رئیس سازمان امور دیانت ترکیه از شهر شوشا آذربایجان بازدید کرد

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه که برای یک سری دیدارها به آذربایجان رفته است، در اولین ایستگاه سفر خود از شهر شوشا که سال گذشته از اشغال ارمنستان آزاد شد بازدید کرد. وی در این سفر از دو مسجد معروف شهر شوشا دیدن کرد.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه که برای یک سری دیدارها به آذربایجان رفته است، در اولین ایستگاه سفر خود از شهر شوشا که سال گذشته از اشغال ارمنستان آزاد شد بازدید کرد. وی در این سفر از دو مسجد معروف شهر شوشا دیدن کرد.

در بازدید ارباش از مساجد یوخاری گوهر آقا و ساعتلی در شوشا، شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز وی را همراهی می کرد.

https://webdosya.diyanet.gov.tr/DiyanetAnasayfa/UserFiles/00000000-0000-0000-0000-000000000000/2021/10/27/e81d0235-44f1-4bec-a9cf-96be4a8d2069_4_534x355.jpg

ارباش پس از اقامه نماز ظهر به جماعت در مسجد یوخاری گوهر آقا، مدتی با جماعت حاضر در مسجد گفتگو کرد. وی در این گفت و گو اظهار داشت: امروز پس از پیروزی بزرگی که خداوند متعال با لطف و عنایت خود به دولت و ملت آذربایجان ارزانی داشت، ما نیز سعادت داشتیم که در این مسجد نماز بخوانیم. باشد که خداوند قبول کند.

وی افزود: پس از این پیروزی نمی توان سوره فیل را به یاد نیاورد. زیرا با قدرتی که خداوند متعال به لطف خود به مسلمانان عطا کرد، سربازان اسلام در برابر دشمنان پیروز شدند. در این جنگ نیز اولین دلیل کسب این پیروزی ایمان سربازان بود. ایمان بزرگترین قدرت است. لذا اولا ایمان در قلب و ذهن سربازان اسلام بزرگترین عامل این پیروزی بود. ثانیاً اتحاد، همبستگی و همدلی دولت و ملت آذربایجان، حمایت مادی، معنوی و نظامی ترکیه از ابتدای این مبارزه بزرگترین وسیله پشت این پیروزی بود الحمدلله.

ارباش با اشاره به حمایت پهپادی ترکیه از آذربایجان در جنگ قره باغ گفت: در اینجا از پهپادها به عنوان نیروهای پشتیبانی در کنار نیروهای نظامی استفاده شد. این حادثه ما را به یاد سوره فیل می اندازد. زیرا خداوند لشکر فیل را در حمله مکه، با سنگهایی که از سوی پرندگانی به نام ابابیل از آسمان فرو ریخت، نابود کرد. در اینجا یاد برادر فقیدمان اوزدمیر بایراکتار که هفته گذشته جان به جانم آفرین تسلیم کرد، گرامی می داریم. زیرا پیروزی هایی که ترکیه در مبارزه با تروریسم و فراتر از آن به دست آورد و پیروزیهایی که دولت آذربایجان به دست آورد، در سایه استفاده از پهپادهایی بود که با تلاشهای شبانه روزی او تولید شد. خداوند متعال این پیروزی را برکت دهد و امیدوارم از این پس به عنوان یک ملت و دو کشور، دولت ها و ملت های ترکیه و آذربایجان در این اتحاد و همبستگی تا ابد در کنار یکدیگر باشند.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه سپس به سوالات خبرنگاران در مورد سفرش به شوشا  پاسخ داد. وی اظهار داشت: امروز پس از یک پیروزی بسیار زیبا، الحمدلله نه تنها با دل بلکه با جسم در شوش هستیم. ارباش گفت: بخاطر این پیروزی که با مبارزات بزرگ ارتش آذربایجان به دست آمد خداوند را سپاس می گوییم. امیدواریم اتحاد و همبستگی دو کشور ترکیه و آذربایجان در آینده نیز ادامه یابد، همانطور که تاکنون ادامه داشته است.

ارباش با اشاره به بازدید خود از شهر شوشا گفت: مساجدی در این شهر در حال ساخت هستند، از آنها بازدید کردیم. نماز عصر خود را در این مسجد زیبا خواندیم. برای مردم ترکیه و مردم آذربایجان دعا کردیم. خداوند اتحاد و همبستگی ما را برای همیشه حفظ کند.

اذان گفتن ارباش در مسجد یوخاری گوهر آقا شوشا به سبک اهل سنت

علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه به همراه حافظ عثمان شاهین، مدیرکل امور قرآنی سازمان دیانت ترکیه در مسجد تاریخی یوخاری گوهر آقا ۲۸ سال  پس از آزادی از اشغال ارمنستان در حضور جماعت حاضر در مسجد اذان گفت.

ارباش ویدیوی اذان گفتن خود را از طریق توئیتر به اشتراک گذاشت و نوشت: خوش شانس بودم که در مسجد یوخاری گوهر آقا، که نماد آزادی شوشا از اشغال و قلب قره باغ است، اذان گفتم. خداوند متعال تا روز قیامت جغرافیای ما را از سعادت اسلام و صدای اذان و دعا محروم نسازد.

منبع: پایگاه رسمی سازمان امور دیانت ترکیه ۲۸/۱۰/۲۰۲۱

ترجمه: واحد ترجمه و پژوهش رایزنی فرهنگی آنکارا

کد خبر 11904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =