رهبر حزب جماعت اسلامی سناتور سراج الحق گفت جماعت اسلامی مخالف هرگونه سازوکار داخلی احزاب برای تحول در پارلمان است زیرا که در نتیجه آن دوباره خرید و فروخت آراء نمایندگان شروع خواهد شد.

رهبر حزب جماعت اسلامی سناتور سراج الحق گفت جماعت اسلامی مخالف هرگونه سازوکار داخلی احزاب برای تحول در پارلمان است زیرا که در نتیجه آن دوباره خرید و فروخت آراء نمایندگان شروع خواهد شد. جماعت اسلامی خواهان انتخابات زودهنگام است تا مردم فرصت استفاده درست از رای خود را پیدا کنند. دولت که مدعی تحول بود، ناکام شده است. زرداری (رئیس حزب مردم) و شهباز شریف (رئیس اپوزیسیون و برادر رهبر حزب مسلم لیگ نواز شریف) جایگاهی در سیاست کشور ندارند. حزب حاکم (تحریک انصاف) یک حزب سیاسی نیست، بلکه مجموعه ای از افراد با افکار مختلف است که در جهت منافع شخصیشان گردهم آمده اند. وی گفت حزب مردم و حزب مسلم لیگ (ن) اقتصاد کشور را در گذشته از بین بردند و میلیاردها روپیه بدهی برای کشور به جا گذاشتند. دولت کنونی نیز شعار تحول را سرداد، لیکن به جای تحول به مشکلات مردم افزود. حال کارکنان حزب حاکم با ناامیدی از دولت به جماعت اسلامی می پیوندند. مدعیان تحول شکست خوردند. نهادهای دولتی تضعیف شده است. تمام تصمیمات اقتصادی به صندوق بین المللی پول سپرده شده است و آنان مستقیما نهادهای مالی پاکستان را کنترل می کنند. از نرخ رشد اقتصادی کشور کاسته شده و فضای ترس در کشور حاکم است.

توضیح:

سراج الحق رئیس (امیر) کنونی "جماعت اسلامی پاکستان" است. سراج الحق در ایالت خیبرپختونخوا در خانواده ای پشتون بدنیا آمد. وی چند بار به عنوان نماینده مجلس ایالتی در خیبرپختونخوا منتخب شد. وی همچنین سابقه فعالیت در دانشجویان جمعیت اسلامی را دارد. در گذشته به عنوان وزیر امور مالی ایالت خیبرپختونخوا نیز برگزیده شد. وی پیش از منتخب شدن به عنوان رئیس جماعت اسلامی پاکستان به عنوان سناتور در مجلس سنا برگزیده شده بود. سمت های مختلف در جماعت اسلامی پاکستان و همچنین فعالیت در دانشجویان جمعیت اسلامی (شاخه دانشجویی جماعت اسلامی پاکستان) بخشی از سوابق سراج الحق می باشد.

جماعت اسلامی با نام کامل "جماعت اسلامی پاکستان" به عنوان یک حزب مذهبی-سیاسی با هدف احیای نظام اسلامی در ۲۶ ماه اوت ۱۹۴۱ میلادی توسط مفکر بزرگ سید ابوالاعلی مودودی تاسیس شد. از یکم ژوئن ۱۹۵۷ میلادی منشور این حزب اجرایی گردید. گفته می شود جماعت اسلامی نخستین حزب در شبه قاره است که اسلام را به عنوان یک نظام سیاسی به همگان معرفی کرد. به گفته این حزب هدف از آن استقرار حکومت الهی یا به نوعی نظام زندگی اسلامی است و برای حصول این هدف از روش های دموکراتیک و قانونی استفاده می کند. اساس حزب شورایی (مطابق این حزب مراد از شورا اینچنین می باشد که انتصاب و برکناری رئیس حزب و سایر مسئولان حزب از طریق اعضای آن صورت می گیرد و تمام امور حزب بر طبق احکام اسلامی با مشاوره انجام می گیرد) می باشد. به رئیس حزب امیر خوانده می شود. رئیس یا همان امیر حزب به صورت غیرمستقیم توسط اعضای حزب برای مدت ۵ سال برگزیده می شود. نهادهایی همچون انجمن اسلامی پزشکی پاکستان (pima)، نهاد خیریه الخدمت و انجمن دانشجویی جمعیت اسلامی وابسته به این حزب می باشند. در حال حاضر وزیر ایالتی و سناتور سابق سراج الحق امیر حزب می باشد. به گفته کارشناسان جماعت اسلامی نسخه اخوان المسلمین مصر در پاکستان است. هر چند این حزب خود را جدای از هر گونه فرقه و تنها اسلامی معرفی می کند، اما گرایش مذهبی اهل تسنن دیوبندی بر آن غالب است. گذشته از فعالیت های مثبت این حزب با گروه های ترویریستی و تندرو نیز روابط نزدیک داشته است. همچنین در گذشته در جهاد افغانستان و پس از آن کشمیر با همسویی افکار عمومی و تامین نیروی انسانی نقش خود را ایفا کرده است. به لحاظ نقش فعال سیاسی و حضور در مجلس ملی موفقیت در انتخابات سال ۲۰۰۲ میلادی به عنوان دوره طلایی این حزب محسوب می شود. در این دوره جماعت اسلامی به همراه سایر متحدان مذهبی اعم از شیعه و سنی در قالب ائتلاف "متحده مجلس عمل" در مجموع توانست ۶۳ کرسی مجلس ملی و سنا را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =