرهای دستجمعی برای جوانان به شهرهای دیگر فرانسه و حتی کشورهای مختلف اسلامی، بخش دیگری از فعالیت پیشاهنگی المنتظر است.

از جمله دیگر فعالیت های مرکز اسلامی الغدیر، آموزش سبک زندگی اسلامی در تمام شئون آن می باشد. در این راستا، حتی  کفن و دفن میت بنا براصول شیعیان، به جوانان و بزرگسالان آموزش داده می شود. این موضوع همواره یکی از نیازهای ضروری شیعیان در فرانسه بوده است. شایان ذکر است برادران اهل تسنن مقیم فرانسه از سالها پیش کفن و دفن میت به سنت اسلامی را انجام می دادند و مسئولین الغدیر با مبادرت به این اقدام، این مشکل شیعیان مقیم فرانسه را برطرف کردند. البته بسیاری از اقدامات و خدمات این مرکز شیعی از جمله انجام کفن و دفن رایگان و سایرامورخیریه واعمال حسنه برای تمامی افراد مسلمان که در فرانسه زندگی میکنند بدون تمایز میان شیعه و سنی برقرارمی باشد.

از دیگر فعالیت های این مرکز، مراسم اعتکاف دستجمعی در ایام ماه مبارک رجب و یا مسابقه های بزرگ سالانه علمی، فرهنگی و مذهبی این مرکز می باشد که بسیار مورد استقبال جوانان قرار گرفته است.   

رابطه این مرکز با سایر مراکز اسلامی شیعه (به غیر از مرکز شیعیان امام خویی) در فرانسه و کشورهای دیگر بسیار گسترده می باشد، از جمله ارتباط با انجمن «حسین ع کیست ؟» که مرکز آن در انگلیس است وانجام برنامه های مختلفی ازجمله برگزاری تظاهرات مشترک با این مرکز در کنار ساختمان حقوق بشر در پاریس برای معرفی شخصیت حضرت امام حسین (ع) می توان نام برد. بهمچنین کنفرانس بزرگ «حسین ع کیست؟» نیز در یکی از سالن های بزرگ پاریس برگزار گردید.

 بهمچنین به همت مرکز الغدیر در سال ۲۰۱۶ مراسم یادبودی در مرکز الغدیر به مناسبت شهادت شیخ باقر نمر مبارز شیعه برگزار شد، که نماینده ولی فقیه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه نیز در این مراسم حضور داشتند. درادامه این مراسم، تظاهرات در مقابل سفارت عربستان در پاریس نیز توسط الغدیر بر پا شد.

از فعالیت های مهم دیگر این مرکز برگزاری مراسم حج است که با توجه به وجود ده ها کاروان حج اهل تسنن در فرانسه، مرکز الغدیر اولین کاروان حج شیعه را در فرانسه راه اندازی کرده است. در واقع کاروان حج مرکز الغدیر، تنها کاروان حج در فرانسه است که تمامی اعمال حج را بطور کامل با موازین شیعه اجرا می نماید. بهمچنین تدارک سفرهای زیارتی به عراق و ایران از دیگر اقدامات خوب این مرکزشیعی است، اگر چه برخی مراکز دیگر شیعه نیز کاروان های کوچک زیارتی به ایران وعراق دارند، ولی کاروان زیارتی الغدیر نسبت به سایرین با امکانات بهتر، منظم تر و فعال تر می باشد.

 یکی دیگر از فعالیت های مثبت مرکز الغدیر، اعزام مشتاقان برای راهپیمایی اربعین حسینی می باشد، که مورد استقبال خوب شیعیان مقیم فرانسه قرار گرفته است. چاپ و نشر کتابهای مذهبی شیعه و ادعیه به زبان فرانسه و تقویم های اسلامی  نیز از دیگر خدمات این مرکز شیعی می باشد.  بهمچنین سایت اینترنتی الغدیر از جمله سایت های فعال و به روز در اطلاع رسانی مسایل و مباحث شیعی در فرانسه است.

محل ساختمان الغدیر واقع در حومه نزدیک پاریس، در منطقه «مونتروی» (Montreuil) می باشد. مرکز الغدیر دارای دو سالن اجتماعات بزرگ مردانه و زنانه برای اجرای مراسم های عمومی و تعداد قابل متناسبی کلاس های درس و دفاتر اداری و آموزشی و حتی خوابگاه کوچک برای میهمانان می باشد .       مرکز اسلامی الغدیر، مالکیت این بنا را داشته و بودجه آن ازطریق فروش کتاب، تقویم و سایر محصولات اسلامی و فرهنگی وشهریه ثبت نام کلاسهای آموزشی و پیشاهنگی و البته منابع دیگرمالی از جمله حمایت های مردمی و شیعی تامین می گردد. درحال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا، مرکز الغدیر فعالیت خود را از طریق فضای مجازی ادامه داده و کلاس های پیشاهنگی که در فضای مجازی و بصورت نیمه حضوری برقرار است.

با پایان یافتن قرنطینه کرونا، در ایام تعطیلی مدارس، گروه پیشاهنگی المنتظر، با رعایت موازین بهداشتی و اجازه مسئولین فرانسوی، برنامه شبانه روزی به مدت بیست و چهار ساعت برای نوجوانان و جوانان در مرکز برپا می نماید، که از نظر روحی و روانی کمکی است برای نوجوانان که بعلت قرنطینه مدت مدیدی را در منزل به سرمی بردند. درحال حاضر مدیران قبلی و بنیانگذاران الغدیر، بر این تلاش می باشند که مسئولیت های این مرکز را هر چه بیشتر به نسل جوان سپرده و خود از دور بر فعالیت های مدیران جوان نظارت داشته باشند. این موضوع یکی از نکات موفقیت آمیز این مرکز می باشد.

بطور کلی فعالیت های متنوع و نوآورانه این مرکز باعث شده که سایر مراکز شیعه در فرانسه نیز به تبعیت از مرکز الغدیر در مراکز خود برنامه هایی مشابه اما در ابعادی کوچکتر را به اجرا در بیاورند که البته از بازتاب کمتری برخوردار میباشد. البته به علت گستردگی و تنوع فعالیت های مرکز الغدیر، امکان تهیه گزارشی جامع در چند صفحه از تمامی آنها میسر نمی باشد.

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »                               

آدرس و تلفن تماس و ایمیل مرکز الغدیر

۱۵, Place du Général de Gaulle – Accès Rue Jean LOLIVE (à coté de l’entrée de l’hôtel

PREMIERE CLASSE). ۹۳۱۰۰ Montreuil – France

(۶۴ Rue Jean Lolive, ۹۳۱۰۰ Montreui)

+۳۳ ۱ ۴۲ ۸۷ ۵۸ ۴۹ / +۳۳ ۹ ۵۰ ۷۳ ۷۴ ۰۱  تلفن تماس

contact@alghadir-paris.com

alghadir۹۴@yahoo.fr

centre.alghadir@gmail.com

Horaires : مرکز کار ساعات

Ouvert ⋅ Ferme۱۸ à ۲۲:۰۰

۲- مرکز اسلامی محفل زینب( س)

Mosquée chiite (Centre Mehfile-Zainab - GUJRATI INDE MADAGASCAR)

مرکز اسلامی شیعیان محفل زینب: این مرکز شیعه متعلق به شیعیان ماداگاسکاری مقیم فرانسه می باشد. با توجه به وضعیت مالی خوب شیعیان ماداگاسکاری، این مرکز مجتمعی بزرگ و مستقل در حومه شمالی پاریس در منطقه کورنو (Courneuve) را در تملک داشته، که به لحاظ برخورداری از فضا و امکانت لازم، نماز جمعه هر هفته در آن جا برگزار می شود. در روزهای جمعه بسیاری از شیعیان مقیم فرانسه  با ملیت های مختلف، برای شرکت در فریضه نماز جمعه، در این مرکز حضور می یابند. در واقع محفل زینب  تنها محل برگزاری نماز جمعه شیعیان در پاریس می باشد. سخنرانی های مذهبی آموزنده و پر بار خطیب جمعه این مسجد، شیخ معز از جمله نقاط قوت این مرکز شیعیان است، که طرفداران بسیاری دارد. البته  فعالیت های این مرکز به برگزاری دعای کمیل و برخی مناسبت ها و کنفراس های کوچک دینی و مذهبی محدود شده و بهیچ وجه در فعالیت های سیاسی داخل نمی شود. با توجه به اینکه این مرکز توسط موسسین قدیمی و بصورت سنتی اداره می شود، فعالیت های گسترده ای از آن دیده نمی شود. اهمیت این مرکز، در گام نخست بخاطر برگزاری تنها نماز جمعه شیعیان در پاریس بوده و در گام بعدی حضور روحانی و واعظ برجسته شیخ معز می باشد.

آدرس و تلفن مسجد محفل زینب (س)   

Address : ۱۵ Avenue Gabriel Péri, ۹۳۱۲۰ La Courneuve, France

Coordinate : ۴۸.۹۲۷۶۲۰۳, ۲.۳۸۷۲۷۸

Website : http://www.mehfile-zainab.com/

Compound Code : W۹HP+۲W La Courneuve, France

Centre Mehfile-Zainab, GUJRATI INDE MADAGASCAR

۱۵ Avenue Gabriel Péri ۹۳۱۲۰, La Courneuve

Adresse mail : secretariat@mehfile-zainab.com

۳- مرکز اسلامی الامام الخویی

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »مرکز اسلامی خویی: ازجمله مراکز مذهبی شیعی است که توسط عده ایی از شیعیان عراقی اداره می شود. بسیاری از شیعیان بخاطر اینکه این مرکز را دور از سیاست های وحدت بخش شیعه می دانند، کمتر به این مرکز مراجعه کرده، عده ای نیز از حضور در این مرکز بطور کامل اجتناب می نمایند. حتی برخی مراکز اسلامی شیعی در مراسم های خود از دعوت مسئولین مرکز خویی پرهیز می کنند. امام و مسئول این مرکز شیخ اسماعیل خلیق اهل عراق است. شاید یکی از امتیازهای این مرکز وجود فرزندان شیخ خلیق بوده که سخنران و خطیب های ورزیده ای به زبان فارسی، عربی و فرانسه می باشند، که البته همین موضوع باعث شده، که علی رغم برخی مخالفت ها، این مرکز تا حدودی مورد توجه شیعیان قرار بگیرد.

در سال های گذشته، این مرکز برای مدتی محل مراجعه شیعیان افغانی بوده، اما پس از مدتی افغان ها نیز با تشکیل مرکز و حسینه ایی مستقل برای خود، کمتر به مرکز خویی مراجعه می نمایند. بنابراین مرکز اسلامی الخویی از مراجعه کنندگانی خاص برخوردار بوده که اکثر آنها عراقی می باشند.

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه » « مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »

آدرس وتلفن و ایمیل مرکز الخویی

۵, rue Paul Langevin ۹۳۲۶۰ Les Lilas

۰۶ ۱۸ ۶۶ ۵۶ ۶۲          www.al-sadeq.org          Heures : ۰۹:۰۰ - ۲۲

۴- مرکز اسلامی فرانسه CIF  

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »

مرکز اسلامی فرانسه: مدتی بعد ازتوقف فعالیت های فرهنگی و مذهبی «بیت الزهرا» ( بینو)، وابسته به سفارت ج ا ایران در پاریس، کمبود یک مرکز اسلامی شیعی ایرانی بخوبی حس می گردید. افرادی بطور شخصی و یا سازمانی و با اهدافی سیاسی و یا با مقاصدی نامشخص بدنبال پر کردن این خلا بوده و به صورت های مختلف سعی داشتند ایرانی ها را جذب نمایند که البته اغلب آنها به علل مختلف ناموفق بودند. در نهایت یکی از شخصیت های روحانی ساکن انگلستان، بنام حجت السلام  مکی، با نظر مساعد علمای شیعه و مسئولین ایران، در نیمه شعبان سال ۲۰۱۶ اقدام به تاسیس و راه اندازی مرکزی بنام «مرکز اسلامی فرانسه» (CIF) در پاریس کرد.

علی رغم آنکه این مرکز، از امکانات مالی مناسبی برخوردار نبوده و تا بحال نیز موفق به تهیه مکانی ثابت برای تجمع شیعیان برای برگزاری مراسم های خود نشده است؛ و علی رغم آنکه اجرای مناسبت ها ی مذهبی، در سالن های مختلف استیجاری در خارج از پاریس و بدون دسترسی آسان از طریق مترو دشواری های بسیاری ایجاد کرده است، ولی با این وجود برنامه های مرکز اسلامی فرانسه با استقبال خوب شیعیان ایرانی و خارجی مواجه بوده است.

مرکز اسلامی فرانسه با همکاری دانشجویان ایرانی مقیم پاریس، توانسته است در اجرای برنامه ها و مناسبت ها ی مذهبی در بین شیعیان مقیم فرانسه جایگاه بسیار والایی پیدا کند. رمز موفقیت مرکز اسلامی فرانسه در مدت زمانی کوتاه را می توان در موارد زیر بررسی کرد:

الف - کمبود ناشی از حضور یک تشکل شیعه ایرانی بعد از بسته شدن «بیت الزهرا».

ب - مدیریت خوب و مدبرانه حجت الاسلام مکی به عنوان موسس این مرکز اسلامی.

ج - جذب نیروهای خوب از دانشجویان عضوانجمن اسلامی ایرانی در پاریس برای همکاری.

د- همکاری خوب مسئولین و جوانان مرکز اسلامی الغدیر و مرکز « بیت المهدی»(اپینه) به امامت حجت الاسلام سید نقوی با مرکز اسلامی فرانسه .

ه- حضور و همکاری و مشارکت شیعیان ایرانی مقیم پاریس با مرکزاسلامی فرانسه.

و- برگزاری مناسبت ها ی مذهبی جلسات دینی با  کیفیت بسیار عالی.

بدین ترتیب، در حال حاضر مرکز اسلامی فرانسه یکی از مهمترین مراکز شیعه در بین شعیان ایرانی و خارجی در پاریس می باشد. با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی برنامه های حضوری، مرکز اسلامی فرانسه برگزاری مناسبت های مختلف مذهبی را از طریق فضای مجازی با کیفیت خوب ادامه داده است. نوآوری در برنامه های این مرکز، مورد توجه مخاطبین شیعیه در فرانسه و در کشورهای فرانسه زبان قرار گرفته است .

با توجه به اینکه ساختمان«بیت الزهرا» ( بینو) که متعلق به سفارت ایران در فرانسه بلا استفاده می باشد، برای علاقمندان مرکز اسلامی فرانسه جای سئوال است، چرا تابحال ساختمان مذکور در اختیار مرکز اسلامی فرانسه که یک انجمن اسلامی شیعی و ایرانی می باشد قرار نگرفته است .

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه » ۵- مرکز اسلامی بیت المهدی (اپینه)

یکی دیگر از مراکز تجمع شیعیان در فرانسه، مرکز اسلامی « بیت المهدی» می باشد که در سال ۲۰۰۸ تاسیس گردید. از آن جایی که این انجمن در حومه پاریس و در محله «اپینه» (Epinay) واقع شده است، به همین لحاظ این مرکز با نام اپینه نیز مشهور است.

از طرفی چون موسسان و بیشترشرکت کنندگان در این مرکز مغربی های به شیعه گرویده می باشند با نام «مرکز مغربی ها» نیز شهرت دارد. در اساسنامه اولیه، این مرکزبا نام انجمن افتتاح یا گشایش (association_ouverture) ثبت شده است. موسسان اولیه این مرکز از افرادی بومی فرانسوی با ملیت های مختلف که اکثرا الجزایری هستند، می باشند. حتی برخی از آنها در «کانون اسلامی» دانشجویان اسلامی در اوایل انقلاب نیز حضور فعال داشتند. حسینه بیت المهدی (عج) مرکزی خود جوش و مردمی بوده که از ابتدا بدون هیچ حمایت  مالی و وابستگی به کشوری و یا سازمانی تشکیل گردید. در حال حاضرنیز بودجه این مرکز با کمک های مردمی و حمایت برخی گروههای شیعه تامین می شود. امروزه مرکز اپینه از مراکز مطرح و مهم شیعیان در پاریس می باشد. تشکیلات اصلی این مرکز در ساختمانی استیجاری که شکل حسینه دارد، قرار گرفته است. اعضای اصلی این انجمن را افرادی از ملیت های مختلف و بویژه الجزایری هایی که بعد از انقلاب اسلامی به تشیع گرویدند، تشکیل می دهند. روحانی و امام جماعت «بیت المهدی» حجت السلام  نقوی پاکستانی که در قم درس خوانده می باشد. حجت الاسلام سید نقوی که به زبان های اردو، عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسه به راحتی صحبت می کند، از امتیازهای خوب این انجمن است. در این مرکز نیز برنامه های ویژه آموزشی برای کودکان و نوجوانان در روزهای شنبه برقرار است.

 همچنین برنامه های سفرهای زیارتی به ایران وعراق نیز در کارنامه فعالیت های اپینه وجود دارد، ولی گستردگی فعالیت آنها نسبت به مرکزالغدیر و مرکز اسلامی فرانسه و محفل زینب (س) بعلت عدم توانایی مالی و کمبود امکانات ضعیف تر می باشد.

« مراکز اسلامی  شیعیان در فرانسه »

سالن مراسم مردانه حسینه بیت المهدی عج (ا پینه)

آدرس حسینه بیت المهدی (عج) در پاریس

Centre d'Epinay : MAGHREBIN

۱۹۵-۹۱۷ route de Saint-Leu, ۹۳۸۰۰ Epinay sur Seine

e-mail:association_ouverture@yahoo.fr

۶- مرکز اسلامی شاه نجف

مرکز اسلامی «شاه نجف» محل تجمع شیعیان پاکستانی مقیم فرانسه می باشد. فعالیت های این مرکز بیشتر برگزاری مناسبت های مذهبی و بویژه عزاداری های ماه محرم به سبک و زبان پاکستانی برای شیعیان پاکستانی مقیم فرانسه می باشد.

آدرس :

Imamia Shah -e- Najaf Paris PAKISTANAIS

Adresse : ۴۷, Rue Edgar Quinet ۹۳۱۲۰ La Courneuve France

E-mail : imamia@online.frsite:                    http://imamia.free.fr/

Téléphone : ۰۱.۴۸.۳۷.۰۲.۸۷                          Télécopie : ۰۱.۴۸.۳۷.۰۲.۸۷

۷- مرکز اسلامی جعفری - بانیو  Bagneux,

Association cultuelle et culturelle indo-française Jaffari (ACCIJ), Khoja (Paris)

در حومه جنوبی شهر پاریس، در محله «بانیو» (Bagneux)، گروهی دیگر از شیعیان ماداگاسکاری و هندی مرکز اسلامی شیعی تاسیس کرده اند. نام این مرکز «انجمن جعفری» می باشد، ولی به «مرکز شیعیان بانیو» مشهور می باشد.

موسسان این مرکز نیز از موقعیت مالی خوبی برخوردار هستند و تقریبا از مراکز مطرح شیعیان در فرانسه نیز می باشد.

آدرس :

Association cultuelle et culturelle indo-française Jaffari (ACCIJ), Khoja (Paris)

Adresse: ۴۸ Chemin Latéral Bagneux, ۹۲۲۲۰ France 

۸- انجمن اسلامی شیعیان ولیعصرعج  افغانی های مقیم پاریس        

Association WALI ASR (Les afghanesà)     

شیعیان افغانی در پاریس نیز مدتی است که انجمنی بنام «انجمن ولیعصر» برپا نموده اند.این مرکز محل تجمع شیعیان افغانی می باشد. هزینه های برگزاری مراسم از طریق خود شرکت کنند گان تامین می گردد. این مرکز نوپای شیعیان افغانی بسیار مورد توجه افغانی های شیعه مقیم پاریس واقع شده است.

Association WALI ASR (Les afghanes  Adresse: ۱ rue Danton ۹۴۱۹۰ Villeneuve Saint Georges  

Email : waliasr۱۴@gmail.com    Facebook : wali.asr.

سایر مراکز تجمع شیعیان  در فرانسه

 
انجمنهای کوچک و خصوصی دیگر نیز در پاریس و حومه پاریس وجود دارند که نزد شیعیان بویژه شیعیان خارجی چندان مطرح نمی باشند.

ارتباط بین مراکز شیعه در فرانسه با یکدیگر بسیار خوب است. به غیر از مرکز خویی، که ازطرف برخی مراکز شیعه به لحاظ مسایل سیاسی طرد شده و غیر قابل قبول می باشد، بقیه مراکز و انجمن های شیعی با همدیگر تشریک مساعی و همکاری خوبی دارند. حتی برخی مناسبت ها، برنامه های فرهنگی و مذهبی را بصورت مشترک برگزار می کنند .

در کنار مراکز شیعی پاریس، مراکز اسلامی شیعه دیگری نیز در برخی شهرستانهای فرانسه وجود دارد. برخی از انها حاصل فعالیت دانشجویان «کانون اسلامی» اوایل انقلاب بوده است.

- موسسه «انجمن اسلامی شیعیان النور» در شهر لیون  نمونه آن خوبی از آن  می باشد. در حال حاضر، انجمن النوراز مراکز مهم شیعه و صاحب مسجد و فعالیت های مذهبی و فرهنگی ارزشمندی می باشد. این مرکز با سایر مراکز شیعه پاریس ارتباط نزدیکی دارد.

- مرکز اسلامی شعیان آردن (conde les Herpyen Ardennes)

عده ایی از فرانسوی های اصیل که در شرق فرانسه ودر حومه شهر آردن زندگی می کنند، از قابل توجه ترین شیعیان فرانسوی می باشند .

گروهی کوچک از مردم شهر آردن از ابتدای انقلاب، تحت تاثیر آموزه های آن قرار گرفته، و بصورت خودجوش با مطالعه کتاب و انجام پژوهش، مسلمان و شیعه شده اند. شیعیان آردنی برای اجرای برنامه ها و مناسبت های مذهبی خود مکانی در حومه شهر تهیه کرده اند. مرکز شیعیان آردن از مشارکت خود اعضا تامین مالی می شود .این مرکز که به مرکز «شیعیان آردن » مشهور می باشد، در ارتباط زیادی با سایر مراکز شیعی نمی باشد بارها از سوی خبرنگاران ایرانی فیلم های مستندی از این مرکز تهیه و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.

- «موسسه الزهرا» در شهر لیل که بیشترین فعالیت را در فضای مجازی داشته است. از جمله فعالیت های مرکز الزهرا ترجمه فیلمهای مذهبی با زیر نویس فرانسوی و نمایش آن ها بر روی سایت این مرکز می باشد.

بعلت برخی تندروی های افراد این مرکز در امر سیاست و عدم رعایت قوانین فرانسه با مشکلات حقوقی و سیاسی برخورد کرده و فعالیت این مرکز فعلا ممنوع اعلام شده است.

تهیه و تنظیم: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

پاریس، خرداد  ماه ۱۴۰۰

کد خبر 6536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =