سخنان اردوغان در جمع پذیرفته شدگان دانشگاههای این کشور

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در گردهمایی پذیرفته شدگان جدید دانشگاههای این کشور در شهر مرسین سخنرانی کرد. سخنان اردوغان در این گردهمایی حاوی نکات برجسته ای است که به مهمترین آنها اشاره می شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در گردهمایی پذیرفته شدگان جدید دانشگاههای این کشور در شهر مرسین سخنرانی کرد. سخنان اردوغان در این گردهمایی حاوی نکات برجسته ای است که به مهمترین آنها اشاره می شود.

۱- توصیه به شرکت فعالانه در فعالیتهای اجتماعی

رئیس جمهور ترکیه دانشجویان را به اولویت دادن به تحصیل علم و در کنار آن مشارکت فعالانه در امور اجتماعی و فرهنگی و افزودن بر غنای فرهنگی خود توصیه کرد و اظهار داشت: استفاده از فرصتهای زندگی چه با بهره بردن از امکاناتی که دانشگاه در اختیار آنها قرار داده و چه فرصتهای بیرون از دانشگاه باید مد نظر دانشجویان باشد. به عنوان مثال، باشگاههای دانشجویی در دانشگاهها یک فرصت مهم در این زمینه هستند. از شما می خواهم که در طیف گسترده ای از باشگاههای دانشجویی مشارکت فعال داشته باشید. از ورزش تا فناوری، از مسئولیت های اجتماعی تا رشد و توسعه فکری. زیرا دوره دانشجویی یکی از بهترین دوره های زندگی شما است و بعد از آن حسرت این سالها را خواهید خورد.

۲- عدم اتخاذ هویت سیاسی قبل از تجهیز کامل به علم

اردوغان با اشاره به اینکه سال های دانشگاه فرصتی است که جوانان از لحاظ فکری خود را تقویت کرده و دیدگاه های سیاسی خود را شکل دهند، گفت: خواهش من از شما این است که بدون تحقیق، پرسش، تفکر و بدون مراجعه به منابع اصلی تاریخ، فرهنگ و تمدن خود، هویت سیاسی اتخاذ نکنید.

۳- عدم توجه به شایعات شبکه های اجتماعی

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرگز با توجه به القائات رسانه ها و شبکه های اجتماعی که بیشتر آنها بر اساس دروغ یا فریب است و با هدایت افرادی مانند هنرمندان سلبریتی، پدیده ها و شومن ها فعالیت می کنند، ایده ها، مواضع و نگرش های خود را تعیین و اتخاذ نکنید. ابتدا خودتان باشید، ابتدا خود را بشناسید، با تمدن و آب و هوای فرهنگی خود آشنا شوید سپس سایر موارد را بیاموزید، سپس نام و عنوان موقعیت فکری و سیاسی خود را تعیین کنید.

۴- توصیه به یادگیری زبان خارجی

وی با اشاره به نقش زبان خارجی در تکمیل فرایند تحصیلات اظهار داشت: نکته مهم دیگر اهمیت آموزش زبان خارجی است. اگر فعالیت خود را بدون توجه به آموزش زبان خارجی در استانداردهای دانشگاهی و با توجه به میزان علاقه خود شروع کنید، همواره خودتان را یک گام عقب حس خواهید کردد. امروز حتی آموزش یک زبان خارجی کافی نیست. دانستن زبان دوم یا سوم خارجی باید مد نظرتان باشد. یادگیری یک زبان جدید به معنای یادگیری یک جهان جدید، فرهنگ جدید، شیوه زندگی و تفکر جدید است. وقتی از این منظر به موضوع نگاه کنید، خواهید دید که یادگیری زبان خارجی زبان تنها تأمین کننده نیازهای شما در دانشگاه نیست بلکه دامنه ای فراتر از آن دارد. تحصیلات دانشگاهی، علاوه بر تأمین موقعیت شغلی برای شما، عملکردی دارد که درهای علم و در نتیجه همه ابعاد زندگی را به روی انسان باز می کند. از استادان، دوستان، محیط اجتماعی و منابع اطلاعاتی پیرامون خود هرچه بیشتر بهره ببرید، به همان میزان از این جنبه ی تحصیلات دانشگاهی سود خواهید برد.

۵- افزایش مراکز خدمات جوانان

رئیس جمهور ترکیه با توصیف جوانان به عنوان "بذر آینده کشور" گفت: شما به مثابه بذر در قلب این کشور فرو می روید، ابتدا به جوانه و سپس به درختان باشکوه تبدیل می شوید. با این توصیف شما آینده این ملت را رقم خواهید زد.

وی خانواده ها را حامیان اصلی دانشجویان در دوران دانشگاه دانست و تأکید کرد: دولت در طول ۱۹ سال گذشته تلاش کرده از جوانان در هر زمینه ای از آموزش تا سلامت، از فناوری تا کارآفرینی و از ورزش تا فرهنگ و هنر حمایت کنند.

اردوغان با تأکید بر اینکه دولت وی پروژه هایی را توسعه داده، سرمایه گذاری کرده و فرصت هایی را فراهم کرده است که در تاریخ جمهوریت بی سابقه بوده است، گفت: به عنوان مثال، تعداد مراکز جوانان را به ۳۷۶ مرکز و تعداد دفاتر جوانان را به ۲۲۳ دفتر افزایش داده ایم که پیش از ما تنها ۹ مرکز بوده است. تعداد اعضای مراکز جوانان از ۲.۵ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر افزایش یافته است. تعداد اردوهای جوانان را به ۵۱ اردو افزایش دادیم و امسال ۱۷ هزار جوان در اردوهای جوانان شرکت کردند. همچنین در اردوهای موضوعی بیش از ۷ هزار جوان شرکت کردند و در اردوهای برگزار شده توسط انجمنهای مردم نهاد نیز بیش از ۶ هزار جوان شرکت کردند.

اردوغان با بیان اینکه تعداد ورزشکاران موفق (لیسانس دار) از ۲۷۸ هزار نفر به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و تعداد باشگاه های ورزشی از ۶ هزار به ۱۹ هزار افزایش یافته است، افزود: با افزایش تعداد تأسیسات ورزشی از ۱۵۷۵ به ۳ هزار و ۹۱۵ ورزشگاه، امکان استفاده از این تأسیسات برای همه جوانان فراهم شده است.  

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به افزایش تعداد پیست های دو و میدانی از ۱۲ به ۵۶ پیست و افزایش تعداد استخرهای شنای المپیک از ۴۶ به ۲۷۹ استخر، گفت: ساخت ۳۲ استادیوم مدرن را به اتمام رساندیم و در حال ساخت ۹ استادیوم دیگر هستیم و ۵ مورد نیز در مرحله تکمیل پروژه و مناقصه قرار دارد. همچنین دو هزار و ۷۵۴ زمین فوتبال و والیبال در محله ها به منظور کشاندن ورزش به مرکز زندگی مردم، ایجاد کرده ایم. باید بگویم که پشت سر موفقیت های اخیر کشورمان در مسابقات بین المللی، به ویژه در المپیک، این زیرساخت ها و پروژه ها قرار دارند.

۶- افزایش تسهیلات و خدمات دانشجویی

اردوغان با اشاره به افزایش ظرفیت خوابگاههای دانشجویی از ۱۸۲ هزار تخت به بیش از ۷۱۷ هزار تخت گفت: بورس تحصیلی در زمان ما تنها ۴۵ لیره بود و البته شما آن روزها را ندیدید. این مبلغ را امروز به ۶۵۰ لیره در ماه افزایش داده ایم. به دانشجویان فوق لیسانس که قبلا ۹۰ لیره دریافت می کردند، ۱۳۰۰ لیره پرداخت می کنیم. برای دانشجویان دوره دکتری، این مبلغ را از ۱۳۵ لیره به ۱۹۵۰ لیره در ماه افزایش داده ایم. کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات عالی را که در خوابگاههای دانشگاهی زندگی می کنند، از ۱۱ لیره به ۴۸۰ لیره  افزایش دادیم. امیدوارم این ارقام را در ابتدای سال به روز کنیم. با افزایش تعداد دانشگاه ها از ۷۶ دانشگاه به ۲۰۷ دانشگاه و  افزایش تعداد کادر علمی دانشگاهی از ۷۰ هزار نفر به ۱۸۱ هزار نفر، بن بست ایجاد شده در این زمینه را نیز بر طرف کردیم. اکنون که نقایص زیرساختی را تکمیل کرده ایم، تمام فرصتهای خود را بر ارتقای کیفیت آموزش در تمام سطوح آموزشی متمرکز خواهیم کرد.

در پایان این دیدار، رئیس جمهور ترکیه به سوالات دانشجویان در خصوص شبکه های اجتماعی، قانون محدویت شبکه های اجتماعی و موضوع انرژی هسته پاسخ داد.

وی در خصوص شبکه های اجتماعی گفت: باور کنید من هیچ کاری به شبکه های اجتماعی ندارم. تنها دغدغه من برنامه کاری من در هر روز است. از صبح، به مطالعه برنامه کاری خود می پردازم. در حال حاضر شبکه های اجتماعی مهمترین عنصر تحریک جامعه است. هر جا ما زخم در جامعه داریم، رسانه های اجتماعی پشت سر آن قرار دارند. بازدهی مثبت که ندارند هیج، جنبه منفی آنها بسیار سنگین است. به همین دلیل می گویم که باید به مطالعه درس های خود بیشتر متمرکز شویم. از این بلای شبکه های اجتماعی تا جایی که ممکن است باید خلاص شویم.

اردوغان به دانشجویان اطمینان داد که به هیچ وجه نگران قانون رسانه های اجتماعی نباشند و خیالشان راحت باشد. وی افزود: گامی که در مورد رسانه های اجتماعی برداشته ایم برای احساس آرامش و راحتی بیشتر جوانان است. تا اطمینان حاصل شود که بر روی درس های خود متمرکز شده اند.

منبع: رسانه های ترکیه

ترجمه و تلخیص: سید ترابی

کد خبر 11902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =