دیاسپورای آذربایجان در شوشا فعال شد

پنجمین گردهمائی آذربایجانیهای جهان ( دیاسپورا) از ۶۵ کشور در شوشا گرد هم آمدند تا ضمن بازدید از شوشا و تخریبهای صورت گرفته در آن در طول اشغال ارمنستان ، با سیاستهای دولت آذربایجان آشنا شوند

پنجمین کنگره آذربایجانی های جهان با نام کنگره پیروزی - از امروز دوم اردیبهشت در شهر شوشا با سخنرانی آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان آغاز به کار کرد. مهمترین نکاتی که آقای علی اف در سخنرانی خود بدانها اشاره کرد عبارت بودند از :

۱- تاکید بر دیاسپورای آذریها و ضرورت ارتباط آنها با کشور آذربایجان

۲- زنده نگه داشتن زبان آذری به عنوان زبان متحد کننده تمام آذریها

۳- تلاش برای افتتاح هدفمند مدارس آذربایجانی در خارج از کشور

۴- درخواست از آذربایجانیهای مقیم خارج از کشور برای فعال شدن در فضای مجازی و تشریح پیروزیهای آنها

۵- وی  گفت همه آذریها  به عنوان پیروان حیدر علی اف شعار کنگره آذربایجانیها  جهان را ادامه خواهند داد

۶- ارمنستان ادعای ارضی بر ما ندارد ولی ما با همچنان آماده خواهیم بود

گفتنی است با عنایت به اینکه شوشا پایتخت فرهنگی آذربایجان لقب گرفته است ، برنامه های مختلفی را در این شهر برای سال ۲۰۲۲ تدارک دیده اند که این کنگره یکی از آنها است و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت .

کمیته دیاسپورای آذربایجان در این کشور در طول سال برنامه های مختلفی را در کشورهای دیگر برنامه ریزی می کند و به نوعی سیاستهای دولت را در این رابطه اعمال می کند . از اهداف این تجمع می توان به موارد زیر هم اشاره کرد :

الف) دولت آذربایجان برای نشان دادن قدرت آذربایجان برای ارمنستان  چنین تدارکاتی را اتخاذ کرده است و عملا اعلام می کند که ارمنستان در طول سی سال هیچ کاری نتوانست بکند ولی آذربایجان به محض آزادسازی شوشا چنین برنامه های بزرگی را در آنجا تدارک می بیند

ب) آذربایجان برای رساندن پیام خود به دنیا و نیز نشان دادن قدرت و هویت خود در اقصی نقاط عالم نیازمند یک لابی قدرتمندی است که بتواند نقشه های لابی ارمنی در دنیا را خنثی کند و لذا لابی آذریهای دنیا می تواند این جایگاه را پر کند  .

ج) این تجمع به نوعی برای القای سیاستهای دولت و حاکمیت آذربایجان برای آنها و نشان دادن نقشه راه برای آنها در خارج از کشور است که برخی از آنها در سخنرانی رئیس جمهور آذربایجان آشکار شد و برخی دیگر در سایر جلسات و نشستها اعلام می شود .

د) اخذ کمکهای مالی آذریهای مقیم خارج و تشویق آنها برای سرمایه گذاری در داخل آذربایجان یکی دیگر از اهداف این تجمع است .

ذ) تلاش برای بازسازی شوشا و تبدیل آن به عنوان یکی از مراکز توریستی و گردشگری در آذربایجان از اهداف دیگری این تجمع است و آغاز این روند با معرفی شوشا و موقعیت آن در این تجمع و اعلام کمکهای دولت در این زمینه می باشد .

ر) برگزاری مراسم آذربایجانی های جهان در شوشا، نماد پیروزی تاریخی آذربایجان معرفی می شود و آنرا یک رویداد تاریخی مهم و با اهمیت سیاسی و یک عید فراموش نشدنی اعلام می کنند و به همین دلیل است که  این کنگره را کنگره پیروزی می نامند.

ز)  حدود ۴۰۰ نماینده دیاسپورا از ۶۵ کشور جهان در این مراسم شرکت کرده اند و پس از مراسم افتتاحیه رسمی، ارایه گزارشی از فعالیت‌ کمیته دولتی امور دیاسپورا و بحث‌ هایی پیرامون «چالش‌های پیش روی دیاسپورای آذربایجان در دوران پساجنگ» و «کمک‌های دیاسپورای آذربایجان در مرمت و بازسازی قره‌باغ» برنامه ریزی شده است.

نکته پایانی :

 برخی از این افراد  از کشورهای دیگر و با اهداف خاص سیاسی در این تجمع حضور یافته بودند تا بتوانند ایده های پان ترکیستی را گسترش بدهند و یا در برخی از نشستها آذریهای کشورهای اطراف را هم جزو دیاسپورای آذربایجان قلمداد کنند که موجب تحریک کشورهای اطراف خواهد شد ولی با توجه به اینکه دولت آذربایجان این حساسیتها را می داند تلاش می کند تا حتی الامکان بصورت رسمی این مقاصد بصورت آشکار مطرح نگردد .از جمله این افراد رضا دقتی عکاس فراری ایرانی بود که چندین سال است بر علیه ایران فعالیت می کند و در این نشست هم حضور داشت و در پایان این نشست مصاحبه ای را در شبکه آراز نیوز بر علیه ایران و بالاخص سپاه پاسداران انجام داد ( مبنی بر اینکه در زمان اشغال اراضی آذربایجان ، ایران از ارمنستان حمایت می کرد و در و پنجره های ساختمانهای شوشا را به ایران می بردند و می فروختند !!!! و یا اظهار امیدواری از اینکه اجلاس بعدی را در تبریز بگذرانند !!!!  https://www.youtube.com/watch?v=qs54NhcVYnQ) تا بتواند خوش خدمتی خود را به جریان پان ترکیستی و خودفروختگی تکمیل نماید .در شرائط فعلی و حساسی که دو دولت تلاش می کنند مناسبت خود را بهبود ببخشند چنین عناصر وطن فروشی می خواهند دوباره روابط را گل آلود کنند .

پورمرجان ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

کد خبر 11858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =