بسیاری از زنان بازیگر پاکستان در خصوص "فمینیسم" و حقوق زنان اظهار نظر کردند و اظهارات سایر زنان بازیگر را مورد انتقاد قرار دادند.

بر اساس گزارشات مختلف روزنامه جنگ مورخ ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰، برخی از زنان بازیگر در خصوص مفهوم "فمینیسم" و حقوق زن اختلاف نظر کردند. برخی از آنان، از جمله خانم صدف قایل به مرد سالاری هستند و خانم سبیکا امام قایل به حقوق برابر تمام جنیسیت ها شده است.

      صدف کنول گفت: من نسبت به همسرم احترام قایل هستم، زیرا مرد نسبت به زن برای خانواده بیشتر تلاش می کند و برای زن و بچه خود امکانات زندگی را تامین می کند، بنابراین از نظر من همسر (مرد) "پادشاه" و همسرش "ملکه" است.

     وی گفت: من همسرم را "پادشاه" می دانم و وی مرا "ملکه" می داند.

     براساس این گزارش، ویدئویی از اظهارات اخیر صدف کنول در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و در ویدئویی، وی برخی از قوانین طلایی زندگی زناشویی موفق را توضیح می دهد.

     وی به مردسالاری اشاره کرده و گفت: من معتقدم شما باید همسرتان را به عنوان شوهر در نظر بگیرید و موقعیت شوهر باید بالاتر از شما باشد، زیرا همسرتان مرد است. وی برای همسر خود غذا، لباس و امکانات زندگی فراهم می کند، از بچه ها مراقبت می کند، حتی اگر من کار می کنم، کار من در مقایسه با وی کم است.

     بیانیه این زنان بازیگر پاکستان آن قدر مورد استقبال کاربران رسانه های اجتماعی قرار گرفت که اکنون صدف کنول در صفحه توییتر بعنوان زنی بسیار محبوب قرار گرفته است.

    کاربران توییتر با استفاده از "هشتگ" به نام صدف کنول پیام های قدردانی خود را به وی ارسال می کنند.

    کاربری به نام خانم خدیجه نوشت: "سلام ما به صدف کنول"، وی "ملکه" ماست.

    کاربری دیگر به نام خانم عروج بت نوشت: این جمله صدف، اسلام واقعی است و از صدف کنول، بدلیل وابستگی وی به زنان بازیگر چنین انتظاری نداشتیم.

    وی نوشت: صدف بیانیه بسیار خوبی داد، وی زن شجاعی است.

    کاربری به نام زین می نویسد: "مشکل، صدف نیست." در واقع صحبت از احترام به مردان است که برخی از زنان نمی توانند آن را هضم کنند.

    کاربری به نام راجا، اعتقاد فمینیست های عصر حاضر را مورد انتقاد قرار داده و یک الگوی رفتاری"میم" خنده داری را به اشتراک گذاشت و نوشت: "بعد از بیانیه صدف کنول، فمینیست ها می گویند: ما را بکشید، ما را زنده نگذارید."

     لازم به ذکر است، صدف کنول گفت: من به عنوان همسری، باید همه دوست داشتنی ها و دوست نداشتنی های شوهرم، شهروز را بدانم.

     وی همچنین گفت: در عصر حاضر بسیاری از فمینیست ها و لیبرال ها مفهوم فمینیسم را تغییر داده اند، اما من فکر می کنم، فمینیسم واقعی همین است که من به مرد سالاری قایل باشم، به وی احترام بگذارم و مراقب او باشم.

    از سوی دیگر، خانم سبیکا امام، بازیگر معروف پاکستان، در خصوص بیانیه اخیر صدف کنول اظهار نظر کرده و "فمینیسم" واقعی را از دیدگاه خود توصیف کرد.

    سبیکا امام در واکنش به اظهارات اخیر صدف کنول در توییتی نوشت: وقتی تعریف دقیق فمینیسم را نمی دانند، می گویند لباس شوهر باید اتو شود، از وی باید مراقبت شود و او سالار خانواده باشد و غیره.

    وی در توضیح و تعریف واقعی فمینیسم نوشت: "فمینیسم" در مورد حقوق و فرصت های برابر برای همه جنسیت ها است.

    وی افزود: این در مورد احترام گذاشتن به تجربیات، هویت ها، دانش و نقاط قوت مختلف زنان و تلاش برای تحقق همه حقوق زنان است.

   توضیح:

    اصطلاح "فمینیسم" که در جامعه غربی مورد بحث بوده و در جامعه اسلامی پاکستان از این اصطلاح خبری نبود، امروزه در رسانه های اجتماعی این موضوع بحث برانگیز شد و زنان بازیگر در دو گروه اظهار نظر می کنند.

    گروه اول قایل است: مفهوم "فمینیسم" همان مفهوم اسلامی است که در اصطلاح عموم جوامع اسلامی به آن "حقوق زن" گفته می  شود. در این تعریف زن در جامعه از حقوق برابری برخوردار است، اما این برابری به این معنی نیست که در میراث برابر مرد باشد یا احترام وی برابر همسر است یا وی می تواند سالار خانواده خود قرار بگیرد، بلکه زن در این مفهوم در زمینه های فعالیت های آموزشی، اسکان، شغل و غیره حق برابری دارد. 

    این گروه با دلایل منطقی اثبات می کند که هر چند زن برای تامین زندگی خانواده خود سعی و تلاش بکند، اما سعی و تلاش زن با همسر هرگز برابر نیست، لذا همسر باید از احترام ویژه ای برخوردار باشد.

    گروه دوم قایل است: زن و مرد به عنوان فردی از جنس (بشریت)، از حقوق برابری برخوردارند و زن ها نیز حقوق برابر با مرد ها را دارند. لذا زن در تمامی بخش های زندگی از جمله، میراث و مردسالاری خانواده، از حقوق برابری برخوردار است.

     لازم به ذکر است، مفهوم "فمینیسم" و موج های اول، دوم و سوم آن که در جامعه غرب مطرح است و علمای اسلام آن را به معنی بی بندوباری تلقی می کنند، مدتی است در جامعه پاکستان اوج گرفته است.

   همزمان با "روز زن"در پاکستان تعدادی از زنان طرفدار تهاجم غربی شعارهای ضد اسلامی تحت عنوان" بدن من حق استفاده من" سر می دادند و خواهان استقلال کامل زنان هستند.

 تعداد زنان طرفدار تهاجم غربی بسیار کم است، ولی به دلیل پشتیبانی غرب و سازمان های غربی موجود در پاکستان، بسیار فعال به نظر می رسند.

    در مقابل آن ها بسیاری از زنان مسلمان راهپیمایی های اعتراضی برگزار نموده و برای جلوگیری از این تفکرات غربی تقاضا می کنند.

کد خبر 10937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =