انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یک شنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ (برابر با ۲۱ فروردین ۱۴۰۱) در این کشور برگزار می شود. در بین نامزدهای مختلفی که برای این دوره ریاست جمهوری ثبت نام کردند تنها ۱۲ نامزد از جناح های مختلف سیاسی موفق به کسب ۵۰۰ امضای لازم از منتخبین مردمی و در نتیجه توسط شورای قانون اساسی فرانسه تایید صلاحیت شدند.

والری پِکرس (Valérie Pécresse)

Valérie Pécresse

وی نامزد حزب راست گرای جمهوری خواهان (LR) فرانسه است و مانند برخی از رقبایش به مقوله فرهنگ به ویژه آموزش فرهنگی توجه دارد. پِکرس در برنامه خود آورده است که بودجه آموزش های فرهنگی و هنری را از ۱۰۰ میلیون یورو در سال به سه برابر و به ۳۰۰ میلیون یورو افزایش می دهد. علاوه بر این وی خواستار کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارایی های فرهنگی به ۵/۵ درصد می باشد تا بدین ترتیب هزینه های فروش موسیقی های ضبظ شده و تعرفه های ورودی مراکز فرهنگی کاهش یابد.

از دیگر پیشنهادات نمادین وی انتقال پیکر مولیر به معبد پانتئون می باشد که پیکر مشاهیر فرانسه در آن جا مدفون است. همچنین ایجاد نخستین موزه ملی در حوزه هنرهای معاصر و طراحی از دیگر ابتکارات وی می باشد.

از برنامه های پیشنهادی وی ایجاد یک روز فرهنگی در تقویم این کشور با عنوان روز ملی قهرمانان فرانسه، مانند روز "ژاندارک"، "دوگل"، "پاستور" و "مولیر" می باشد.

بیشتر پیشنهادات وی در حوزه فرهنگ و هنر مربوط به بخش آموزش و جوانان می باشد. از همین رو،  او از هر مدرسه و موسسه آموزشی می خواهد طرحی فرهنگی در قالب خواهر خواندگی با یک موسسه فرهنگی، یک کنسرواتوار یا حتی یک هنرمند ارائه دهند. او در همین حال وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ساختارهای فرهنگی را با کمک صندوق های دولتی که راه اندازی خواهد کرد حمایت کند و اقدامات آموزشی و فرهنگی برای جوانان را توسعه بخشد. وی همچنین در نظر دارد که قوانین موجود در مورد حامیان مالی طرح های فرهنگی را تقویت کند، به گونه ای که شرکت های حاضر در هر استان بیش از پیش در هزینه های حفظ و نگهداری ساختمان ها و ابنیه تاریخی آن منطقه مشارکت نمایند. علاوه بر این وی در نظر دارد طی ۵ سال اعتباری معادل ۵/۲ میلیارد یورو برای بازسازی و نگهداری بناهای تاریخی تخصیص دهد. وی اعلام کرده که در نظر دارد فرانسه را به "کشور و ملتی فرهنگی" مبدل سازد. توسعه آموزش های فرهنگی و هنری در طول دوره تحصیل، برقراری ارتباط بین هنرمندان و بخش های حرفه ای، اهدای بورس برای تشویق آفرینش های هنری و تولیدات فرهنگی و حمایت از هنرمندان، حذف عوارض شبکه های تلویزیونی از صورت مالیات فرانسویان بخش دیگری از پیشنهادات وی می باشد.

مارین لوپن (Marine Le Pen)

Marine Le Pen

به تایید تمام منتقدان در برنامه انتخاباتی نامزد حزب راست رادیکال اجتماع ملی (RN) چندان توجهی به مقوله فرهنگ و هنر دیده نمی شود، اما بر عکس وی به حوزه میراث ملی فرهنگی توجه بیشتری نشان می دهد. وی معتقد است که در برنامه ارتقا روحیه ملی کشور، این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راه حلی که وی بدین منظور ارائه می دهد ابتدا تهیه یک کتاب از صورت وضعیت میراث فرهنگی و اماکن و ابنیه تاریخی موجود، سپس تصویب قانونی در خصوص برنامه ریزی برای آنها می باشد. بودجه سالانه برای حفظ و نگهداری این اماکن و آن چه که به میراث فرهنگی باز می گردد، ۳۳۰ میلیون یورو است که وی در نظر دارد آن را به یک میلیارد یورو افزایش دهد. لوپن همچنین اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات در نظر دارد رادیو تلویزیون دولتی به استثنای بخش ماورای بحار، آرته و موسسه ملی سمعی و بصری را خصوصی کند. وی نیز بمانند بسیاری دیگر از نامزدهای انتخاباتی موجود خواستار حذف عوارض شبکه های تلویزیونی از صورت مالیات فرانسویان می باشد.

وی به منظور استفاده از ظرفیت جوانان و در عین حال حساس سازی آن ها به اهمیت میراث ملی خواستار وضع نوعی خدمت شبیه سربازی تحت عنوان خدمت وظیفه میراث ملی برای جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله است که مدت آن ۶ ماه خواهد بود. در بخش موزه ها، وی طرح بزرگی شامل دیجیتالی کردن آثار موجود، مدرنیزه کردن ساختمان ها، افزایش بودجه خرید اشیاء هنری، را ارائه داده است. حفظ قصرها و کاخ ها حتی ویرانه های ابنیه تاریخی، کلیساها و خانه ها شخصی از دیگر برنامه های وی است.

 مارین لوپن پیش تر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ توانست به دور دوم راه یابد و این دوره نیز یکی از رقبای بالقوه مطرح امانوئل ماکرون می باشد.

اریک زِمور (Eric Zemmour)

Eric Zemmour

یکی از تندروترین نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری "اریک زمور" می باشد که مواضع ضد اسلامی و ضد مهاجرتی وی، بیش از دیگران او را در معرض انتقادات گسترده قرار داده است.

این نامزد راست افراطی همانند مارین لوپن، دیگر رقیب هم جناحی خود، در صحبت ها و نطق های انتخاباتی خود به موضوع فرهنگ به طور مشخص اشاره ای نداشته است. از معدود مطالبی که وی در این بخش بدان اشاره داشته خصوصی سازی بخش رادیو تلویزیون به جز شبکه های فرانس انفو، فرانس کولتور و خصوصا فرانس ۵، آن هم به دلیل ابعاد بین المللی فعالیت آنها، می باشد.

وی خواستار ایجاد یک وزارتخانه بزرگ «دانش و انتقال» است که شامل وزارتخانه های آموزش ملی، آموزش عالی و فرهنگ خواهد بود. اما اولویت وی در بخش فرهنگ به میراث ملی و حفظ ابنیه تاریخی و تخصیص ۲ میلیارد یورو برای بازسازی و مرمت ساختمان ها و ابنیه در حال تخریب می باشد.

او همچنین در نظر دارد که با اعمال قوانین دقیق معماری طرح ساخت ابنیه های جدیدی را در برخی مناطق اجرا نماید. وی می گوید: دو اولویت من در حوزه سیاست فرهنگی حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی و همچنین ارتقاء فرهنگ فرانسه است.

برنامه انتخاباتی زمور که در طیف راست افراطی می باشد، مشترکات زیادی با برنامه های مارین لوپن در این بخش دارد. در این مورد می توان به موضوع ضرورت تهیه یک بیلان کامل از وضعیت میراث ملی موجود و تخصیص اعتبارات لازم برای بازسازی و ترمیم آن ها اشاره نمود. 

وی همچنین اعلام کرده است در نظر دارد شبکه های دولتی مهم رادیو تلویزیونی را وادار سازد تا چهار بار در ماه در ساعات اصلی به پخش برنامه های فرهنگی بپردازند. وی نیز مایل است بخش های خبر شبکه های دولتی رادیو تلویزیونی را خصوصی کند و گرایش اصلی این شبکه ها را به سمت تولیدات فرهنگی سوق دهد.

سرانجام وی نیز خواستار حذف عوارض شبکه از صورت مالیات فرانسویان می باشد.

نیکلا دوپون انیان (Nicolas Dupont-Aignan)

وی که نامزد حزب "برپاخیز فرانسه" (Debout-la-France) است، ابتکار ویژه ای برای بخش فرهنگ ندارد. اما در برنامه ای که ارائه داده ۴۲ مورد را آورده است که همچون سایر رقبای خود از طیف راست روی موضوعاتی همچون میراث فرهنگی و میراث ملی تاکید بسیار دارد و اعلام کرده ۴۰۰ میلیون یورو برای این بخش تخصیص خواهد داد.

Nicolas Dupont-Aignan

در بین تصمیمات اعلان شده وی در این بخش مواردی چون ایجاد پارک های تفریحی با تم های تاریخی در هر منطقه، ایجاد بخش هایی مرتبط با تاریخ هنر و همچنین رایگان کردن تمام موزه ها در روزهای یکشنبه می باشد. وی همچنین در برنامه های پیشنهادی خود معتقد است که باید حوزه فرهنگ در فرانسه از سیطره نفوذ انگلوساکسون ها خارج شود. این امر با بکارگیری زبان فرانسه در برخی نهادهای اروپایی و بین المللی یا قطع کمک های فرانسه به نهادهایی که زبان فرانسه در آن ها جزو زبان های کاری نیست، باید صورت گیرد. وی خواستار تخصیص یک درصد بودجه کشور به فرهنگ در بخش های میراث فرهنگی، هنر، ادبیات، سینما، نمایش، ارتباطات و گردشگری می باشد. در برنامه پیشنهادی وی سهم مهمی به بخش میراث ملی و حفظ و نگهداری ساختمان ها و ابنیه تاریخی داده شده است.

در بخش نمایش، وی خواستار اجبار شبکه های دولتی به نمایش تئاتر کلاسیک، تقویت آموزش های هنری در مدارس، ایجاد یک پلتفرم و درگاه واحد برای دسترسی رایگان همگانی به منابع کتابخانه ملی فرانسه (BNF)، موزه ها و رادیو تلویزیون دولتی است. وی همچون فیلیپ پوتو خواستار حذف قانون هادوپی (Hadopi)  است.[۱]

رایگان کردن تمامی موزه ها برای روزهای یکشنبه، دادن بلیط رایگان تحت عنوان شناخت فرهنگی به جوانان بالای ۱۶ سال، تخصیص ۵/۰ درصد بودجه تجهیزات دولتی به بخش تولیدات فرهنگی و هنری از دیگر طرح های پیشنهادی وی می باشد.

ژان لاسال (Jean Lassalle)

Jean Lassalle

وی که نماینده مجلس ملی فرانسه و اصالتا یک روستا زاده است، در برنامه انتخاباتی خود در بخش فرهنگی آورده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در نظر دارد سه جشن فرهنگی را برقرار سازد: یکی از آن ها ۲۱ سپتامبر برای جشن ورزش، دیگری ۲۱ دسامبر برای جشن همبستگی و آخری نیز ۲۱ مارس برای جشن دانش می باشد. سایر برنامه هایی که وی اعلام کرده ویژگی فوق العاده ای ندارند از جمله هدایت اعتبارات مالی دولتی برای ایجاد هویت مستقل و بهبود وضعیت شغلی هنرمندان بخش نمایش.

حمایت از هنرمندان آزاد به ویژه در بخش نمایش، ایجاد صندوق برای کمک به  دسترسی افراد مناطق محروم به فرهنگ، هدایت اعتبارات دولتی برای کمک به تولیدات هنرمندان مستقل، از دیگر برنامه های وی است. وی همچنین می گوید قصد دارد آن دسته از رسانه های خصوصی و فعالان این بخش که غیر دولتی بوده و می خواهند از بودجه عمومی کمک گیرند، را وادار سازد تنها در صورت حفظ استقلال خود بتوانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

فیلیپ پوتو (Philippe Poutou)

Philippe Poutou

وی که نامزد "حزب جدید ضد سرمایه داری" (NPA) از جناح چپ می باشد، معتقد است که در عرصه فرهنگ و هنر، این پول است که قانون وضع می کند و اعمال نظر می نماید. به باور وی گروه های بزرگ تولیدات خود را به جامعه تحمیل می سازند. از همین رو وی در برنامه انتخاباتی خود از همان ابتدا اعلام کرده که سه محور اصلی را در سیاست های خود اعمال خواهد کرد: نخست تضمین دسترسی همگان به آثار فرهنگی و هنری، فراهم آوردن زمینه تولید و نشر آزاد برای هنرمندان، تضمین حداقل حقوق معادل ۱۸۰۰ یورو برای هنرمندان بخش نمایش که وضعیت نابسامانی در این بخش دارند.

وی با این تفکر که فرهنگ نباید مانند کالا دیده شود و این نکته که فرهنگ برای همگان در دسترس باشد تاکید دارد، اما در مورد این که هزینه های مربوط به این امر از چه محلی باید تامین شود، توضیحی ارائه نداده است. اگر چه جزییات پیشنهادات فرهنگی که وی ارائه می دهد، در برنامه وی دیده نمی شود اما یکی از وعده های مشخص وی لغو قانون هادوپی (Hadopi) می باشد.

ناتالی آرتو (Nathalie Arthaud)

Nathalie Arthaud.

وی که نامزد طیف چپ افراطی موسوم به "مبارزه کارگری" (Lutte ouvrière) است، همچون خانم "مارین لوپن" دو نامزدی می باشند که در بخش فرهنگ هیچ برنامه ای ارائه نداده اند. اعضای تیم وی در این خصوص می گویند که اهتمام وی در برنامه انتخاباتی مبارزه اجتماعی در حمایت از نیروهای کارگری می باشد. با این وجود این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در عین حال استاد دانشگاه در رشته اقتصاد و مدیریت است، در پاسخ به برخی سوالات طرح شده در خصوص فرهنگ و هنر می گوید: باید سهم زیادی از اعتبارات دولتی به مقوله فرهنگ و هنر در تمام ابعاد آن اختصاص یابد. حتی یک یورو نیز نباید به جیب سرمایه دارانی رود که از نظر آن ها فرهنگ صرفا تجارتی مانند سایر حوزه ها می باشد.

به طور خلاصه و نمادین و با توجه به پیشنهادات و برنامه های نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه در حوزه فرهنگی و هنری، می توان نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به چهار دسته زیر تقسم کرد:

نامزدهایی که طرح ها و پیشنهادات متعددی در حوزه فرهنگ و حمایت از هنرمندان و تولیدات هنری ارائه داده اند.

 فرهنگ و هنر در انتخابات ریاست جمهوری  فرانسه (2)

نامزدهایی که چند طرح و پیشنهاد در بخش فرهنگ و هنر، همچنین هنرمندان و مولفان ارائه داده اند. 

نامزدهایی که صرفا چند طرح و پیشنهاد کلی فقط برای بخش فرهنگ ارائه داده اند. 

نامزدهایی که هیچ طرح جدی در بخش فرهنگ و هنر و حمایت از هنرمندان ارائه نداده اند. 

 فرهنگ و هنر در انتخابات ریاست جمهوری  فرانسه (2)

تهیه وتنظیم : رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران

پاریس، فروردین ۱۴۰۱

 

[۱] این قانون در مورد انتشار آثار هنری و حمایت از حقوق معنوی آن ها در اینترنت می باشد. بر اساس آن، مصرف کنندگان حق استفاده و اشتراک گذاری موسیقی یا فیلم یا هر نوع اثر هنری بدون پرداخت هزینه یا حق معنوی آن را ندارند. طی ۱۱ سال حاکمیت این قانون، ۱۳ میلیون اخطار در این خصوص به کاربران اینترنتی فرستاده و حدود ۷ هزار پرونده به دادگاه ارسال شده است. در صورت تکرار خاطیان مجبور به پرداخت ۲۹۰ یورو جریمه می باشند.

کد خبر 11986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =